Työttömiä ryhdytään velvoittamaan vuokratyön vastaanottamiseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kalju
  • Aloitettu Aloitettu

Kalju

Banned
Liittynyt
26.12.2002
Viestejä
2 003
Ikä
46
Helsinginsanomat: 6.7.-2007

Työministeriö patistaa työvoimatoimistoja ryhdistäytymään työpaikkojen osoittamisessa työttömille työnhakijoille.

Uuden ohjeen mukaan työhön voidaan määrätä myös vuokratyöfirmoihin, osa-aikaisiin työsuhteisiin ja oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle.

Vuokratyöhön ei työttömiä ole työministeriön virkamiesten mukaan aiemmin ohjattu.

"Osoituksia tehdään osa-aikatyöhön, koska palkkatyö on aina ensisijaista passiiviseen työttömänä olemiseen verrattuna", työvoimatoimistoille lähetetyssä ohjeessa muistutetaan.

Lisäksi osoituksia voidaan tehdä provisiopalkkaiseen työhön, jos työttömän kanssa laaditussa työnhakusuunnitelmassa on sellaisesta sovittu, työvoimatoimistoille muistutetaan.

Ohjeessa työvoimatoimistoja muistutetaan myös siitä, että työhönosoituksia pitäisi tehdä myös työvoimatoimiston asiakkaina oleville osa-aikatyöläisille, keikka- ja kausityötä tekeville, sivutoimisille yrittäjille ja opiskelijoille sekä työttömyyspäivärahan lisäpäivillä ja työvoimapoliittisissa toimenpiteissä oleville.

Lisäksi työttömän velvollisuutta vastata työhönosoitukseen on tiukennettu. Osoituksen saaneen työttömän on otettava yhteyttä työnantajaan neljän päivän kuluessa aiemman kahden viikon sijasta.

Jos työhönosoituksen saanut työtön ei neljässä päivässä ota yhteyttä työnantajaan sopiakseen työhaastattelusta, häneltä pyydetään asiasta selvitystä. Jos sitä ei tule, työtön joutuu karenssiin.

Syyksi kelpaa esimerkiksi sairaalassaolo tai muu ohittamaton, itsestä johtumaton este. Karenssi tarkoittaa työttömyyskorvausten menettämistä määräajaksi.


Jumalalle kiitos, edes joskus tässä hullussa maassa viedään asioita hyvään suuntaan. Niin sydäntä lämmittää..

Uuden ohjeen mukaan työhön voidaan määrätä myös vuokratyöfirmoihin, osa-aikaisiin työsuhteisiin ja oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle.

Tervettä kehitystä, todellakin!
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuohan kuulostaa ihan fiksulle. Eli tiivistettynä olisi, että ei onnistu luimuilu ja töitä kyllä löydetään.

Riippuu vaan, että millaisiin töihin sitten ne ukkelit ja akkelit pistetään.
 
Näin työttömän näkökulmasta olisi kyllä hienoa, jos työvoimatoimisto etsisi puolestani minulle töitä. En ole ikinä kuullut kenestäkään, jolle kyseinen instanssi olisi hommannut yhtään mitään, paitsi tukea itse hankittuihin työharjoittelupaikkoihin. Kai sitäkin sitten jossain tapahtuu.

Toinen näkökulma... olen mukana yhdistyksessä, joka etsii melkein jatkuvasti työharjoittelijoita tai työllistettyjä hommiin työmarkkina- tai yhdistelmätuella. Haku on päällä muita kanavia pitkin, ei työvoimatoimiston kautta - sinne mennään vasta kun ollaan epätoivoisia, koska sieltä saadaan niin ongelmaisia hakijoita. Jos ihminen on pitkäaikaistyötön, siihen on yleensä jokin syy... eipä paljon naurattaisi, jos työkkärin tädit saisivat päättää, millaisen hiihtäjän käsiin meidän pitäisi uskoa liikkeen maine ja tuhansia euroja rahaa.
 
Retorisella tasolla tämäntyyliset uudistukset kuulostavat aina helvetin hyviltä. Tämä edellyttää sitä, ettei asiaa tarkemmin mietitä.

Muutamia oletuksia joita tämäntyyppisen ajattelun taustalta löytyy:

  1. Työttömyys johtuu siitä, että työttömät eivät halua ottaa vastaan työtä
  2. Ratkaisu työttömyyteen on se, että työttömiä kannustetaan ottamaan vastaan työtä
  3. Kannustaminen onnistuu parhaiten rankaisemalla
  4. Työttömillä ei ole perhettä, ystäviä tai muita sosiaalisia suhteita jotka rajoittaisivat heidän liikkumistaan työmarkkinoilla

Vielä muutamia sekalaisia ajatelmia asiaan liittyen:

  1. Kaikki työttömät eivät ole passiivisia, vaan puuhailevat muuta (esim. sukulaislasten hoitaminen, palkaton järjestötyö jne.)
  2. Osa työttömistä on oikeasti kyvyttömiä tekemään mitään tuottavaa työtä (vaikka KELA ei olisikaan samaa mieltä), näitä voidaan työvoimapolitiikalla potkia päähän, mutta mitään positiivista vaikutusta tällä ei ole
  3. Työmarkkinatuki katkeaa, so not? Tarkoittaa yhtä kuin sitä, että maksuvelvollisuus siirtyy valtiolta kunnille (vihje: Googleen hakulauseke "tuen tarpeessa eikä voi saada toimeentuloa")
  4. Ja todettakoon vielä, että joihinkin kyllä pitäisi ja kannattaisi potkia vauhtia, mutta todelliset mahdollisuudet ovat tähän melko vähäiset (ks. edellinen kohta)
 
[*]Työttömillä ei ole perhettä, ystäviä tai muita sosiaalisia suhteita jotka rajoittaisivat heidän liikkumistaan työmarkkinoilla[*]

... ja tietystihän pääkaupunkiseudultakin saa sillä neljän päivän varoitusajalla asunnon, johon työttömällä on varaa ja josta pääsee kulkemaan tälle fiktiivisesti osoitetulle työpaikalle. Just just. Tepes kirjoittaa ihan asiaa. Unohdetaan samalla sekin, miten Kela pistää turpiin keikka- ja osa-aikatyön tekemisestä.

Ottaisitteko itse töihin päihde- ja mielenterveysongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä, jotka "kannustetaan" töihin toimeentulon menettämisellä uhaten?
 
Heh

Jee lisää orjatyövoimaa suomeen! justiinsa oli uutisissa että suomessa on niin valtava "työvoimapula" että pitää saada lisää maahanmuuttajia tänne? vaikka suomessa on noin 500000 työtöntä.. No mistä tämä johtuu? no tietenkin siitä että mamut tosiaan tekee paskaduunia 5e tunti mitä kukaan täyspäinen suomalainen ei tee.
Ei työttömyys johdu mistään muustakun siitä että suomessa ei ole palkanmaksuhaluja. On niin vitun kieroa porukkaa että pyöritetään näitä työkkärin työttömiä kaikenmailman työharjoitteluissa sun muissa niin saadaa ilmaista työvoimaa. En ite usko että moni työtön kieltäytyisi työpaikasta jos luvattaisiin heti kärkeen 15e/tunti liksaa.. Mikä ois jo semmonen palkka millä voi pärjätä maassa jossa kaikki maksaa vitusti enemmän kuin muualla (tuloihin nähden) suomen ostovoima on vasta mailman 18 paras eli edelle menee jo kehitysmaitakin niin että hallelujah pahoinvointivaltio! Ja miettikääpäs sitäkin että jos ottaa noita helvetin pätkäduuneja vastaan niin kokoajan joudut kuitenkin elämään sen mukaan mitä sossusta saisit rahaa. Esim jos saat yhessä kuussa vaikka 1500e rahaa ja sit loppuu keikka niin sossu laskee että toi raha pitääkin riittää 3 kuukaudeks niin ollaan taas siinä lähtöpisteessä että tästä paska duunista ei hyötynyt yhtään mitään.
 
Jee lisää orjatyövoimaa suomeen! justiinsa oli uutisissa että suomessa on niin valtava "työvoimapula" että pitää saada lisää maahanmuuttajia tänne? vaikka suomessa on noin 500000 työtöntä.. No mistä tämä johtuu? no tietenkin siitä että mamut tosiaan tekee paskaduunia 5e tunti mitä kukaan täyspäinen suomalainen ei tee.

Ei työttömyys johdu mistään muustakun siitä että suomessa ei ole palkanmaksuhaluja. On niin vitun kieroa porukkaa että pyöritetään näitä työkkärin työttömiä kaikenmailman työharjoitteluissa sun muissa niin saadaa ilmaista työvoimaa. En ite usko että moni työtön kieltäytyisi työpaikasta jos luvattaisiin heti kärkeen 15e/tunti liksaa.. Mikä ois jo semmonen palkka millä voi pärjätä maassa jossa kaikki maksaa vitusti enemmän kuin muualla (tuloihin nähden) suomen ostovoima on vasta mailman 18 paras eli edelle menee jo kehitysmaitakin niin että hallelujah pahoinvointivaltio!

Ja miettikääpäs sitäkin että jos ottaa noita helvetin pätkäduuneja vastaan niin kokoajan joudut kuitenkin elämään sen mukaan mitä sossusta saisit rahaa. Esim jos saat yhessä kuussa vaikka 1500e rahaa ja sit loppuu keikka niin sossu laskee että toi raha pitääkin riittää 3 kuukaudeks niin ollaan taas siinä lähtöpisteessä että tästä paska duunista ei hyötynyt yhtään mitään.

Mielipide tämäkin. Tosin vailla perusteluita ja faktoja. Kerro yksikin syy miksi esim sinulle pitäis maksaa jotain ylisuurta palkkaa heti alkuun? Sen takia että arvoisa herra ei muuten suostu tekemään töitä..sun vapaa-aika on vaan kalliimpaa kuin muiden :david:

Jos asenne on tollanen niin siinä ei palkan nosto auta, nälkä ja rahojen loppuminen voi auttaa.

Ei suomessa tee kukaan työtä 5 e/ tunti. Paitsi tietenkin jotkut yksittäis tapaukset, joihin liittyy muutakin hämärää ja ihmiskauppaa jne. mutta nyt puhutaan kokonaisuudesta.

Laiskuus on suomessa työttömyyden suurin ongelma. Ja toi uus laki/käytäntö on hyvä lääke siihen.

Työttömällä ei pidä olla minkäänlaista oikeutta kieltäytyä tarjotusta työstä yhtäaikaa kun haluaa yhteiskunnan varoilla elää. Kieltäytyä toki voi, mutta silloin kannattaa elättää itsensä jollakin parhaaksi katsomallaan tavalla.

Ihan jokainen osaa esim siivota, tai työskennellä varastossa, tai raksalla apumiehenä. Tai tehtaassa. Jne.. Jos yhtäaikaa on tällaisia helppoja työpaikkoja tarjolla, niin työkkärissä ei kuuluis olla samaan aikaan ainuttakaan työtöntä laiskottelijaa.

Kaikki rauha teille, jotka asutte jossain metsässä, missä ei oikeasti ole työpaikkoja kohtuullisen kulkumatkan päässä. Teille kyllä suosittelen muuttamista ihmisten ilmoille etelämmäs niin kauan kuin psyyke edes jotenkin on vielä kasassa.

Aloittamalla tekemään ihan mitä tahansa "paskaduunia" pääsee eteenpäin.. se toimii ponnahduslautana. Jos ei muuta, niin epämiellyttäväksi kokemasi työ ajaa sua entistä aktiivisemmin etsimään haluamasi tyyppistä työtä. Ja on ihan eri asia hakea seuraavaa työpaikkaa, kun on näyttöä että on pystynyt tekemään edes jotain työtä, noudattamaan työaikoja jne..

Kaikki työttömät ei välttämättä ole laiskoja, kyseessä voi olla monen kohdalla ajattelemattomuutta, tyhmyyttä, psyykeongelmia jne... Mutta myös heidän työnhakuaan tää uus käytäntö aktivoi.
 
Aloittamalla tekemään ihan mitä tahansa "paskaduunia" pääsee eteenpäin.. se toimii ponnahduslautana. Jos ei muuta, niin epämiellyttäväksi kokemasi työ ajaa sua entistä aktiivisemmin etsimään haluamasi tyyppistä työtä. Ja on ihan eri asia hakea seuraavaa työpaikkaa, kun on näyttöä että on pystynyt tekemään edes jotain työtä, noudattamaan työaikoja jne..
Tästä olen samaa mieltä.

Kaikki työttömät ei välttämättä ole laiskoja, kyseessä voi olla monen kohdalla ajattelemattomuutta, tyhmyyttä, psyykeongelmia jne... Mutta myös heidän työnhakuaan tää uus käytäntö aktivoi.
Se on eri asia aktivoiko tämä mitään. Työmarkkinatukiuudistuksen jälkeen tässä ei ole paljon uuttakaan (työmarkkinatuen katkeaminen jos ei ota vastaan kurssipaikkaa tms. => työssäoloehto). Itse asiassa aika kaukana ns. pohjoismaisesta hyvinvointivaltiosta aletaan olla, kun esim. alle 25-v ammattikouluttamattomat on rajattu työmarkkinatuen ulkopuolelle jo vuosia sitten.
 
Laiskuus on suomessa työttömyyden suurin ongelma.

No tuota voit hokea kädet korvilla vaikka kuinka, se ei tee siitä totta. Täysin vailla perusteluja sitäpaitsi. Kehittelettekö te päässänne jotain fantasioita, joissa työttömät makoilevat kaiket päivät parimetrisessä vesisängyssä popsimassa kermavaahtoa ja mansikoita ja katselemassa leffoja satelliittikanavilta? Tunnetteko ylipäänsä yhtään työtöntä?

Et vastannut vielä mun kysymykseen: ottaisitko itse töihin päihde- ja mielenterveysongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä, joita vähän "motivoidaan" pakottamalla töihin tukien menettämisellä uhaten?

Omasta puolestani voin sanoa, että syy työttömyyteeni on se, että koulutusta vastaaviin (ylempi korkeakoulututkinto) töihin ei noin vain lampsita, vaan ensin pitää kirjoitella hakemuksia ja sitten ravata haastatteluissa ja soveltuvuuskokeissa sun muissa (yksi paikka jäi juuri saamatta kun piirtelin vääränlaisia pallukoita palikkatesteissä - veronmaksajien rahoilla muuten sekin 8 tunnin testihelvetti, jonka tuloksena psykologi osasi kertoa minusta asiat, jotka olin kertonut heti alkuun itse hakemuksessa... kyllä muuten nauratti kun lakkasi itkettämästä). Tuo uusikaan suunnitelma tuskin sisältää sitä, että työtön voitaisiin pakottaa siivoushommiin jos on ylempi akateeminen loppututkinto, joten mä voin varmasti jatkaa rauhassa työmarkkinatukiharjoittelua ja aktiivista työnhakua. Niin kauan kuin on vielä opiskelijakortti voimassa ja varaa hypätä työhaastatteluissa 200 kilometrin päässä pääkaupunkiseudulla.
 
väitän että tätä aihetta ei voida ratkaista sillä lailla, että kaikki on tyytyväisiä.

aina on jollekulle järjettömät vaatimukset samalla kuin ne vaatimukset on kohtuullisia toiselle. ite jos pitäis jotenkin kehittää tuota niin esimerkiksi työkkäri kustantaa junalipun/vast halvimman julkisen kuljetuksen työhaastatteluun (jos ei ilmesty paikalle, lipun hinta perintään...) ja työpaikoille km-raja laskettuna henkilön kotiosoitteesta. lisäksi lisätukea jos henkilö on valmis muuttamaan työn perässä jonnekin.

ja nuo tutkintohommat on ihan järjettömiä suomessa. osa kouluista kouluttaa aivan liikaa porukkaa ihan vaan jotta saisivat saman verran tukia per oppilas kuin mitä aikanaan suuren työvoiman kysynnän aikana on koulutettu.

Mutta loppupeleistä aina kun se työtön kun nostaa rahaa luukulta, se nostaa sitä siitä isosta kirstusta mihin työssäkäyvät ihmiset joka kuukausi (tai kaks kertaa kuukaudessa) pistää 10-50% palkkatuloistaan. se on sinäänsä epäreilua työssäkäyviä kohtaan kuinka heidän rahoillaan rahoitetaan ihmisiä jotka tuottavat vaan kuluja valtiolle. mutta toisaalta kaikkia vaan ei inspiroi työnteko.

työhön pitäisi pystyä pakottamaan, sillä asia menee mielestäni reippaasti sen oman mukavuudenhalun ohi. samalla pitäisi tehdä vähän järkevämmät säännöt sille että kuinka kauas sinne töihin pitäisi rampata ja kenen rahoilla jne... 200km työmatkat on liikaa, vaikka nokia tarvitseekin halpaa työvoimaa. toisaalta taas jos teppo työtön vaan tykkää asustella jossain pikkukunnassa jossa ei ole työpaikkoja näkynyt kymmeneen vuoteen, niin onko siinäkään mitään järkeä... tuohonkin voitaisiin kehitellä joku tukimuoto joka kannustaisi muuttamaan työn perässä sinne, missä esimerkiksi vuokratyöntekijöitä tarvitaan koko ajan.

e: ja vois esimerkiks työttömälle antaa 3kk ajaks veroprosentiks 1%, ja sen jälkeen vasta normaalien veroprosenttien mukaan ruettaisiin laskemaan (eli 3kk ajan tulot ei vaikuta verotukseen, niistä otettais vaan nimellinen summa ja sen jälkeen aloitetaan tulojen laskeminen nollasta). tulisi huomattavasti halvemmaksi saada "vaan" 1% entisen työttömän palkasta (sekin on rahaa) kuin maksaa työttömälle tukia.
 
Tuo uusikaan suunnitelma tuskin sisältää sitä, että työtön voitaisiin pakottaa siivoushommiin jos on ylempi akateeminen loppututkinto.

Minun mielestä on väärin ettei tarvisi ottaa vastaan tällaista tilapäistä työtä koulutuksen perusteella.

Moni muukin on joutunut nöyrtymään ja ottamaan vastaan paskan duunin jossa esimiehenä on mulkkuja joita kohti ei "oikeassa" ammatissa tarvisi edes pieraista. Tekee vaan hyvää nähdä juttuja alhaalta päin.

Olisi kuitenkin hyvä jos tuollaiseen työtilanteeseen joutuva saisi vähän extraa valtion kassasta, olisi ainakin valtion puolelta pieni tunnustus tehdystä kouluttautumisesta, ehkäisisi vitutustakin ehkä snadisti. Pitäisi myös olla niin että olisi annettava mahdollisuus olla tarvittaessa pois näistä töistä jotta pääsee haastetteluihin yms.
 
No tuota voit hokea kädet korvilla vaikka kuinka, se ei tee siitä totta. Täysin vailla perusteluja sitäpaitsi. Kehittelettekö te päässänne jotain fantasioita, joissa työttömät makoilevat kaiket päivät parimetrisessä vesisängyssä popsimassa kermavaahtoa ja mansikoita ja katselemassa leffoja satelliittikanavilta? Tunnetteko ylipäänsä yhtään työtöntä?

Et vastannut vielä mun kysymykseen: ottaisitko itse töihin päihde- ja mielenterveysongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä, joita vähän "motivoidaan" pakottamalla töihin tukien menettämisellä uhaten?

Omasta puolestani voin sanoa, että syy työttömyyteeni on se, että koulutusta vastaaviin (ylempi korkeakoulututkinto) töihin ei noin vain lampsita, vaan ensin pitää kirjoitella hakemuksia ja sitten ravata haastatteluissa ja soveltuvuuskokeissa sun muissa (yksi paikka jäi juuri saamatta kun piirtelin vääränlaisia pallukoita palikkatesteissä - veronmaksajien rahoilla muuten sekin 8 tunnin testihelvetti, jonka tuloksena psykologi osasi kertoa minusta asiat, jotka olin kertonut heti alkuun itse hakemuksessa... kyllä muuten nauratti kun lakkasi itkettämästä). Tuo uusikaan suunnitelma tuskin sisältää sitä, että työtön voitaisiin pakottaa siivoushommiin jos on ylempi akateeminen loppututkinto, joten mä voin varmasti jatkaa rauhassa työmarkkinatukiharjoittelua ja aktiivista työnhakua. Niin kauan kuin on vielä opiskelijakortti voimassa ja varaa hypätä työhaastatteluissa 200 kilometrin päässä pääkaupunkiseudulla.

Tottakai ottaisin, olen työllistänyt tähän mennessäkin erilaisia "hulluja" ja ohjannut työelämään henkilöitä jotka muuten vieläkin makais kotona. Ja olen nähnyt miten ponnahduslauta teoria toimii ihan käytännössä. On hienoa nähdä kuinka syrjäytynyt työtön ajelee nykyisin omalla kivalla autolla ja nauttii elämästä. Ja tämä kaikki siksi että otti aluksi vastaan "paskahommia"

Ihan vilpittömästi kehotan myös sua menemään töihin. Uskon että jaksat työnteon ohella myös kirjoitella hakemuksia niihin hommiin mihin tähtäät. Nyt on vaarana että sulla on työttömän "leima"..se heijastuu susta, muodostuu oravanpyörä.. jos työnsaanti pitkittyy. Ala tekemään työtä, joko saman alan vaatimattomampaa työtä tai sit ihan mitä tahansa. Se heijastuu jo ihan sun olemuksesta työnhaku tilanteissa.. ja tuo myös uskottavuutta.
 
ite jos pitäis jotenkin kehittää tuota niin esimerkiksi työkkäri kustantaa junalipun/vast halvimman julkisen kuljetuksen työhaastatteluun (jos ei ilmesty paikalle, lipun hinta perintään...) ja työpaikoille km-raja laskettuna henkilön kotiosoitteesta. lisäksi lisätukea jos henkilö on valmis muuttamaan työn perässä jonnekin.

Pakko kommentoida sen verran, että kyllähän näitä jo tuetaan. Työkkäristä saa matka-avustusta jos on työtön työnhakija tai työttömyysuhan alla, ja menee haastatteluun toiselle paikkakunnalle. Itse hyödynsin sitä kerran opiskeluaikoina.

Muuttoavustustakin on ilmeisesti mahdollista saada, mutta se on vain joku muutama satanen. Perheetön voi minusta ihan hyvin muuttaa toiselle paikkakunnalle työn perässä vaikkei siitä erillistä korvausta saisikaan, ja olisin ainakin itse valmis muuttamaan jos kotipaikkakunnalta ei löytyisi oman alan hommia. Mut ymmärrän jos on lapset ja omakotitalo sekä 40v asunut samalla paikkakunnalla niin se ei ole yhtä helppoa. Tosin ei sen mahdotonta pitäisi silloinkaan olla.
 
Et vastannut vielä mun kysymykseen: ottaisitko itse töihin päihde- ja mielenterveysongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä, joita vähän "motivoidaan" pakottamalla töihin tukien menettämisellä uhaten?

Omasta puolestani voin sanoa, että syy työttömyyteeni on se, että koulutusta vastaaviin (ylempi korkeakoulututkinto) töihin ei noin vain lampsita, vaan ensin pitää kirjoitella hakemuksia ja sitten ravata haastatteluissa ja soveltuvuuskokeissa sun muissa (yksi paikka jäi juuri saamatta kun piirtelin vääränlaisia pallukoita palikkatesteissä - veronmaksajien rahoilla muuten sekin 8 tunnin testihelvetti, jonka tuloksena psykologi osasi kertoa minusta asiat, jotka olin kertonut heti alkuun itse hakemuksessa... kyllä muuten nauratti kun lakkasi itkettämästä). Tuo uusikaan suunnitelma tuskin sisältää sitä, että työtön voitaisiin pakottaa siivoushommiin jos on ylempi akateeminen loppututkinto, joten mä voin varmasti jatkaa rauhassa työmarkkinatukiharjoittelua ja aktiivista työnhakua. Niin kauan kuin on vielä opiskelijakortti voimassa ja varaa hypätä työhaastatteluissa 200 kilometrin päässä pääkaupunkiseudulla.

Noita päihde- ja mielenterveysongelmaisia pitkäaikaistyöttömiä jotka ei oikeasti kykene töihin tuskin on prosentuaalisesti hirveää määrää..

Ja tuohon työnhakuun sen verran, että myös työssäkäyvät hakevat noita samoja duuneja ja käyvät samat testit duunin ohella.

Mielestäni on aika huono tekosyy, jos on työttömänä sen takia ettei koulutusta vastaavaa duunia löydy. Oli sitten maisteri tai hitsari niin puolestani vaan moppi kouraan jos ei itse työpaikkaa saa hankittua.

En väitä että työttömänä olo on herkkua, mutta työttömyyteen on monilla syynä aivan muu kuin se, ettei mitään duunia löydy.

Ja tunnen useita työttömiä ja jokainen on työtön tasan sen takia ettei vaan kiinnosta duunin teko.
 
Hyväähän tuolla lailla varmaan yritetään tarkoittaa, mutta tuossa ei oteta huomioon tiettyjä realiteetteja.
Otetaan esimerkkinä perhe joissa molemmat vanhemmat ovat työttömiä, mutta aiempien töissäolojen avulla löytyy maksettu kerrostalokämppä ja sen lisäksi muutama lapsikin. Tässä sitten työvoimatoimisto pahimmillaan voi pakottaa toisen töihin 200km päähän pohjoiseen ja toisen samaan aikaan 200km päähän etelään. Otetaan vielä huonoin vaihtoehto eli osa-aikatyöt molemmille niin siinä maksetaan sitten 2 vuokrakämppää + oman asunnon yhtiövastikkeet + lapset pitäs ruokkia ja jonkun niitä vielä kotona valvoakin. Mites tämmöinen yhtälö toteutetaan? Ei mitenkään. Ja jos työvoimatoimisto tuollaiseen määrää niin kusessahan siinä tuommoinenkin perhe on, ja silti on pakko mennä mikäli haluaa edes jotain rahaa.

Paremmin tuo laki toimii oletetusti nuorten ihmisten kohdalla, jotka eivät ole vielä tavallaan juurtuneet kunnolla mihinkään.
 
Työkkäri voi antaa avustusta työhaastatteluun matkustamiseen, mutta sille on tiukat ehdot työn tuntimääriä myöten ja työnantaja joutuu täyttämään ne paperit. Eli teoriassa mahdollista.

Mitä tulee muhun henkilökohtaisesti kun nyt kerran itseni otin esimerkiksi, olen nyt puolipäiväisenä myyjänä ja vaihdan kohta kokopäiväiseksi projektiavustajaksi paikkaan, jossa on ainakin hyötyä koulutuksestani. Molemmat ovat työmarkkinatukiharjoittelupaikkoja eli ilmaista orjatyövoimaa. Musta on kuitenkin huomattavasti järkevämpää tehdä hyvää ja mielenkiintoista työtä ilman palkkaa vaikka samalla rahalla voisi kökkiä kotonakin (tai tuleehan tästä se ylläpitokorvaus eli 8 € päivässä ylimääräistä...). Aion lukea nämä paikat cv:ssä työkokemukseksi, vaikka ei palkallinen työsuhde olekaan kyseessä. Tästä on mun mielestä huomattavasti paljon enemmän iloa ja hyötyä kuin siitä, että lapioisin edelleen paskaa siivoushommissa kuten tein opiskeluaikana, vihaisin itseäni ja elämääni ja olisin kohta saikulla jonkun tulehtuneen nivelsiteen, masennuksen tai psykosomaattisen ihottuman tms. takia... Olen ollut työttömänä kuukauden päivät, tilannetta pitää harkita uudelleen jos ei mitään ala löytyä sanotaan nyt puolen vuoden sisään. Vielä en ole valmis luovuttamaan.

Ja Kalju, sua on sitten lykästänyt jos olet saanut töihin tyyppejä, jotka eivät dokaa työaikana ja ole ilmoittamatta pois aina kun huvittaa, meillä nimittäin tällaisia ongelmia on ollut ja sen takia vältetään työkkärin tarjokkaita jos vain mitenkään mahdollista :jahas:
 
En ite usko että moni työtön kieltäytyisi työpaikasta jos luvattaisiin heti kärkeen 15e/tunti liksaa.. Mikä ois jo semmonen palkka millä voi pärjätä maassa jossa kaikki maksaa vitusti enemmän kuin muualla (tuloihin nähden) suomen ostovoima on vasta mailman 18 paras eli edelle menee jo kehitysmaitakin niin että hallelujah pahoinvointivaltio!

Hohoo, jaa suomessa ei pärjää alle 15e/h liksalla? Tervetuloa opiskelijaelämään.

Nimim. Tuntipalkka sivutöistä 7,20e/h.
 
Helsinginsanomat: 6.7.-2007

Työministeriö patistaa työvoimatoimistoja ryhdistäytymään työpaikkojen osoittamisessa työttömille työnhakijoille.

Uuden ohjeen mukaan työhön voidaan määrätä myös vuokratyöfirmoihin, osa-aikaisiin työsuhteisiin ja oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle.
Joopajoo... eli käytännössä ihmisiä voidaan valtiovallan suostumuksella pakottaa yhä enemmän pätkätöihin ihan minnepäin vain suomenmaata.

Omat henkilökohtaiset vuokratyökokemukset ovat olleen myös vähän lähinnä surkuhupaisia. Mitään muita töitä ei ollut kuin kantamista, kontin purkua ja työpaikkalla piti olla 15 min sisällä oli sitten tilanne ihan mikä vaan.


Jumalalle kiitos, edes joskus tässä hullussa maassa viedään asioita hyvään suuntaan. Niin sydäntä lämmittää..

Uuden ohjeen mukaan työhön voidaan määrätä myös vuokratyöfirmoihin, osa-aikaisiin työsuhteisiin ja oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle.

Tervettä kehitystä, todellakin!
Nyt on pakko kysyä, että montako päivää Kalju itse on ollut joskus työttömänä? Ja millä palkalla lähdet osa-aikaiseen työhön vähintään 50-100km päähän kotoasi.
 
Joopajoo

En nyt oikein edes ymmärrä että mikä tässä on nyt uutta? Kyllä työkkäri on pystynyt kiristämään ja pakottamaan työttömiä jo pitkään palkattomiinkin töihin (työharjoitteluun tai kurssille) Tukien menettämisen uhalla! Ja sit on pahin vaihtoehto eli TYP (Työorjapalvelukeskus) eli suomennettuna paikka, jossa ihmisen lopullinen orjuutus tapahtuu. Laittavat sinut karenssilla kiristämällä johonkin deekujen pajaan pakkaamaan puuhevosen persereikiä pieniin pussukoihin. Palkkaa siitä ei tietenkään makseta eikä eläkettä kerry. Jonkun sairaan sadistin märkä päiväuni on se paikka. Väittävät, että sillä keinolla saat sitten "oikeita töitä" tulevaisuusdessa, buahhahahah KUINKA MONI TEISTÄ OLISI TÄHÄN VALMIS? hah nää on taas näitä way of life duunareita keitä ottaa päähän se että joku toinen ei käy töissä mutta ei olis itse valmis todellakaan tämmösiin toimenpiteisiin se on aivan varma joten fuck off!
 
Back
Ylös Bottom