Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kumpi on kieliopillisesti oikein: kokea hienoksi vain kokea hienona...

Olin juuri viime viikolla kuulemassa Marsa Luukkosen (kielen ammattilainen) koulutuksessa ja matskussa jota häneltä sain kerrottiin näin;

"Esimerkkejä lievennyksistä ja lievennysten perusteista:
Joissakin tapauksissa, joissa toinen sana vaatii toisen sanan määrämuotoon, on hyväksytty toinen vaihtoehto alkuperäisen normina olleen muodon rinnalle. Näin on tehty esimerkiksi silloin, kun länsimurteinen muoto on pitänyt voimakkaasti pintansa itämurteisen (hyvältä, tehdyksi) muodon rinnalla.

Esim. maistua hyvältä tai hyvälle
saada tehdyksi tai tehtyä"

Itse ymmärrän tuon niin, että molemmat ovat nykypäivänä sallittuja.
Voit siis käyttää molempia muotoja.

Nenä ruvennu vuotamaan verta. Ei oo pitkään aikaan vuotanut. Sairastuin kurkkukipuun tässä samassa sykkeessä. Yhteyttä ei varmaan ole, mutta lähinnä pohdein mistä johtuu nenäverenvuoto yleensä? Aina ollut hieman huono hemoglobiiniarvo, tästäkö kiinni?

Vuotaako solkenaan vai vähän? Itsellä aiheuttaa kuiva sisäilma ja pakkanen nenän limakalvojen kuivumista, mikä taas aiheuttaa verenvuotoa, mutta eri asia jos sitä tulee oikeasti kunnolla.

Miksei verokorttia voi tulostaa netistä? Eikö Verottajalla ole luottamusta siihen, että työnantajat ilmoittavat maksetut verot oikein?

Olin juuri viime viikolla kuulemassa Marsa Luukkosen (kielen ammattilainen) koulutuksessa ja matskussa jota häneltä sain kerrottiin näin;

"Esimerkkejä lievennyksistä ja lievennysten perusteista:
Joissakin tapauksissa, joissa toinen sana vaatii toisen sanan määrämuotoon, on hyväksytty toinen vaihtoehto alkuperäisen normina olleen muodon rinnalle. Näin on tehty esimerkiksi silloin, kun länsimurteinen muoto on pitänyt voimakkaasti pintansa itämurteisen (hyvältä, tehdyksi) muodon rinnalla.

Esim. maistua hyvältä tai hyvälle
saada tehdyksi tai tehtyä"

Itse ymmärrän tuon niin, että molemmat ovat nykypäivänä sallittuja.
Voit siis käyttää molempia muotoja.

Kyse ei ole lainkaan samasta asiasta. Jos olisi, siitä olisi annettu esimerkki.

Kokea + adjektiivi on oikeasti aina muotoa kokea hyväksi, onnistuneeksi, kauniiksi, hienoksi, huonoksi jne. Kaikki muu on väärin.

Sain sähköpostilla kaverilta kiertoviestin, jossa on liitetiedostona magiccateye2.pps. Tuossa Power Point –slideshowssa on kissa jolla todellakin on mad skillz. Yhdessä diassa on kuusi pelikorttia joista pitää valita yksi. Kuvaa ei klikata tai mitään, mutta kissa arvaa silti mitä korttia ajattelin. Muutaman dian päästä juuri se yksi kortti on hävinnyt. Ainakin kymmenen kertaa kokeilin tuota ja joka kerta meni oikein.

Miten h*lvetissä toi voi toimia? :wtf:

Sain sähköpostilla kaverilta kiertoviestin, jossa on liitetiedostona magiccateye2.pps. Tuossa Power Point –slideshowssa on kissa jolla todellakin on mad skillz. Yhdessä diassa on kuusi pelikorttia joista pitää valita yksi. Kuvaa ei klikata tai mitään, mutta kissa arvaa silti mitä korttia ajattelin. Muutaman dian päästä juuri se yksi kortti on hävinnyt. Ainakin kymmenen kertaa kokeilin tuota ja joka kerta meni oikein.

Miten h*lvetissä toi voi toimia? :wtf:
Olisko sama vanha, että joka ikinen kortti vaihdetaan, mutta et huomaa sitä?

Olisko sama vanha, että joka ikinen kortti vaihdetaan, mutta et huomaa sitä?

No niinpäs onkin, en yhtään huomannut :lol2:

Kiitos paljon!

Edit. Eikä tullut edes mieleen googlettaa, olin niin hämilläni.

Edit2. Joo ei ollut mikään kaksi-hyppyä-oikealle-ja-kolme-vasemmalle -valinta

Onko kortin valinta vapaa, vai onko siihen annettu jotkut säännöt, joiden mukaan valinta pitää suorittaa. Noita on aika paljon sellaisia, joissa näennäisesti vapaat säännöt johtavat kuitenkin väistämättä samaan valintaan.

e: aha, no ei ollut sit tämmönen tämä.

Kyse ei ole lainkaan samasta asiasta. Jos olisi, siitä olisi annettu esimerkki.

Kokea + adjektiivi on oikeasti aina muotoa kokea hyväksi, onnistuneeksi, kauniiksi, hienoksi, huonoksi jne. Kaikki muu on väärin.
Ottamatta kantaa itse kysymykseen, niin tämän tyyppiset vastaukset olisivat uskottavampia, jos niissä viitattaisiin johonkin auktoriteettiin, mielellään kielitoimiston päätökseen asiasta.

Kielihän muuttuu, ja korkeinta auktoriteettia oikeinkirjoitusasioissa käyttävä kielitoimistokin muuttaa aika ajoin näkemyksensä tämän päivän todellisuutta vastaavaksi. Se, että koulussa opettaja sanoo jonkin kirjoitustavan olevan ehdottomasti oikein tai ehdottomasti väärin, ei tarkoita, että asia todellisuudessa olisi näin.

Yleensä on kuitenkin suositeltavampaa käyttää vakiintuneempaa muotoa, eli tässä tapauksessa juuri niin kuin demos sanoi.

Kai olisi sitten pitänyt kirjoittaa enemmänkin kokea-sanan rektiosta ja antaa esimerkkejä yleisistä virheistä, joita suomen kielessä tapahtuu, kun ei ymmärretä missä muodossa jotain sanaa seuraavan sanan olisi oltava.

Se, että kielitoimisto on alkanut hyväksyä myös muodon alkaa hyväksymään, on minusta rikollista - ja hyvä esimerkki siitä, miten rektiosäännöt ovat muuttumassa

Harrastaako todella aikuiset miten paljon sellaista "minä kun muutkin"-ilmiötä minkä olettaisi kuuluvan lapsuuteen?

Jos A uskaltaa tehdä jotain niin sitten B,C ja D:n lähtevät samaan leikkiin? Ei uskoisi, että aikuiset harrastavat sellaista.

Tietysti harrastavat. Yllytyshulluus on tyypillinen lajipiirre homo sapiensille ikäluokasta ja sukupuolesta riippumatta, vaikka tietysti miespuolisilla lajin edustajilla tämä on yleisempää empiiristen havaintojen perusteella.

Se, että kielitoimisto on alkanut hyväksyä myös muodon alkaa hyväksymään, on minusta rikollista - ja hyvä esimerkki siitä, miten rektiosäännöt ovat muuttumassa
Mainitsinkin jo taanoin älä sano näin -threadissa, että minuakin ärsyttävät monet nykykielessä ilmeisesti varsin yleiset ja ainakin tulevaisuudessa varmaankin myös hyväksytyt piirteet. Toisaalta asiaa voi myös miettiä siltä kannalta, että eiväthän mainitsemasi kaltaiset sääntöjen höllentämiset millään tavalla vaaranna kielen ymmärrettävyyttä. Sama koskee mielestäni osaa pilkku- ja yhdyssanasäännöistä. Niidenkään löysääminen ei haittaisi kirjoitetun kielen ymmärrettävyyttä. Oikeinkirjoitusopin pitäisi kuitenkin palvella kielen käyttäjiä eikä päinvastoin.

Copypasteen nyt tähän tuolta tietokonepuolelta siellä esittämäni kysymyksen. Ei tullut vielä vastausta siellä ja kiirus olisi niin josko täällä joku asiantuntija olisi mukavempi ;)

Tyhmä ja helppo kysymys java-ohjelmoinnista.

Eli ihan java-ohjelmoinnin perustehtävä:

Tee Ohjelma-luokka nimeltä Palkka. Määrittele luokkaan tarvittavat muuttujat päivän palkan laskentaan. Anna muuttujille alkuarvot ja tulosta päivän palkka.

Tämän kun joku vääntää tähän threadiin niin olen kiitollinen. Väsymys iski ja vähän pihalla. Kiitos :)

Voiko kulumareiän kengän pohjassa paikata Rtv:llä? Alimpaan pohjakerrokseem on kulunut pieni reikä, joka näillä keleillä täyttyy kivillä koko ajan... :jahas:

e. Ja kyllä, mulla on +30 paria muitakin kenkiä, mutta haluan käyttää just näitä :D

:rolleyes:
Copypasteen nyt tähän tuolta tietokonepuolelta siellä esittämäni kysymyksen. Ei tullut vielä vastausta siellä ja kiirus olisi niin josko täällä joku asiantuntija olisi mukavempi ;)

Tyhmä ja helppo kysymys java-ohjelmoinnista.

Eli ihan java-ohjelmoinnin perustehtävä:

Tee Ohjelma-luokka nimeltä Palkka. Määrittele luokkaan tarvittavat muuttujat päivän palkan laskentaan. Anna muuttujille alkuarvot ja tulosta päivän palkka.

Tämän kun joku vääntää tähän threadiin niin olen kiitollinen. Väsymys iski ja vähän pihalla. Kiitos :)

No jos et edes omia läksyjäsi jaksa tehdä niin tsemppiä vaan tulevaan työelämään. Sympatiat sulle silti Java ohjelmoinnista, ihan perseestä. Itse vaihdoin koulun jälkeen kokonaan alaa kun sain tuosta ohjelmoinnista jo koulussa mielestäni tarpeeksi:eek:

Mainitsinkin jo taanoin älä sano näin -threadissa, että minuakin ärsyttävät monet nykykielessä ilmeisesti varsin yleiset ja ainakin tulevaisuudessa varmaankin myös hyväksytyt piirteet. Toisaalta asiaa voi myös miettiä siltä kannalta, että eiväthän mainitsemasi kaltaiset sääntöjen höllentämiset millään tavalla vaaranna kielen ymmärrettävyyttä. Sama koskee mielestäni osaa pilkku- ja yhdyssanasäännöistä. Niidenkään löysääminen ei haittaisi kirjoitetun kielen ymmärrettävyyttä. Oikeinkirjoitusopin pitäisi kuitenkin palvella kielen käyttäjiä eikä päinvastoin.

OT-varoitus!

Jos kielen ymmärrettävyys on ainoa - tai se keskeisin seikka ja muut sille alisteisia, joka kieliopin säännöissä tulisi ottaa huomioon, voisin sata varmasti ruveta kirjoittaa lähes kuten mua itseä huvittaa koska kuiteski ymmärrät mitä mä sulle haluun sanoo yhdys sanojen väärin kirjoitus mukaanlukien, ja pilkutuksestakaa, en voisi vähempää olla kiinnostunut. Tärkeintä mulle olis, et rytmi, kirjoituksessa, pysyisi puheen kaltaisena.

Ihan vakavasti, olen varmaan hieman liian puristi näissä kielikysymyksissä. Ymmärrän, mitä haluat sanoa, mutta pelkään pahoin, että kirjoitettu kieli menettää iskuvoimansa ja monipuolisuutensa, jos sääntöjä aletaan liikaa muuttamaan puhekieltä myötäileviksi.

Minkälaiselle vartalotyypille kuntoiluvälineet on suunniteltu? Jollekin keskiarvolle? En ole mikään kääpiö enkä kapoinen muutenkaan, mutta ei perkele että voi olla crossarilla polkeminen vaikeaa. Tuntuu, että polvet kääntyy kieroon ja jalat on ihan levällään. En ole pihtikinttu, säkkituoli enkä tottumaton kuntoilija. Lyhyet jalat on, mutta ei mitenkään luonnottoman. Vittusaatana.

Back
Ylös Bottom