Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Kyllä noi kaiken järjen mukaan maksaa pikkasen enemmän noista. Ei ne kuljetuskulut nyt niin kauheet voi olla. Ja materiaalista riippuu kanssa paljon. Esim joku kolmen metrin rosteriputki on ihan helposti yhen työmiehen kuukauden palkka.

Selvä. Pitää kysellä vielä firmoista kelle kelpais, mutta tuo kuulostaa kyllä huomattavasti realistisemmalta kuin huhuina kuullut "kymmeniä senttejä/kilo" -tornarit. :)

Täällä Turussa on sellainen kuin Nakolinnan rauta, ne ottaa vastaan kaikkea metalliromua. Taidat kuitenkin olla rautoinesi liian kaukana.. Itse olen kyseisessä liikkeessä asioinut useasti, lähinnä ostamassa rautaromua. Esim. n. 20kg painava vanha kottikärry maksoi muistaakseni 6 euroa. Ihan kilohinnalla siellä myydään, raudalle, messingille ym. kaikille omat hintansa. Kannattaa varmaan soitella firmoihin ja kysellä millä hinnalla ostavat.

Minkä kokoisella mutterilla polkupyörän renkaat ovat kiinni?

Pitäis saada rengas irti, mutta mulla ei oo kotona mitään työkaluja, enkä viitsi töistä raahata koko työkalupakkia kotiin lainaan.

Minkä kokoisella mutterilla polkupyörän renkaat ovat kiinni?

Pitäis saada rengas irti, mutta mulla ei oo kotona mitään työkaluja, enkä viitsi töistä raahata koko työkalupakkia kotiin lainaan.

13 tai 15 muistaakseni... riippuu vähän pyörän merkistä&mallista.

Täällä Turussa on sellainen kuin Nakolinnan rauta, ne ottaa vastaan kaikkea metalliromua. Taidat kuitenkin olla rautoinesi liian kaukana.. Itse olen kyseisessä liikkeessä asioinut useasti, lähinnä ostamassa rautaromua. Esim. n. 20kg painava vanha kottikärry maksoi muistaakseni 6 euroa. Ihan kilohinnalla siellä myydään, raudalle, messingille ym. kaikille omat hintansa. Kannattaa varmaan soitella firmoihin ja kysellä millä hinnalla ostavat.

Noi romut on Keski-Pohjanmaalla, vanhempieni luona. Juu, pitää ottaa kapula käteen ja alkaa kyselemään tarjouksia noudoista, sitä romua kun on kuitenkin vähintään kuorma-autokuorma. Kiitoksia kuiteskin. :)

Kuinka monta kertaa pitää taittaa paperiarkki, että se riittää maasta kuuhun,
yksi taitos on 2mm...???? tä on askartanut minua pitkään??? :)

Kuinka monta kertaa pitää taittaa paperiarkki, että se riittää maasta kuuhun,
yksi taitos on 2mm...???? tä on askartanut minua pitkään??? :)
No ei yksi taitos ihan kahta milliä oo, mutta tuolla laskettuna semmoinen 38 kertaa, jos nyt oikein nopeesti meni.

Ite en ymmärtänyt kysymystä enkä tuota sun vastausta? Jos paperiarkin taittaa 38 niin miten se kuuhun asti yltää?
JOssen pystyis taittaa noin usein niin se yltäisi kuuhun asti. Paperiahan ei pysty taittamaaan kun 6 vai 7 kertaa. En nyt muista kumpi se oli.

JOssen pystyis taittaa noin usein niin se yltäisi kuuhun asti. Paperiahan ei pysty taittamaaan kun 6 vai 7 kertaa. En nyt muista kumpi se oli.

Näin. Ja tuo paperin paksuus kaksinkertaistuu joka taitolla, eli tuo Weeboomin luku pitää varmaan aika hyvin kutinsa.

[Edit] en tiedä onko eksponentiaalinen oikea termi tuohon, koulun penkiltä on tultu aika matka.

[Edit]
Nyt kyllä tipahti täysin, mistä te puhutte

Et pysty taittamaan paperiarkkia kahtia kuin 6 tai 7 kertaa, oli se miten iso arkki tahansa. Jos pystyisi taittamaan, 38 taitosta kahtia pitäisi riittää maasta kuuhun asti, jos Weeboomin laskut pitävät kutinsa.

[nelo];1612385 sanoi:
Näin. Ja tuo paperin paksuus kasvaa eksponentiaalisesti, eli tuo Weeboomin luku pitää varmaan aika hyvin kutinsa.

Nyt kyllä tipahti täysin, mistä te puhutte:eek:

Miten kukan saa kuivatettua sellaiseksi littanaksi? Voikukka tai päivänkakkara ois tarkoituksena kuivattaa, että sais silleen kirjekuoreen mahtumaan.

Miten kukan saa kuivatettua sellaiseksi littanaksi? Voikukka tai päivänkakkara ois tarkoituksena kuivattaa, että sais silleen kirjekuoreen mahtumaan.

Joskus isovanhemmat laittoivat löytämiään neliapiloita kirjan väliin, hyvin toimi, vieläkin löytyy vanhoista kirjoista noita. :D

[Edit] En sitten tiedä kuinka kauan kestää ennen kuin kukka on kokonaan kuivunut.

Kuivata hiekassa. X.ä oli/On ;) Floristi.

http://www.nicehouse.fi/puutarha/kuivaku/kuivatus.htm

Hiekkakuivatus
Hiekkakuivatus on hieman työläämpi kun yllä mainitut tavat. Kukkien varret työnnetään hiekkaan ja hiekka sirotellaan hienosti kukan ympärille ja terälehtien päälle. Laatikko suljetaan ja sijoitetaan lämpimään paikkaan. Kuivatus on valmis vasta muutaman viikon kuluttua.

[nelo];1612510 sanoi:
Joskus isovanhemmat laittoivat löytämiään neliapiloita kirjan väliin, hyvin toimi, vieläkin löytyy vanhoista kirjoista noita. :D

Tämä toimii myös...:thumbs: Nopeudesta.

Kiitti vinkeistä! Taidanpa kokeilla tuota kirjan välissä kuivattamista. Tuo hiekkakuivatus kuulostaa aika pro-tason touhulta.

Paperin taittamisessa, exponentiaalisessa kasvussa ja kuuhun yltämisessä on siis seuraava ideana.

Oletus paperi esim 1mm paksu
Ensimmäisen taitoksen jälkeen paksuus 2mm (2x1mm paperi) 1mm*2^1
Toisen taitoksen jälkeen paksuus 4mm (2x2x1mm) eli 1mm*2^2
jne
38 taitoksen jälkeen 1mm*2^38 eli ~274 878km

Wikipedia mukaan kuun keskietäisyys maasta taasen 384 400 km.

Eksponentiaalisesti, eli luku kasvaa koko ajan nopeammin. Koitappa alkaa kertomaan 2 x 2 x 2 x 2... Siinä 38 kohdalla aletaan olla maan ja kuun välimatkan kohdalla jos millimetreillä mennään.

Eli kaava menee suunnilleen:

2mm x 2^(x-1) = 384400km

Sievennetään vähän:
2^x = 384,4 x 10^9

Josta ratkaistaan eksponentti logaritmilla:
x = log (384,4 x 10^9) / log (2)

pyöristys ylöspäin -> 39 kertaa.

edit: vaihdoin tarkemman arvon.

[nelo];1612385 sanoi:
Et pysty taittamaan paperiarkkia kahtia kuin 6 tai 7 kertaa, oli se miten iso arkki tahansa..

Ei muuten pidä paikkaansa, paperin pinta-ala suhteessa sen paksuuteen määrää kuinka monta kertaa sen voi taittaa. Eli suuren ja ohuen paperin voi taittaa yli 7 kertaa, teoriassa rajattomasti kunhan se on riittävän iso ja riittävän ohut. ;)

Back
Ylös Bottom