Tyhmiä kysymyksiä läskinpoistosta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hapeli
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Moikka!

En tiedä, mihin osioon tämä kuuluisi, mutta laitan tänne, kun lähinnä naiset varmaan osaa vastata.

Kyse on siis siitä, että haluaisin eroon löysästä ja selluliitista. En ole ylipainoinen, mutta varsinkin viimeisen vuoden aikana ylimääräistä on kertynyt vatsan seudulle, pakaroihin ja reisiin + selluliitti vallannut lisää elintilaa. Olen 25v., 172cm ja 61 kg. Vuosi sitten painoin 58 kg ja painoni on ollut välillä 56-58 kg jo useamman vuoden ajan. Nyt jostain syystä paino nousee ja löysää kertyy.

Tämän hetkinen liikunta:

MA lihaskuntojumppa: reidet, vatsa, pakarat 50 min.
TI jazz tanssi 90 min.
KE lepo
TO lattaritanssit 60 min.
PE lihaskuntojumppa 50 min: käsipainoilla pystysoutuja, hauiskääntöjä, ojentajia (paino pään taakse), kyykkyjä, askel kyykkyjä, vatsarutistuksia, perusnostoja, staattinen pito käsien varassa
LA aerobic (liikkuva)
SU aerobic tai lihaskuntojumppa

Pitäisikös tällaisella liikuntamäärällä rasvan pikkuhiljaa alkaa poistumaan? Vai onko kyse enemmän ruokavaliosta?

Nyt jostain syystä paino nousee ja löysää kertyy.

[ ] Pitäisikös tällaisella liikuntamäärällä rasvan pikkuhiljaa alkaa poistumaan? Vai onko kyse enemmän ruokavaliosta?

Kyse on kulutuksen ja syömisen tasapainosta, eli sekä liikunta ja elintavat ja ruokailut vaikuttavat. Mitä elämässäsi on muuttunut viimeisen vuoden aikana? Itse huomasin, kun siirryin opintotukieläjästä palkkatyöläiseksi, että ruokailutottumukset muuttuivat. Oli rahaa ostaa enemmän ja parempaa ruokaa, minkä lisäksi kävin mättämässä itseni täyteen ulkoruokalassa joka päivä ja se kyllä alkoi sitten näkyä. :D

Onko arkiliikunta pysynyt samana? Ruokailut? Urheilut? Pelkkä yksi lisävuosi iässä ei riitä selittämään rasvan kertymistä. Tosin kai sekin pikkusen vaikuttaa, varsinkin jos et aiemmin ole paljon liikkunut.

No joo, itsekin mietin samaa, nimittäin aloin syödä säännöllisesti ulkona lounasta viime syksynä, mutta viime keväänä, kun huomasin, että koko ajan kertyy lisää, aloin tietoisesti pienentämään annoskokoja ja täyttämään puolet lautasesta salaatilla.

Muuten syön melko samalla lailla kuin ennenkin eli

Aamupala: muroja maidolla Weetabix+All Bran+muromysli, 1 ruisleipä (margariini, salaatti, keittokinkku, kurkku) 2dl sekamehua, 2 dl kahvia maidolla

Lounas: puolet lautasesta salaattia+ oliiviöljyä ja balsamicoa ja esim. 2 perunaa/2 dl riisiä tai pastaa + jotain kastiketta tai leikkelettä, 1 vaalea sämpylä, 2 dl vettä

Välipala: 2 palaa kauraleipää, välissä salaattia, kinkkua, margariinia + omena/mandariini

Päivällinen: norm. annos kotiruokaa, joskus puolivalmisteita, kuten italian pataa tai pakaste pinaattikeittoa

Iltapala: 2 palaa ruisleipää, samat päällä kuin aamulla

Aamupala: muroja maidolla Weetabix+All Bran+muromysli, 1 ruisleipä (margariini, salaatti, keittokinkku, kurkku) 2dl sekamehua, 2 dl kahvia maidolla

Lounas: puolet lautasesta salaattia+ oliiviöljyä ja balsamicoa ja esim. 2 perunaa/2 dl riisiä tai pastaa + jotain kastiketta tai leikkelettä, 1 vaalea sämpylä, 2 dl vettä

Välipala: 2 palaa kauraleipää, välissä salaattia, kinkkua, margariinia + omena/mandariini

Päivällinen: norm. annos kotiruokaa, joskus puolivalmisteita, kuten italian pataa tai pakaste pinaattikeittoa

Iltapala: 2 palaa ruisleipää, samat päällä kuin aamulla

Lyhyesti: proteiinia, proteiinia, proteiinia. Proteiinia ei siis tule kovinkaan paljon, lisäile sitä vähän joka paikkaan. Tummennetut jutut voisi vaihtaa terveellisempiin: muromyslissä on miljoona kaloria, sokeria ja rasvaa. Sekamehu on aika turha, täysmehusta saa vitamiinejakin tai syö joku hedelmä.

Hyviä juttuja on säännöllinen syöminen. Onko margariini vähärasvaista? Juot kai enemmän kuin lounaalla 2dl vettä?? Pohja on ihan perushyvä, pienillä muutoksilla tulee vielä parempi! Lounaalla "jotain kastiketta tai leikkettä": varo rasvaisia kastikkeita, yritä keskittyä lihan/ kalan syömiseen. Lounaalla et tarvitse mitään vaaleaa sämpylää, proteiinia vaan niilläkin kaloreilla.

Aamumehun voin tietty vaihtaa täysmehuun, mutta en halua sitä jättää kokonaan pois.

Muromyslin voisin jättää pois, mutta weetabix ja all branit maistuu puulle ilman sitä :(

Lounaalla joudun syömään sitä, mitä on tarjolla. Juon vettä ehkä n. 1-2 l/ pvä ruokajuomien lisäksi. Margariini on sellasta tavallista (keltainen tai oranssi pakkaus) Floraa, en tiedä rasvaisuudesta...

Mutta onkos toi mun ruokavalio lihottava? Luulin, että se on ihan normaali...

melkein kaikki aamiaismurot ovat yhtä p-a. kai löytyy terveellisempiakin kuten ruismuroja ym...
mutta puuroa ei päihitä mikään.

joo- paljon hiilareita, vähän protskuja ja löytyy myös piilorasvoja sun ruokavaliosta.
mehu=sokeri

niin että enemmän protskuja ja laadukasta rasvaa.

Olen 25v., 172cm ja 61 kg. Vuosi sitten painoin 58 kg ja painoni on ollut välillä 56-58 kg jo useamman vuoden ajan.

Minä olen suurinpiirtein samanpituinen, mutta painan kymmenen kiloa enemmän. En silti koe itseäni mitenkään älyttömän löysäksi. Tietenkin tuohon painoon meneen läskiäkin paljon, mutta kummasti ne vähät lihakset, jotka nyt olen saanut kasvatettua tuovat kroppaan ryhdikkyyttä ja urheilullisuutta.

Eli siis saattaisit saada löysät häviämään ja ulkonäöstä 'kiinteämmän' ja urheilullisen ihan kunnon salitreenillä.. niin ja lisäämällä sitä proteiinin määrää syömisiin.

edittiä: kuvani löytyy tuolta VIP-puolelta.. se todistakoon, etten ole jokinorsu :)

Aamumehun voin tietty vaihtaa täysmehuun, mutta en halua sitä jättää kokonaan pois.

Muromyslin voisin jättää pois, mutta weetabix ja all branit maistuu puulle ilman sitä :(

Lounaalla joudun syömään sitä, mitä on tarjolla. Juon vettä ehkä n. 1-2 l/ pvä ruokajuomien lisäksi. Margariini on sellasta tavallista (keltainen tai oranssi pakkaus) Floraa, en tiedä rasvaisuudesta...

Mutta onkos toi mun ruokavalio lihottava? Luulin, että se on ihan normaali...

Eowyn jo tiivistikin kaiken olennaisen. Jos niistä muroja täytyy aamuisin saada, kannattaa tutkita kaupan murohyllyjä oikein ajatuksen kanssa ja valita sellainen paketti, jossa on mahdollisimman paljon kuituja ja mahdollisimman vähän hiilareita. Tällaisia on ainakin Havre Fras ja Råg Fras, Pirkan lesemurot ja Rainbow'n jotkut vastaavat lesemurot. Kuituja reilusti yli 10% kaikissa. Osa "kuitumuroista" on TOSI puisia, mutta eivät kaikki. Nuo Havre Fras -kauratyynyt ovat oma suosikkini,eivät vaadi kuin maitoa päälle! Kannattaa harkita myös oikeaa ruisleipää ja sitä puuroa.

Vuoden mittaan margariinista tulee aika paljon rasvaa, joten kannattaa sekin vaihtaa vähärasvaiseen. Floran oranssi on ainakin vähärasvaista (40%).

Onhan ruokavaliosi lihottava (liian energiapitoinen), jos kerran olet sillä lihonnut. Kyllähän pelkällä voillakin voi laihtua, mutta useimmat tykkäävät syödä määrällisesti paljon, jolloin täytyy valita vesi- ja kuitupitoisia, energiatiheydeltään alhaisia ruokia. Esim. 100g suklaata on helposti 500kcal, kun samaan määrään kaloreita saa hyvän, täyttävän peruslounaan kaikkine lisukkeineen!

Pitäisikös tällaisella liikuntamäärällä rasvan pikkuhiljaa alkaa poistumaan? Vai onko kyse enemmän ruokavaliosta?

Sanoisin että useimmiten on kyse ruokavaliosta. Ihan pienetkin seikat voivat nostattaa painoa pidemmällä aika välillä. Mä lähtisin vaihtamaan ihan pieniä juttuja ja kokeilemaan niitä. Turha koko ruokavaliota muuttaa kerralla koska se näyttää päällisin puolin suht hyvältä. Korvaa joku noista leipävälipaloista vaikka rahkalla ja jugurtilla (enemmän proteiinia). Lisäksi minäkin neuvoisin vaihtamaan aamupalan murot johonkin fiksumpaan: joko toisiin muroihin tai puuroon. Ja lisäksi kannattaisi huomioida myös kirjoittamasi perusruokavalion ulkopuolelta tulevat jutut: herkutteletko viikottain? Monta kertaa viikossa? Syötkö esimerkiksi puoli suklaalevyä huomaamatta? Vaikka herkut eivät silloin tällöin ja kohtuullisina määrinä hetkauta, voi niilläkin paino nousta, jos herkkuja syö paljon ja usein. Minä ainakin joskus "korvaan" jonkun välipalan tai jälkkärin herkuilla niin että syömiset pysyy arviolta samassa ( en kyllä kaloreita yms. jaksa laskea, tuntuma on minulle tärkein ja se riittää enemmän kuin hyvin) kalorimäärässä.

Onhan se tosiaan niin että ruokavalio on lihottava, jos sillä lihoo :)

Eli se vaan pitäs saada täsmäämään se kulutus ja syömiset, kokonaiskalorimäärähän se ratkaisee.

Minulla alkoi ainakin opiskeluvuosien jälkeen kertyä kiloja kun muutimme puolison kanssa yhteen ja matkat taittuivat enimmäkseen autolla, ennen kävelin aina joka paikkaan, kilometrejä tuli paljonkin päivän aikana. Tuo varmaan suurin muutos mikä kerrytti kiloja.

Liikut kyllä paljon, että helpompaa varmaan muuttaa sitä ruokavaliota kun lisätä ennestään sitä liikuntaa. Kun korvaat osan hiilareista proteiinilla niin uskon että huomaat jo nopeastikin muutosta.

Ja kunnon kuntosalitreenillä tai esim. bodypumpilla saa kroppaa mukavasti muokattua :), paremmin kun aerobicilla esimerkiksi.

Itse olen saanut ainakin ruokavaliota muokkaamalla (enemmän kasviksia, raejuustoa, rahkaa, piilosokeria pois jne.) ja 3-4 viikossa treenaamalla ihan hyvin muutosta aikaan, rasvaa pois ja lihasta näkymään :)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Eli se vaan pitäs saada täsmäämään se kulutus ja syömiset, kokonaiskalorimäärähän se ratkaisee.

Amen ja piste, mikään tietty ruoka-aine/ruokalaji/herkku/makroravinne/jokumuumikä eikä sinänsä lihota, vaan ylimääräiset kalorit suhteessa kulutukseen lihottavat.

Mä en oo asiantuntija mut epäilen tuota...et vaan se kalorimäärä ratkaisee.

Jos mä syön täysin saman kalorimäärän mut ne H/P/R on eri suhteessa ni tulos on eri. Tai sit mä oon joku erikoistapaus. Mä saatan vedellä vaikka 200g proteiinia ja olo on hyvä, ei verensokeri heittele ja paino ei ainakaan nouse...päinvastoin. Kun taas heitän suhteet härän pyllyä ja hiilarit samaan ni hupsista...johan alko paino nousta.

Toisekseen, tässä täysin toopena kyselen, aina sanotaan et laihtuu jos syö vähemmän ku kuluttaa...muutenhan meil ois tuhat kilosia ihmisiä. No en oo nähny kenenkään katoavankaan...vaikka pari tuttuu syö about 500 kalorii päivässä! Semmosella kuurilla kyl munki paino tippuu...oon kokeillu, mut ei se loputtomiin tipu. Mut olo on :eek:

Sit jos syön sen minkä nää laskurit netissä sanoo ni junnaan paikallaan. Jos taas nostan vähän yli ni voila...paino tippuu ku itestään. Ja tiedän pari tyyppiä jotka kyllä dokaa päivässä huimasti yli kaloritarpeensa ja ei ne liho.

Eli kyl minusta aika yksilöllistä on lopun perin. Ja samasta syystä kai toiset ei liho millään ja toiset taas ei laihdu vaikka ne paastois vuoden. Mä oon nyt 2 vuotta kirjannu ylös syömiseni päivittäin ja toi on ainaki mun kohdalla selkee tulos. Ehkä sit jotkut sanoo et olin säästöliekillä...jännä sit ei ne alhasillakaloreilla piiputtavat kaverit ei mee säästöliekille sit millään! Ja eräs tuttu tiputti painonvartijoissa 30kiloo...eli ylimäärästäkin oli. Mut vaikka se yhä syö samoin ni paino nousee!

Eli jos ne kalorit pitää olla laihtuakseen alle kulutuksen ni sen 'allekulutuksen rajan' allaon sit kai eritasoja...tai miten sen sanois. Mä oon ollu tosi paljon ALLE ja paino junnaa ja nyt ku oon nipin napin alle ni paino putoo.

Kummaa rakettitiedettä...mutta pirun mielenkiintosta. Tohon jos täydentävän vastauksen tietäis ni vois tilin saldo olla aika hyvä! ;)

Mä en oo asiantuntija mut epäilen tuota...et vaan se kalorimäärä ratkaisee.

Jos mä syön täysin saman kalorimäärän mut ne H/P/R on eri suhteessa ni tulos on eri. Tai sit mä oon joku erikoistapaus. Mä saatan vedellä vaikka 200g proteiinia ja olo on hyvä, ei verensokeri heittele ja paino ei ainakaan nouse...päinvastoin. Kun taas heitän suhteet härän pyllyä ja hiilarit samaan ni hupsista...johan alko paino nousta.

Toisekseen, tässä täysin toopena kyselen, aina sanotaan et laihtuu jos syö vähemmän ku kuluttaa...muutenhan meil ois tuhat kilosia ihmisiä. No en oo nähny kenenkään katoavankaan...vaikka pari tuttuu syö about 500 kalorii päivässä! Semmosella kuurilla kyl munki paino tippuu...oon kokeillu, mut ei se loputtomiin tipu. Mut olo on :eek:

Sit jos syön sen minkä nää laskurit netissä sanoo ni junnaan paikallaan. Jos taas nostan vähän yli ni voila...paino tippuu ku itestään. Ja tiedän pari tyyppiä jotka kyllä dokaa päivässä huimasti yli kaloritarpeensa ja ei ne liho.

Eli kyl minusta aika yksilöllistä on lopun perin. Ja samasta syystä kai toiset ei liho millään ja toiset taas ei laihdu vaikka ne paastois vuoden. Mä oon nyt 2 vuotta kirjannu ylös syömiseni päivittäin ja toi on ainaki mun kohdalla selkee tulos. Ehkä sit jotkut sanoo et olin säästöliekillä...jännä sit ei ne alhasillakaloreilla piiputtavat kaverit ei mee säästöliekille sit millään! Ja eräs tuttu tiputti painonvartijoissa 30kiloo...eli ylimäärästäkin oli. Mut vaikka se yhä syö samoin ni paino nousee!

Eli jos ne kalorit pitää olla laihtuakseen alle kulutuksen ni sen 'allekulutuksen rajan' allaon sit kai eritasoja...tai miten sen sanois. Mä oon ollu tosi paljon ALLE ja paino junnaa ja nyt ku oon nipin napin alle ni paino putoo.

Kummaa rakettitiedettä...mutta pirun mielenkiintosta. Tohon jos täydentävän vastauksen tietäis ni vois tilin saldo olla aika hyvä! ;)

Painonnousuun vaikuttaa juuri tuo mainitsemasi verensokerin taso. Toiset sietävät hiilihydraattipitoisia ruoka-aineita paremmin ja toisilla taas helposti lähtee paino nousuun mikäli hh:n määrä ei tarkkaile. Osalle siis ravintoaineiden suhteilla on merkitystä painonhallinnassa.

Hyvin alhaisilla kaloreilla oltaessa paino tippuu kyllä tiettyyn rajaan asti...meidät on kuitenkin luotu selviytymään ja siksi elimistö sopeutuu ajan kanssa tilanteeseen. Edellä mainittuun liittyen juuri hiilaripäivät ja kalorinvaihtelut tuovat sopivasti potkua, jottei näin käy. Tuttusi jonka paino nousee samoilla kaloreilla millä hän tiputti tuon 30 kiloa, on ilmeisesti syönyt pitkään samaa energiamäärää ja elimistö sopeutunut siihen. Eli pientä boostia ja heiluttelua niin keho aktivoituu. Joskus jopa energiamäärän lisääminen vaikuttaa painoa laskevasti.

Myös se miten liikunnan teho laskee rajulla miinuskaloridietillä on merkittävä. Eli jos syö sopivasti alle kulutuksen niin jaksaa treenata tehokkaasti ja kehon toimii ja paino laskee tasaisesti. Jos on kovin rajulla dietillä niin ei myöskään pysty saamaan samoja tehoja irti harjoittelusta koska elimistö on uupunut.

Pia-Maria H: Olipa hyvä et vastasit ja hyvä vastaus! Sitä vaan itse ihmettelee kaikenlaista. Mä yritinkin just eilen etsiä sun nettisivuja ku näin muistaakseni jonkun ilmotuksen wanhassa lehdessä et teet ohjelmia myös muille...olisin kysellyt onko se vielä voimassa? Asun meinaan kait aika lähellä ja ois kiinnostusta. Ku vaikka oon vuosia kaloreita laskenu ja muuta ni jotenki nyt puuttuu se tatsi ja alkaa pursuta liikaa kysymyksiä mihin en tiedä vastauksia...nimenomaan syömistä ajatellen. Ja jos et enää tee ohjelmia tai ne on hiiiiirmu kalliita ni jos sitte ees sais pariin kysymykseen vastauksia...siis ei yleisesti vaan omalla kohdalla.

Mä yritän ettii sun meilin ja mainitsen tän nimimerkin siinä kans. :)

En viittiny alottaa uutta ketjua tälle, mutta kellään ongelmana turvotusta? Pari kuukautta sitten huomasin, että nilkat on ruvennut turpoon niin, että suht löysän sukan varresta jää ikävä painauma nilkkaan, samoin kun mahassa on turpee olo ihan jatkuvalla syötöllä.. Vettä tulee juotua melko reilusti ja kilpirauhasissa/ verensokerissa ei ole vikaa.. Ihan käsittämätöntä..

Ne murot voin jättää aamusta pois ja syödä puuroa (jos ehtii keittää) tai ruisleipää. Tietääkö kukaan onko Elovenan Hetki-puurot yhtä hyviä ravintosisällöltään kuin "tavallinen" puuro?

En kyl tajuu,miten aamumurot ja 2 dl mehua päivässä vois lihottaa... v*t*ttaa vaan hurjasti, kun ei oo ikinä ennen täytynyt syömisiä sen enempää vahdata ja nyt tuntuu, että koko elämä pyörii syömisen ja läskien ihmettelyn ympärillä, p*rkl!

Btw, en juurikaan herkuttele karkeilla, suklaalla tai sipseillä. En syö hampurilaisia ja pakastepizza menee ehkä kerran puoleen vuoteen. Jos syön em. niin se on sitten tosi satunnaisesti jossain juhlissa tms. ja silloinkin se tarkoittaa muutamaa namia tai suklaapalaa. En myöskään juo sokerilimuja , cocis lightia tai zeroa joskus enkä käytä alkoholiakaan enää säännöllsesti.

Aika ironista vaan, koska verrattuna aikaan ennen kuin aloin lihoamaan kävin baarissa melkein poikkeuksetta joka vkloppu ja käytin todella runsaasti alkoholia. Sitten taas darrapäivänä ruokalistalla oli yleensä pizzaa ja sipsejä ja liikunta jäi vähemmälle, kun oli aina monta päivää huono olo dokaamisen jälkeen... ja nyt kun elän terveellisesti tulos on ihan päinvastainen, mitä vois odottaa... :(

Tietääkö kukaan onko Elovenan Hetki-puurot yhtä hyviä ravintosisällöltään kuin "tavallinen" puuro?

Niissä maustetuissa on kyllä aika paljon sokeria. Yhtä makua katsoin niin sadassa grammassa on sokeria 28 g, 35 g annospussissa 9,8 g. Mieluummin söisin "oikeaa" puuroa ja lisäisin vaikka itse marjoja sekaan.

Niissä maustetuissa on kyllä aika paljon sokeria. Yhtä makua katsoin niin sadassa grammassa on sokeria 28 g, 35 g annospussissa 9,8 g. Mieluummin söisin "oikeaa" puuroa ja lisäisin vaikka itse marjoja sekaan.

On pari sokeroimatontakin Elovena Hetki -puuroa, toinen ainakin Kaura&kuitu nimeltään, ja on yhtä ravintorikasta kun 'oikea' puuro :), eli ei sokeria. Toinen taisi olla joku neljän viljan puuro. Eli noita voi ainakin hyvin syödä! Oma suosikkiaamupalani on tuo kaura&kuitu (tietysti marjoilla, raejuustolla ja mehukeitolla höystettynä :dance:)

HAPELI: jotenkin sitä 'vanhemmiten' vaan alkaa helpommin kiloja kertyä, monesti liittyy esim. hyötyliikunnan vähenemiseen ja muihin elintapojen muutoksiin. Kyllä mäkin olen ollut hoikimmillani opiskeluaikaan, jolloin baarissa vierähti ainakin pari iltaa/yötä viikossa :). Nyt on kyllä enemmän lihaksia kun silloin, joten sikäli pitää olla tyytyväinen :), taisin olla ns. laiha läski mistä täällä monet puhuu :)

Ne murot voin jättää aamusta pois ja syödä puuroa (jos ehtii keittää) tai ruisleipää. Tietääkö kukaan onko Elovenan Hetki-puurot yhtä hyviä ravintosisällöltään kuin "tavallinen" puuro?

En kyl tajuu,miten aamumurot ja 2 dl mehua päivässä vois lihottaa... v*t*ttaa vaan hurjasti, kun ei oo ikinä ennen täytynyt syömisiä sen enempää vahdata ja nyt tuntuu, että koko elämä pyörii syömisen ja läskien ihmettelyn ympärillä, p*rkl!

Eli kuten joku aiemmin totesikin, ei varsinaisesti esim. aamiaismurot tai lasillinen mehua lihota vaan syöminen yli oman kulutuksensa. Tässä ketjussa annettiin vain vinkkejä, mistä sitä omaa ruokavaliota voisi lähteä fiksaamaan niin, että kokonaisuus pysyy järkevänä mutta kalorit vähän tippuvat. Muutamakin sata ylimääräistä kaloria joka päivä pitemmän aikaa nostaa vääjäämättä painoa.

Hei, älä kuitenkaan turhaa stressaa. Jätä se mehulasi pois ja syö puuroa vaikka joka toinen päivä ja kuulostele oloasi sitten parin viikon jälkeen. Ei lihominenkaan (tai painon lisääntyminen) pysyvästi yhdessä eikä kahdessa yössä tapahdu joten ei kilojen poistaminenkaan voi terveellisellä ja mahdollisimman pysyvällä tavalla olla simsalabim-nopea tapahtuma. :D

Ja lopuksi vielä: Älä ole liian tiukka itsellesi. Rentous voi monesti olla parempi myös lahduttamisessa kuin liiallinen pipokireänä oleminen. :thumbs: tsemppiä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom