Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.


Mikäköhän mahtaa vaivata kurkkua, kun juo jotain hiilihapollista juomista niin sattuu ihan perkeleesti kurkkuun? Tää on nyt vaivannu sunnuntaista saakka.
 
Missä tälläinen tutkimus on tehty? Ja sitten vaan määrittelemään mikä katsotaan liikkumiseksi ja millainen on terveellinen elintapa.

Hmf, olen lukenut tuon niin monta kertaa niin monesta eri lähteestä ja tutkimuksesta, että pidän sitä ihan faktana. Eiköhän niitä nimiäkin jostain löydy jos joku viitsii pistää Googlen laulamaan :)

Liikkumisella ajattelin liikuntaharrastusta linjoilla lenkkeily, punttiksella käynti, urheilulajien harrastaminen. Terveellisiin elintapoihin kuuluu ylettömän alkoholinkäytön välttäminen, kasvikset ruokavaliossa, kovien rasvojen välttäminen jne. hassutukset, joista lienette joskus kuulleet.

modified, tuo ei ollut mielessäni, mutta tottahan se on, että geenit ja sattuma ovat suurimmaksi osaksi vastuussa siitä, kuka meistä elää pitkään ja kuka ei. Liikunnan harrastamisella on silti kiistattomia terveysvaikutuksia. Motivointiin taas, ainakaan mä en ajattele, että lenkkeily 3 kertaa viikossa pienentää seuraavien x vuoden aikana y prosenttiä riskiäni sairastua tautiin z. Vaan lenkkeilen, koska siitä tulee hyvä olo. No, ehkä se on vaan taas mun pikku perversioitani :)
 
Hmf, olen lukenut tuon niin monta kertaa niin monesta eri lähteestä ja tutkimuksesta, että pidän sitä ihan faktana. Eiköhän niitä nimiäkin jostain löydy jos joku viitsii pistää Googlen laulamaan :)

Liikkumisella ajattelin liikuntaharrastusta linjoilla lenkkeily, punttiksella käynti, urheilulajien harrastaminen. Terveellisiin elintapoihin kuuluu ylettömän alkoholinkäytön välttäminen, kasvikset ruokavaliossa, kovien rasvojen välttäminen jne. hassutukset, joista lienette joskus kuulleet.

Mutta liikkuuko korkeasti koulutettu työmatkoillaan tai itse työssään vähemmän kuin matalammin koulutettu, ja katsotaanko se liikkumiseksi. Kas siinä pulma.

Terveellisistä elämäntavoista en sano mitään. Tai ehkä sen, että noilla asioilla ei sitä voi mitata kovin luotettavasti vielä. Pelkkä stressikin kun voi lyhentää elämää kymmenillä vuosilla.

Moiset tutkimukset on ihan höpöjä. En luota :D
 
Eikös bodarien pitänyt olla keskimääräistä tyhmempiä? Voiko olla keskimääräisesti tyhmempi ja korkeasti koulutettu? Eiku ai niin joo, kaikki punttaajat roinaa, eihän se ole terveellistä.

Toisaalta kaikki akateemiset kittaavat punkkua eikä just paljon muuta.
 
tässä erittäin tyhmä kysymys, mutta askarruttaapa kuitenkin: miten eroaa lentokoneen ja auton renkaat? Siis autoissahan käytetään erikseen kesä- ja talvirenkaita. Lentokoneissa näin ei taida olla, vaikka sama kone lentää eri sääolosuhteissa..


Joo, pitäs kai tehdä noita töitäkin välillä...:rolleyes:
 
tässä eritääin tyhmä kysymys, mutta askarruttaapa kuitenkin: miten eroaa lentokoneen ja auton renkaat? Siis autoissahan käytetään erikseen kesä- ja talvirenkaita. Lentokoneissa näin ei taida olla, vaikka sama kone lentää eri sääolosuhteissa..


Joo, pitäs kai tehdä noita töitäkin välillä...:rolleyes:

Veikkaan, että lentokenttiä hoidetaan niin, että ihan jäällä/lumessa niiden ei juurikaan tarvitse luistella. Olisko kentillä jopa jonkinlainen lämmitys/sulatus...? Varmaan aika kallista tosin. Ei mulla ole mitään hajua asiasta. Sori.

Miltä kyhmyjoutsenen kyhmy tuntuu ihmisen sormenpäällä tunnusteltaessa?
 
tässä erittäin tyhmä kysymys, mutta askarruttaapa kuitenkin: miten eroaa lentokoneen ja auton renkaat? Siis autoissahan käytetään erikseen kesä- ja talvirenkaita. Lentokoneissa näin ei taida olla, vaikka sama kone lentää eri sääolosuhteissa..


Joo, pitäs kai tehdä noita töitäkin välillä...:rolleyes:

Ihan mutuiluna, lentokoneet eivät kait renkailtaan muuta vaadi, kuin kestämistä, pito taitaa olla toissijainen. Pikkasen voi olla pitoa eturenkaissa, kun yritetään kääntyä ilman hinausta, mutta muuten noilla renkailla eikait muuta kuin toimia alustoina, kun suoraan mennään.
 
Veikkaan, että lentokenttiä hoidetaan niin, että ihan jäällä/lumessa niiden ei juurikaan tarvitse luistella. Olisko kentillä jopa jonkinlainen lämmitys/sulatus...? Varmaan aika kallista tosin. Ei mulla ole mitään hajua asiasta. Sori.

Kiitoradalta on helpompi pitää lumet pois kuin koko tieverkolta. Lisäksi kitkan parantamiseen käytetään liukkaudentorjuntakemikaaleja ja hiekkaa. Jossain päin kaiketi käytetään ureaa kitkan parantamiseen.
 
tässä erittäin tyhmä kysymys, mutta askarruttaapa kuitenkin: miten eroaa lentokoneen ja auton renkaat? Siis autoissahan käytetään erikseen kesä- ja talvirenkaita. Lentokoneissa näin ei taida olla, vaikka sama kone lentää eri sääolosuhteissa..
Ite oon miettiny ihan samaan.

Veikkaan, että lentokenttiä hoidetaan niin, että ihan jäällä/lumessa niiden ei juurikaan tarvitse luistella. Olisko kentillä jopa jonkinlainen lämmitys/sulatus...? Varmaan aika kallista tosin. Ei mulla ole mitään hajua asiasta. Sori.
Hyvinhän ne niitä putsaa kyllä, mutta ainakin ne näyttää liukkaalta talvisin. Kai ne sitte vippailee suolaa tms. edit: haa, liukkaudentorjuntakemikaaleja.

Ihan mutuiluna, lentokoneet eivät kait renkailtaan muuta vaadi, kuin kestämistä, pito taitaa olla toissijainen. Pikkasen voi olla pitoa eturenkaissa, kun yritetään kääntyä ilman hinausta, mutta muuten noilla renkailla eikait muuta kuin toimia alustoina, kun suoraan mennään.
Ei semmonen massa voi oikeasti pelkästään ilmanvastuksella pysähtyä niin nopeasti?
 
Ei semmonen massa voi oikeasti pelkästään ilmanvastuksella pysähtyä niin nopeasti?

Vaikea uskoa että lentokoneen jarrutusvoimat välittyvät maahan renkaiden välityksellä. Uskon että jarruttaminen tapahtuu ihan moottoreiden voimin, joten renkaiden pidolla lukkiutumistilanteessa ei ole merkitystä koska ne eivät lukkiudu.
 
lentokoneiden moottoreissa on "thrust reverse" eli moottoreista tuleva ilmavirta ohjataankin eteenpäin. http://www.youtube.com/watch?v=6KPhc70nMU0

lentokoneiden renkaathan eroaa suuresti tavallisista autonrenkaista. autonrenkaat ei kestä niitä voimia mitä lentokonerenkaiden tulee kestää ja kestä/talvirenkaat on täysin hyödyttömiä kun se sama lentokone lentää umpijäisestä helsingistä kuumaan singaporeen niin nastarenkaat tuhoaisivat kiitotien hyvin nopeasti. helpompi pitää kiitotie renkaiden suorituskykyä vastaavassa kunnossa.
 
Mitä tarkottaa poron kusema?
 
Kiitoradalta on helpompi pitää lumet pois kuin koko tieverkolta. Lisäksi kitkan parantamiseen käytetään liukkaudentorjuntakemikaaleja ja hiekkaa. Jossain päin kaiketi käytetään ureaa kitkan parantamiseen.
Hiekka on kyllä aika iso nou nou. Moottorit voivat imeä hiekkaa sisäänsä ja sehän on "pikkuisen" huonoksi niille. Kemikaaleja käytetään ja aurausta.

Kyllä renkaissa pitää olla pitoa. Nokkapyöräohjausta käytetään lentokoneen rullaamisessa kiitotielle/tieltä. Lisäksi nuo renkaat myös jonkin verran jarruttavat laskussa. Tietty suurin työ jarrutus tapahtuu reverssillä, kuten erkjetter jo tossa sanoikin.

Renkaissa tulee myös olla pitoa lentoonlähdössä, koska konehan on jarrut päällä sillä aikaa, kun moottoreiden kierroksia nostetaan lentoonlähtötehoille. Riittävän kierrosluvun jälkeen jarrut vapautetaan ja kone sinkoaa menemään. Ei siis olisi hyväksi jos kone rullaisi tuossa vaiheessa koko ajan eteenpäin ja olisi kiitotien puolivälissä, kun moottorit saavuttavat riittävän työntövoiman.
 
Mitä tarkottaa poron kusema?

Poronkusema on vanha lappalaisten käyttämä pituusmitta. Poronkusema on se matka, jonka ajoporoa voi ajaa virtsaamistaukojen välillä. Poro ei pysty virtsaamaan juostessaan, ja liian pitkä juoksuttaminen voi aiheuttaa halvaustilan. Maksimissaan poronkusema on 7,5 kilometriä.

Lähteenä Wikipedia ja Google-haku kesti 0,23 sekuntia :)
 
Vaikea uskoa että lentokoneen jarrutusvoimat välittyvät maahan renkaiden välityksellä. Uskon että jarruttaminen tapahtuu ihan moottoreiden voimin, joten renkaiden pidolla lukkiutumistilanteessa ei ole merkitystä koska ne eivät lukkiudu.

lentokoneiden moottoreissa on "thrust reverse" eli moottoreista tuleva ilmavirta ohjataankin eteenpäin. http://www.youtube.com/watch?v=6KPhc70nMU0
Okei, näimpä tietysti suihkareilla. Mites potkurikoneet? Niitäkin on kuitenkin isojakin. Jarruilla vaan?

Ja muka töitä pitäs tehdä. :rolleyes: :lol2:
 
Koska jo kuin edellä mainittiin niin se menee lahjaveron puolelle . Lahjan maksimi arvo ilman että veroja täytyy maksaa tais olla 3500 e ( korjatkaa jos oon ihan väärässä). Menee lahjaksi koska euro ei vastaa asunnon arvoa . Tuon voi kuitenki koittaa kiertää sillä että mukamas ostat sen vaikka reilulla 100 000 e ,ilman että kuitenkaan raha vaihtaa omistajaa . Mene ja tiedä miten tuo käytännössä toimii mut tuolla tavalla pystyy ainakin paperilla kiertään perintö ja lahjaveron .


Hieman vanha viesti, mutta vastaan kuitenkin.

Myyjä joutuu suorittamaan kauppahinnasta veroa, koska kyseessä on vapaa-ajan asunto. Koska mökki myydään, ei tapaus mene lahjaveron puolelle. Verottaja vain arvioi sopivan hinnan kyseiselle kiinteistölle ja laskee luovutusvoittoveron sen mukaan.

QUOTE alkaa: Verohallinto

Voit vähentää myyntihinnasta ostohinnan
Voit vähentää myyntihinnasta ostohinnan ja voiton hankkimisesta aiheutuneet menot kuten esim. asuntoa hankittaessa maksetun varainsiirtoveron ja myyntikulut (esim. ilmoituskulut ja välityspalkkio). Ostohintaan voit lisätä myös omaisuuden perusparannusmenot omistusajaltasi. Tällaisia ovat menot asunnon arvoa parantavista toimenpiteistä, kuten huoneiston tai rakennuksen varustetason parantamisesta.

Vaihtoehtoisesti voit vähentää ns. hankintameno-olettaman
Jos olet omistanut asunnon alle 10 vuotta, voit vähentää 20 prosenttia myyntihinnasta.

Jos olet omistanut asunnon vähintään 10 vuotta, vähennys on 40 prosenttia myyntihinnasta.

Silloin kun käytät hankintameno-olettamaa, et voi vähentää enää muita kuluja.

Esimerkki: Olet ostanut vuonna 1978 sijoitusasunnon 50.000 eurolla. Vuonna 2001 myit sen 140.000 eurolla. Myyntivoitto on 90.000 euroa. Tässä tilanteessa hankintameno-olettaman käyttö on edullisempaa. Voit vähentää todellisen ostohinnan asemasta hankintameno-olettamana 40 % myyntihinnasta eli 56.000 euroa, jolloin myyntivoitoksi jää 84.000 euroa.

Myyntivoitosta maksetaan vero, joka vuoden 2005 alusta alkaen on 28 %. Yllä mainitussa tapauksessa vero on 23.520 euroa.

QUOTE päättyy


Eli vaikka raha ei vaihda omistajaa, joutuu myyjä maksamaan kaupasta verot. Asiassa voidaan toki kikkailla, mutta siitä jokainen ottaa itse selvää :)
 
Okei, näimpä tietysti suihkareilla. Mites potkurikoneet? Niitäkin on kuitenkin isojakin. Jarruilla vaan?

valistunut arvaus. pienemmät koneet pysähtyy ihan vaan siivekkeiden ilmanvastuskella ja jarruilla. pokureiden lapojen kulmaa pystyy luultavasti muuttamaan joten veikkaisin että isommat koneet muttavat lapojen kulmaa jolloi moottori pyrkii siirtämään ilmaa takaa eteen.
 
Hiekka on kyllä aika iso nou nou. Moottorit voivat imeä hiekkaa sisäänsä ja sehän on "pikkuisen" huonoksi niille. Kemikaaleja käytetään ja aurausta.

Jep, mutta kyllä se hoito-ohjeissa silti kummittelee. Sattuneesta syystä hiekan "raekoolle" on melko tiukat vaatimukset. Kannattaa muistaa, että etenkin pienemmillä kentillä ei välttämättä hirveästi suihkukoneita käytellä.
 
Back
Ylös Bottom