Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Myydäänkö Sellossa pölypusseja? Missä liikkeessä? Olen kyllä tuonne muutenkin tänään menossa mutta ei oikein olisi intoa tutkia jokaista mahdollista kauppaa läpi.

Jos en aivan väärin muista, niin lämpötilan noustessa yli 28 astetta, saa joka tunti pitää 10 minuutin tauon. Jos lämpötila edelleen nousee yli 33 asteeseen, on vastaava tauko 15 minuuttia. Periaatteesa työnantajan tulis huolehtia siitä, että sisälämpötila ei nouse yli 28 asteen kun ulkona on alle 25 astetta.
Käytännössä ainakaan meillä ei aikaisemmassa työssäni ollut mahdollista pitää taukoja joten lähinnä oli mahdollista huolehtia siitä, että kaikki pääsi juomaan tasasin väliajoin.

Olisi mukava tietää onko tuohon olemassa poikkeuksia. Olin aikoinaan muutaman kesän leipomossa duunissa ja 8 tunnin vuoro sisälsi 12 ja 13 minuutin kahvitauot, ei muuta. Lämpötila koko hallissa ei ollut missään alta 30, ja monissa työpisteissä 50 paikkeilla. Itse työskentelin uunilla niin taisi olla vähän tuota korkeampi vielä.

Kävin kysymässä luottamusnaiselta asiaa ja hän käski painua *ittuun :thumbs: No, tärkeintähän ko. toimessa on 2 vapaatuntia perjantaisin "asioiden hoitoon".

Harmi että nuorena pojankloppina jätin asian siihen.

Myydäänkö Sellossa pölypusseja? Missä liikkeessä? Olen kyllä tuonne muutenkin tänään menossa mutta ei oikein olisi intoa tutkia jokaista mahdollista kauppaa läpi.

Hain clas ohlsonilta loisteputken ja niitä oli ainakin kattava valikoima, joten uskoisin että sieltä löytyy myös pölypusseja.

Olisi mukava tietää onko tuohon olemassa poikkeuksia. Olin aikoinaan muutaman kesän leipomossa duunissa ja 8 tunnin vuoro sisälsi 12 ja 13 minuutin kahvitauot, ei muuta. Lämpötila koko hallissa ei ollut missään alta 30, ja monissa työpisteissä 50 paikkeilla. Itse työskentelin uunilla niin taisi olla vähän tuota korkeampi vielä.

Kävin kysymässä luottamusnaiselta asiaa ja hän käski painua *ittuun :thumbs: No, tärkeintähän ko. toimessa on 2 vapaatuntia perjantaisin "asioiden hoitoon".

Harmi että nuorena pojankloppina jätin asian siihen.

tuollasesta vois saada luottamusmiehelle(naiselle) kenkää...

täällä ainakin varaluottamusmies (entinen pomo) mittailee päivittäin toisen siiven lämpötiloja kun ilmastointi ei toimi. "jaahas! kai se ois taas tauon paikka, ei pääse mihinkään, lämpömittarin mukaan mennään..." :D
muistaakseni 28,5 astetta tuolla keskiarvona. raskasta fyysistä työtähän ei käsittääkseni saisi tehdä yli 30 asteen lämpötilassa.

Mun iPod Mini on toiminut hyvin 2-3 vuotta, mutta nyt akku tyhjenee jostain syystä 1-10 minuutissa heti latauksen jälkeen. Lataan akun siis täyteen koneella ja podissa lukee että akku on täynnä. Tästä menee pari minuuttia ja masiina ilmoittaa, että akku on tyhjä. Onko ainoa vaihtoehto vaihtaa akku tai ostaa uusi soitin?

Ei. Voit olla ostamatta mitään ja heittää vesilintua soittimellasi. Tai voit taiteilla siitä kauniin origami-joutsenen vasaran ja pihtien avulla.

Mitä eroa on uunileivällä ja jälkiuunileivällä?

Mistä johtuu, että puusaunassa saa paremmat löylyt kuin sähköisessä versiossa?

Miksi nukkuminen valoisassa huoneessa on vaikeaa, jos silmät ovat kuitekin "pimeinä" kiinni ollessaan?

Ovatko sanat, sittemmin ja nyttemin synonyymeja?

Mitä räkä on, eli mistä se koostuu?

Mitä eroa on uunileivällä ja jälkiuunileivällä?

Mistä johtuu, että puusaunassa saa paremmat löylyt kuin sähköisessä versiossa?

Miksi nukkuminen valoisassa huoneessa on vaikeaa, jos silmät ovat kuitekin "pimeinä" kiinni ollessaan?

Ovatko sanat, sittemmin ja nyttemin synonyymeja?

Mitä räkä on, eli mistä se koostuu?

Veikkauksia maalaisjärjellä tehtynä:
Uunileipä tehdään normaalisti, jälkiuunileipä jälkilämmöllä. Eli siis miedommalla lämmöllä pitempään uunissa. Näin siitä tulee sitkeämpää heti alusta.

Puukiukaassa on enemmän kiviä ja ne ovat viileämpiä, jolloin löyly ei puraise niin kiukkuisesti, vaan tulee hieman viileämpänä ja pitempään. Sähkökiukaassa vesi usein kihahtaa päällikiviltä ilmoille, isossa kiukaassa pihinä jatkuu pitkään ja syvemmältä.

Valoa tulee kyllä luomienkin läpi. Pistä silmät kiinni ja sytytä hämärään huoneeseen valot. Huomaatkos? Ihminen on ns. päiväeläin ja valoisalla ei nukuta.

Vaikka. Tai no "sittemmin" viittaa "myöhemmin", kun taas nyttemmin viittaa lähelle nykyhetkeä. Voidaan monasti käyttää synonyymin tapaan, mutta vivahde-eroa on.

Viimeiseen. Vaikka google tai wikipedia ovatkin ilmeisen hankalia käyttää, niin opettelisit nyt edes pakkiksen haun. Tätä on kysytty (ja vastattu) monta kertaa juurikin tässä samassa ketjussa.

edit. tossa on nyt tohan viimeiseenkin kysymykseen vastaus tästä samasta ketjusta:

http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showpost.php?p=1423960&postcount=10767

edit2. Ja lisää infoa löytyy viestistä 332 eteenpäin.

Puukiukaassa on enemmän kiviä ja ne ovat viileämpiä, jolloin löyly ei puraise niin kiukkuisesti, vaan tulee hieman viileämpänä ja pitempään. Sähkökiukaassa vesi usein kihahtaa päällikiviltä ilmoille, isossa kiukaassa pihinä jatkuu pitkään ja syvemmältä.

Merkittävä tekijä on myös se että puukiukainen sauna on usein vertailuna toimivaa sähkökiukaallista saunaa selvästi isompi. Isompi tilavuus ja saunojan suurempi etäisyys kiukaasta hidastaa/vähentää iholle tiivistyvää tulikuumaa höyryä eli "löylyä" :D
Tämän seurauksena isoissa saunoissa voidaan pitää huomattavasti korkeampaa lämpötilaa.

Vähän hutia luottamusnaiselle.

Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta olen ymmärtänyt, että sitovia raja-arvoja ei ole lämpötilojen osalta määritelty vaan esimerkiksi työsuojelulaissa käsketään pitämään kaikki "kohtuullisena". Edellä esitetyt arvot ovat ohjeellisia arvoja joita kehotetaan noudattamaan. Ymmärtääkseni työsuojelupiiri voi puuttua asiaan ja hakea pakkopäätöstä. Tai näin olen netistä lukenut:D

Mikä (halpa)lentoyhtiö olisi halvin, jos haluan matkustaa marraskuussa viikoksi Skotlantiin? Onkohan sinne yhtään lentoa vai pitääkö mennä jostain Lontoon kautta tms.

Yritin noita netistä selailla, mutta ei niistä ota simokaan selvää. Hinnat vaihtelee miten sattuu, reitit kohtalaisen epämääräisiä ja muutenkin informaatio todella niukkaa.

Mikä (halpa)lentoyhtiö olisi halvin, jos haluan matkustaa marraskuussa viikoksi Skotlantiin? Onkohan sinne yhtään lentoa vai pitääkö mennä jostain Lontoon kautta tms.

Yritin noita netistä selailla, mutta ei niistä ota simokaan selvää. Hinnat vaihtelee miten sattuu, reitit kohtalaisen epämääräisiä ja muutenkin informaatio todella niukkaa.

Ryan Airilla pari vuotta sitte Stanstedin lentokentälle (Lontoon kupeessa) Tampereelta oli jotain pari euroa meno-paluu + lentokenttämaksut. Oltiin viiden hengen porukalla viikko Lontoossa ja yhteensä lennot makso 200€. Jos meinaa laskeutua sinne etelämmäs ni niitä tarjouksia kannatta tsekata, eikhän ne lennä vieläki.

Toim. huom. se oli kyl joku erikoistarjous ja piti lentää sinne ja takasin tiettyinä päivinä.

Back
Ylös Bottom