Työvoimatoimiston ihmeelliset touhut.

A) ei oman alan hommat kiinnosta juurikaan
B) tässä on monta rautaa tulessa nyt työpaikkojen suhteen
C) ei, ei poi'i mitään paikkaan, vapaat työpaikat menee lomautetuille, käytännössä ei edes tule vapaita työpaikkoja

On mulla kokemusta jonkun verran ikäisekseni, muttei mikään kokemus tietysti ikinä pahitteeksikaan ole. Tosin ei tollanen kuukauden työharjottelu paljoa pelasta tässä taloustilanteessa.
Muita hommia on nyt työnalla, monta mahdollisuutta nyt tuloillaan.

Tää on nyt vaan helvetin huono ajankohta millekkään työharjotteluille tai työvoimakoulutuksille.

"Tuet kyllä tuntuu kelpaavan", hohhoh. Jos mä sen pari sataa euroa tartten hetken ajan tukea kuukaudessa, että nipinnapin selviän niin mitä vittua? teen kuitenkin töitä ja Kela tasantarkkaan ottaa puolet mun jokaisesta tiliotteesta pois.

Selvitäs nyt uudestaan tuo työmarkkinatukesi määrä jos olet kotona/työvoimakoulutuksessa. Itsellä on ainakin sellainen tilanne, että jos joskus jäisin työttömäksi, olisi ensimmäinen homma ilmoittautua johonkin työvoimakoulutukseen. Jaa miksi?

Päivärahat olisi ihan pirusti paremmat kuin kotona maaden. Omassa tapauksessa saisin ansiosidonnaista koulutuslisillä höystettynä + koulutusaika ei kuluta ansiosidonnaisen (500 pv). Eli vaikkapa vuoden parin koulutuksen jälkeen olisi vielä jäljellä tuo 500pv ansiosidonnaista.

Eikä sinne koulun penkille kukaan ole kuollut ennenkään, rohkeasti vaan opiskelemaan (noilta kursseilta lähtee monesti "kovimmat tekijät" töihin ennen kurssin loppumista) ;)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaas nyt ensimmäistä kertaa työttömäksi jäävälle. Olen nyt täyttänyt tuota peruspäiväraha-/työmarkkinatukihakemusta ja siinä kysytään "työsuhteen päättymiseen liittyvistä korvauksista". Kysymys kuuluu: "Oletteko saanut työnantajalta vuosiloma-ajan palkkaa tai lomakorvausta taikka irtisanomisen yhteydessä irtisanomisjan palkkaa tai muuta korvausta"?

Vastausvaihtoehdot: "En ole saanut" tai "Olen saanut. Mitä?" Heti "kyllä" vastauksen perässä on teksti: "Esitettävä työnantajat todistus vuosiloma-ajan palkasta, lomakorvauksesta, irtisanomisajan palkasta tai muusta korvauksesta ja näiden etuuksien kohdistumisajasta"

(A): Olen pitänyt lomani ja saanut loman ajalta normaalia palkkaa, onko tämä nyt sitä "vuosiloma-ajan palkkaa"? Pitäisikö minun siis rastita "kyllä" vai "ei"?

(B): Vaikka en olisi saanut mitään näistä korvauksista, pitääkö minun silti esittää työnantajat todistus siitä, etten todellakaan ole saanut mitään em. palkkoja?
 
Kertokaas nyt ensimmäistä kertaa työttömäksi jäävälle. Olen nyt täyttänyt tuota peruspäiväraha-/työmarkkinatukihakemusta ja siinä kysytään "työsuhteen päättymiseen liittyvistä korvauksista". Kysymys kuuluu: "Oletteko saanut työnantajalta vuosiloma-ajan palkkaa tai lomakorvausta taikka irtisanomisen yhteydessä irtisanomisjan palkkaa tai muuta korvausta"?

Vastausvaihtoehdot: "En ole saanut" tai "Olen saanut. Mitä?" Heti "kyllä" vastauksen perässä on teksti: "Esitettävä työnantajat todistus vuosiloma-ajan palkasta, lomakorvauksesta, irtisanomisajan palkasta tai muusta korvauksesta ja näiden etuuksien kohdistumisajasta"

(A): Olen pitänyt lomani ja saanut loman ajalta normaalia palkkaa, onko tämä nyt sitä "vuosiloma-ajan palkkaa"? Pitäisikö minun siis rastita "kyllä" vai "ei"?

(B): Vaikka en olisi saanut mitään näistä korvauksista, pitääkö minun silti esittää työnantajat todistus siitä, etten todellakaan ole saanut mitään em. palkkoja?

jos olet lopputilin yhteydessä saanut rahaa pitämättä jääneistä lomista, niin silloin ne rahat lasketaan palkaksi, ja tämä viivästyttää sitä hetkeä ennen kuin työttömyyskorvaukset alkavat juoksemaan.
vuosilomakausi katkeaa aina laskennallisesti huhtikuun lopussa, eli ilmeisesti olet muutaman kuukauden lomarahat saanut lopputilissä.
 
Laittaakos työvoimatoimisto nykyään vielä jengiä pakolliselle työnhakukurssille työttömyyden alkaessa?
Ennen nuo oli ainekin pakollisia tai muuten katkesi tuet.
 
Selvitäs nyt uudestaan tuo työmarkkinatukesi määrä jos olet kotona/työvoimakoulutuksessa. Itsellä on ainakin sellainen tilanne, että jos joskus jäisin työttömäksi, olisi ensimmäinen homma ilmoittautua johonkin työvoimakoulutukseen. Jaa miksi?

Päivärahat olisi ihan pirusti paremmat kuin kotona maaden. Omassa tapauksessa saisin ansiosidonnaista koulutuslisillä höystettynä + koulutusaika ei kuluta ansiosidonnaisen (500 pv). Eli vaikkapa vuoden parin koulutuksen jälkeen olisi vielä jäljellä tuo 500pv ansiosidonnaista.

Eikä sinne koulun penkille kukaan ole kuollut ennenkään, rohkeasti vaan opiskelemaan (noilta kursseilta lähtee monesti "kovimmat tekijät" töihin ennen kurssin loppumista) ;)


Ite olen kelan rahoilla työkkärin kurssilla (menin ensinmäiselle mihin pääsin ja joka kiinnosti. 2vk himas.) Ei nää NYT NIIN hyvät olet. soskusta saa penniäkään ja kelasta 8e päivä verotonta ylläpitokorvausta. Eli 560e kuussa ja ilman koulutusta 400e kuussa. Jolla pitäisi saada päivän safka töissä ja bussikuljetus työmaalle joka parhaillaan ollut tuolla 30km päässä. Ei paljo 8e päiväs riittänyt =) onneks enää 2kk jäljellä.
 
Voi vitun vittu että tekisi mieli räjäyttää koko saatanan byrokratia.
Mikä voi olla järki siinä takana että jos hoidat itsellesi asiat niin että harjoittelupaikat ja muut on valmiina kun menet toimistoon esittämään ajatuksen siitä että saisit työmarkkinatukea + työtodistuksen sitten myöhemmin = paskempi idea kuin jos kävelisi sisään ja sanoisi "hei en aio koskaan tehdä/yrittää mitään"? Miten se voi olla noin päin?
Turhaa avautumistahan tämä on, mutta vituttaa silti aivan suunnattomasti että yrittämisestä rangaistaan :(
Jos olisin vain kävellyt sossuun ja sanonut että nyt luukku auki tarvitsen rahaa koska olen vitun työtön. Homma ok :)
Mutta kun esitän että "mulla on tossa paikka sovittuna senku laitatte puoltavan päätöksen työmarkkinatuelle niin alkaa", niin sitten saan odotella päätöksiä ties miten kauan.

Mitä nyt pitäisi tehdä kun harjoittelu alkaa maanantaina, mutta päätöksiä rahan saannista ei silti ole :O woot. Miten tässä voi allekirjoittaa vuokrasopimusta mitenkään? Vai voinko kirjoittaa ja sitten mennä sossuun itkemään että "yhyy kun eivät vittu osaa tehdä päätöksiä ajoissa niin nyt ei sitten ole rahaa", koska kaupungissa on 1 vapaa asunto... olisi siis pirun hyvä jos sen saisi, koska muita ei sitten olekkaan.

e: Kilometrejä on tullut yli 100 ja käyntejä paikoissa 12, kahden päivän sisään.
 
Minäkin pääsin tutustumaan taas kerran tökärin palveluihin ja eihän siellä mikään ole muuttunut. Helvetin kireellä nutturalla akka keiku ei-ei-ei-tuskin onnistuu- mantraansa. Menin siihen halpaan että suostuin korotettuun päivärahaan? tai mikä lie bonus osa. Mimmi mutisi jotain että se vaatii sitten omatoimista työn etsintää. No sehän mulla on mielessä aattelin että nou hätä. Sitten kyseli mun kurssi tarpeesta, oli menny tulityö kortti vanhaks notta jos siihen? Sehän sopii ja näköjään seuraava alkas 24pvä. Sanoin että en kerkee siihen oon reissussa ja tuun vasta 26pvä takas. No sitten alko "Jos omalla toiminnallaan aiheuttaa ettei tule valituksi mihinkään blaah blaah karenssia." Ok, aattelin tuskin sitä nyt ekaan kurssiin kuitenkaan mua valitaan kun se alkaa ihan just. Eipä kuitenkaan, valittiinhan mut. Kieltäydyin ja tuli sitten selvityspyyntö. Elikkä mitenkä mahtaa käydä, matka varattu ennen kun jäin työttömäks, riittääköhän syy karenssin antoon? Tänään kun tiputin selvityksen sanottiin että saattaa mennä jopa kuukaus ennen kuin asia on käsitelty. Ei voi kyllä hyvällä omallatunnolla sanoa että rahat on just kohta loppumassa, mutta kyllä aika ihme touhua siellä. Mitä jos mulla ei olis rahaa? Kuukausi siihen että tulee päätös tuliko karenssia. Sitten vielä odotus kun kassa laskee rahoja. Kyllä jollakin saattas alkaa taskussa tulemaan vaan nöyhtää käteen. Sitten mahtaako joku tietää voinko kieltäytyä taloudellisista syistä töistä? Eli tökäri periaatteessa vois pakottaa mut töihin missä tienaisin vähemmän kuin ansiosidonnaisilla? Voiko siitä kieltäytyä jos voi perustella ettei rahat riitä? Entäpä jos menisin nyt töihin vaikka 2 viikoks? Heittävätkö mun karenssi pohdinta lapun roskiin ja sitten 2 viikon päästä alkaisin puhtaalta pöydältä taas työttömäks?
Varmasti joku tämänkin lukee niin että siinä taas yksi jota työt ei kiinnosta, työt kyllä kiinnostavat mutta haen ne itse, mitkä mulle sopivat ja kiinnostavat. Mulla on varaa maata vaikka karenssissa, mutta kyllä mä ne liiton rahat syön kun ne kerta siellä on.
 
Jos rahat alkais olemaan finaalissa noita tukipäätöksiä odotellessa, sossusta ilmeisesti saa rahaa sen verran, että normaalit menot saa peittymään. Eli ei tässä maassa kuitenkaan ihan perseaukisena tarvi tallustella. Tosta työkkärin tarjoamista töistä muistelen kuulleeni, ettei ammattikoulutetun tarvitse vastaanottaa muuta kuin oman alansa töitä. Karenssia tulee jos irtisanot itse itsesi töistä. Eli ei kannata ainakaan niin tehdä, että oot 2 viikkoa töissä ja jättäydyt työttömäksi. En tosin tiedä tarkotitko edes sitä :)
 
No sossusta ei (vielä) ole kokemusta, mutta tuskinpa eroaa valtion virastoista muista. Eli hankala käyttää ja hermot menee kokoomisessa. Muista kuin oman alan töistä saa muistaakseen kieltäytyä sen 3kk, sit pitää ottaa vastaan muita. Mulla tämä kyllä tällä hetkellä tarkottaa sitä että mulle voidaan tarjota oman alan töitä missä tienaisin vähemmän kuin ansiosidonnaisella. Siitä hetken työ rupeamasta. Tarkotin lähinnä sitä että meen töihin, teen 2viikon sopparin ja näinollen olen tuotapikaa taas uuttera työnhakija.
 
Emännällä tuli hylkäävä päätös työkkäristä kun irtisanoutui työstä ja perusteena oli että jää vähemmän käteen kuin ollessa kotona. Tästä sitten tuli 3kk karenssi. Ei ole pätevä syy kuulemma.
 
Emännällä tuli hylkäävä päätös työkkäristä kun irtisanoutui työstä ja perusteena oli että jää vähemmän käteen kuin ollessa kotona. Tästä sitten tuli 3kk karenssi. Ei ole pätevä syy kuulemma.
Pitäisikö tämän sun mielestäsi sitten olla pätevä syy, ja mistähän se kotona ollessa tuleva raha mahtaa olla peräisin?
 
Pitäisikö tämän sun mielestäsi sitten olla pätevä syy, ja mistähän se kotona ollessa tuleva raha mahtaa olla peräisin?

Kyllä.
 
Emännällä tuli hylkäävä päätös työkkäristä kun irtisanoutui työstä ja perusteena oli että jää vähemmän käteen kuin ollessa kotona. Tästä sitten tuli 3kk karenssi. Ei ole pätevä syy kuulemma.

Pitäisikö tämän sun mielestäsi sitten olla pätevä syy, ja mistähän se kotona ollessa tuleva raha mahtaa olla peräisin?



Shane: kerro näkemyksesi ?
 
Jos ite irtisanoutuu töistä tai säätää jotain, ryyppää ja/tai kusee pomon pöydälle, saaden keliä. Tulee automaattisesti toi 3kk karenssi. Omalla kohalla aattelin etten menis noihin duuneihin missä tarjotaan jotain minipalkkaa. Tottakai haen normaalisti mutta sitten kuitenkaan en tule valituksi. Eikä tehdä tästä nyt väittelyä miksi kotona pitäis saada maata vaan siks et yhteiskunta elättää.
 
Meilläkin emäntä sai 3 kk karenssin kun oli osa-aika töissä ja alkoi autokoulu samana päivänä kun olisi ollut tarjolla töitä..Sillä olisi mahdollisesti välttänyt karenssin kun olisi jättänyt kertomatta että autokoulu alkaa.
 
Mullakin alkaa tuntua siltä ettei sinne kannata olla rehellinen. Ne haistaa sen ja tulkitseee sen peloksi. Röyhkeesti vaan latelee et on ollu 40 asteen lentsussa. Mäkin oon nyt siinä tilanteessa et etin duunia mitä tekisin mielellään vaikka sinne eläkeikään saakka. Viime viikolla tuli lappu et pitää hakea johonkin puolvillaseen saneeraus jobbari paikkaan. En todellakaan alota siellä hommia mut kaiken pitää näyttää siltä et hakisin sinne tosissani.
 
Back
Ylös Bottom