rusakko-600 sanoi:Mulle on pienestä asti mummut ja mammat toitottanut, että pesukoneen päällä ollessa suihkussa ei saa käydä. Kuulemma sähköiskun saa helposti. Pitääkös tämä paikkaansa? Sähkö kulkisi vesijohtoja pitkin vai häh? Muutaman kerran olen joskus kyllä ollut huomaamatta suihkussa pesukoneen ollessa päällä. Olen hengissä, eli sähkäreitä ei tullut.
Kyllä siitä useimmiten hengissä selviää. Tilanteeseen liittyy kuitenkin aina riski ja sen takia suihkua suositellaan ottamaan ilman toiminnassa olevaa sähkölaitetta. Itse asiassa pesukoneen pistoke pitäisi ottaa suihkun ajaksi aina pois. Ei riitä, että kone on vain sammutettu sillä pistokkeessa oleva laite on aina jännitteinen, riippumatta onko se päällä vai ei. Pesukonetta voidaan verrata esim hiustenkuivaajaan. Mitä tapahtuu jos se joutuu päällä ollessaan veden kanssa kosketuksiin (esim putoaa ammeeseen)? Aivan, ja koska suihkutila on yleensä kostea vesihöyrystä niin sama riski on olemassa pesukoneella (ei nyt ihan verrattavissa mutta kuitenkin). Toinen ja suurempi riski on sitten se, että kone menee paskaksi.
se ainakin osaa...
Mut nyt on asiat mukavasti... kohta :kippis1: , ja siihen liittyykin mun uusi kymysys: Kuinka paljon pitää mun kokoisen kaverin (87kg) juoda kaljaa tai viinaa että tulen noin 3-4 promillen humalaan? :D