1. Onko laki muuttunut tässä jossain vaiheessa koskien mopolla kaksipäällä ajamista. Silloin kun olin itse mopoiässä, niin takana ei saanut kuskata ketään. Vai olisko ollu jotakuinkin niin, että alle 12-vuotiasta sai kuskata jos sillä oli kypärä? No, tänä kesänä oon bongaillu jatkuvasti porukkaa ajelemassa mopolla kaksipäällä, ja molemmat on pitäneet kypärää. Eikä kyyditettävä takuuvarmasti ole ollut alle 12v. Ihmetyttää just se, kun näitä tulee jatkuvasti vastaan. Ei voi olla sattumaa.
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/mopoilijat/mopolla_kyyditseminen.php
"Kyydityssäännöt mopolla muuttuivat syksyllä 2005. Sen jälkeen mopolla on saanut kuljettaa niin monta ihmistä kuin rekisteriotteessa mainitaan. Oleellista on, että rekisteriotteessa on maininta kyydityksen luvallisuudesta. Jos siinä ei ole tällaista mainintaa, niin mopolla saa kuljettaa vain yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta.
Henkilökuljetus kaksipyöräisellä mopolla
Kaksipyöräisellä mopolla saa kuljettaa yhtä matkustajaa matkustajalle varatulla paikalla, jos ajoneuvo on rekisteröintitodistuksen mukaan tarkoitettu matkustajan kuljettamiseen. Kaksipyöräisten mopojen (L1e) EY-tyyppitietoihin tallennetaan EY-tyyppihyväksynnän mukaiset istumapaikat ja ne tulostuvat ajoneuvon rekisteröintitodistukselle.
Myös muihin kuin alunperin kahdelle EY-tyyppihyväksyttyihin kaksipyöräisiin mopoihin on mahdollista muutoskatsastuksessa hyväksyä istumapaikat kahdelle. Muutoskatsastuksessa tarkastetaan, että mopo on kantavuuden, jalkatukien, istuimen ja kädensijojen osalta - sekä yleisemminkin - matkustajan kuljettamiseen soveltuva.
Muullakin kuin rekisteritietojen mukaan matkustajan kuljettamiseen tarkoitetulla kaksipyöräisellä mopolla saa edelleen kuljettaa yhtä enintään kymmenvuotiasta lasta, mikäli lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset. "