Työsopimuksen purkaminen

Olen ajautunut, jos en hankalaan, niin ainakin epämiellyttävään tilanteeseen. Minulla on jo helmikuussa tehty työsopimus kuukauden kesätyöstä yrityksessä X. Työt alkavat 1.6 ja loppuvat 30.6. Työsopimukseen on merkitty kuukauden koeaika, joka kattaa koko työsuhteen keston.

Kuitenkin huhtikuun lopulla minuun otettiin yhteyttä myös yrityksestä Y, josta minulle tarjottiin työtä vastaavaksi ajaksi. Työpaikka on huomattavasti lähempänä kuin toinen ja lisäksi palkkakin on selvästi parempi. Olen pyytänyt saada kirjallista työsopimusta yrityksestä Y ja sieltä on vastattu, että työsopimus on tulossa. Ko. sopimus on ollut "tulossa" jo kolmisen viikkoa eikä sitä vieläkään ole kuulunut. Viimeksi tänään otin yritykseen yhteyttä ja sieltä sanottiin, että työpaikka on varma ja sopimuskin on tulossa, mutta hän ei vielä tiedä, että milloin.

Heti kun Y:n sopimus tulee voisin ilmoittaa, että en valitettavasti otakaan X:n paikkaa vastaan. Ongelma vain on se, että Y:n sopimuksen kanssa tuntuu kestävän niin kauan, että ilmoitus X:ään menee vain noin viikkoa ennen töiden alkamista.

Voinko minä noin vain ilmoittaa X:lle viikkoa aikaisemmin , että en tulekaan töihin vai mitä minun pitäisi tehdä? Kovin relevanttiahan se ei ole, mutta onko se edes laillista, vai onko minun pakko mennä yritykseen X?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Voit ainakin tehdä koeaikapurun heti kun työt alkaa ilmoittamatta syytä sen kummemmin(ennen tätä et laita uuteen paperiin nimeä, ellei selviä jotain toista kautta sillä toisen paikan takia ei saa vaihtaa, mutta ilman syytä saa ;))

siis hä? eikö laissa lue, että koe aika on max. 4kk tai max. puolet työsuhteen kestosta? Sillä syyllä ton sopimuksen x vois purkaa?

Heti kun firmasta B tulee paperit käteen missä o valmiiksi pomon allekirjoitus, niin soittelet firmalle A että kyseinen ajankohta ei passaakkaan sulle olla töissä, ja kysyt voisiko sopparin purkaa. Jos ei firmalle A käy sopimuksen purku ennakkoon, niin käyt töissä ensimmäisenä työpäivänä sen viis minsaa eli ilmoittamassa että et oo jäämässä pyörimään ja sanot morot.

Kuinkas silloin reagoidaan jos jättää vain kylmästi menemättä ekana päivänä töihin? Onko laillisia perusteita purkaa työsopimus ilman, että varsinaisesti edes aloittaa työt?

Jep, eli kuten nimimerkki plank jo totesikin niin toi on muutenkin laiton soppari toi X, koeaika voi olla korkeintaan puolet alle 8 kuukauden pituisissa määräaikaisissa työsuhteissa. Eli voit purkaa sopparin.

Edit. Sitäpaitsi koeaikana saa sen työsopimuksen purkaa muutenkn, jos on hyvä syy. Eip ol mittään irtisanomis aikojakaan.

Jep, eli kuten nimimerkki plank jo totesikin niin toi on muutenkin laiton soppari toi X, koeaika voi olla korkeintaan puolet alle 8 kuukauden pituisissa määräaikaisissa työsuhteissa. Eli voit purkaa sopparin.

Edit. Sitäpaitsi koeaikana saa sen työsopimuksen purkaa muutenkn, jos on hyvä syy. Eip ol mittään irtisanomis aikojakaan.
Koeaikana voit lähteä menemään ilman mitään syytä. Sanot vaan että seommoro.
Sama toki toimii toisinkinpäin.

Koeaikana voit lähteä menemään ilman mitään syytä. Sanot vaan että seommoro.
Sama toki toimii toisinkinpäin.
Okei, laissa tosin lukee, että irtisanoutua voi "asiallisin perustein", mutta käytönnössä varmaan juuri noin, ettei mitään syytä tarvita, ellei pomo sitten ole ihan uber kusipää.
Omakohtaista kokemusta ei koeajasta ole.

Okei, laissa tosin lukee, että irtisanoutua voi "asiallisin perustein", mutta käytönnössä varmaan juuri noin, ettei mitään syytä tarvita, ellei pomo sitten ole ihan uber kusipää.

Ja harvoin kukaan pomo rupee pitämään semmosta työntekijää töissä, joka sanoo, että häntä ei yksinkertasesti vaan kiinnosta olla hommissa täällä.

Ite onnistuin lähtemään kerran yhestä paikasta jopa koeajan loppumisen jälkeenkin. Vähän nihkeenähän pomo oli, kun soitin, että nyt löyty oman alan hommia, mutta kuitenkin(onneks) ymmärti...

Jos yritys Y on sulle ilmoittanut, että työpaikka on varma, se on heidän puoleltaan sitova ilmoitus – työsopimuksen ei tarvitse olla kirjallinen ollakseen sitova. (Toisaalta jos menee riitelyksi, suullista sopimusta on vaikea todistaa.)

Jos olet jo tehnyt määräaikaisen työsopimuksen X:n kanssa, olet velvollinen aloittamaan työt. Toki voit yrittää neuvotella sopparin poikki.

Nagareboshi puhuu paskaa. Työsopimuksessa oleva "virhe" koeajan kestosta ei mitätöi sopimusta muilta osin. TSL 10 luku 3 §.

TSL 12 luku 1 § 3 momentti: "Työntekijän, joka tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tai laiminlyö työsopimuksesta tai tästä laista johtuvia velvollisuuksia tai aiheuttaa työssään työnantajalle vahinkoa, on korvattava työnantajalle aiheuttamansa vahinko vahingonkorvauslain (412/1974) 4 luvun 1 §:ssä säädettyjen perusteiden mukaan."

Eli yrittäisin neuvotella sen sopimuksen poikki, tai sitten koeaikapurun kautta. Ns. pienellä kylällä paska juttu, koska kohta kaikki työnantajat tietää "millainen työntekijä olet..."

Olen pyytänyt saada kirjallista työsopimusta yrityksestä Y ja sieltä on vastattu, että työsopimus on tulossa. Ko. sopimus on ollut "tulossa" jo kolmisen viikkoa eikä sitä vieläkään ole kuulunut. Viimeksi tänään otin yritykseen yhteyttä ja sieltä sanottiin, että työpaikka on varma ja sopimuskin on tulossa, mutta hän ei vielä tiedä, että milloin.
Vaikuttaa siltä, että sopimuksen lähettämistä viivytellään tarkoituksella. Firmassa saattaa olla epävarmuutta kesätyöntekijän tarpeellisuudesta tai sitten odotetaan parempaa hakijaa /palkatonta harjoittelijaa. Jos sellaista ei löydy, saat paikan. Muussa tapauksessa saat soiton, jossa valitellaan yllättävästi ilmaantuneita säästämistarpeita joiden vuoksi firmaan ei sittenkään voida ottaa enempää kesätyöntekijöitä. Toinen syy voi olla sopimuksen yllättävä muutos vain pari päivää ennen työsuhteen alkamista...:jahas:

Keksi pätevä syy, jonka vuoksi tarvitset työsopimuksen heti samana päivänä ja käy paikan päällä allekirjoittamassa se. Voit kertoa, että toisesta firmasta on luvattu töitä, mutta menet mielluummin firmaan Y, kunhan työsopimus saadaan kuntoon. ;)

Koeajan tarkoituksena on antaa kummallekin työsopimuksen osapuolelle mahdollisuus selvittää, vastaako sopimus - puolin ja toisin - sille asetettuja edellytyksiä. Työnteon aloittamishetkestä alkavan koeajan kuluessa työnantaja voi selvittää työntekijän ammattitaidon ja soveltuvuuden työhön sekä työyhteisöön. Työntekijällä on koeaikana mahdollisuus arvioida, vastaavatko tarjotut työtehtävät ja työskentelyolosuhteet sopimuksessa sovittua. Jos työnantaja tai työntekijä koeajan kuluessa katsoo, että sopimus ei vastaa sopimukseen liittyneitä ennakko-odotuksia, sopimus on koeajan perusteella päätettävissä välittömin vaikutuksin ilman purku- tai irtisanomisperusteita.

Eli en tiedä mistä keksit "asialliset perusteet". Ja alkuperäiseen kysymykseen = hyvä jos itse jaksaisin edes ilmoittaa asiasta, sika kun olen.

Käytännössä koeajalla saa lähteä kävelemään, jos siltä tuntuu. Meille oli syksyllä tulossa hahmo töihin, oli perehdytetty ja nimi paperissa. Ekana aamuna tuli toimistolla ja ilmoitti, että ei jatka. Ei voitu mitään. Koeaika riitää työsuhteen purkamisen perusteeksi. En jaksa kaivaa pykäliä, mutta näin on. Olen itsekin lähtenyt koeajalla työpaikasta ilmoittamalla perjantaina, että en ole maantaina enää tulossa. Kerroin vain, että sain paremman työpaikan. Eihän se reilua ole, mutta laillista kyllä.

Eli en tiedä mistä keksit "asialliset perusteet".
Sanast sanaan Valtiovarainministeriön sivuilta löytyvän uusimman työmarkkina-avaimen mukaan.

"Koeaika
Työsopimuksen yhteydessä työntekijä ja työnantaja voivat sopia työn alkaessa koeajasta.
Se on työsopimuslain mukaan enintään neljä kuukautta. Koeaika voi olla enintään
kuusi kuukautta, jos siihen sisältyy työnantajan järjestämä erityinen yli neljä kuukautta
kestävä koulutus.
Kahdeksaa kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla
enintään puolet työsopimuksen kestosta. Esimerkiksi jos määräaikainen työsuhde kestää
kuusi kuukautta, koeaika saa olla korkeintaan kolme kuukautta.
Jos työnantajaa sitovassa työehtosopimuksessa on määräys koeajasta, työnantajan
on ilmoitettava siitä työntekijälle työsopimusta solmittaessa.
Koeaikana työsopimuksen voi purkaa molemmin puolin asiallisilla perusteilla. Irtisanomisaikaa
ei noudateta. Koeaikaan vetoavan on voitava todistaa, että koeajasta on
sovittu tai ilmoitettu.
Virkasuhteessa koeaika voidaan määrätä korkeintaan kuudeksi kuukaudeksi."

Siinäpä se. Tulkitkaa ite, saatana. (;))

Vaikuttaa siltä, että sopimuksen lähettämistä viivytellään tarkoituksella. Firmassa saattaa olla epävarmuutta kesätyöntekijän tarpeellisuudesta tai sitten odotetaan parempaa hakijaa /palkatonta harjoittelijaa. Jos sellaista ei löydy, saat paikan. Muussa tapauksessa saat soiton, jossa valitellaan yllättävästi ilmaantuneita säästämistarpeita joiden vuoksi firmaan ei sittenkään voida ottaa enempää kesätyöntekijöitä. Toinen syy voi olla sopimuksen yllättävä muutos vain pari päivää ennen työsuhteen alkamista...:jahas:

Keksi pätevä syy, jonka vuoksi tarvitset työsopimuksen heti samana päivänä ja käy paikan päällä allekirjoittamassa se. Voit kertoa, että toisesta firmasta on luvattu töitä, mutta menet mielluummin firmaan Y, kunhan työsopimus saadaan kuntoon. ;)

Ilmoitin jo, että tarvitsisin työsopimuksen mahdollisimman pian, jotta voisin kieltäytyä minulle tarjotusta toisesta työpaikasta. Henkilö, joka minut työhaastattelun jälkeen valitsi tehtävään sanoi, että hän ei tiedä milloin työsopimus tulee, mutta sanoi kuitenkin, että töitä on luvattuna aikana luvattu määrä. Toisin sanoen hän saa työsopimukseni ylhäältä päin jonka jälkeen hän toimittaisi sen minulle.

En pelkästään tuon lupauksen perusteella uskalla perua toisen yrityksen paikkaa, vaan vasta sitten kun minulla on toinen työsopimus kädessäni. Kaikin puolin olisi parasta jos saisin sen sopimuksen mahdollisimman pian, sillä sitten voisin olla yhteydessä sinne toiseen paikkaan. Ns. koeaikapurkukin on vähän hankala, sillä Y:ssä pitäisi olla samana päivänä töissä kuin X:ssäkin. Tuskin saavat kovin hyvää vaikutelmaa, jos jo ensimmäisenä työpäivänä jään pois töistä. Suoraan sanoen vaan ihmettelen miten työsopimuksen saannissa voi ketää yli kolme viikkoa jos paikka on kerran varma. Työvuorolistakin on minulle jo lähetetty. Tätä menoa saan varmaan sen sopimuksen edellisenä päivänä kun työt alkaa.

Kuinkas silloin reagoidaan jos jättää vain kylmästi menemättä ekana päivänä töihin? Onko laillisia perusteita purkaa työsopimus ilman, että varsinaisesti edes aloittaa työt?

Tuohon en lähtisi ollenkaan että jättäsit menemättä ja ilmoittamatta. ilmoitat vain paikkaan X että en voi aloittaa kyseist duunia.. Tai reilusti sanot mikä tilanne on. Kyllä työnantajat yleensä ymmärtää.

Ymmärtääkö varmasti? Rekryprosessi on kallis.

Ja se, että saa parempana pitämänsä paikan ei käsittääkseni ole "asiallinen syy" edes koeaikapurulle.

Ymmärtääkö varmasti? Rekryprosessi on kallis.

Ja se, että saa parempana pitämänsä paikan ei käsittääkseni ole "asiallinen syy" edes koeaikapurulle.

Niin, entä sitten? Kai työntekijä nyt sentään saa valita itselleen paremman paikan.

Ei se työnantajakaan kysele, että jääkö sulla laskut maksamatta kun pistää yt:n jälkeen irtisanomislapun kouraan ja sanoo että kiitos ja näkemiin, sun palveluita ei enää tässä lafkassa tarvita.

Tai sen kalliin rekryprosessin jälkeen pomo irtisanoo sut koeaikana kun ei kemiat toimi...

Eli mun neuvo on, että mikäli haluat sen paikan y ottaa, niin otat yhteyttä paikkana x ja sanot että et pääse tulemaan töihin. Jos kysyy syytä, niin aivan hyvin voit sen kertoa.

Kyllä siellä rekryssä yleensä on tullut pari muutakin hyvää vaihtoehtoa. Yritys palkkaa niistä seuraavan.

Ja työvoimapula on jo peruttu jos joku ei huomannut, joten kyllä niitä tekijöitä saa.

Kannattaa ehkä vilkaista jotain työoikeuden opusta asiasanalla "koeaikapurku". Ei anna oikeuksia ihan mielivaltaiseen toimintaan kuitenkaan.

Koeajalla saa sopimuksen purkaa vetoamalla koeaikaan. Perusteita ei tarvitse (eikä kannatakaan) esitellä sen kummemmin ennen kuin jos homma menee käräjille (jota se ei tietenkään tee).

Missään nimessä ei kannata alkaa siis keksimään jotain huonoja selityksiä syyksi miksi purkaa sopparin koeaikana, koska ne sotivat sinua vastaan tulevaisuudessa. Puhdas koeaikaan vetoaminen riittää purun selitykseksi.

Suositut

Back
Ylös Bottom