Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Miksi lähes kaikki bussilinjat ajetaan isoilla busseilla, vaikka niillä on matkustajia keskimäärin kaksi. Onko tähän syynä verotus tai joku muu täysin typerä sääntö?

Onko sulla jotain parempia ehdotuksia? Veikkaan kyllä, että sama logiikka tässä pelaa kuin siinäkin, että kesäaikaan vuoroja vähennetään ja juna ovat lyhyempiä, vaikka ihmisillä ei todellakaan ole samoja loma-aikoja kuin alakoululaisilla.
 
Sanottiin telkkarissa, että bensan hinnasta on veroa 90%. Kenen etu tämä on? Onko todella eduskunnasta suurin osa sitä mieltä, että tuo on hyvä asia? Nimittäin köyhiä tuossa syrjitään. Kansanedustaja saisi hyvin paljon kannatusta siitä, että bensa ja dieselvero pois ja korotetaan mielummin vaikka tuloveroa.
 
Sanottiin telkkarissa, että bensan hinnasta on veroa 90%. Kenen etu tämä on? Onko todella eduskunnasta suurin osa sitä mieltä, että tuo on hyvä asia? Nimittäin köyhiä tuossa syrjitään. Kansanedustaja saisi hyvin paljon kannatusta siitä, että bensa ja dieselvero pois ja korotetaan mielummin vaikka tuloveroa.

Oikeastaan pääomatulojen kovempi verottaminen olisi parempi vaihtoehto kuin tuloveron kiristäminen.
 
Onko sulla jotain parempia ehdotuksia? Veikkaan kyllä, että sama logiikka tässä pelaa kuin siinäkin, että kesäaikaan vuoroja vähennetään ja juna ovat lyhyempiä, vaikka ihmisillä ei todellakaan ole samoja loma-aikoja kuin alakoululaisilla.

Itseasiassa ajattelin että olisi varmaan fiksua ajaa pikkubusseille/tilatakseilla yms. Tulisi halvemmaksi. Mutta ehkä tähän on joku typerä sääntö joka kieltää sen..

Mix noin negatiivinen hei, Heräsitkö väärällä jalalla?
 
Sanottiin telkkarissa, että bensan hinnasta on veroa 90%. Kenen etu tämä on? Onko todella eduskunnasta suurin osa sitä mieltä, että tuo on hyvä asia? Nimittäin köyhiä tuossa syrjitään. Kansanedustaja saisi hyvin paljon kannatusta siitä, että bensa ja dieselvero pois ja korotetaan mielummin vaikka tuloveroa.
Bensan korkean verotuksen on tarkoitus vähentää bensan kulutusta. Bensan kulutusta halutaan vähentää ympäristöhaittojen vuoksi.
 
Bensan korkean verotuksen on tarkoitus vähentää bensan kulutusta. Bensan kulutusta halutaan vähentää ympäristöhaittojen vuoksi.

Jos bensan hinta nousee niin matkailu vähenee ja se on suoraan pois maakuntien tulosta. Samalla kun bensan hinta nousee niin myös VR:n ja matkahuollon hinnat nousevat.

Toinen asia on se, että korkea bensanhinta napsahtaa heihin keillä on jo valmiiksi tiukkaa kuten lapsiperheisiin. Ei ole ilmaista kuskata lapsia harrastuksiin, mummolaan, yms.
 
Tiedän. Esitin vain sen syyn, minkä perusteella vero on päätetty asettaa niin korkeaksi. En ole välttämättä sitä mieltä, että se on ollut hyvä päätös.
 
Tiedän. Esitin vain sen syyn, minkä perusteella vero on päätetty asettaa niin korkeaksi. En ole välttämättä sitä mieltä, että se on ollut hyvä päätös.

Eiköhän tuon julmetun korkean bensaveron tarkoitus ole vain ja ainoastaan tuoda rahaa valtion kassaan. Ympäristöhaittoja voidaan sitten aina pitää hyvänä syynä nostaa veroa entisestään tietyin väliajoin. Ei bensa sattumalta ole Suomessa n. maailman kalleinta.
 
Mix noin negatiivinen hei, Heräsitkö väärällä jalalla?

Öh? Ehkä ei kannata lukea noin asenteellisesti, ihan yhtä "negatiivinen" minun viestini oli kuin sinunkin.

Joku pienempi kulkuväline olisi varmaankin hyvä siihen asti, kunnes isompi määrä ihmisiä tarvitseekin sitä hajavuoroa ja sitten joudutaan hälyyttämään kalliilla rahalla joku paikalle isommalla autolla. Joukkoliikenteen ideaan käsittääkseni kuuluu, että se on kaikille maksaville matkustajille saatavilla; jo nyt on jonkin verran ongelmia kun vain kahdet lastenvaunut mahtuvat bussiin yhtä aikaa. Osa vaunujen kanssa kulkevista matkustaa toki ilmaiseksi, mutta monella on se lippu kuitenkin; päiväsaikaan jollain tilataksilla meneminen voisikin olla sitten hankalaa. Tai päiväkotien massamatkustukset, ja mitä noita on. Ehkä jos vuoroja kulkisi huomattavasti enemmän, homma voisi toimia, mutta säästetty rahamäärä menisi sitten siihen.
 
Itseasiassa ajattelin että olisi varmaan fiksua ajaa pikkubusseille/tilatakseilla yms. Tulisi halvemmaksi. Mutta ehkä tähän on joku typerä sääntö joka kieltää sen..

Oon joskus matkustanut bussilinjaa tilataksilla kaukana itäsuomessa. Eli ainakin siellä hiljaisimmat vuorot ajetaan pienemmällä kulkuvälineellä.

Pääkaupunkiseudulla voisi olla hankalaa jos autoja pitäisi vaihdella matkustajamäärän mukaan. Ruuhka-ajat isolla bussilla ja sitten vaihto pieneen. Kalustoa ja varikkoa pitäisi olla tuplasti, ei kuulosta kovin edulliselta ratkaisulta.
 
Tuli eilen väittelyä semmosesta asiasta että miten hyvin kävelee suoraan eteenpäin jos esim. on luminen tasanko jossa horisontissa ei näy mitään eikä mistään tähdistä tai auringosta voi ottaa suuntaa. Ja varsinainen väittely lähti väittämästä että suoraan kävely ei onnistu vaan sitä lähtee huomaamattaan kävelemään "ympyrää" ja saattaa nähdä omat jäljet, että tästähän kuljin jo aiemmin.:hyper:

Mitäs mieltä ootte.:D Asiallisia vastauksia kiitos.
 
Jos tontilla on rakennusoikeutta esim 200m2, tarkoittaako se talon koko pinta-alaa (1.+2. kerros), vai pelkästään ensimmäinen kerros. mitä tarkoittaa kerrospinta-ala. ei ymmärrä :).
 
Millasta on bussikuskin työ, palkka? koulutus?
Millaista on lääkärin työ, palkka?koulutus? 6vuotta :woot:

Vertailen et kannattaako opiskella noin perkeleesti?
Kuluttaako paljon enemmän tollanen skootterin automaatti tyyppi kun esim. bussin.
(bussissa se vaihtaa niitä vaihteita eikä huudata konetta? ei vaan tarvii heppii koskee)
(skootterissa se ei vaihda mitään, kun ajais kokoajan ykkösvaihteel)
Millä kutsutaan bussin automaattia ja skootterin automaattia?
Kun bussissa on jonki tyyline hydraliikka, suhisee aina... niin onko se jotain paineiden päästelyä manuaalisesti vai automaattisesti? vai jotain bussin tasapainottamisesti automaattisesti vai jostai hepistä?

E: kuinka vitusti kirurgit saa palkkaa, kun opiskelu lukio 3v + lääkis 6vuot + erikoislääkäriks 6v= kirren opiskelu?

E: PS: Ne olikin vertailua äärirajoista:D Mut miten kun skootterilla on minimikierrokset et liikkuu niin 5000rmp, max (ei alamäki) 7000rmp, niin luulis et kärsii noista viidestäkin tonnista niin perkeleesti kun autotkaa ei tykkää... niin sitten miten on 7000rmp kanta:D

E2: tarviiko signaturee olla vip? jos ei niin miten saa laitettua sign?
 
Kai sitä on muitakin mahdollisuuksia kuin lääkäri ja bussikuski:D
Bussin absoluuttinen kulutus on titenkin suurempi kuin skootterin.Sitten suhteelliseen kulutukseen... skootterilla ei pysty ajamaan fiksusti ns. taloudellisilla kierroksilla, joten uskon sen skootterin kuluttavan enemmän. Lisäksi skootterin moottori on korkeampiviritteinen ja bensakone, joten kuluttaa enempi. Bussissa on ihan automaattivaihteet, koska normi kytkin ei kestäis jatkuvaa liikkeellelähtöö. Skootterissa on variaattori. Bussissa pihisee paineilma (samoin kuin kuorma-autoissa). Muistaaksnei juuri jarrupaineiden tasaus aiheuttaa noi pihinät.
 
Mikä juttu tää on kun porukalla on noita mustavalkoisia naamakuvia avatareina?
 
Kuluttaako paljon enemmän tollanen skootterin automaatti tyyppi kun esim. bussin.
(bussissa se vaihtaa niitä vaihteita eikä huudata konetta? ei vaan tarvii heppii koskee)
(skootterissa se ei vaihda mitään, kun ajais kokoajan ykkösvaihteel)
Millä kutsutaan bussin automaattia ja skootterin automaattia?
Kun bussissa on jonki tyyline hydraliikka, suhisee aina... niin onko se jotain paineiden päästelyä manuaalisesti vai automaattisesti? vai jotain bussin tasapainottamisesti automaattisesti vai jostai hepistä?


E: PS: Ne olikin vertailua äärirajoista:D Mut miten kun skootterilla on minimikierrokset et liikkuu niin 5000rmp, max (ei alamäki) 7000rmp, niin luulis et kärsii noista viidestäkin tonnista niin perkeleesti kun autotkaa ei tykkää... niin sitten miten on 7000rmp kanta:D
Busseissa ja kuorma-autoissa se suhina tulee juurikin paineilmajarruista ja kytkimestä sekä paineilmajousituksen säädöistä. Jousitusta ei tietenkään koko aikaa säädellä.

Ei skootteri noista kierroksista mitenkään kärsi. Pitää ottaa huomioon, että normaali auto on nelisylinterinen ja skootteri yksipyttyinen. Jos autolla kierrokset on 2000rpm, niin sytytyksiä tulee 8000/min ja työtahteja 4000/min. Skoottereissa taas pitää olla yhden sylinterin takia korkeammat kierrokset, että värinät saadaan pienemmiks ja kakstahtisissa oikea pakokaasujen virtausnopeuskin on tärkeä asia tehon kannalta. Periaatteessa siis autossa ja skootterissa tulee sytytyksiä lähes yhtä paljon minuutissa, mutta useampi sylinteri pudottaa kierrosnopeutta. Tokihan korkeet kierrokset kuluttaa konetta enemmän skootterissakin, koska osat liikkuu niin paljon nopeammin ja koneen kestoikäkin on verrattain lyhyt.
 
mistähän sanoista tulee lyhenteet "ngl" ja "ikr"? jotain "lol" -kieltä veikkaisin....
 
Back
Ylös Bottom