Heh, arvasin ettei sulle kelpaa mikään pinnallinen vastaus :D
No montako lautaa pitää vaihtaa, että vene ei ole enää sama vene? Mitä eroa sillä on vaihdetaanko laudoista 5% vai 100% veneen identiteetin suhteen? Onko identiteetti kiinni laudoissa, tai tietyssä määrässä lautoja? Ja missä vaiheessa alkuperäinen vene lopettaa olemasta alkuperäinen ja tapahtuu metamorfoosi alkuperäisyyden suhteen sen veneen hyväksi, joka kootaan vanhoista laudoista?
Enemmän kuin yksi lauta.
Vaihdettavien lautojen sallittu määrä riippuu veneen iästä. Mitä vanhempi vene, sitä vähemmän lautoja saa vaihtaa, jotta veneen identiteettiä ei rikottaisi liikaa. Oletan, että veneesi on 30-luvulla rakennettu, hieno käsintehty antiikkivene, josta saa vaihtaa vain yhden laudan korjaustoimenpiteenä. Tällöin kyseessä on vielä sama vene.
Entä jos sinulla on veneenkorjaaja, joka korjaa venettäsi ja vie sinulta joka korjauksen yhteydessä osia ja rakentaa niistä alkuperäisen kaltaisen veneen, mutta et tiedä tästä mitään. Et varmaankaan pidä venettäsi yhtään vähemmän alkuperäisenä, vaikka sitä on silloin tällöin korjailtu ja sen osista on rakennettu väittämäsi "oikea" vene?
Valitettavasti veneen muiden osien, lähinnä naulojen ja tervan osalta pätee saman kuin aiemminkin eli yhteen lautaan tarvittavan määrän saa vaihtaa (~20 naulaa), ilman että identiteetti kärsii. Eli veneenkorjaaja voi todellakin viedä veneesi pala kerrallaan, jos hän jokaisen laudan kiinnittää samoilla vanhoilla, käsin taotuilla nauloilla.
Tämän veneen saa vielä tervatakin kunhan käyttää vanhaa tervaa, aivan kuten vanhat veneet muutenkin tervataan aina välillä.
Entä jos veneesi laudoista otetaan puolet ja ja rakennetaan kaksi venettä, joissa kummassakin on 50% entisen veneesi laudoista, kumpi on sinun veneesi?
Kumpi vaan voi olla sinun veneesi, mutta kumpikaan ei ole alkuperäinen vene.
Onko identiteetti kiinni materiassa, vai alkuperäisessä rakennustapahtumassa, vai vaikkapa nimessä? Nyt menit väittämään, että materiassa. Täytyykö materiaa olla jokin tietty määrä, joka aiheuttaa identiteetin säilymisen tai siirtymisen.
Molemmissa. Alkuperäisessä rakennustapahtumassa veneen identiteetti luodaan rakentajan kädentaidon myötä veneen materiaan hinkkaamalla. Vene kokonaisuudessaan muodostaa identiteetin, jota ei siis saa mennä rikkomaan. Näin ollen veneen materiaa todellakin tarvitsee olla tietty määrä, jotta identiteetti säilyisi. Tässä sinun tapauksessa se määrä on minimissään x- 1 lauta.