Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Energiansäästölampussa ei ole yleensä hehkulankaa :david: vaan loisteputki, joka yleensä sisältää vastaavaa ainesta kuin rannekellojen pimeäosoittimissa käytetty valoa "säilövä" aine.
Fluorisenssistä lienee kysymys. Tasaa valoa myös aallonpituuden näkökulmasta.

Koitan nollata puhelimesta puheaikalaskuria ja toi paska kyselee, jotain security codea. Mikä toi on ja mistä sitä pitäis ruveta selvittämään? Mä muuta koodia tiedä kuin pin-koodin.

Onko noissa joku oletusasetus, en nimittäin mitään koodia ole vaihtanut. Puhelimena nokia. Höh, ei lue edes mallia.

löytypä malli 6021

Nyt kyllä vaihtu toi soneran laajakaista liittymä! Lähettävät kaikki laskut aivan päin helvettiä vaikka on ilmoitettu monta kertaa sinne oikeat osoitteet ja liittymät. Eli onko elisa ainut vaihtoehto laajakaistalle? nyt plussat ja miinukset esiin kaikista vaihtoedoista

Riippuu missä asuu. Etelässä ainakin on sata ja yks eri vaihtoehtoa

Koitan nollata puhelimesta puheaikalaskuria ja toi paska kyselee, jotain security codea. Mikä toi on ja mistä sitä pitäis ruveta selvittämään? Mä muuta koodia tiedä kuin pin-koodin.

Onko noissa joku oletusasetus, en nimittäin mitään koodia ole vaihtanut. Puhelimena nokia. Höh, ei lue edes mallia.

löytypä malli 6021

Perus suojakoodi/security code Nokialaisissa taitanee olla 12345 jollei sitä ole muutettu käyttäjän toimesta.

Kertokaapas mahdollisimman nopeasti, miten pitäisi laskea tällanen tehtävä vektorien avulla. Vastausta en tartte, kunhan alkuun pääsee.

Poika laskee mäkeä, jonka kaltevuuskulma on 52 astetta. Pojan paino suksineen on 850 N. Kuinka suuri on painovoiman rinnettä vastaan kohtisuora komponentti?

Onko tuossa kysymyksessä jokin kirjotus virhe?

Kertokaapas mahdollisimman nopeasti, miten pitäisi laskea tällanen tehtävä vektorien avulla. Vastausta en tartte, kunhan alkuun pääsee.

Poika laskee mäkeä, jonka kaltevuuskulma on 52 astetta. Pojan paino suksineen on 850 N. Kuinka suuri on painovoiman rinnettä vastaan kohtisuora komponentti?

Ei tuossa virhettä ole. Kuvittele tuo 850N pystysuoraksi vetoriksi, joka osoittaa alas päin (pituus 850). Se koostuu sekä x-akselin (mäen suuntainen) että y-akselin (mäkeä vastaan kohtisuora) suuntaisesta komponentista (=vektorista). Piirrä homma paperille niin huomaat, että pitää ratkaista suorakulmaisesta kolmiosta yksi kateetti, kun tunnetaan hypotenuusa ja yksi kulma.

Niin tuo vektori siis pitää pirtää mäen normaaliksi eikä alaspäin?

Edit: eiku nyt tajusin... Vektori piirretään alaspäin, sitten mäki 52 asteen kulmaan ja vektroin toisesta päästä piirretään janaan kohtisuora

Eipä tullut oikeaa

Edit: näköjään oli kirjassa esimerkki samantyylisestä laskusta :nolo:

Ei se prkl mennyt sitten vielä.. alkaa olla keinot loppu
Voitko Integrandi piirtää vaikka paintilla äkkiä kuvan?

Joo no tää on tyhmä kysymys. Olen nyt siinä vaiheessa, että jatkanko pitkässä matikassa vai siirynkö lyhyeen matikaan. Sain ekasta kurssista 5 ½ ja maikka sanoi, että vitosen saajat pitäisivät harkita siirtymistä lyhyeen matikkaan tai tehdä aivan sairaasti töitä päästäkseen edes kurssista läpi. Noh yritän tehdä enemmän töitä nyt kakkos kurssin aikana, mutta jos saan 5-6 niin kannataako minun vaan jatkaa yrittämistä vai vaihtaa lyhyeen matikaan? Eli kummasta on enemmän hyötyä pitkän matikan huonoista numeroista vai lyhyen matikan ei niin huonoista numeroista?

Joo no tää on tyhmä kysymys. Olen nyt siinä vaiheessa, että jatkanko pitkässä matikassa vai siirynkö lyhyeen matikaan. Sain ekasta kurssista 5 ½ ja maikka sanoi, että vitosen saajat pitäisivät harkita siirtymistä lyhyeen matikkaan tai tehdä aivan sairaasti töitä päästäkseen edes kurssista läpi. Noh yritän tehdä enemmän töitä nyt kakkos kurssin aikana, mutta jos saan 5-6 niin kannataako minun vaan jatkaa yrittämistä vai vaihtaa lyhyeen matikaan? Eli kummasta on enemmän hyötyä pitkän matikan huonoista numeroista vai lyhyen matikan ei niin huonoista numeroista?

Kannattaa käydä ainakin pari kurssia sitä pitkää. Ja sitten vaihtaa jos ei onnistu

Meillä on ollut toi ihan sama tehtävä. Jos nyt oikein muistan, niin se poika on siis siinä mäessä ja siitä lähtee vektori suoraan alapäin jonka pituus on se 850. Yksi tuon pituuden komponenteistä on kohtisuorassa siihen mäkeen ja sen pituus pitää laskea.

Meillä on ollut toi ihan sama tehtävä. Jos nyt oikein muistan, niin se poika on siis siinä mäessä ja siitä lähtee vektori suoraan alapäin jonka pituus on se 850. Yksi tuon pituuden komponenteistä on kohtisuorassa siihen mäkeen ja sen pituus pitää laskea.

Näin yritin, mutta metsään mentiin :D Laskuvirhe jossain... pitää kokeilla uudestaa

Jaaha... en vain osannut käyttää tuota googlen laskinta... omasta patterit loppu.
Olin laskenut jo moneen kertaan sen oikein :D

Kannattaa käydä ainakin pari kurssia sitä pitkää. Ja sitten vaihtaa jos ei onnistu
Tosiaan, voi olla kannattavaa vielä kakkoskurssi tunnustella josko se lähtisi luistamaan. Voi yläasteen jälkeen olla melkoinen shokki pitkä matikka, harppaa siinä koulunvaihdoksessa mukavasti vaikeustaso ylöspäin ja valtaosa oppilaista joutuu jopa jotain tekemään oppimisen eteen (sen lisäksi että koittaa käydä tunneilla).

Mikäli pitkä ei mitenkään ota sujuakseen en näe mitään järkeä kituuttaa sitä 4-6 arvosanoilla, ei se asia ainakaan kovin helpotu loppua kohden. Tosin tuntuupa moni vetävän koko laitoksen läpi vastaavilla arvosanoilla... Parempi kuitenkin vaihtaa ajoissa lyhyeen eikä siellä 5. kurssin tienoilla, kaikki pitkän kurssit kun eivät korvaa jotain lyhyen kurssia.

Jos tosissaan teet läksysi, luet kokeeseen ja yrität ymmärtää asioita siinä onnistumatta, niin kannattaa vaihtaa lyhyeen.

Ite jaksoin tehdä hommia ekan vuoden, jolloin keskiarvo oli n. 9. Mutta tokana vuonna ei jaksanu enää kiinnostaa kovinkaan paljoa, pinnistelin kuitenkin läpi lukion loppukeskiarvona 7. Jäi sinne jaksotodistuksiin pari nelostakin pyörimään, kun en jaksanu lukee edes uusintoihin :rolleyes:

Ei kannata niin paljoa kyylätä noita numeroita. Mieti ennemmin mikä sua kiinnostaa lukion jälkeen. Jos esim tekniset alat (ml lääketiede, biologia ym) ei kiinnosta niin nakkaa se matikka pois. Jos taas olet epävarma niin kitkuttele pitkässä mukana. Jos menee todelliseksi pakkopullaksi ja on suuria vaikeuksia saada läpi niin eikö se ole merkki siitä, että tulevaisuus ei voi kovin teknistä olla.

Tuota pitkää ja lyhyttä matematiikkaa kannattaa varmaan myös tarkastella sen mukaan, mitä aikoo opiskella tulevaisuudessa.

Jos on varma, ettei tarvitse (pitkää) matematiikkaa, niin sitten tietysti vaihto voi olla hyväkin juttu. Toisaalta huonotkin pitkän matikan numerot ovat kuitenkin pitkän matikan numeroita, mitä saatat tarvita jos haet jonnekkin tiettyyn paikkaan opiskelemaan... tai ainakin silloin joskus aikoinaan, kun itse lukiossa opiskelin :)

NGV: Mä olin vähällä lopettaa lukiossa pitkän matikan, saatuani jonkun vitosen tms. jostain ekan luokan kurssista. Siinä rytäkässä varmaan 60% vaihtoi lyhyeen matikkaan, mutta itse sinnittelin ja numerot nousivat ja olivat lukion loppuun asti kaseja-ysejä. Kohta alan tekemään dippatyötä sovelletun matikan alueelta. Lukiossa ehkä jonkinlainen valaistuminen tapahtui siinä vaiheessa kun alkoi oikeasti miettimään tulevaisuutta, eli käytännössä sitä missä koulussa haluaa opiskella lukion jälkeen. Silloin rupesin miettimään mitkä kurssit ovat hyödyllisiä ja mitkä ei. Itse innostuin kovasti fysiikan kursseista, joita matikan kurssit sopivasti tukivat.

Yleisestikin ottaen, matematiikan opiskelu on varmaan parasta mihin nuoruudessa kannattaa panostaa, sillä se avaa ovia niin moneen suuntaan, ja ennenkaikkea kehittää ajattelua ja ymmärrystä maailmasta paremmin kuin mikään muu mihin lukioikäisen aivot ja kärsivällisyys voisi riittää. Kaikki suurmiehet ovat matemaatikoita tai ainakin matemaattisesti sivistyneitä :D

Hyvä juttu otetaan siis ilmaista lainaa valtiolta muutamia tuhansia euroja.:) Nimittäin toimitin muutosverokortin tässä jossa perusprosentti on 0 ja lisä 30. Olin maksanut liika veroja tahallaan alkuvuodesta. Laskeskelin, että joulukuussa maksettava palkka menee lisä%:lla. Eli helmikuuhun asti saan taas 0%lla. :D

Heh, tuo onkin mielenkiintoinen tilanne. Varmaan katsovat tuon perusprosentin alkuvuoden verokortista, ei muutosverokortista. Tuskin pääset alkuvuotta tuolla 0 %:lla. :D

Vastaukseni perustui omakohtaiseen kokemukseen, jossa sama verokortti oli ollut käytössä koko vuoden. Eipä tullut tuollainen skenaario edes mieleen. Tarkista asia palkkakonttorista tms.

Tuli kavereitten kanssa puhetta siitä jos autolla ajaessa nukahtaa rattiin ja ajaa auton metsään romuksi, niin onko tuo nukahtaminen peruste vähentää vakuutuskorvausta? Oletetaan että autossa on tietenkin kasko tai osakasko vakuutus. Mitenkäs on viisaammat..:rolleyes:

Back
Ylös Bottom