Tyhmien kysymysten kerho

Meta title: 💥 TYHMIEN KYSYMYSTEN KERHO – KYSY MITÄ VAIN ILMAN PELKOA TYHMYYDESTÄ 💥

Meta description: Ketju, jossa saa kysyä ihan mitä tahansa noloista, hassuista tai yksinkertaisista asioista – yhteisö vastaa hyvässä hengessä.

miks en saa avataria lisättyyn. en löydä profiilista kohtaa, jossa pääsis lisäämään??!

... siinä avatar-kohdassa ei ole vaihtoéhtoa jotta sais lisättyyn..:rolleyes:
Täytyy olla VIP.

jatkokysymys: Paljonko Pakkiksella on sitten noita haamunikkejä, kyllähän Miken pitäisi ne nähdä, siis jos Liisa Lipojan ensimmäinen nimimerrki on pirkko ja sitten liisa lipoja laittaa mikelle viestiä että voisinko vaihtaa pirkon vaikka kertuksi. Eikös tässä tapauksessa nyt automaattisesti kaikki "pirkon" viestit jää voimaan mutta vaan "kertun" nikillä?

Jos jalankulkijalle/pyöräilijälle palaa vihreä valo, niin pitääkö siinä väistää autoilijoita, tuli ne kummasta suunnasta tahansa? Muistelisin että autoilijoiden pitäisi väistää jalankulkijoita (varsinkin jos jalankulkijoilla vihreä valo), muttei tunnu kaupungissa autoilijat paljon välittävän...

Jos jalankulkijalle/pyöräilijälle palaa vihreä valo, niin pitääkö siinä väistää autoilijoita, tuli ne kummasta suunnasta tahansa? Muistelisin että autoilijoiden pitäisi väistää jalankulkijoita (varsinkin jos jalankulkijoilla vihreä valo), muttei tunnu kaupungissa autoilijat paljon välittävän...

Autoilijan pitää väistää. Astut vaan siihen suojatielle ni kyllä alkaa jarrujalkaa vipattamaan sen jälkeen ;)

Autoilijan pitää väistää. Astut vaan siihen suojatielle ni kyllä alkaa jarrujalkaa vipattamaan sen jälkeen ;)
Mä olen saanut sellaisen kuvan että pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Sitten jos talutat suojatien yli, niin se on autoilija.

Itseäni on pitkään askarruttanut, että mistä johtuu kun loppusyksystä lämpötila laskee 1-2 asteen tienoille tai jopa nollaan, tuntuu helkkarin kylmältä ulkona. Talvella taas kun ka lämpötila selvästi miinuksella niin 0 tai enemmän tuntuu "lämpimältä".

Oon joskus pohtinut samaa. Mun hypoteesi oli silloin, että liittynee varmaan osaltaan ilmankosteuteen (Ilman suhteellinen kosteus nousee lämpötilan laskiessa ja laskee lämpötilan noustessa). Kun syksyllä lämpötila alkaa laskemaan nollan pintaan, niin ilmankosteus nousee melko korkeaksi. Vastaavasti taas keväällä ilmankosteus putoaa nopeasti ilman lämmetessä lähelle nollaa. Ja kostea ilmahan johtaa lämpöä paremmin kuin kuiva (vrt. sauna)

Syksyllä taitaa myös olla vähemmän ( ? ainakin tuntuu siltä) nättejä päiviä, jolloin lämpötila on sama jokapaikassa. Keväällä taas lämpötila nousee alkuun lähinnä aurinkoisina päivinä, jolloin auringon säteilylämpö lämmittää mukavasti lämpömittarin näyttäessä varjossa miinuslukemia.

Kolmas syy voisi olla pukeutumisessa. Syksyllä haetaan talvikamppeet vasta kun on pakko ja keväällä niitä talvisempia kamppeita pidetään kanssa vähän myöhempään.

Voihan tähän muitakin mekanismejä liittyä, mutta nämä tuli ittelle mieleen.

Wikipediasta:
"Euribor (Euro Interbank Offered Rate) on päivittäin julkaistava viitekorko, jolla pankit tarjoutuvat lainaamaan vakuudettomasti varoja toisille pankeille euromääräisillä rahamarkkinoilla. Käytännössä Euribor on se korko, jolla pankki saa lainattua rahaa muilta pankeilta, ja pankki lainaa näitä varoja sitten Euriboria korkeammalla korolla eteenpäin (Euribor + marginaali)."

Euribor pankin ulkopuolelle. Ja marginaali pankille. Pääpiirteittäin näin. Näin ainakin itse ymmärrän. Äärimmäisen yksinkertaistettuna. Tätä aiemmin tarkoitin. Ja tätä tarkoitat sinäkin.:D

Minun mielestäni näin.

Euribor kuvaa sitä mikä on EKP:n korko 1kk, 3kk,6kk tai 12kk päästä.

Pankit hankkivat rahoitusta sieltä mistä saavat ja sillä hinnalla kuin muut pankit sitä myyvät. Siihen vaikuttaa pankin luottokelpoisuus ja vaikka mitkä asiat.

Esimerkiksi pankissa sanottiin, että he tekevät tappiota asiakkalla joilla on 1kk euribor ja matala marginaali, koska he joutuvat maksamaan rahasta enemmän. Toki voihan se olla niinkin, että pankeille ei kukaan lainaa kuukaudeksi rahaa ja tietty jos pankit lainaavat itse 6kk korolla niin tietenkin asiakkaan 1kk korko on matalampi.

jatkokysymys: Paljonko Pakkiksella on sitten noita haamunikkejä, kyllähän Miken pitäisi ne nähdä, siis jos Liisa Lipojan ensimmäinen nimimerrki on pirkko ja sitten liisa lipoja laittaa mikelle viestiä että voisinko vaihtaa pirkon vaikka kertuksi. Eikös tässä tapauksessa nyt automaattisesti kaikki "pirkon" viestit jää voimaan mutta vaan "kertun" nikillä?

Siis mitä tarkoitat haamunikeillä? Jos nimimerkki pirkko vaihtaa nikkinsä kertuksi, pirkon entiset ja tulevat viestit näkyvät jatkossa kertun nimellä. Ainoastaan vanhoissa viesteissä quotet jäävät pirkon nimelle (eli siellä lukee Originally posted by pirkko kaikissa niissä vanhoissa pousteissa joissa pirkkoa on quotattu ennen nikinmuutosta).

Uutta tunnusta ei käsitääkseni ole lupa tehdä jos entinen on voimassa. Ja entistähän ei voi omatoimisesti poistaa.

Mä olen saanut sellaisen kuvan että pyöräilijä olisi väistämisvelvollinen. Sitten jos talutat suojatien yli, niin se on autoilija.

Risteyksessä kääntyvän auton kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Ja muutenkin autoilijan pitää väistää pyöräilijää jos suojatie on pyörätien jatkeena.

Yritän ladata youtubesta videota, joka on vajaa 2 min pitkä. Kuitenkin lataus on pysähtynyt tarkalleen minuutin kohdalle, vaikka mokkulani väittää olevansa 3g verkossa. Minkä v***n takia se on junnannut siinä samassa kohdassa noin 45 min???

Ja muutenkin autoilijan pitää väistää pyöräilijää jos suojatie on pyörätien jatkeena.

Tämä ei enää pidä paikkaansa, mikäli suojatie, jonka jatkeena pyörätie on, risteää ajoradan kanssa eikä autoilijalle ole kolmiota.

Millon tää on muuttunut? Koska oon autokoulussa nyt ja sitä toista tapaa on toitettu koko ajan.

Muuttui jokunen vuosi sitten. Se autoilijan väistämisvelvollisuussääntö toteutuu risteysalueella, kun pyörätie risteää alle ~5m päässä autotien kanssa ja pyörätie on suojatien jatkeena, tai vastaavasti risteää poikittain risteysalueella ja autoilija tulee kolmion takaa. Seuraava linkki tarkentaa aihetta: http://www.davinci.pp.fi/kevlakib.htm

Yritän ladata youtubesta videota, joka on vajaa 2 min pitkä. Kuitenkin lataus on pysähtynyt tarkalleen minuutin kohdalle, vaikka mokkulani väittää olevansa 3g verkossa. Minkä v***n takia se on junnannut siinä samassa kohdassa noin 45 min???
Välillä ne vaan jumahtaa. Lataa uusiks.

Itseäni on pitkään askarruttanut, että mistä johtuu kun loppusyksystä lämpötila laskee 1-2 asteen tienoille tai jopa nollaan, tuntuu helkkarin kylmältä ulkona. Talvella taas kun ka lämpötila selvästi miinuksella niin 0 tai enemmän tuntuu "lämpimältä".
Toki kosteus voi vaikuttaa suurestikin, mutta kyllä se on pääosin korvien välistä kiinni. Jos koko ajan hokee että on kylmä ja syksy/talvi yms, varmasti tuleekin kylmä. Huomaa parhaiten siitä että monet on talvella paksummissa vaatteissa sisällä vaikka sisälämpötila on sama kuin esim. syksyllä. Jos tuntuu kylmältä niin kannattaa vaan unohtaa koko juttu. :)

Miten on, että jos tilaan jostain ulkomailta halvalla energiajuomia niin tuleeko siihen jotain veroja päälle? Kiinnostas tietää mistä sais halvimmalla ison satsin jotain energiajuomia :D Nii ja jos joku tietää mistä sais halvalla ni voi kertoa myös :P

Back
Ylös Bottom