Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Uncle Sam sanoi:
Mutta pseudoefedriini on antaa kuitenkin doping-testissä positiivisen tuloksen? Ei kuitenkaan ole kiellettyjen listalla.
Mulle lääkäri sano aikanaan että ei tuu positiivista. Ja taisin vissiin pissata purkkiin sen kuurin aikana eikä mitään sanktioita kuulunu...

Mistä löytää ohjeita polkupyörän korjaamiseen? Vanne pitäisi vaihtaa (halkesi kahtia mokoma), enkä viitsi enää korjaamolle viedä kun minut ja pyörä tunnetaan siellä jo liian hyvin :D Säästää rahaakin..

JBoy sanoi:
Miten käsiporalla saadaan porattua kohtisuora reikä esim laudan päähän/mihin tahansa? Tarkoituksena saada ihan aikuisten oikeasti kohtisuora reikä eikä "sinne päin". Laudan pituus on 1,5 metriä, eli ei voi oikein laittaa sellaiseen pylväsporakoneeseenkaan (vai mikä sen on...)

Onnistuisikohan jos teet kahdesta laudanpätkästä 90 asteen kulman. Sitten vaan
porakoneen sivu ja yläosa laudan reunoihin kiinni ja poraamaan. Tuntuu kyllä helpommalta tehdä suora poraus vapaalla kädellä, mutta kokeile ja kerro toimiko.

Keila sanoi:
Löysin tuolta pakastimen pohjalta pussillisen sellaisia omenaviinereitä joita myydään kaupoissa esipaistettuina pakasteina. Meneekö tuollaiset kovin äkkiä vanhaksi, ts kuinka paljon "parasta ennen"-merkinnän jälkeen niitä uskaltaa vielä syödä? Noissa taitaa olla merkintä maaliskuun puolivälistä...

Oli pakko vastata, vaikka viesti on jonkun verran vanha. Itse saan silloin tällöin kaverilta 2-5kk vanhoja pakastettuja tuotteita(lähinnä makkaraa, lihapullia, lihaa)
Olen kyllä niitä herkutellut ja en mitään outoa ole huomannut. Pari kertaa saanut gainomaxia semmoset 30 purkkia ja niissä on päiväys jo mennyt kuukaus sitten, itseasiassa tälläkin hetkellä vielä muutama puteli on joissa viim.päiväys 2.4.06

Itellä kun tuo maha kestää aika hyvin kaikkea, ku en koskaan ole ollut ronkeli jos vaikka ruuat on seissy pöydällä yön yli tai niissä on ollut vähä mähnää mukana. Jos herkkä vatta on nii saattaa vähä pukata toisesta päästä ulos. Pullien kohdalla en tätä kuitenkaan usko. Jos et syö nii pistä tulee postissa mulle ,kerkee hyvin sulamaan matkalla.

Insanick sanoi:
Mistä löytää ohjeita polkupyörän korjaamiseen? Vanne pitäisi vaihtaa (halkesi kahtia mokoma), enkä viitsi enää korjaamolle viedä kun minut ja pyörä tunnetaan siellä jo liian hyvin :D Säästää rahaakin..
Tarttet uuden vanteen (yllätys). Se koko kiekko kannattaa melkein ostaa valmiina, sillä ilman minkäänlaista ideaa ja kädestäpitäen neuvomista saattaa tulla vaikeuksia uuden vanteen puolaamisessa ja rihtauksessa. Uus vanne maksaa todennäköisesti jotain 30e ylöspäin jos et tartte mitään ihmeellistä. Saattaa olla kalliimpikin. En ole aikoihin vanteita ostellut.

Joona sanoi:
Tarttet uuden vanteen (yllätys). Se koko kiekko kannattaa melkein ostaa valmiina, sillä ilman minkäänlaista ideaa ja kädestäpitäen neuvomista saattaa tulla vaikeuksia uuden vanteen puolaamisessa ja rihtauksessa. Uus vanne maksaa todennäköisesti jotain 30e ylöspäin jos et tartte mitään ihmeellistä. Saattaa olla kalliimpikin. En ole aikoihin vanteita ostellut.
No tarkoitus olisi opetella sitä vanteen laittamista ihan itse, kun noita pyöränromuja lojuu nurkissa. Että ei siinä paljon menetä jos jotain menee vänkyräksi :) Joskus näin jonkinlaisen oppaan netissä (jonkun sivuston wiki?) jossa neuvottiin kuinka pinnat laitettiin vanteeseen, mutta sivu ja yksityiskohdat on unohduksissa..

Tulee pitemmän päälle halvemmaksi kun osaa korjata itse ja on myös jotain hyödyllistä tekemistä ;)

Voisiko joku kertoa, mitä tarkoittavat nämä tietokonemaailmassa tarkoitetut yksiköt, kuten gigat ja sen sellaiset? Mä oon ihan tampio niiden kanssa. Niin ja mikä niistä on pienin ja suurin? Mulla on ongelmana nää jutut välillä kun yrittää vaikka tallentaa jotain kuvia, niin ne eivät mahdu levylle.

Anonymity sanoi:
Voisiko joku kertoa, mitä tarkoittavat nämä tietokonemaailmassa tarkoitetut yksiköt, kuten gigat ja sen sellaiset? Mä oon ihan tampio niiden kanssa. Niin ja mikä niistä on pienin ja suurin? Mulla on ongelmana nää jutut välillä kun yrittää vaikka tallentaa jotain kuvia, niin ne eivät mahdu levylle.
No yksikkö on oikeastaan tavu, joka koostuu kahdeksasta bitistä. Kilo, mega, giga, tera jne. ovat kerrannaisia aivan kuten muidenkin yksiköiden yhteydessä (esim kilogramma = 1000 grammaa, megawatti = 1000 000 wattia jne.).

EDIT: tarkemmin täällä http://fi.wikipedia.org/wiki/Tavu_(tietotekniikka)

Anonymity sanoi:
Voisiko joku kertoa, mitä tarkoittavat nämä tietokonemaailmassa tarkoitetut yksiköt, kuten gigat ja sen sellaiset?
:offtopic: Mutta en voi hillitä itseäni. Nää kerrannaisyksiköt on niin yleistietoa, että melkein iski myötähäpeä, kun huomasin ettei joku niitä tiedä. On matikan tunnilla taas nukuttu? Ainakin ne perinteiset kilo, mega ja giga pitäisi tietää ihan muistakin yhteyksistä kuin tietokoneesta. Sama pätee milliin, mikroon ja nanoon. Tera ja piko on siinä ja siinä.

Ne siis ei ole mitään tietokonesanastoa, vaan yleisesti käytettyjä kerrannaisia. (kilogramma, millimetri, megawatti...) Joka päivä käytettyjä asioita. Siksi kuulostaa uskomattomalta, että joku on noista ihan pihalla.

Eiks tää ollut tyhmien kysymysten kerho vai mikä? Itse asiassa en nukkunut tunneilla, vaan lintsasin sieltä yläasteella. Ja lukiota en ole käynyt. Saa tuntea myötähäpeää. Kai mä sitten olen ainoa täällä joka ei tiedä... ;)

P.S. Kilon ja millin ymmärrän... mutta siihen se taitaa sitten jäädä... Mun pitää yrittää pärjätä jollain muilla aloilla... ;)

Genesis sanoi:
Eikös mp3 soitinta pysty käyttämään myös usb-muistina? Eli näkyykö se samalla tavalla kuin normaali tikku?
Kyllä ainakin jokaista soitinta mitä itse olen käyttänyt, on voinu käyttää ihan muistitikkunakin.

eja sanoi:
Kyllä ainakin jokaista soitinta mitä itse olen käyttänyt, on voinu käyttää ihan muistitikkunakin.

Samat, paitsi omalle soittimelle voi tallentaa koneelta tiedostoja vain mikäli laite on tyhjä, muuten se rupeaa paasaamaan kopiosuojauksista tms. Tiedä sitten teenkö jotain väärin... No, sen saa nopeasti tyhjennettyä.

Back
Ylös Bottom