Tuo on itseasiassa aika kinkkinen tilanne joka vaatisi melkein paikan näkemisen.
TLL 14§ Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.
Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta, huoltoasemalta tai muulta vastaavalta alueelta taikka polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä tai moottorikelkkailureitiltä. (5.5.2006/343)
Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä. (7.5.1997/414)
Tämä nyt tulee vähän mututulkinnalla, mutta jos pyörätie on kiinteästi kiinni "isompiarvoisen" ajoradan reunassa niin 3 momentti puoltaisi sitä että autoilijan tulee väistää kaikkea mahdollista risteävää liikennettä, huolimatta suojateistä yms. muista säädöksistä.
Jos pyörätie olisi erillinen tie ennen parkkialueelta tulevaa "autotietä", se taas voisi periaatteessa vaihtaisi tilanteen eriksi. Tällöin taas kyseessä olisi 2 vähäistä tietä, jotka voisivat teoriassa olla samanarvoisia ja oikealta tulevaa pitäisi väistää 1mom mukaisesti. Toisaalta tässä ilmeisesesti voitaisiin katsoa myös autotien olevan isompiarvoinen kuin pyörätien, vaikka se parkkialueelta tulisikin. Myös 4 mom puoltaisi että pyörätien käyttäjä olisi lähes aina väistämisvelvollinen "autotiehen" verrattuna. Aika veteen piirretty viiva, joka vaatisi jonkin ennakkotapauksen tulkinnan. Jossain tulkinnoissa varsinainen risteysalue on myös katsottu olevan 15m päähän sen keskeltä ulottuva alue, joten 1mom olisi voimassa periaatteessa vaikka tiekonfiguraatiot olisi millaiset tahansa.
Itse suojatiesäännös ei koske pyöräilijää vaikka pyörällä ajava saakin pyöräillä sen yli noudattaen 3§ ja 23§.
Jos tuossa on kolmio ennen pyörätietä niin sitten menee helpoksi. Jos ei ole niin aika tulkinnaksi menee. Joka tapauksessa myös pyöräiijä on ilmeisesti rikkonut yl. varovaisuussäännöstä 3§ ja tilannenopeutta 23§ jos kylkeen ajaa, joka riittänee vakuutusyhtiölle olla korvaamatta yhtään mitään.