Tyhmiä kysymyksiä läskinpoistosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hapeli
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Seuraava kysymys sopii tämän threadin otsikkoon kuin nyrkki silmään:

Onko hyödyllisempää syödä herkut ennen treeniä, kuin treenin jälkeen? Ts. onko herkkujen kaloreista vähemmän haittaa dieetillä, jos menee vähän ajan kuluttua treenaamaan, kuin jos kävisi päivällä treenaamassa ja illalla lysähtäisi karkkipussin kera sohvalle?

Mulla ei ole mitään perusteluita tälle, tiedän kyllä energiatasapainot sun muut, mutta IHAN KUIN olisin jostain tällaisen legendan kuullut :D Mietin et toisaalta karkkipussi auttaa hyvin täyttämään lihasten energiavarastot kovan treenin jälkeen, toisaalta taas ennen treeniä syödyn karkkipussin kalorit voisivat kulua paremmin treenatessa (jollei verensokerin lasku kovasti verota harjoituksen intensiteettiä...).

Olisikohan jollakulla mitään faktaa tai edes mutua asianlaidasta?

En viittiny alottaa uutta ketjua tälle, mutta kellään ongelmana turvotusta? Pari kuukautta sitten huomasin, että nilkat on ruvennut turpoon niin, että suht löysän sukan varresta jää ikävä painauma nilkkaan, samoin kun mahassa on turpee olo ihan jatkuvalla syötöllä.. Vettä tulee juotua melko reilusti ja kilpirauhasissa/ verensokerissa ei ole vikaa.. Ihan käsittämätöntä..

On kokemusta, ikävä kyllä. Varmasti en tiedä, mutta mahdollisuuksia on monia...

- Ethän juo liikaa vettä ja huuhdo kaikkea suolaa elimistöstäsi ja käytäthän suolaa? 1 - 2 litraa päivässä vettä riittää, tietysti kuumana päivänä ja treenatessa enemmän. Aina puhutaan siitä, että suola turvottaa, mutta suolan puute turvottaa myös.

- Runsaasta vedenjuonnista huolimatta elimistösi voi olla kuivunut, minkä takia se pitää nesteestä kiinni siellä missä pystyy. Kuivumista edesauttaa laksatiivit ja diureetit ja kaikki sellaiset elintarvikkeet, joilla on jompaa kumpaa vaikutusta. Esimerkiksi ei kannata liioitella kuidun saannissa. Liian iloisesti toimiva masu, siis ripuli, voi aiheuttaa kuivumista.

- Samoin runsas hikoilu ja liian vähäinen ravinto edistää kuivumista.

Kokeile huviksesi, että juot maltillisesti vettä, vaikkapa desi per puol tuntia, pidät pari viikkoa treenitaukoa tai treenailet vain kevyesti, välttelet diureetteja (kahvi, tee, ananas, alkoholi yms) ja liikoja kuituja. Ja raportoi tänne kokeilun tulokset ;)

On kokemusta, ikävä kyllä. Varmasti en tiedä, mutta mahdollisuuksia on monia...

- Ethän juo liikaa vettä ja huuhdo kaikkea suolaa elimistöstäsi ja käytäthän suolaa? 1 - 2 litraa päivässä vettä riittää, tietysti kuumana päivänä ja treenatessa enemmän. Aina puhutaan siitä, että suola turvottaa, mutta suolan puute turvottaa myös.

- Runsaasta vedenjuonnista huolimatta elimistösi voi olla kuivunut, minkä takia se pitää nesteestä kiinni siellä missä pystyy. Kuivumista edesauttaa laksatiivit ja diureetit ja kaikki sellaiset elintarvikkeet, joilla on jompaa kumpaa vaikutusta. Esimerkiksi ei kannata liioitella kuidun saannissa. Liian iloisesti toimiva masu, siis ripuli, voi aiheuttaa kuivumista.

- Samoin runsas hikoilu ja liian vähäinen ravinto edistää kuivumista.

Kokeile huviksesi, että juot maltillisesti vettä, vaikkapa desi per puol tuntia, pidät pari viikkoa treenitaukoa tai treenailet vain kevyesti, välttelet diureetteja (kahvi, tee, ananas, alkoholi yms) ja liikoja kuituja. Ja raportoi tänne kokeilun tulokset ;)

Juu, no vettä tulee juotua just se 1-2 litraa päivässä, kahvia taas noin 5 kuppia päivässä töissä ja ananasta lähinnä rahkan kanssa.. Ripulia ei oo ollu ja vatta on ollut ihan normaalin olonen, pöhötystä lukuunottamatta. Ton turvotuksen rinnalla oon huomannut myös äkillisen selluliitin ilmestymisen pohkeisiin ja reisiin (ja raskaus arpia on tullut hieman). No selluliitti ei vielä pistä pahasti silmiin, mutta jos sitä tätä vauhtia tulee niin :curs:

Oonkin miettinyt, että onko mun aineenvaihdunta voinut hidastunut jotenkin. Syömiset on aika päin mäntyä, että sitä olis nyt tarkotus ruveta parantaa, vaikkakin sekin on parantunut jo hieman verrattuna esim. viime vuoteen. Tuntuu vaan niin oudolta..

Seuraava kysymys sopii tämän threadin otsikkoon kuin nyrkki silmään:

Onko hyödyllisempää syödä herkut ennen treeniä, kuin treenin jälkeen? Ts. onko herkkujen kaloreista vähemmän haittaa dieetillä, jos menee vähän ajan kuluttua treenaamaan, kuin jos kävisi päivällä treenaamassa ja illalla lysähtäisi karkkipussin kera sohvalle?

Mulla ei ole mitään perusteluita tälle, tiedän kyllä energiatasapainot sun muut, mutta IHAN KUIN olisin jostain tällaisen legendan kuullut :D Mietin et toisaalta karkkipussi auttaa hyvin täyttämään lihasten energiavarastot kovan treenin jälkeen, toisaalta taas ennen treeniä syödyn karkkipussin kalorit voisivat kulua paremmin treenatessa (jollei verensokerin lasku kovasti verota harjoituksen intensiteettiä...).

Olisikohan jollakulla mitään faktaa tai edes mutua asianlaidasta?

Ainakin peruspalkkarissa on usein nopeita hiilihydraatteja ja usein sanotaankin, että jos jossakin vaiheessa pitää nopeasti imeytyviä hiilareita syödä niin se on sitten treenin jälkeen. Sellanen 50g irtokarkkeja protskujuoman kanssa heti treenin jälkeen (nimenomaan täyttämään juuri tyhjentyneet energiavarastot) ei välttämättä fläsää kerrytä (jos muuten ruokapuoli ja treenipuoli on kunnossa). Käytänössähän se on sama tuleeko palautusjuoman hiilari(kalori)t jauheesta, karkeista vai jostain muusta. Toki imeytymisen kannalta voi neste olla parempi kuin kiinteä ravinto mutta se on sitten toinen juttu se.

Juu, no vettä tulee juotua just se 1-2 litraa päivässä, kahvia taas noin 5 kuppia päivässä töissä ja ananasta lähinnä rahkan kanssa.. Ripulia ei oo ollu ja vatta on ollut ihan normaalin olonen, pöhötystä lukuunottamatta. Ton turvotuksen rinnalla oon huomannut myös äkillisen selluliitin ilmestymisen pohkeisiin ja reisiin (ja raskaus arpia on tullut hieman). No selluliitti ei vielä pistä pahasti silmiin, mutta jos sitä tätä vauhtia tulee niin :curs:

Oonkin miettinyt, että onko mun aineenvaihdunta voinut hidastunut jotenkin. Syömiset on aika päin mäntyä, että sitä olis nyt tarkotus ruveta parantaa, vaikkakin sekin on parantunut jo hieman verrattuna esim. viime vuoteen. Tuntuu vaan niin oudolta..

No itse en tiedä onko tuo nyt mitenkään kummallista.. Ainakin itellä on niin kauan kun muista ollut jonkinasteista turvotusta jaloissa aina välillä, siks oonkin luopunut varrellisten sukkien käytöstä ajat sitten, kun niistä jää rajat :/ Eipä ole itsellä koskaan tullut mieleen että muilla ei jää..?

Onkohan muita syitä mitkä vaikuttaa?

No sehä siinä niin ihmetyttääkin, että aikasemmin ei nilkat ole tällä tavalla turvonnut. Ja nyt tuntuu, että nilkat on talon kokoset ja jalat on ihan tönköt.

Kyse ei ole legendasta, vaan jälkipoltosta. Kova punttitreeni pitää aineenvaihdunnan koholla jonkin aikaa treenin jälkeen (toisin kuin aerobinen liikunta), joten kannattaa herkut ajoittaa tähän. Ainakin tunnin on koholla, ehkä kauemminkin jos treenaa infernaalisen kovaa?

Toisaalta on hyvä huolehtia, että hiilareita on elimistössä myös ennen treeniä koska niitä käytetään punttailussa. Eli erityisesti dieetillä kannattaa ajoittaa hiilarit treenin molemmin puolin ja herkutella sit treenin jälkeen (mä ainakin mätän mielummin ennen treeniä jotain muuta kuin tosi nopeita hiilareita ettei väsy iske salilla).

Ainakin tunnin on koholla, ehkä kauemminkin jos treenaa infernaalisen kovaa?

Muistaakseni ajan, jona elimistö hyödyntää tehokkaammin ravintoa ja erityisesti hiilihydraatteja, kestona pidetään yleisesti noin paria tuntia. Joissain tutkimuksissa on puhuttu jopa 5-6 tunnista.

Eli nyt tässä voi sitten hyvällä omalla tunnolla mennä salin jälkeen ostamaan urheilutalon kahviosta irtokarkkeja? ;)

Muistaakseni ajan, jona elimistö hyödyntää tehokkaammin ravintoa ja erityisesti hiilihydraatteja, kestona pidetään yleisesti noin paria tuntia. Joissain tutkimuksissa on puhuttu jopa 5-6 tunnista.

Varmaan tuon pari tuntia on silleen huomattavasti koholla, sit loput tunnit on jonkun käyrän mukaan koholla mutta ei enää niin paljon, että ois jotain käytännön merkitystä.

Mutta kyllä meillä hyödynnetään tuota niin, että mieluiten sinne pizzalle mennään puntin jälkeen. :rolleyes:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Itse suosisin kyllä ihan palautusjuomaa, sillä todella kovan harjoituksen jälkeen on vaikea syödä heti edes karkkia. Tällöin palautusjuoma on oikeastaan ainoa mitä alas saa. Nopeita hiilihydraatteja kyllä tarvitaan heti treenin päälle, samoin kuin pilkottua proteiinia. Rasva ei ole suositeltavaa tuohon settiin ja siksi ehkä pizzaa ei niin kannata suosia. Ja toki maksimoidakseen treenin vaikutuksen kannattaa suosia mahdollisimman laadukkaita proteiinin ja hiilihydraatin lähteitä, joiden imeytyvyys on hyvä.:)

Tämä ei edes liity läskinpoistoon, vaan nesteeseen.
Ja jo heti alkuun tiedän, että vaaka pitäisi heittää mäkeen, mutta silti.

Olin lomalla ja viidessä päivässä paino nousi 2,8 kg!
Aikamoinen määrä. Olin sitä ennen ollut miinuskaloreilla ja pudottanutkin kilon, joten pikkaisen "kirpaisi" mokoma lukema.

Kyllä, loman aikana söin älyttömästi hiilareita.
Fitness & yogurt-muroja tuli vetäistyä reilusti, tortilloja, leipää (oliivileipääkin), pastaa ja jogurttia. Masu ei tykännyt, vaan turposi älyttömästi.

Reissusta on nyt viikko aikaa, eikä paino ole minnekään tippunut.
Arvelin, että normirytmiin palaaminen heittäisi nesteet menemään, mutta siihenhän ne jäivät. Onneksi olo ei ole enää ähky - turvonnut kyllä. Mikä neuvoksi? Olisiko jossain jotain vinkkejä?
Mikään nestepoistopaasto ei huvittaisi. :D

Olin lomalla ja viidessä päivässä paino nousi 2,8 kg!

Kyllä, loman aikana söin älyttömästi hiilareita.

Reissusta on nyt viikko aikaa, eikä paino ole minnekään tippunut.

Mä tekisin "korjausliikkeen" eli välttelisin hiilareita muutaman päivän parhaani mukaan. Laktoosia en oo ikinä hiilariksi laskenut. :D Mut kaikesta muusta voisit vähän tinkiä: pastat, perunat, riisit, leivät minimiin, murot ja sokerit ja vehnäjauhot kokonaan pois pois. Hulluna vaan proteiinia, lihaa ja munakkaita, salaatteja ja juustoja. Rahkaa ja raejuustoa ja leseitä kuiduksi.

Helposti se paino nousee hiilarimässyllä, mulla hujautti 800g yhdessä yössä. Nopeesti se tosin laskeekin, kun vähän paikkailee tilannetta. ;)

Edit: niin ja öljyä proteiinin painikkeeksi.

Tämä ei edes liity läskinpoistoon, vaan nesteeseen.
:D

Hih, täällä sama juttu :) Olin tossa viikon verran ulkkismailla ja tietenkin ruoka oli aivan erilaista kuin kotona (mutta siis ehdottomasti hyvää!). Nesteitä ja varmaan jotain muutakin kroppaan jäi ja ajattelin, että ne humpsahtavat pois kun palaan arkeen. Turvotus laski kyllä heti matkan jälkeisenä päivänä mutta näköjään se ottaa aikansa että aineenvaihdunta taas palaa raiteilleen. Olen käynyt pari kertaa treenaamassa salilla ja pallopelejä pelaamassa ja ainakin sen huomaan, että palautuminen on jotenkin heikkoa. Jalkoja särkee yöllä. Höh.

Ajattelin katsoa tässä pari viikkoa ja jos paino vielä näyttää turpoamisen merkkejä (en vielä ole halunnut mennä vaa´alle, käyn tossa loppuviikosta ;)) ryhdyn pienimuotoisiin toimenpiteisiin. Eli turhat hiilarit pois (kuten assis mainitsi) ja paljon prodea ja kohtuullisesti rasvaa. Mitään vhh:ta en aio noudattaa mutta vähän katson mitä suuhun laitan ja kuinka paljon.

Jos uskaltaa ja pystyy jättämään leivät,pastat,perunan,riisin yms. kokonaan vähäksi aikaa pois, voi turvotus ja nesteet poistua nopeammin, alle viikossa mutta jos aikoo tehdä itsepäisesti kuten minä eli jättää vain vähemmälle ja nopeimmat pois, voi kestää pitempään.

Niin ja tietty toivotaan, että paino ja etenkin OLO on loppuviikkoon mennessä humpsahtanut sen verrana alaspäin ja parempaan suuntaan ettei kummempiin muokkauksiin tarvitsisi ryhtyä :D Se jää nähtäväksi.

Liikunnasta vielä: pari kovempaa aerobista voi myös tyhjentää hiilarivarastoja ja ravisuttaa kroppaa mukavasti niin että aineenvaihdunta lähtee jylläämään ja nesteet kiertämään. Itse harrastan tätä silloin tällöin.

Mä tekisin "korjausliikkeen" eli välttelisin hiilareita muutaman päivän parhaani mukaan. Laktoosia en oo ikinä hiilariksi laskenut. :D Mut kaikesta muusta voisit vähän tinkiä: pastat, perunat, riisit, leivät minimiin, murot ja sokerit ja vehnäjauhot kokonaan pois.

Kannaatkohan puurokin jättää suosiolla väliin?
Pitääkö hiilareita syödä alle 150 g, jos tekee korjausta? :D

Liikunnasta vielä: pari kovempaa aerobista voi myös tyhjentää hiilarivarastoja ja ravisuttaa kroppaa mukavasti niin että aineenvaihdunta lähtee jylläämään ja nesteet kiertämään. Itse harrastan tätä silloin tällöin.

Tarkoitatko lyhyitä vai pitkiä aerobisia?

Ninda, myös minä harrastan silloin tällöin tuollaisia "korjausliikkeitä". Periaatteena on jättää hiilarit niin vähälle kuin se on mahdollista (käytännössä tämä tarkoittaa jotakin välillä 50-120 g). Saatan noina päivinä syödä hiilihydraatteja aamupalalla ja palautusjuomassa tai jos ruoka-aikaan ei ole muuta tarjolla. Kovemmalla aerobisella itse käsitän harjoituksen, joka on intensiteetiltään kova: sen ei tarvitse olla valtavan pitkä, mutta olennaista on, että lihakset tekevät kunnolla töitä. Yksi tunti kovaa aerobiciä tms. tai 20-60 minuutin mittainen lenkki, jonka aikana tehdään esimerkiksi rajuja sykkeennostatuksia (anaerobiselle alueelle) intervalliharjoitteluna, toimivat minulla hyvin. (60 minuutin lenkki tosin jo tarkoittaa, että verkkaa on alla 20-30 minuuttia, varsinainen intervalliosuus kestää 5-15 minuuttia ja loppuun vielä jäähdyttelyt - kovaa intensiteettiä ei edes voi pitää yllä kauaa).

En tiedä, onko noiden takana tieteellistä näyttöä, mutta näin siis kokemuksen pohjalta.

Edit: Piti korjaamani, että hiilareilla tarkoitan siis tässä yhteydessä varsinaisista lähteistä tulevia hiilihydraatteja, en kasviksia, marjoja tai laktoosia.

Tarkoitatko lyhyitä vai pitkiä aerobisia?

Ehkä tuo "kova" on vähän huono termi. Mutta tarkoitan sillä suht lyhyttä mutta intensiteetiltään tehokasta/kovempaa treeniä. Esim. 30-45 minuutin intervallityyppinen treeni tai muuten vain sykkeen nostava reippaampi vauhtinen juoksulenkki tai pyöräily/tanssi/soutu - mikä tahansa aerobinen, joka nostaa tarpeeksi sykettä ja jonka treeniteho on melko korkea.

edit. Aivan kuten Stash tuossa yllä jo kirjoittikin.

Kannaatkohan puurokin jättää suosiolla väliin?
Pitääkö hiilareita syödä alle 150 g, jos tekee korjausta? :D

Varmaan riippuu lähtötasosta. Jos normaalisti syö ~250g hh niin sata grammaa vähemmän on jo aikamoinen korjaus, varsinkin kun 150g riittää jo vaikka mihin! Mulla oli dieettipäivinä niin, että aamuisin pari siivua leipää, lounaalla tavallista vähemmän lisukehiilaria, välipala mieluiten vähähiilarinen (ei leipää tai puuroa vaan rahkaa tms.) paitsi ennen salia, palkkari, ja illalla hiilarit lähes nollassa, useimmiten munakasta tai juustosalaattia.

Mun mielestä ei taas liian alas kannata vetää, koska jos normaalisti syö kuitenkin kohtuullisesti hiilareita, osa nesteestä tulee takaisin. Turha siis liikaakaan on vähentää.

Edit: mä vedin välillä mahan ihan mutkalle, kun hiilarit = kuidut väheni liikaa. Päälle läjä juustoa niin tadaa.... Ei hyvä, en suosittele. :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom