Työttömille työllisyysvelvoite?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jarre55
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
23.10.2002
Viestejä
2 257
Ikä
59
Toimistoni lähettyvillä oleva kaljabaari herättää ajatuksia. Aamuyhdeksältä se aukeaa, ja sama nuorisojoukko maleksii sinne tarkalla kellonlyömällä sisään. Jos käyn hakemassa vaikkapa iltapäivälehden sieltä ennen kotIinlähtöä, samat tyypit siellä kaljaa imevät.

Päivästä toiseen. Vuodesta toiseen.

Yhteiskunta maksaa työttömille peruspäivärahaa.

Työttömät saavat sen, sinällään ihan vitun pienen summan, tekemättä ns. mitään.

Pitkäaikaistyöttömyys voi johtaa sosiaaliseen eriarvoisuuteen, yhteiskunnasta irtaantumiseen tai vaikkapa alkoholisoitumiseen. Kenenkään ei ole hyvä olla pitkän aikaa jouten.

Ja mitä pidempään on ilman säännöllistä työelämää, sitä vaikeampi monella työelämään on enää astuakaan.

Mitäs mieltä olette, pitäisikö pitkäaikaistyöttömille järjestää työvelvoite? Velvoite osallistua vaikkapa kerran kahdessa viikossa 8 tunnin työrupeamaan yhteiskunnan hyväksi?

Avustamaan sairaalassa tai hoitolaitoksessa?
Raivaamaan risuttuneita tievarsipusikoita?
Jne, jne... tekemätöntä työtä on maailma pullollaan.

Voisi olla hyväksi myös monen työttömän psyykkeelle ... ?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kyllähän työttömille töitä olisi, tienvarret ovat roskia pullollaan, lapset ylittävät vaarallisia risteyksiä koulumatkallaan, mummot tarvitsisivat juttuseuraa vanhainkodissa jne.jne.

Ongelmana lienee kuitenkin byrokratia, ja se, että jonkun pitäisi valvoa. Osa on niin ressukoita, että ei niitä uskaltaisi tuonne tien laitaan valvomatta päästää, kävelisivät vielä auton alle ja sitten olisi tiedossa lisää paperisotaa.
 
Todella vaikea kysymys. Periaatteesta vastustan (pakolla) ilmaisen työn teettämistä, mutta en hyväksy sitäkään, että suoraan peruskoulusta jäädään loppuelämäksi "kansalaispalkalle". Täytyy myös muistaa ettei läheskään jokaisen pitkäaikaistyöttömän työttömyyden syy ole hänessä itsessään, sillä suomessa varsinkaan syrjäseuduilla ei varmasti ole helppo työllistyä tuosta vaan.

Työttömyys kokonaisuudessaan on mielestäni eräs suomen pahimpia ongelmia, harmi vaan että ne hallituksen lupaamat 100 000 uutta työpaikkaakin taitaa jäädä toteutumatta.
 
jarre55 sanoi:
Toimistoni lähettyvillä oleva kaljabaari herättää ajatuksia. Aamuyhdeksältä se aukeaa, ja sama nuorisojoukko maleksii sinne tarkalla kellonlyömällä sisään. Jos käyn hakemassa vaikkapa iltapäivälehden sieltä ennen kotIinlähtöä, samat tyypit siellä kaljaa imevät.

Päivästä toiseen. Vuodesta toiseen.

Yhteiskunta maksaa työttömille peruspäivärahaa.

Työttömät saavat sen, sinällään ihan vitun pienen summan, tekemättä ns. mitään.

Pitkäaikaistyöttömyys voi johtaa sosiaaliseen eriarvoisuuteen, yhteiskunnasta irtaantumiseen tai vaikkapa alkoholisoitumiseen. Kenenkään ei ole hyvä olla pitkän aikaa jouten.

Ja mitä pidempään on ilman säännöllistä työelämää, sitä vaikeampi monella työelämään on enää astuakaan.

Mitäs mieltä olette, pitäisikö pitkäaikaistyöttömille järjestää työvelvoite? Velvoite osallistua vaikkapa kerran kahdessa viikossa 8 tunnin työrupeamaan yhteiskunnan hyväksi?

Avustamaan sairaalassa tai hoitolaitoksessa?
Raivaamaan risuttuneita tievarsipusikoita?
Jne, jne... tekemätöntä työtä on maailma pullollaan.

Voisi olla hyväksi myös monen työttömän psyykkeelle ... ?
Ootko tullu ajatelleeksi ettei kaikki ole omasta tahdosta työttömänä? Se vituttaa suunnattomasti, että työttömiä aina halveksutaan. Minkäs vitun sille teet, jos sitä työtä ei yksinkertaisesti irtoa MISTÄÄN? Huvittaisko ittees ruveta tekeen töitä ilmaseksi, jos sitä ei muuten lohkeisi. Onko työtön joku ali-ihminen, jonka pitäis ruveta ilmaiseksi työskentelemään ja hommata joku vitun työvelvoite? Kyllähän pitkäaikaistyöttömiä työllistetään vähä väliä puolen vuoden pätkiksi, mutta ei sekään herkkua oo ku ei saa ees täyttä palkkaa ja kun vähän pääsee makuun puolessa vuodessa niin se loppuu ja sitten vituttaa entistä enemmän.Työttömänä oleminen on aivan saatanan vittumaista silloin, kun sitä työtä haluais tehdä. Ihmiset puhuu työttömistä niinku neekereistä, vaikka työtön on aivan samanlainen ihminen kun työssäkäyvä. Kaikille ei vaan riitä töitä. Tsemppiä kaikille työttömille.
 
Ihmiset puhuu työttömistä niinku neekereistä.
Niin vaikka moni ulkomaalainen on ihmisenä parempi,kuin työttömät hampuusit!
 
Niko 79 sanoi:
Ihmiset puhuu työttömistä niinku neekereistä.
Niin vaikka moni ulkomaalainen on ihmisenä parempi,kuin työttömät hampuusit!
Se oli vaan semmonen vertauskuva :piis: Ja kaikki työttömätkö on hampuuseja???
 
Olen kyllä ihan periaatteessa vastaan tätä nykyistä hallitus linjausta vastaan että ruvetaan tukemaan, pienipalkkaisia töitä jotta saadaan niille aloille lisää töitä.Vois noi edustajat itse mennä kokeilemaan miltä tuntuu siivota esim 1 kk keskon varastoa 6 € tunti liksalla, opiskelujen ohella saati sitten vakityönään ja sitten ehdottaa noita juttuja.Ja mitenköhän taas käy muilla aloilla nostetaanko palkkoja enää kun ollaan saatu halpa työvoimaa johon verrattuna keskitasollahan on mainiot tulot.
 
Minä en tästä paljon ymmärrä. Mutta niin olen päätellyt, että jos pystyy todistamaan firmassa, että tuottaa firmalle enemmän, kuin oma palkka, niin työpaikka irtoaa.
Esimerkki: Työtön Herra X menee StoraEnsolle ja sanoo, että osaa tehdä homman Y niin hyvin, että StoraEnso tienaa siitä 1 Miljoona Euroa vuodessa. StoraEnso palkkaa Työtön Herra X:n varmasti.

Eli pointtini on se, että työtä löytyy ihan varmasti. Osaavista työtekijöistä on ollut aina, koko maailman sivun pulaa. Jokaiseen firmaan halutaan osaavaa porukkaa enemmän töihin. Niitä taas, jotka ovat vain tekevinään töitä ei varmasti kaivata monessakaan paikassa.
En tarkoita sitä, että työttömät olisivat juuri näitä. Mutta veikkaampa, että työttömien riveissä niitä, jotka eivät viitsi maksaa sitä hintaa, joka pitää maksaa, jotta pääsee sille asteelle, että pystyy olemaan hyödyksi.

Jos istuu kaiket päivät kotona eikä tee mitään, unohtaa kaiken minkä on koskaan oppinut. Sillä jos ei kehity, taantuu. Ja tämän vuoksi pitkäaikaistyöttömyys on ihan hirvittävää.

Työvoimatoimistosta ei ole kenellekään mitään apua. Itse jouduin siellä istumaan armeijan jälkeen hetken.. Voi elukka sitä touhua. Niistä ei oo ku haittaa.
Omaa aktiivisuutta tarvitaan sen sijaan ihan hirvittävästi.

(elkää välittäkö, jos ei aukia, en itekään ymmärrä mitä höpisen)

Mutta sanompa vielä sen, että jonkun tutkimuksen mukaan yhtä vakituista työpaikkaa kohti, pitää luoda seitsemän määräaikaista työpaikkaa. Tai jotenki näin se meni.
Eli jos hallitus aikoo luoda 100 000 työpaikkaa, heidän pitäisi pystyä luomaan 700 000 määräaikaista työpaikkaa.. Suht vaikiaa?
 
Jarzelle! voimakkaat kommentit aiheuttavat voimakkaita kommentteja! Ja tosiaan ei kaikki työttömät ole hampuuseja ymmärrän hyvin esim semmoisia työttömiä jotka ovat opiskelleet paljon ja eivät tosiaan viitsi lähteä tekemään hanttihommia paskalla palkalla.
 
jarze sanoi:
Ootko tullu ajatelleeksi ettei kaikki ole omasta tahdosta työttömänä? Se vituttaa suunnattomasti, että työttömiä aina halveksutaan. Minkäs vitun sille teet, jos sitä työtä ei yksinkertaisesti irtoa MISTÄÄN?
Mua taasen vituttaa se, kun monet väittävät ettei töitä löydy mistään. Niissä hommissa mitä itse nyt teen tuntuu olevan asiat toisin, työtä olisi muttei tekijöitä. Ja nyt ei ole tosiaankaan ole kyse titteleistä tai köulutuksesta. Se riittää kun on valmis tekemään ruumillista työtä. Viimeistään se, että urakkapalkkalainen ei saa rahaa istuskelusta, paskan puhumisesta ja tupakoinnista karsii useimmat.
 
Niko 79 sanoi:
Jarzelle! voimakkaat kommentit aiheuttavat voimakkaita kommentteja! Ja tosiaan ei kaikki työttömät ole hampuuseja ymmärrän hyvin esim semmoisia työttömiä jotka ovat opiskelleet paljon ja eivät tosiaan viitsi lähteä tekemään hanttihommia paskalla palkalla.

Ei mun mielestä sen koulutuksen takana voi lymyillä loputtomasti. Jos on vaikka maisterin pahvit, pääaineena joku antiikin kreikan tutkimus tms. ja työtä ei irtoa niin kyllä jossain vaiheessa pitää niitä töitä alkaa oman alan ulkopuoleltakin kattelee.
 
Listatkaas tänne kaikki ne työpaikat mihin nyt kaikki halukkaat ahkerat pääsee.

Jotenkin välillä tuntuu, että kun on päästy töihin, niin ollaan niin ylimielistä ettei tosikaan, ja palstalla hehkutetaan että "kyllä kaikki ahkerat töihin pääsee". Ihan kuin oltaisiin jotain suurta saavutettu sillä, että itseä on yhden kerran tuurilla lykätty ja on töitä saatu.
 
Ihan kuin oltaisiin jotain suurta saavutettu sillä, että itseä on yhden kerran tuurilla lykätty ja on töitä saatu.

Tuuri paranee vielä entisestään jos perheeseen kuuluu ns. Pappa Betalar -henkilö. ;)
 
Nää on vaikeita asioitani. Siskoni ei aikoinaan päässyt edes siivoojaksi, kun sielläkin etsittiin kokenutta ja taidokasta väkeä. Ja näinhän se on aika usein. Täytyy olla vähintäänkin YO-todistus ja sitten kielitaitoa.

Pakkotyöllistäminen on siitä vittumaista, koska on erittäin tärkeää, että ihminen saa tehdä mielekästä työtä. Inhottavan työn teko aiheuttaa mielialaongelmia ja voi johtaa mielenterveysongelmiin, jolloin seurauksena on pitkiä sairaslomia ja lääkityksiä sun muita, jolloin henkilö tulee vielä kalliimmaksi yhteiskunnalle.

Jos johonkin pitäisi puuttua niin täytyisi tehdä ainakin pienemmille yrittäjille helpommaksi työväen palkkaaminen, jolloin niitä ihan oikeita työpaikkoja voisi jostain ilmestyäkin.

Tollaiset hallituksen lupaamat 100 000 työpaikkaa on aina ollut pelkkää utopiaa enkä ole siihen koskaan uskonut.
 
Sellainen ajatus heräsi että tuollainen työttömän käyttö "orjatyöhön" tarkoittaa äkkiä sitä että oikeiden työpaikkojen määrä esim. kunnissa vähenee entisestään kun työ voidaan teettää ilmaiseksi työttömällä.
 
Hippa sanoi:
Pakkotyöllistäminen on siitä vittumaista, koska on erittäin tärkeää, että ihminen saa tehdä mielekästä työtä. Inhottavan työn teko aiheuttaa mielialaongelmia ja voi johtaa mielenterveysongelmiin, jolloin seurauksena on pitkiä sairaslomia ja lääkityksiä sun muita, jolloin henkilö tulee vielä kalliimmaksi yhteiskunnalle.
Tämä on totta kuin kirkonrotta. Allekirjoittaneellakin on kokemusta tästä. Keikkahommissa kaupan kassalla tuli välillä istuttua lähes tippa linssissä, vapaapäivinäkin masensi ja kaksi päivää ennen työkeikkaa alkoi kurkkua kuristaa ja ahdistaa. Olosuhteiden pakosta jouduin tekemään hommaa, johon en kerta kaikkiaan soveltunut, ja vailla oikean työpaikan sosiaalista yhteisöä, ihmissuhteita ja työkavereiden tukea. Vieläkin puistattaa kun ajattelen sitä. Nyt olen onneksi vielä kuukauden muissa hommissa, tylsää duunia mutta tosi herkkua verrattuna em. töihin. Pelottaa vain ajatellakin että joudun taas rahojen loppuessa palaamaan noihin keikkahommiin. En tarkoita dissata kaupan alan töitä lainkaan, mutta mulle ei sovi ainakaan liukuhihna-ihmisten kanssa nokitusten -palvelutyö.

Näin siis meikäläisellä. Silti olen edelleen sitä mieltä, että loppupeleissä kaikki työ on arvokasta ja kaikenlaisista töistä voi aina oppia jotakin. Minäkin opin olemaan 6h juomatta, hymyilemään vaikka teki mieli kiroilla päin toisen naamaa yms. itsehillintää :D Pointti on se, että kaikkea pitää kokeilla, mutta kenenkään ei pitäisi joutua tekemään sellaista työtä pidemmän päälle, joka hajottaa pään.

Varsinaiseen työttömyysongelmaan mulla ei ole esittää yhtään ehdotusta :(
 
Jos ei maisterin peiffeillä saa sitä haluttua virkamiehen salkkua, niin kurssittaa itsensä aikuiskoulutuskeskuksessa vaikka itsensä muurariksi tai putkimieheksi ja oma firma pystyyn. Onnistuu korkeakoulun käyneeltä suhteellisen nopeasti, kun panostaa vähäsen.

Vóila, toimeentulo saavutettu ihan itse, ilman yhteiskunnan listoilla roikkumista. Töitä joutuukin yllättäen tekemään, mutta saa siitä rahaakin ja lähipiirini on todistanut, että kohtuullisen hyvinkin. Kuka tuntee rehellisen ja selväpäisen remonttiäijän, jolla ei ole töitä?
 
Kyllähän homma on niin, ettei nykyajan pörssikurssien ohjaamien suuryritysten aikana tarvitse olla mikään laiska paska, että saa kenkää. Irtisanominen voi osua kelle tahansa kohdalle. Tottakai olet sitä turvatummassa asemassa mitä paremmin työsi teet, mutta paskalla säkällä se saattaa silti osua kohdalle.

Tosin työttömissä on sellaisiakin, jotka eivät ole ikinä työtä oikeasti edes yrittäneet etsiä tai eivät ole tehneet mitään työpaikan eteen ja ovat onnellisia siellä lähibaarissa.

Joidenkin talkoo tyyppisten töiden teettäminen kuulostaa hyvältä idealta. Minä tosin katson likaista kadunvartta toimiston ikkunasta, joten tottakai ajatus työttömistä siivoamassa maisemani kuulostaa hyvältä. Tuskin olisi kuulostanut yhtä hyvältä vuosi sitten, kun olin vastavalmistunut ja työtön. Voi olla, että multa olisi huumori loppunut kesken, jos minut olisi pistetty tuoreet paperit taskussa tienvarteen roskia poimimaan. Mulla kuitenkin kävi hyvä säkä työpaikan suhteen.

ps. Kalja ei mulle oikein maistunut työttömänä.
 
Back
Ylös Bottom