Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

mxm sanoi:
Miksi kaupassa kananmunia säilytetään normihyllyssä (lämpimässä) mutta kotona sitten jääkaapissa (kylmässä)?

En tiedä miksi niitä toiset jääkaapissa säilyttelee. Itse ainakin säilytän kananmunat huoneenlämmössä, jos aion leipoa niistä, mutta muutoin jääkaapissa. Jääkaapissa tai muussa viileässä paikassa ne munat säilyvät pidempään.

e. Joissain kaupoissa ne kananmunat muuten säilytetään viileässä kaapissa eikä lämpimässä normihyllyssä.

mxm sanoi:
Miksi kaupassa kananmunia säilytetään normihyllyssä (lämpimässä) mutta kotona sitten jääkaapissa (kylmässä)?

"Kananmunat
Säilytä kananmunat omassa myyntirasiassaan tylppä pää ylöspäin. Kananmunat imevät itseensä herkästi hajuja, joten säilytä kananmunat erossa voimakkaita hajuja erittävistä elintarvikkeista kuten purjosta, metvurstista ja savukalasta.

Kananmunat säilyvät käyttökelpoisina oikein säilytettyinä parasta ennen –päivän jälkeenkin.
Kananmunien säilytyslämpötila on +10-+14°C. "

-Paakari.net

Yleensä kananmunat on kylmäaltaiden lähettyvillä, jolloin saavutetaan tuo haluttu lämpötila. Kotona ei tollasta ole ku lähimmillään just jääkaapissa...

mxm sanoi:

Linnunmunainfluenssan vuoksi.

hafanafa sanoi:
Miksi hamsteri juoksee vain öisin siinä juoksukehässään?

Se on yöeläjä, ei tähän mitään muutakaan selitystä kai ole. Vähän kuin lepakko, ei sitäkään paljon päivisin liikenteessä näe. ;)

Timba79 sanoi:
Se on yöeläjä, ei tähän mitään muutakaan selitystä kai ole. Vähän kuin lepakko, ei sitäkään paljon päivisin liikenteessä näe. ;)
Juu, tai vähän kuin kissat. Päivät ne nukkuu, ja yöllä kun haluais ite nukkua, niin juostaan ympäri kämppää kauheeta ravia, raavitaan ovia, tiputetaan pöydältä tavarat, ja kaikki pienet kivat tavarat mistä lähtee meteliä, otetaan leikkikaluiksi. :curs:

TJJ sanoi:
Terveestä korvasta ei ole täysin auki olevaa yhteyttä korvakäytävä -> nenä välillä, välissä pitäisi olla tärykalvo. Tietenkin tärykalvossa on joskus reikiä (isoja tai pieniä) jonka läpi se möhnä voi päästä nenänieluun.

Kannattaako huolestua jos pystyy puhaltamaan toisen korvan kautta ilmaa ulos pitämällä nenästä kiinni? Muutaman kerran on korvalla otettu osumaa mutta kuulo on ainakin edelleen hyvä.

Laiffah sanoi:
Kannattaako huolestua jos pystyy puhaltamaan toisen korvan kautta ilmaa ulos pitämällä nenästä kiinni? Muutaman kerran on korvalla otettu osumaa mutta kuulo on ainakin edelleen hyvä.
Jos sieltä ihan ilmaa tulee, niin tärykalvo on puhki.

Powerhousu sanoi:
Juu, tai vähän kuin kissat. Päivät ne nukkuu, ja yöllä kun haluais ite nukkua, niin juostaan ympäri kämppää kauheeta ravia, raavitaan ovia, tiputetaan pöydältä tavarat, ja kaikki pienet kivat tavarat mistä lähtee meteliä, otetaan leikkikaluiksi. :curs:

No höh, meillä tuo katti nukkuu nykyään mun päänvieressä, sitten sillä menee hermot jos meinaa yli 10 tuntia nukkua ja toisella tulee kova nälkä. Muuten se nukkuu ihan nätisti vieressä ja ravittaa vasta sitten kun oon antanu sille aamupalan. :haart:

Timba79 sanoi:
No höh, meillä tuo katti nukkuu nykyään mun päänvieressä, sitten sillä menee hermot jos meinaa yli 10 tuntia nukkua ja toisella tulee kova nälkä. Muuten se nukkuu ihan nätisti vieressä ja ravittaa vasta sitten kun oon antanu sille aamupalan. :haart:
Nykyään niin, kun ei oo kaveria jonka kanssa riehua. :( Meillä kaikki kolme painaa peräkkäin niin, että taulut tippuu seiniltä.

Powerhousu sanoi:
Nykyään niin, kun ei oo kaveria jonka kanssa riehua. :( Meillä kaikki kolme painaa peräkkäin niin, että taulut tippuu seiniltä.

Ei ne kaksistaankaan riehuneet kuin n. 1 vuoden ikäisiksi, sitten rauhoittuivat aika hyvin ja nukkuivat aina sängyssä tai sen läheisyydessä meidän kanssa. Kilttejä ovat aina olleet. Ehkä ne oppi sitten kun mä pistin makkarin oven kiinni kun se riehunta alkoi, siinäpä sitten nukkuivat muualla kun vieressä yönsä.

Meillä nukkuu toinen kissa minun huoneessa ja samoin n. 10 tunnin kuluttua vaatii päästä pois - hiekkalaatikko tai ruoka. Toinen kissa viihtyykin sitten loppuosassa taloa. Tässä on vain se ongelma, että tämä toinen on yösyöppö ja syö varmaan ajan kuluksi yöllä, joten nyt se muistuttaa enemmän sikaa kuin kissaa :eek: . Tarkoituksena ois ottaa ruokakuppi iltasin pois, mutta ei sitä aina muista :nolo:

TJJ sanoi:
Niistä en tiedä.. Kemisteilläkin kuulema on mahdollisuus päästä käsiksi kohtuu väkeviin aineisiin... Kuka kemisti tunnustaa?

Ystävä työskenteli opiskellessaan kemian laitoksella ja kyllähän nuo tuota pirtua ainakin ihan kiitettävästi saivat haltuunsa :). Jos eivät saisi, niin valmistaisivat itse :D.
Toimin muuten joskus yöaikaan kuskina kyseiselle neidille, nykyään rouvalle, kun hänen piti noutaa papereita työhuoneestaan ja tulostaa materiaalia. Aika ei käynyt odotellessa pitkäksi, sillä minut jätettiin tuoksi aikaa labraan yhdessä säiliöllisen nestemäistä typpeä kanssa: "Leiki sillä sen aikaa." Kuinka helppo pientä ihmistä onkaan viihdyttää. :lol2:

Powerhousu sanoi:
Jos sieltä ihan ilmaa tulee, niin tärykalvo on puhki.

Toki, mutta onko tämä jotenkin erityisen haitallista? Tai toisinpäin: pystyykö sille lääkärikään mitään fiksua tekemään?

Laiffah sanoi:
Toki, mutta onko tämä jotenkin erityisen haitallista? Tai toisinpäin: pystyykö sille lääkärikään mitään fiksua tekemään?

Tää nyt on täysin mutua, mutta eikös tuo kasva itellään umpeen? Toki varmaan kannattaa lekurilla käydä, ettei ole tulehdusta tai mitään muuta ikävää, itse tärykalvolle ne ei varmaan voi mitään tehdä?

Laiffah sanoi:

Eikös tärykalvolla ole kaksi tehtävää: välittää ääniaaltojen värähtely vasaran kautta muille ääniluille sekä suojata sisäkorvaa lialta ja taudinaiheuttajilta? Pieni ja siisti reikä tärykalvossa ei suuremmin vaikuta kuuloon (se kykenee edelleen vastaanottamaan ääniaaltojen värähtelyä ilmasta), kun taas räjähdyksen tai iskun seurauksena syntyvä paha repeämä voi aiheuttaa pahankin kuulovamman. Jos tärykalvo on revennyt, joutuu varomaan normaalia enemmän veden ja lian joutumista korvaan, sillä tulehdusriski on suurempi. Korjatkaa jos puhuin ihan puuta heinää, korvan anatomia ei ole vahvinta tietämystäni. :)

Back
Ylös Bottom