Työsopimukset

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sam_u
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Helou pakkiksen tietäjät! Minulla on seuraavanlainen kinkkinen ongelma johon en saa googlella selkoa, ja liiton palvelut ovat ulottumattomissani.
Olen koeajalla yrityksessä, jossa soppariin on kirjoitettu että minulla ei saa olla muita toimeksiantoja. Nyt sain paremman tarjouksen toisesta firmasta, johon pitäisi allekirjoittaa uusi sopimus. Ongelmaksi muodostui kuitenkin se, että uusi työ alkaisi vasta kolmen viikon päästä, ja tarkoitus olisi tehdä töitä nykyisessä firmassa siihen asti. Voinko allerkirjoittaa uuden sopimuksen valmiiksi alkamaan myöhemmin?

Ei mitään ongelmaa. Jos olet koeajalla niin teet uuden sopimuksen jo valmiiksi ja hipihiljaa työskentelet sen loppuajan. Koeajalla irtisanoutuminen on vaikka välittömästi mahdollista.

Tuolla toimeksiannolla taidetaan tarkoittaa sitä ettet voi samanaikaisesti työskennellä vaikka kilpailevalla yrityksellä. Siitähän tässä ei ole kyse.

Tietenkin kaikkein asiallisin ja aikuisin tapa olisi mennä kertomaan pomolle että olet vaihtamassa uusiin hommiin 3 viikon päästä ja mielellään tekisit sen ajan hommia siellä.

Kerrot miksi olet vaihtamassa ja että olet ollut tyytyväinen/tyytymätön nykyiseen hommaan. Tällä tavalla susta pitäs jäädä hyvä jälki sinne paikkaan ja sen uskaltaa laittaa cvseen.

Fiksu pomo ymmärtää asian ja toivottaa hyvää jatkoa. Vähemmän fiksu alkaa mouhoomaan ja käskee heti suksia helvettiin. Sille voi sit haistatella ja olla tyytyväinen että lähdit kun vielä hyvin pääsit.

Mutta tietenkin voit kirjoittaa uuden sopparin ja koeajalla voit purkaa edellisen ilman irtisanomisaikaa.

Tietenkin kaikkein asiallisin ja aikuisin tapa olisi mennä kertomaan pomolle että olet vaihtamassa uusiin hommiin 3 viikon päästä ja mielellään tekisit sen ajan hommia siellä.

Kerrot miksi olet vaihtamassa ja että olet ollut tyytyväinen/tyytymätön nykyiseen hommaan. Tällä tavalla susta pitäs jäädä hyvä jälki sinne paikkaan ja sen uskaltaa laittaa cvseen.

Fiksu pomo ymmärtää asian ja toivottaa hyvää jatkoa. Vähemmän fiksu alkaa mouhoomaan ja käskee heti suksia helvettiin. Sille voi sit haistatella ja olla tyytyväinen että lähdit kun vielä hyvin pääsit.

Mutta tietenkin voit kirjoittaa uuden sopparin ja koeajalla voit purkaa edellisen ilman irtisanomisaikaa.
Parasta polttaa aina sillat takana niin ei tartte miettiä mitä siellä olisi tulevaisuudessa ollut.
Oot oikeassa että kannattaa reilusti sanoa asiasta niin toinen pääsee heti etsimään uutta ja molemmille jää loppujen lopuksi hyvä mieli, vaikkakin pomoa varmaan vituttaa sillä hetkellä.
Keväällä otin yhden tyypin töihin ja oli ollut sen kolmisen viikkoa, eräs perjantai kysyi että ilmoitanhan hänelle hyvissä ajoin jos työt on loppumassa, vastasin että tottakai heti kun vain tälläinen asia on tiedossa.
Seuraavalla viikolla kysyi vapaata kun olisi menossa työhaastatteluun... Elämme oudossa maailmassa.

Niin miksei kertoa ihan suoraan mitä meinaa tehdä jatkossa. Itse oon tehny joka työnantajan kanssa sanonut suoraan eikä mitään säätöä selän takana. Jokainen työnantaja on sanonut oon tervetullut takas aina jos siltä tuntuu. Nää siis ”duunari hommia”

Tottakai reilu ja avoin toiminta on aina lähtökohta, mutta jotenkin luin ehkä "rivien välistä" tuota toimeksiantokielto osaa. Siihenkin kannattaa varautua että hankala työnantaja voi päättää työsuhteen heti kuultuaan uudesta pestistä. Aloja ja työnantajia on niin monenlaisia.

Eli siis jäi kertomatta että olen sanonut pomolle että lähden, ja perustellutkin. Ensi viikolla näkee kuinka pitkään jatkuu hommat. Toivottavasti antaa hännät tehdä loppuun koska en halua jättää työkavereille keskeneräisiä projekteja harteilleen. Lähinnä mietin että voinko allekirjoittaa uutta sopparia ennen kuin olen todella lähtenyt vanhasta paikasta, jos työn aloitus heinäkuun lopulla. En tosissaan halua että lyö sanktiot päälle. Näytti olevan puolen vuoden palkka jos rikkoo tuota sopparia.

Jos mä olisin lähdössä, niin allekirjoittaisin uuden sopparin ennen pomolle kertomista.

Kelaa kun kerrot ensin pomolles ja se mulkku heittää sut heti ulos, ja sitten jotain menee mönkään uuden sopparin kanssa etkä saa sitä…
Tämä. Ehdottomasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Irtisanominen tai sanoutuminen noudattaa työsopimuksessa tai laissa sovittua. Jos irtisanomisessa on esim. 1kk aika, niin siihen voi työnantaja tietty laittaa kaikki lomat yms. Tai pistää pihalle heti, mutta silloin on maksettava se kk palkka ja pitämättä olevat lomat ja saldot yms.

Uusi soppari on syytä olla taskussa ennen irtisanoutumista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom