Työuupumus ja palkanmaksu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Timba79
  • Aloitettu Aloitettu
Nii ja täähän on ihan vitun kivaa kun gonahtaneet paskat otta lomaa ihan uskomattonan pienistä asiosta, niin sitten joku joutuu tekemään senkin kusipään tunnit. Ja yleensä se on juuri se joka on ollut vähiten talossa....

Minun mielestä vaikka ois ollut sen 10vuotta talossa ei oikeuta siihen, että voi ottaa ihan mistä vaan sairaslomaa. Luulis lomatkin pyörivän niin hyvin tossa vaiheessa, ettei tarvis sitten omialomia ottaa. Vie vähän tarkotusken tolta sairaslomalta.

Juuh, niin se menee. Se on niitä työsopimukseen kirjoittamattomia vapauksia, joita saa hoidettuaan hommat tarpeeksi hyvin tarpeeksi pitkän aikaa. Ei valitusoikeutta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Juuh, niin se menee. Se on niitä työsopimukseen kirjoittamattomia vapauksia, joita saa hoidettuaan hommat tarpeeksi hyvin tarpeeksi pitkän aikaa. Ei valitusoikeutta.

Heh, no voi paksa :D

Edit: Täytyy sitten vain jatkaa hajoilemista, ilman valittamista ;)
 
Paskapuheet sikseen.

Äiti oli lähes pari vuotta työuupumuksen takia poissa duunista. Johtajan hommat, pitkät päivät, tulosvastuu yms muu shitti sai aikaan että lähemmäs 60 keho alkoi oireilemaan. Unettomuus, ruoka ei pysynyt sisällä, mielialan vaihtelut ja muuta kivaa. Ensin maksimi sairaslomat ja sitten kela/työppärin yhteistyöllä lepäämään. Ja ihan ansaitusti. Tolta ajalta ei työnantajalle tullut mitään kuluja, ainoastaan velvoite ottaa tervehtynyt työntekijä takaisin. Nyt työelämässä taas ja työnantajakin on tyytyväinen kun vanha hevonen jaksaa taas painaa.

Ja diagnoosina oli papereissa työuupumus vaikka sitä ei muka ole.
 
Tohon ei voi sanoa muuta kun että laki ei ole sama johtajalle ja duunarille!
 
Nii ja täähän on ihan vitun kivaa kun gonahtaneet paskat otta lomaa ihan uskomattonan pienistä asiosta, niin sitten joku joutuu tekemään senkin kusipään tunnit. Ja yleensä se on juuri se joka on ollut vähiten talossa....

Minun mielestä vaikka ois ollut sen 10vuotta talossa ei oikeuta siihen, että voi ottaa ihan mistä vaan sairaslomaa. Luulis lomatkin pyörivän niin hyvin tossa vaiheessa, ettei tarvis sitten omialomia ottaa. Vie vähän tarkotusken tolta sairaslomalta.

No eiköhän se ole lääkärin ammattitaidottomuutta tai "sairaan" hyvät näyttelijänlahjat jos saa saikkaria vaikka on terve. Eli jos se lääkärin lappu on kädessä, ei pitäisi kellään olla napisemista. Jos on joku elämäntapasairastaja, niin ne yleensä lähtee ekana jos YT neuvottelut joskus tulee, eli ei tuokaan tie pitkälle johda. Ja jos on oikeasti koko ajan sairas, joutaa silloin luonnollisesti sairaseläkkeelle tai työkyky muuten arvioidaan uusiksi.

Mistä sitä tietää miksi kukakin sairastaa? Ei kaikki välttämättä halua puhua mitään tai sitten vain valehtelevat syyn jos häpeävät sairasteluaan.

Ja paskat sitä tartte duunarin toisten hommia tehdä, työnantaja sen on velvollinen järjestää apuja. Tiedän että käytäntö on mitä on ja duunarit tekee kiltisti, mutta noin muuten siitä ei tarttis stressata yhtään.
 
Paskapuheet sikseen.

Äiti oli lähes pari vuotta työuupumuksen takia poissa duunista. Johtajan hommat, pitkät päivät, tulosvastuu yms muu shitti sai aikaan että lähemmäs 60 keho alkoi oireilemaan. Unettomuus, ruoka ei pysynyt sisällä, mielialan vaihtelut ja muuta kivaa. Ensin maksimi sairaslomat ja sitten kela/työppärin yhteistyöllä lepäämään. Ja ihan ansaitusti. Tolta ajalta ei työnantajalle tullut mitään kuluja, ainoastaan velvoite ottaa tervehtynyt työntekijä takaisin. Nyt työelämässä taas ja työnantajakin on tyytyväinen kun vanha hevonen jaksaa taas painaa.

Ja diagnoosina oli papereissa työuupumus vaikka sitä ei muka ole.

Nimenomaan! paskapuheet sikseen. Työuupumus löytyy diagnoosina Z73.0, MUTTA se ei ole sairaus. Äitisi sai siis olla luvallisesti poissa töistä, mutta työnantjalla ei ollut palkanmaksuvelvoitetta.

ICD-10 koodit löytyy täältä:
http://edustapalvelin.stakes.fi:7783/tukopajulk/58_1146727446609.xml.html

Sieltä lötyy kaikki mahdollinen uhkapelaamisesta, irtisanomisenpelon kautta, HIV:iin
 
Taitaapi johtajilla olla paremmat asemat tässä(kin) asiassa kun duunareilla. Myös firmassa missä oon itse ollut töissä johtaja on ollu "saikulla" uupumuksen vuoksi, mutta tuskimpa maksaisi senttiäkään loppuun palaneelle työntekijälle, jos ei tarviis.. :rolleyes:
 
Taitaapi johtajilla olla paremmat asemat tässä(kin) asiassa kun duunareilla. Myös firmassa missä oon itse ollut töissä johtaja on ollu "saikulla" uupumuksen vuoksi, mutta tuskimpa maksaisi senttiäkään loppuun palaneelle työntekijälle, jos ei tarviis.. :rolleyes:

Ei ole. Oletko nähnyt diagnoosin millä sairasloma määrättiin? Tuskin. Lääkäri on voinut määrätä saikun vaikka masennuksen takia ja näin palkanmaksuvelvollisuus on työnantajalla.
 
Työnantaja SAA maksaa saikkupalkkaa, jos papereissa on työuupumus. Pakko ei kuitenkaan ole.

Esimerkiksi Stockmann ei maksa saikkupalkkaa, jos syynä on työuupumus.

Kas-vain puhuu erittäin asiaa ja faktaa tästä aiheesta.
 
Työnantaja SAA maksaa saikkupalkkaa, jos papereissa on työuupumus. Pakko ei kuitenkaan ole.

Esimerkiksi Stockmann ei maksa saikkupalkkaa, jos syynä on työuupumus.

Kas-vain puhuu erittäin asiaa ja faktaa tästä aiheesta.

No herää kysymys, kuka siihen sitten kirjoittaa, notta työuupumus? Eikö esim. unettomuus, oksentelu tai ranteitten auki viiltäminen ole ihan yhtä hyviä?
 
No herää kysymys, kuka siihen sitten kirjoittaa, notta työuupumus? Eikö esim. unettomuus, oksentelu tai ranteitten auki viiltäminen ole ihan yhtä hyviä?

Lääkäri sen kirjoittaa. Ranteitten auki viiltäminen ei ole diagnoosi eikä sairaus (sellaisenaan). Unettomuus ja oksennustauti ovat sairauksia.

En tiedä kirjoittavatko lääkärit enää työuupumusta diagnoosiksi niin usein kuin ennen. Voisin kuvitella, että useemmin diagnoosi on jotain muuta.

Mikäli ihmisellä on unettomuutta, oksentelua ja viiltelyä niin luulisin, että diagnoosiksi tulee jotain ihan muuta kuin uupumus.

Eikä tässä kukaan mitään lääkäriä leiki. Asia menee työelämässä niin kuin kas-vain sanoi.
 
Työnantaja SAA maksaa saikkupalkkaa, jos papereissa on työuupumus. Pakko ei kuitenkaan ole.
.

En tiedä, mihin tuo perustuu. Näin lakimiehenä sanoisin kuitenkin, että jos lääkäri on sairaslomaa kirjoittanut, on työnantajan käytännössä aika lailla mahdotonta väittää, etteikö kysymyksessä olisi pätevä peruste saada palkallista sairaslomaa, oli papereissa sitten mikä koodi tahansa. Periaatteessa työnantaja voi toki kiistää lääkärin näkemyksen (koskee kaikkia sairasloman syitä), mutta kyllä työnantaja on siinä hyvin heikoilla, ellei sitten passita työntekijää toiselle lääkärille, joka sitten päätyisi eri lopputulokseen.
 
Vielä ei ole kokemusta siitä saako palkkaa kun on työuupumuksen takia sairaslomalla. Tosin sairasloman ensisijainen syy on muu reaktio vaikeaan stressiin (F43.8) ja vasta toisena syynä työuupumus. Käytännössä työnantaja voi olla maksamatta palkkaa jos esittää että työntekijä on aiheuttanut sen itse. Ja tavallaan itsehän tämän aiheutinkin. Olisi pitänyt lähteä ajoissa pois, osata välttää se stressikierre.

Työuupumus on vaikea asia käsittää jos sitä ei ole itse kokenut. Siinä vedetään matto jalkojen alta hitaasti mutta varmasti. Se ei aina ole sitä, että tekee liikaa töitä, vaan esim. minä jäin pohtimaan työasioita illoiksi ja öiksikin. Ajatuksissa pyöri niin sekin mitä pitäisi muistaa seuraavana päivänä tehdä kuin sekin mitä joku oli minulle sanonut. Ajanpuutteesta johtuneet tekemättömät työt ahdistivat ja koko ajan mieltä kalvoi irtisanomisen pelko. Oma käytös muuttui itsellekin pelottavaksi ja lopulta oli pakko sanoa että ei jaksa enää, tarvin apua. Nyt sitten yritetään keksiä mitä sitä vois ajatella päivisin. Toista viikkoa sairaslomalla ja kaikki päivät tulee pohdittua missä meni vikaan. Mielenterveystoimisto ottaa aikanaan yhteyttä, sitä ennen mennään viikkokerrallaan sairaslomalla. Ja tosiaan viikon välein käyn lääkärin luona, vaikka ei tähän auta kun aika.

Kamala tunne kun ei tunne enää omaa itseään. Eikä läheisiään. Omasta lapsesta puhumattakaan. Kroppa alkaa antamaan periksi. Sydän hakkaa, milloin on mikäkin paikka kipeä. Älyttömin reaktio on koko yläselän nikamien jumittuminen.
 
En tiedä, mihin tuo perustuu. Näin lakimiehenä sanoisin kuitenkin, että jos lääkäri on sairaslomaa kirjoittanut, on työnantajan käytännössä aika lailla mahdotonta väittää, etteikö kysymyksessä olisi pätevä peruste saada palkallista sairaslomaa, oli papereissa sitten mikä koodi tahansa. Periaatteessa työnantaja voi toki kiistää lääkärin näkemyksen (koskee kaikkia sairasloman syitä), mutta kyllä työnantaja on siinä hyvin heikoilla, ellei sitten passita työntekijää toiselle lääkärille, joka sitten päätyisi eri lopputulokseen.

Se perustuu siihen, että työuupumus ei ole sairaus.

Sain itse kerran lääkäriltä saikkua, jonka "diagnoosina" oli ei-sukulaisen välttämätön hoitaminen (tai joku sellainen). Työnantaja ei maksanut palkkaa siitä. Se oli luvallinen poissaolo. Ilman lääkärintodistusta se olisi ollut luvaton poissaolo.

Samaan kategoriaan kuuluu työuupumus.

En minä noita käytäntöjä ole päättänyt. Se menee niin työelämässä ja on kaiketi vielä laillistakin, koska liitot eivät ole helisemässä.
 
Se perustuu siihen, että työuupumus ei ole sairaus.

Sain itse kerran lääkäriltä saikkua, jonka "diagnoosina" oli ei-sukulaisen välttämätön hoitaminen (tai joku sellainen). Työnantaja ei maksanut palkkaa siitä. Se oli luvallinen poissaolo. Ilman lääkärintodistusta se olisi ollut luvaton poissaolo.

Samaan kategoriaan kuuluu työuupumus.

En minä noita käytäntöjä ole päättänyt. Se menee niin työelämässä ja on kaiketi vielä laillistakin, koska liitot eivät ole helisemässä.

Tuskin tuohon olisi tarvittu saikkulappua ja tuo nyt ei koske itseä vaan toista. Olisi voinut pyytää työnantajalta palkatonta.
 
Tuskin tuohon olisi tarvittu saikkulappua ja tuo nyt ei koske itseä vaan toista.

Kyllä tarvitsi saikkulappua, koska muuten se olisi ollut luvaton poissaolo.

Mä en nyt puhu siitä miltä ihmisistä tuntuu mikäkin asia, vaan siitä, mitä ne on tuolla tautiluokituksessa (ICD-10). Z:lla alkavat diagnoosit eivät ole sairauksia. Niistä ei tarvitse maksaa sairasajan palkkaa.
 
Hippa on oikeassa. Ei työnantaja välttämättä halua antaa palkatonta. Saikkulapulla saa olla pois jos on sairaus lähisukuun kuuluvan hoitamisen takia. Tutut ei tietty kuulu noihin.
 
Jos olet työuupunut niin myös jonkin verran siihen yleensä liittyy masennusta.
Pitää vaan huolen siittä että saa sen saikkulappunsa masennus diagnoosilla,jollei lääkäri kirjota vaihda lääkäriä.
 
Z:lla alkavat diagnoosit eivät ole sairauksia. Niistä ei tarvitse maksaa sairasajan palkkaa.
Kyllä siellä taitaa olla muutama sairauskin.

Z22 Infektiotaudin kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.0 Lavantaudin kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.1 Muun suolistoinfektion kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.2 Kurkkumädän kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.3 Muun bakteeritaudin kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.4 Pääasiallisesti sukupuoliteitse tarttuvan taudin kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.5 Virusmaksatulehduksen kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.6 Ihmisen T-lymfotrooppisen viruksen, tyypin I (HTLV-1), kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z22.8 Muun infektiotaudin kantajuus 1995-06-20- 2020-12-31
Z40.0 Pahanlaatuisten kasvainten vaaran takia tehty ehkäisevä leikkaus
 
Back
Ylös Bottom