Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

Tiedän kyllä kumpi kuluttaa enemmän. En kysyny sitä vai kysyinkö?

No melkoinen sherlokki se sinäkin taidat olla. Valveilla kulutat enemmän energaa --> Tarvitset myöskin enemmän energiaa. Jota myös näläksi kutsutaan. Nukkuessa ei energiaa kulu kun makoilet paikoillaan, toisin kun valveilla ollessa. Vai onko sulla tapana hengailla hereillä, paikoillaan, täysin liikkumatta silmät kiinni sängyssä useita tunteja.

Vai onko sulla tapana hengailla hereillä, paikoillaan, täysin liikkumatta silmät kiinni sängyssä useita tunteja.
Mitenkään en tuo keskusteluun lisää sisältöä, mutta pakko kommentoida tähän että repesin ajatuksesta :lol2:

Kun tietokone lataa jotain, niin mikä sielä alkaa raksuttamaan? Mikä se ääni on, joka tulee tuosta koneesta?

Kun tietokone lataa jotain, niin mikä sielä alkaa raksuttamaan? Mikä se ääni on, joka tulee tuosta koneesta?

Tiedot ladataan tietokoneen kovalevyltä, eli metallikiekolta josta lukupää lukee tietoa hieman LP-levyjen tapaan (magneettisesti tosin). Ruksuttava ääni tulee siis pääasiasas lukupään liikkeestä, joskin levyn pyöriminen pitää myös jonkinlaista ääntä.

Tiedot ladataan tietokoneen kovalevyltä, eli metallikiekolta josta lukupää lukee tietoa hieman LP-levyjen tapaan (magneettisesti tosin). Ruksuttava ääni tulee siis pääasiasas lukupään liikkeestä, joskin levyn pyöriminen pitää myös jonkinlaista ääntä.
video kertoo enemmän ;)

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No melkoinen sherlokki se sinäkin taidat olla. Valveilla kulutat enemmän energaa --> Tarvitset myöskin enemmän energiaa. Jota myös näläksi kutsutaan. Nukkuessa ei energiaa kulu kun makoilet paikoillaan, toisin kun valveilla ollessa. Vai onko sulla tapana hengailla hereillä, paikoillaan, täysin liikkumatta silmät kiinni sängyssä useita tunteja.

Oikeastaan oot liian tyhmä vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Väität, ettei nukkuessa kulu energiaa joka on paskapuhetta. Nukkuminen vs lepääminen paikoillaan ei eroa toisistaan juuri mitenkään energiankulutuksessa. Tosin, jos pystyt todistamaan ettei näin ole niin ole hyvä ja kerro minulle oi suuri mahtava Jenni. Ja kyllä, meditoin 3 kertaa viikossa kyseisellä tavalla.

Mutta kun tämä tuttava aina ojentaa minua ja sanoo etten saisi puhua kaloreista, kun tarkoitan kilokaloria, sillä kalori yksinään on liian pieni(?). En ole ihan perillä näistä, joten valaiskaa viisaammat:)
Vai onko minun vain opeteltava puhumaan ns.oikein tuttavani seurassa?

Tähän tulikin jo vastaus, mutta täsmennetään vielä: 1 kilokalori (kcal) on 1000 kaloria (cal), siksi kalori on "liian pieni"; ts. jos sanot lenkillä kuluttaneesi 500 kaloria, olisi se 0,5 kilokaloria, eli suunnilleen saman verran energiaa kuin pienen sokeripalan kymmenesosassa. Arkikielessä kuitenkin puhutaan usein vaan kaloreista, koska sana kilokalori on sanana niin pitkä ja merkitys tulee kuitenkin ymmärretyksi. Jos ystäväsi on noin nipo niin puhu sitten vaikka kilokaloreista sen seurassa.

Oikeastaan oot liian tyhmä vastaamaan yksinkertaiseen kysymykseen. Väität, ettei nukkuessa kulu energiaa joka on paskapuhetta. Nukkuminen vs lepääminen paikoillaan ei eroa toisistaan juuri mitenkään energiankulutuksessa. Tosin, jos pystyt todistamaan ettei näin ole niin ole hyvä ja kerro minulle oi suuri mahtava Jenni. Ja kyllä, meditoin 3 kertaa viikossa kyseisellä tavalla.

Kuulepas oi pieni ja mahdoton Kalabob. Epähuomiossa kirjoitin "ettei nukkuessa energiaa kulu", en suinkaan tarkoittanu etteikö sitä kuluisi lainkaan. Ilmeisesti pidät pilkkujen rakastelemisesta? Väitän, että nukkuessa kuluu vähemmän energiaa kuin valveilla ollessa. Siksi sinulla on nälkä kuuden tunnin valveilla olon jälkeen, toisin kuin verraten sama tilanne yöunien jälkeen.

Meditoit kuuden tunnin jaksoissa paikoillaan liikkumatta silmät kiinni maaten? Hieman epäilen.

Kuulepas oi pieni ja mahdoton Kalabob. Epähuomiossa kirjoitin "ettei nukkuessa energiaa kulu", en suinkaan tarkoittanu etteikö sitä kuluisi lainkaan. Ilmeisesti pidät pilkkujen rakastelemisesta? Väitän, että nukkuessa kuluu vähemmän energiaa kuin valveilla ollessa. Siksi sinulla on nälkä kuuden tunnin valveilla olon jälkeen, toisin kuin verraten sama tilanne yöunien jälkeen.

Meditoit kuuden tunnin jaksoissa paikoillaan liikkumatta silmät kiinni maaten? Hieman epäilen.

Kyllä, rakastan nussia pilkkuja. Miten perustelet tämän? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tea00003&p_teos=tea&p_osio=108&p_selaus=

Miten perustelen sen, että nukkuessa kuluu vähemmän energiaa, kuten aiemminkin väitin? Eikös tuo taulukko sitä kertonut? Anteeksi jos en osannut tulkita sitä oikein. Tämä aihe ei oikeasti juurikaan minua kiinnosta että jaksaisin perehtyä tuohon syvemmin. Jos haluat oikeasti väitellä jostakin MET-arvoista niin mikset kysynyt sitä jo alkuperäisessa postissasi. Samaten voit perustaa aiheelle oman ketjun. Tämä on tyhmien kysymysten kerho, ja alkuperäinen kysymyksesi oli:

Miks mulla ei oo nälkä kun oon nukkunu 12 tuntia, mutta kun oon valvonu esim. 6 tuntia niin alkaa olee jo iha saatanan kova nälkä?

Joka tuossa muodossa esitettynä on aika selkeä. Valveilla ollessa ihminen tekee muutakin, kuin makaa hiljalleen paikoillaan tekemättä yhtään mitään, kuten nukkuessa.

Todennäköisesti yöllä nukkuessa keho erittää kaikenlaisia hormoneita, jotka vaikuttavat näläntunteeseen. En jaksa perehtyä asiaan tarkemmin, mutta oon kyllä aika lailla varma, että tuosta johtuu, ettei yöllä tule yleensä nälkä ja aamulla ei ole huono olo syömättömyyden vuoksi.

Miten perustelen sen, että nukkuessa kuluu vähemmän energiaa, kuten aiemminkin väitin? Eikös tuo taulukko sitä kertonut? Anteeksi jos en osannut tulkita sitä oikein. Tämä aihe ei oikeasti juurikaan minua kiinnosta että jaksaisin perehtyä tuohon syvemmin. Jos haluat oikeasti väitellä jostakin MET-arvoista niin mikset kysynyt sitä jo alkuperäisessa postissasi. Samaten voit perustaa aiheelle oman ketjun.

Perustelin, miten nukkuminen eroaa esim. istumisesta. Et voi olla niin tyhmä et väität istumisen kuluttavan niin paljon, että se saa näläntunteen. Jos nukkumisen met-arvo on 0,9 ja istumisen 1 niin kyllä siinä on jo ihan saatanan iso ero! Aika moni luultavasti juoksee maratonin aina kun valvoo. Valoja päälle ja googleta sana valvoa.

Perustelin, miten nukkuminen eroaa esim. istumisesta. Et voi olla niin tyhmä et väität istumisen kuluttavan niin paljon, että se saa näläntunteen. Jos nukkumisen met-arvo on 0,9 ja istumisen 1 niin kyllä siinä on jo ihan saatanan iso ero! Aika moni luultavasti juoksee maratonin aina kun valvoo. Valoja päälle ja googleta sana valvoa.

En ihan ymmärrä mitä tässä julistetaan, mutta mulla ainakin on 12 tunnin nukkumisen jälkeen yleensä helvetisti kovempi nälkä kun esimerkiksi 6 istumisen jälkeen. Etsi ite paremmat vastaukset googlesta jos kerran kenenkään vastaus täällä ei kelpaa ellei ole joku uniasiantuntija. :D

Nyt kun näitä pilkkuja kerta alettiin nussimaan niin voin esittää Kalabob puolestasi uuden tyhmän kysymyksen pakkislaisten arvioitavaksi. Itse en osaa tähän vastata.

Miksi minulla ei ole nälkä, kun olen nukkunut yön yli, mutta vastaavasti esim. kuuden tunnin paikoillani istumisen jälkeen, jolloin en todellakaan ole tehnyt mitään muuta kuin istunut hiljaa paikoillani, minun alkaa olla kova tarve syödä? Oheisessa linkissä energiankulutuksen ja fyysisen aktiivisuuden mittari. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=tea00003&p_teos=tea&p_osio=108&p_selaus=

Itse en ole ikinä tullut testanneeksi kuvailemaasi täysin paikoillaan istumista kuutta tuntia.

En ihan ymmärrä mitä tässä julistetaan, mutta mulla ainakin on 12 tunnin nukkumisen jälkeen yleensä helvetisti kovempi nälkä kun esimerkiksi 6 istumisen jälkeen. Etsi ite paremmat vastaukset googlesta jos kerran kenenkään vastaus täällä ei kelpaa ellei ole joku uniasiantuntija. :D

Idioottikin tajuaa, että nukkumisessa energiaa kuluu vähän. Idiootti tajuaa myös senkin, että istuminen koneella kuluttaa energiaa myös vähän. Mutta miksi on nälkä, jos ei ole syönyt 6 tuntiin, mutta 12 tunnin yöunien jälkeen ei oo nälästä tietoakaan. Miksi pitää vastata, jos ei osaa vastaa kunnolla. Jennin vastausta odotellessa...

ps. olen myös varma, että unenaikana ihmisen aineenvaihdunta muuttuu, joka vaikuttaa energiankulutukseen.

http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/e1e392ad852e72f5c225680000404fa8/4c962732e1867998c22572900038d9c5?OpenDocument

Jennin vastausta odotellessa...

Voi ikävää, etten ole asiantuntija tässä aiheessa. Ymmärrän vastedes jättää kysymyksesi omaan arvoonsa, vastatkoot asiasta jotain todella tietävät. Ja suosittelen myös itseäsi jatkossa muotoilemaan kysymyksesi tarkemmin. :)

Hmm täällähän nyt pohditaan mielenkiintoisia. Itse mistään mitään tietämättä voisin heittää korteni kekoon tuon unijutun suhteen.

Nukkuessahan ihmisessä erittyy tietääkseni erilaisia hormoneja, jotka pitävät ihmisen unessa, ettei ihminen herää välittömästi kun homeostaattinen tasapaino järkkyy. Esimerkiksi pienen vessahädän yllättäessä ihminen ei välttämättä herää, vaan keho pitää ihmisen unessa aamuun asti. Mitään todisteita ei ole, mutta ajattelisin, että tuo yöllä vessaan herääminen saattaa olla opittu juttu. Eli jos heräät yöllä ja menet aina vessaan, niin keho tottuu siihen ja öisin tulee tämän takia herättyä - vieläpä aina samaan aikaan.

Oma hypoteesini olisi, että jos ihmiseen erittyy niitä unessa pitäviä hormoneja, niin ne aamulla yhä vaikuttavat kehossa, eikä sen takia nälän tunne ole niin valtava.

Luoja mitä vääntöä.. Nälkä ei ole luonteeltaan samanlainen kuin vaikkapa kusihätä, eli se ei kasva ja kasva tasaiseen tahtiin kunnes sitä alkaa syödä pikkukiviä pahimpaan tuskaan. Googlettakaapa vaikka homeostaasi tms. Elimistö alkaa varmaan sen pidemmän unen aikana etenkin siellä loppupäässä polttaa enemmän kehon rasvaa energiaksi. Nälkä tulee myös aaltomaisesti; jos ei syö vaikka olisi kuinka nälkä, niin ylläripylläri, se menee ohi. Itse painoluokkiin pudottaessa olen huomannut kyseisen ilmiön, ilman sitä en olisi varmaan sietänyt viimeisiä vuorokausia nesteenpoistoineen ja laksatiiveineen.

Back
Ylös Bottom