Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Pystyykö Kanariansaarien pankkiautomaateista nostamaan rahaa visa eletronilla??

Yleisestikin ottaen, matematiikan opiskelu on varmaan parasta mihin nuoruudessa kannattaa panostaa, sillä se avaa ovia niin moneen suuntaan, ja ennenkaikkea kehittää ajattelua ja ymmärrystä maailmasta paremmin kuin mikään muu mihin lukioikäisen aivot ja kärsivällisyys voisi riittää. Kaikki suurmiehet ovat matemaatikoita tai ainakin matemaattisesti sivistyneitä :D

Öh, mä en ihan noin voimakkaasti tota koe, kyllä musta nuoruudessa on paljon muutakin, mihin kannattaa panostaa :D . Mutta joo, oikeasti mä olen sun kanssa samoilla linjoilla, matikan opiskelu avaa monia ovia. Toisin päin käännettynä jos ei lue matikkaa, niin se sulkee ovia, mikä on oikeastaan vielä merkittävämpää. Itse kuvittelin lukioikäisenä haluavani ihan eri aloille, kuin mihin sitten lukion jälkeen halusin, eli mä näen sen tärkeänä, että ei kovin aikaisessa vaiheessa sulje pois vaihtoehtoja. Sitä voi helposti ajatella, että joku tietty ala ei todellakaan kiinnosta, mutta kiinnostus saattaakin herätä myöhemmin. Esimerkiksi itse en ollut DI-opinnoista kovin kiinnostunut lukioaikana, varmaankin lähinnä siksi, että mulla ei ollut kovin vahvaa mielikuvaa siitä, mitä kaikkea DI voi oikeasti työkseen tehdä. Mutta sitten lukion jälkeen sitä sitten jotenkin ajattelikin asiaa eri näkökulmasta ja DI:hän musta on tulossa (kun nyt sais sen dipan tehtyä loppuun :whip: ). Ja alavalinta on mulle täysin oikea. Kulunut fraasi, mutta tässä pätee hyvin "never say never".

Kaikki suurmiehet ovat matemaatikoita tai ainakin matemaattisesti sivistyneitä :D
En nyt ihan noin kategorisesti sanoisi. Itselle ei ainakaan heti tule mieleen esimerkiksi merkittäviä valtionpäämiehiä tai -naisia, joilla olisi matemaatikon koulutus tai ylipäätään taustaa luonnontieteissä. Saksan Merkel taitaa olla fyysikko koulutukseltaan.

Tietenkin jos puhutaan tieteen suurmiehistä, niin luonnollisesti heiltä löytyy aina luonnontieteiden äidinkielen eli matematiikan tuntemusta.

NGV:lle: Integrandi puhui ihan asiaa. Itse vedin matematiikassa seiskan tasoa yläasteella ja ensimmäisestä lukion pitkän matematiikan kurssista tuli myös 7. Halusin kuitenkin teknis-luonnontieteelliselle alalle, tein töitä (valikoiden hyvät opettajat, mikä oli mahdollista luokattomassa lukiossani) ja lukion päästötodistuksessa matematiikka olikin sitten 9 ja ylioppilastodistuksessa L. Jos itse näet että tarvitset matematiikkaa jatkossa, niin sovellat vaan tuota sun bodypuolen no-pain-no-gain asennetta matematiikkaan: treenaat laskemalla omatoimisesti järjettömän kasan esimerkkilaskuja läpi - pelkästään lukemalla matematiikkaa et opi sitä. Älä päästä myöskään opettajaa helpolla. Jos joku asia ei valkene, niin intät sitten niin kauan että hän saa sen sinulle selitettyä.

heräsin , väsytti, ja kävelin seiniä pitkin tämä jatkui töissäkin, huimasi v-mäisesti, lähin kotiin ja nukuin lisää, ei huimaa enää. miksi?

Joo no tää on tyhmä kysymys. Olen nyt siinä vaiheessa, että jatkanko pitkässä matikassa vai siirynkö lyhyeen matikaan. Sain ekasta kurssista 5 ½ ja maikka sanoi, että vitosen saajat pitäisivät harkita siirtymistä lyhyeen matikkaan tai tehdä aivan sairaasti töitä päästäkseen edes kurssista läpi. Noh yritän tehdä enemmän töitä nyt kakkos kurssin aikana, mutta jos saan 5-6 niin kannataako minun vaan jatkaa yrittämistä vai vaihtaa lyhyeen matikaan? Eli kummasta on enemmän hyötyä pitkän matikan huonoista numeroista vai lyhyen matikan ei niin huonoista numeroista?

jos 2 ekaa kurssia menee ohi niin eipä sieltä enään nousta. itselle kävi kanssa näin ja tein päätöksen että aloitin pitkän matematiikan alusta, tämä tietenkin lisäsi yhden ekstravuoden lukioaikaani mutta näin matematiikan kaikista tärkeimpänä lukio-aineena. ensimmäisellä kerralla 4 ekan kurssin arvosanat olivat väliltä 4-5 ja toisella yrityksellä 7-10.

ja jos olet paska matematiikassa niin sitten olet paska matematiikassa. ei se lyhyt matematiikka niin paljoa helpompaa kuitenkaan ole.

matematiikka avaa ihan helvetisti ovia, sitä voi soveltaa melkein mihin tahansa oppi-aineeseen ja käyttää tukena ihan perusasioissa. viime viikonloppuna olin kaatamassa mökiltä puita ja laskin puiden varjojen avulla puiden korkeutta jottei vahingossa kaadettaisi liian korkeaa puuta joka kaatuisi aidan/rakennuksen päälle.

Toi on muuten kummallista miten matikkaa tajuaa näin jälkeenpäin paljon paremmin kuin lukiossa koskaan. Ehkä ne selitettiin AMK:ssa paremmin.

Mitkä 9:sän maata ovat ydinasevaltioita, itse tiedän usa, kiina, venäjä, tanska, p-korea, ranska, yhdistyneet kuningaskunnat... vielä kaksi???

Mitkä 9:sän maata ovat ydinasevaltioita, itse tiedän usa, kiina, venäjä, tanska, p-korea, ranska, yhdistyneet kuningaskunnat... vielä kaksi???

Tuskin Tanska on ydinasevaltio, mutta Intia ja Pakistan taitavat kuulua tähän joukkoon. Lisäksi Israelilla tod. näk. on pommi.

edit. hidas

Kiitoksia tietäjille ja Tanskan heitin sillä perusteella, että sielä on ollut kylmän sodan aikaan ainakin säilytyksessä ydinkärkiä:S

viime viikonloppuna olin kaatamassa mökiltä puita ja laskin puiden varjojen avulla puiden korkeutta jottei vahingossa kaadettaisi liian korkeaa puuta joka kaatuisi aidan/rakennuksen päälle.

Nyt voipi olla pää jäässä, mutta miten tuo onnistuu?

Nyt voipi olla pää jäässä, mutta miten tuo onnistuu?
Helposti jos tietää missä asteessa aurinko paistaa. Jos ei tiedä niin ei millään ilveellä saa pituutta pelkän varjon perusteella, sehän vaihtelee jatkuvasti sen mukaan miltä korkeudelta aurinko paistelee.

Se, onko erkjetter selvitellyt auringon korkeutta asteina onkin toinen juttu :)

Helposti jos tietää missä asteessa aurinko paistaa. Jos ei tiedä niin ei millään ilveellä saa pituutta pelkän varjon perusteella, sehän vaihtelee jatkuvasti sen mukaan miltä korkeudelta aurinko paistelee.

Se, onko erkjetter selvitellyt auringon korkeutta asteina onkin toinen juttu :)

Niin, tuota juuri meinasin että pystyykö sen auringon ja maanpinnan (tangenttitason) välisen kulman arvioimaan tarkemmin kuin suoraan arvioisi puun korkeuden...

Back
Ylös Bottom