Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Luultavasti.
Oon nyt koittanu netistä ettiä ja huomenna soittelen kirjakauppoja läpi.
Eiköhän täällä ole jollekin silmään tai käteen sattunut.

Kesällä ostin vähän vastaavan Lappeenrannasta, missä oli taloja kuvattu ja historiaa kerrottu.

Miten pitkäks aikaa viinipullo (0.75l) pitää laittaa jääkaappiin, että se on tarjoilulämpötilassa (16-18)?

Jos kyse on ns. tavallisesta viinistä niin ihan suoraansanottuna lämpötilalla ei mahdottoman suurta merkitystä ole. Kunhan se nyt kuitenkin on alle huoneenlämpöistä. Itse suosittelisin pitämään varsinkin perinteisiä valkkareita ihan reippaasti kylmässä esim. pari tuntia. Lasissa viini kuitenkin lämpenee varsin pian, joten viini menee helpommin liian lämpöiseksi kun on liian viileää. Jos viini myöskin on hieman viileämpää voi jokainen joka niin haluaa niin odottaa minuutin pari ja nauttia sen juuri haluamansa lämpöisenä.
Jos kyseessä on "hienompi" viini kannattaa ehdottomasti hankkia cooleri ja lämpömittari jolla viinille saa tarkistettua sopivan tarjoilulämpötilan.

Kumpi tulee pitemmän päälle halvemmaksi, ostaa juusto puolen kilon tai kilon palasina ja höyläillä siitä siivuja ja heittää jämät roskiin kun ei enää saa siivuja vai ostaa juusto valmiiksi siivutettuna, jolloin edellä mainittua hävikkiä ei ole?

Kumpi tulee pitemmän päälle halvemmaksi, ostaa juusto puolen kilon tai kilon palasina ja höyläillä siitä siivuja ja heittää jämät roskiin kun ei enää saa siivuja vai ostaa juusto valmiiksi siivutettuna, jolloin edellä mainittua hävikkiä ei ole?

Ja vielä tarvii muistaa valmiiksi siivutetun helpompi käyttö. Ite ostan valmiiksi siivutettuja. Olen laiska.

Oma kysymys:

Saankohan tulospalkkion ensi vuoden puolella kun olin kesätöissä 4kk ja pari viikkoa sitten aloitin määräaikaisen suhteen maaliskuun loppuun asti. Intrasta löydy mitään tietoa prkl.

Saa noita yli kilon palasinakin;). Sitten jos vielä aloittaa pitkästä päästä niin jää pienempi jämä jäljelle. Jämätkin voi laittaa tuplaleivän väliin, joten ei siitä mitään tartte roskiin heittää.

Jos leikkaaminen tuottaa ongelmia, niin kannattaa ostaa kunnon höylä=Hackman.

Vain juustonvihaaja jättää käyttämättä mahdollisuuden laittaa hyvällä tekosyyllä se viimeinen, paksu juustonsoiro suoraan leivälle. Tai mikä parempaa, syödä sellaisenaan. Voi sen käyttää ruoanlaittoonkin.

Duunissa on kyllä noita siivutettuja tuon helppoden takia.

Ja vielä tarvii muistaa valmiiksi siivutetun helpompi käyttö. Ite ostan valmiiksi siivutettuja. Olen laiska.

Oma kysymys:

Saankohan tulospalkkion ensi vuoden puolella kun olin kesätöissä 4kk ja pari viikkoa sitten aloitin määräaikaisen suhteen maaliskuun loppuun asti. Intrasta löydy mitään tietoa prkl.

tulospalkkiosääntöjä on olemassa varmaan 10000000000 erilaista, joten kannattaa kysyä esim firman luottamusmieheltä jos sellainen löytyy...

Riippuu varmaan firmasta, mutta en usko että saat.

Ainakin meillä pitää olla vakituisessa työsuhteessa (ja ei-opiskelija) että tulospalkkaa saa. Lisäksi tiedän firmoja, joissa työsuhteen pitää olla kestänyt vähintään vuoden ennenkuin bonuksia tippuu.

En ole koskaan valmiiksi siivutettuja juustoja ostanut, mutta eiks ne ole paljon paksumpia, mitä normihöylällä höylätyt siivut? Alkuperäinen kysymyshän oli nimenomaan taloudellisesta näkökulmasta ja sillonhan paksummat siivut tulee kalliimmaksi kun lisäävät juuston menekkiä. Entä onko niiden kilohinnassa eroa? Luulis, että siivutetut on kalliimpia.

Riippuu varmaan firmasta, mutta en usko että saat.

Ainakin meillä pitää olla vakituisessa työsuhteessa (ja ei-opiskelija) että tulospalkkaa saa. Lisäksi tiedän firmoja, joissa työsuhteen pitää olla kestänyt vähintään vuoden ennenkuin bonuksia tippuu.

meillä on esim tulospalkkiot joka tilikauden lopussa ja tilikausi on tertiääri. pitää olla tasan yhden tilikauden verran ensin töissä (eli aloittaa viimeistään tilikauden aloituspäivänä) ja ensimmäisen tilikauden töissäolon jälkeen seuraavilla tilikausilla rupeaa tippumaan tulospalkkiota. ja se suhteutetaan vielä jotenkin perverssillä tavalla todennäköisesti työssäoloaikaan (eli jos on saikulla vaikka yhden päivän, se näkyy tulospalkkion määrässä...)

Onko se ihan totta, että Japanilaiset naiset lämpiävät isoille miehille? Siihen perustuisi se miksi sumopainijat ovat niin kuuminta hottista.

Miten peruukit pestään? Pesukoneessa, päässä vai kenties lavuaarissa? Käytetäänkö toimenpiteessä hiustenpesuainetta?

Miten tehdään leffakohtaukset, joissa hevosia kaadetaan ja runnotaan? mm. Conan the Barbarian.

Onko se ihan totta, että Japanilaiset naiset lämpiävät isoille miehille? Siihen perustuisi se miksi sumopainijat ovat niin kuuminta hottista.

Sumopainijat on kuuminta hottia, ku ne tienaa ihan sumona ja kuolee nuorina ;)

Mitä mä noita valmiiksi siivutettuja olen katsonut, niin kilohinta tuntuu olevan melkein 1,5 x könttäjuuston. Tuossa ei niin suurta kannikkaa pysty millään jättämään, että siivut tulisivat halvemmaksi.

Jos kulutus on olematonta ja juustopala ehtii pilaantua ennen loppuun käyttämistä niin siivut saattavat olla perusteltuja. Sittenkin ennemmin suosisin ns juustotiskiä, josta saat juuri haluamasi kokoisen ja muotoisen palan. On se ekologisempaakin kuin noi turhan isoon muovirasiaan pakatut siivut.

-k

Back
Ylös Bottom