Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Jaahas, mitenkä tämä luiskahdus estyy manuaalilaatikon tapauksessa vaihteen ollessa päällä? Itse en ainakaan halua turhaan kuluttaa kytkimen painelaakeria valoissa. Tottakai sitä jarrua painetaan kummassakin tapauksessa. Taitaa olla autokoulunopettajien aivopieruja, joita tuntuu riittävän. Sellaisenkin opetuksen olen autokoulusta kuullut, ettei vilkkuviikseä saa palauttaa käsin keskiasentoon.

Vielä rautalangasta:
tilanne 1) vaihde päällä, vasen jalka painaa kytkintä ja oikea jarrua -> auto pysyy jarrujen avulla paikallaan
tilanne 2) vaihde vapaalla, vasen jalka on valmistautuneena painamaan kytkintä ja oikea jalka painaa jarrua -> auto pysyy jarrujen avulla paikallaan.

ite mietin ihan samaa. eihän sen vaihteen päälläolo merkitse mitään manuaaliautossa jos oletetaan että liikennevaloissa ei sammuteta moottoria.
 
Jaahas, mitenkä tämä luiskahdus estyy manuaalilaatikon tapauksessa vaihteen ollessa päällä? Itse en ainakaan halua turhaan kuluttaa kytkimen painelaakeria valoissa. Tottakai sitä jarrua painetaan kummassakin tapauksessa. Taitaa olla autokoulunopettajien aivopieruja, joita tuntuu riittävän. Sellaisenkin opetuksen olen autokoulusta kuullut, ettei vilkkuviikseä saa palauttaa käsin keskiasentoon.

Vielä rautalangasta:
tilanne 1) vaihde päällä, vasen jalka painaa kytkintä ja oikea jarrua -> auto pysyy jarrujen avulla paikallaan
tilanne 2) vaihde vapaalla, vasen jalka on valmistautuneena painamaan kytkintä ja oikea jalka painaa jarrua -> auto pysyy jarrujen avulla paikallaan.

Ope perusteli sen sillä, että peräänajotilanteessa useimmiten jalka luiskahtaa jarrulta. Ise asiassa kaverillani kävi juuri tällä tavalla manuaalilla. Kehä 1 liikennevaloissa Tapiolan Esson kohdalla takaa tuleva pamautti 80-90km/h kun oli omissa ajatuksisaan. Kaverilla jalka luiskahti jarrulta pois ja auto risteyksessä kääntyvän auton kylkeen. Kaikki kolme sairaalaan.
 
Ope perusteli sen sillä, että peräänajotilanteessa useimmiten jalka luiskahtaa jarrulta. Ise asiassa kaverillani kävi juuri tällä tavalla manuaalilla. Kehä 1 liikennevaloissa Tapiolan Esson kohdalla takaa tuleva pamautti 80-90km/h kun oli omissa ajatuksisaan. Kaverilla jalka luiskahti jarrulta pois ja auto risteyksessä kääntyvän auton kylkeen. Kaikki kolme sairaalaan.

niiiin siis se meinaa että jalka lipsahtaa samalla myös kytkimeltä?
 
niiiin siis se meinaa että jalka lipsahtaa samalla myös kytkimeltä?

Miks jalan pitäis lipsahtaa samalla kytkimeltä? Kai se auto nyt siitä jonkun matkaa eteenpäin porskuttaa jos joku yheksää kymppiä takaa tuuppaa ja auto kytkin pohjassa liusuttelee etiäppäi, jos jalka lipsahtaa jarrulta. ;)
 
Asian sivusta. Itse ainakin pidän vaihteen silmässä koska silloin lähtö on nopeampi. :P

Mutta sitten taas jään keltasiin pitkiin valoihin niin sitten vaihde pois silmästä. Varsinkin jos firman autoilla ajaa, niissäkun pitää painaa polkimii istuma-asennosta johtuen alaspäin eikä eteen.
 
Ope perusteli sen sillä, että peräänajotilanteessa useimmiten jalka luiskahtaa jarrulta. Ise asiassa kaverillani kävi juuri tällä tavalla manuaalilla. Kehä 1 liikennevaloissa Tapiolan Esson kohdalla takaa tuleva pamautti 80-90km/h kun oli omissa ajatuksisaan. Kaverilla jalka luiskahti jarrulta pois ja auto risteyksessä kääntyvän auton kylkeen. Kaikki kolme sairaalaan.

No sehän varsinainen valopääopettaja on. Jos perään ajetaan kahdeksaa-yhdeksääkymppiä ja jalka lipsahtaa jarrulta, on ihan sama onko vaihde päällä vai ei, ei se vaihde+moottori siinä tilanteessa juuri pidättele. Jos jalka lipsahtaa kytkimeltä sekä jarrulta, etenee auto varmasti myös moottorin voimin peräänajotilanteessa, mikä voi olla vielä pahempi juttu. Etenemisvauhti voi olla toki hitaampi kuin vapaalla, paitsi jos oikea jalka heilahtaakin kaasulle vahingossa. Eli jos haluaa tehdä asian Turvallisesti, pitää laittaa joka kerta käsijarru päälle valoissa, sammuttaa moottori ja varalta vielä valita peruutusvaihde.
 
Tärkeintä on, ettei käännä renkaita kohti vastaantulevien kaistaa, jotta mahdollisessa peräänajossa auto jatkaa matkaa hyvällä tsägällä pitkin omaa kaistaa sen sijaan, että renkaitten kääntämisen johdosta auto lentäisi peräänajossa vastaantulevien kaistalle ja mahdollisesti tulee kiva nokkakolari vielä kaupanpäälle. Vitun sekavasti kirjotettu, I know, nyt ei jaksa.
 
Ope perusteli sen sillä, että peräänajotilanteessa useimmiten jalka luiskahtaa jarrulta. Ise asiassa kaverillani kävi juuri tällä tavalla manuaalilla. Kehä 1 liikennevaloissa Tapiolan Esson kohdalla takaa tuleva pamautti 80-90km/h kun oli omissa ajatuksisaan. Kaverilla jalka luiskahti jarrulta pois ja auto risteyksessä kääntyvän auton kylkeen. Kaikki kolme sairaalaan.

Siis, mitä v.....? Eiköhän, se ole sama missä sä pidät jalkoja kun joku tulee tota vauhtia perseeseen!? Joskus, vuonna 1 ja 2 oltiin messilässä juhannusta viettämässä ja siellä joku valopää jolla oli huonot jarrut "kuulema" ajo meidän perään(seistiin valoissa). Vauhtia, varmaan max 60-70km/h, auto suunnilleen lens sen risteyksen yli, ainakin 100m risteyksen yli! Kaikilla, niskat ihan vitun huonona. Ei, saatana olis auttanu vaikka norsu olis seissy sen jarrupolkimen päällä! Isku, kun tulee takaapäin niin... No, tajuat varmaan!?
 
Ostan kuntopallon istumatyötä helpottamiseksi. Mitenköhän tuollaiseen isoon palloon saa ilmat kätevimmin?:eek:

Käy jossain urheiluhallissa ja pyydä vakseilta pumppua/kompressoria. Täällä ainakin saa pumpattua korikset ilmaiseksi kun käy vaan kysymässä.
 
onko noi lehtimyyjät mennyt lakkoon kun ei ole moneen viikkoon soitelleet ? ihan hyvähän tämä tilanne nyt on kun joku aika vielä sitten melkein joka päivä joku lehtimyyjä soitteli.
 
onko noi lehtimyyjät mennyt lakkoon kun ei ole moneen viikkoon soitelleet ? ihan hyvähän tämä tilanne nyt on kun joku aika vielä sitten melkein joka päivä joku lehtimyyjä soitteli.

Ne soittelee kaikki mulle. Ennen eivät ole pahemmin häirinneet, mutta nykyisin soittelevat päivittäin. Parhaimmillaan kolme puhelinmyyjää päivässä.
En tiedä mihin ihmeeseen oon numeroni antanut... :jahas:
 
Siis, mitä v.....? Eiköhän, se ole sama missä sä pidät jalkoja kun joku tulee tota vauhtia perseeseen!? Joskus, vuonna 1 ja 2 oltiin messilässä juhannusta viettämässä ja siellä joku valopää jolla oli huonot jarrut "kuulema" ajo meidän perään(seistiin valoissa). Vauhtia, varmaan max 60-70km/h, auto suunnilleen lens sen risteyksen yli, ainakin 100m risteyksen yli! Kaikilla, niskat ihan vitun huonona. Ei, saatana olis auttanu vaikka norsu olis seissy sen jarrupolkimen päällä! Isku, kun tulee takaapäin niin... No, tajuat varmaan!?

Vittuako minä tiedän. Näin on mulle kerrottu autokoulussa ja sen teille jaoin.

Ehkä käsitit väärin tai selitin epäselvästi. Eli jos vaihde vapaalla jalka painaa vain jarrua ---> törmäyksessä ei mitään toivoa yrittää jarrutella, kun todennäköisesti jalka lipeää kumminkin/jarrut pamahtaa paskaksi. Jos taas vaihde silmässä ---> toinen jalka painaa kytkintä ja toinen jarrua ---> peräänajotilanteessa on edes teoreettinen mahdollisuus stumpata auto päästämällä kytkin joko vahingossa tai tahallisesti (jarrulla ei tee kumminkaan mitään). Moottori ja vaihteisto siinä varmasti menee paskaksi, mutta se taitaa tuollaisessa tilanteessa olla pinenin murhe, jos henki säilyy.
 
Siis, mitä v.....? Eiköhän, se ole sama missä sä pidät jalkoja kun joku tulee tota vauhtia perseeseen!? Joskus, vuonna 1 ja 2 oltiin messilässä juhannusta viettämässä ja siellä joku valopää jolla oli huonot jarrut "kuulema" ajo meidän perään(seistiin valoissa). Vauhtia, varmaan max 60-70km/h, auto suunnilleen lens sen risteyksen yli, ainakin 100m risteyksen yli! Kaikilla, niskat ihan vitun huonona. Ei, saatana olis auttanu vaikka norsu olis seissy sen jarrupolkimen päällä! Isku, kun tulee takaapäin niin... No, tajuat varmaan!?

Mitä jos joku tulee 20 km/h perään? :rolleyes:
 
Back
Ylös Bottom