Työpaikat/ammatit, missä ei tarvi tehdä paljon mitään

Vartijana jossain yövuorossa. Kellokortilla menee sisään. Sitten on hetken ja menee baariin... Tulee suoraan baarista töihin, eikä kukaan huomaa mitään. Kun ei ole hyviä baari-iltoja katselee vaan elokuvia "vartioiden". Ei se elämä voi olla helpompaa. Saa pari tonnia käteen + lomat. Edellyttää sitä, että löytää työpaikan, jossa yövartijaa ei kukaan "vartioi". Mitä nyt turhaan hikoilemaan toimistossa burn-outissa, kun rentoutuu yövuorossa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Vartijana jossain yövuorossa. Kellokortilla menee sisään. Sitten on hetken ja menee baariin... Tulee suoraan baarista töihin, eikä kukaan huomaa mitään. Kun ei ole hyviä baari-iltoja katselee vaan elokuvia "vartioiden". Ei se elämä voi olla helpompaa. Saa pari tonnia käteen + lomat. Edellyttää sitä, että löytää työpaikan, jossa yövartijaa ei kukaan "vartioi". Mitä nyt turhaan hikoilemaan toimistossa burn-outissa, kun rentoutuu yövuorossa.
Tästä tulikin mieleeni....

Työturvallisuuskurssilla kouluttaja kertoi meille seuraavanlaisesta tapauksesta. Kouluttaja oli siis itse toiminut edellisessä työssään vartijoiden esimiehenä.

Kohteen vartiointi. Yötyö. Kohde jossain ihan skutassa ja töitä oikeesti tehtiin aivan YKSIN. Ja öisin. Ainoa kontakti ulkomaailmaan vuoron aikana on kerran tunnissa soittava automaatti, johon täytyy vastata ja lyödä luuria. Hommaan haettiin pitkän aikaa tekijää, kunnes eräs kaveri ilmoittautui ihan innoissaan että tälläistä yksin tehtävää yötyötä hän on aina halunnut tehdä! Kaveri palkattiin ja alkoi ihan lupaavasti, mutta parin viikon päästä alkoi tulla ilmoituksia huonosti hoidetusta työstä. Kohteesta oli mm. varastettu jotain ja kaveri oli aina välistä unohtanut vastata automaatin soittoihin.

No tämä esimies päätti sitten tehdä pistotarkastuksen paikalle, ja löysi vartijan kopista makuuasennosta pöydän alta kuorsaamasta. Oli oikein tyynyt ja kaikki. Asiaa kun ruvettiin selvittämään niin tuli ilmi että hänellä oli normaali päivätyö, ja oli nähnyt hyvän porsaanreiän lisätienestille kun kävi yöt kodin sijaan nukkumassa vartiopaikalla :D
 
Jamaikalaisena turistioppaana toiminen vaikuttaa myös kohtalaisen rennolta duunilta:

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No tämä esimies päätti sitten tehdä pistotarkastuksen paikalle, ja löysi vartijan kopista makuuasennosta pöydän alta kuorsaamasta. Oli oikein tyynyt ja kaikki. Asiaa kun ruvettiin selvittämään niin tuli ilmi että hänellä oli normaali päivätyö, ja oli nähnyt hyvän porsaanreiän lisätienestille kun kävi yöt kodin sijaan nukkumassa vartiopaikalla :D
heh, joku oli sitten toteuttanut sen, jota olin itse puolivakavissani miettinyt. :D
 
Tajusin äsken, että nyt tuli 5 vuotta täyteen nykyisessä hommassa :wtf:, ja siitä viimeiset 3,5 vuotta lähinnä hiljaisia vuoroja joissa ei tekemistä aina riitä. Olen siis "virallinen valvoja" työmaallani, varsinaisia työtehtäviä on suhteellisen vähän ja ne vaihtee paljon tehtaan tuotannon mukaan onko mitään oikeaa tekemistä. Tällaisessa työssä on paljon miinuspuolia, juuri se tekemättömyys välillä meinaa tehdä hulluksi. Pelkkä yksinään paikoillaan istuminen pidemmän päälle käy rasittamaan, eikä netti tai kahvitauot siinä juuri piristä kuin hetkellisesti.

Kaikenlaisia työaikoja ja vuorojärjestelyjä on tullut kokeiltua. Myös vakituista yötyötä puolitoista vuotta minkä aikana erakoiduin täysin muusta maailmasta. Paras järjestely oli vakituinen viikonloppuvuoro. 2 pitkää päivää töissä ja 5 vapaata, normaali palkka ja lomat. Tällä hetkellä teen 5-vuorotyötä, mutta käytännössä vuoroja joudutaan/pystytään vaihtelemaan kun aina on joku lomalla/sairaana tms. Työlläni ei ole mitään merkitystä, jos olen sairaana tai lomalla, en tarvitse sijaista eikä meidän ole pakko oikeasti edes olla paikalla koko aikaa. Kyllä se tehdas siellä pyörii vaikka miten pitkään ilman valvontaakin, täällä kun ei olla niin turhan tarkkoja. :rolleyes:

Pahinta on ehkä se, kun tietää ettei silläkään vähällä mitä tekee, ole juurikaan merkitystä kenellekkään tai mihinkään. Työni on lähinnä vitsi ja käytännössä minun tehtävä on viihdyttää työmiehiä, kierrellä kahvittelemassa kaikkien kanssa, jutella mukavia tai kuunnella murheita. Ainoastaan jos tulee ongelmia, suuri vastuu tietenkin kaadetaan niskaan siinä vaiheessa. Silloin harvoin kuin päivävuoro osuu kohdalle, voi riittää kiirettä tai ainakin joutuu katsomaan pomon & muiden epätoivoista säheltämistä.

Viimeisten vuosien aikana minusta onkin kehittynyt erittäin taitava töiden välttelijä. :nolo: Koska esimieheni ei osaa lukea edes vuorolistoja, on ollut helppoa vaihdella yövuoroja pois, käyttää lomia mahdollisimman edulliseen aikaan tai kerryttää pidempiä vapaita pienillä muutoksilla. Palkkaan tämä ei vaikuta, sillä olen toimihenkilö kuukausipalkalla eikä vuorolisiä tule! Raha ei kuitenkaan paljoa lohduta, kun työstä ei saa mitään irti. Aluksi se houkutteli, samoin kuin muut edut, mutta pidemmän päälle niiden merkitys vähenee.

Tulevaisuudessa en aio tehdä vastaavaa työtä enää ikinä! Mielummin teen vaikka jotain vähän huonommin palkattua duunarihommaa, ryhdyn jälleen opiskelijaksi tai keksin ihan jotain muuta. Vuorotyö on aina ylimääräinen rasite elämälle ja vaikka saisinkin vaihtaa päivävuoroon, en näissä hommissa sitäkään kestäisi pidemmän päälle. Kohta voi siis olla "helppo duuni" tarjolla jollekin "onnekkaalle"... :D
 
Kyllä se nettiki loppuu muutaman kuukauden jälkeen kesken ja helvetin tylsää on. Aamulla ku joutuu sängystä nousta ylös ja tietää että pitää 8 tunniks mennä istumaan ja vahtaamaan seinää nii siinä ei motivoi mikään, ei sitte MIKÄÄN.
 
Kyllä se vuorotyö on ainakin omalla kohdalla ainut oikea vaihtoehto. Teen mieluummin 3 pitkää päivää viikossa kuin maanantaista perjantaihin 8-16. Ja kun vuorot on pitkiä niin parhaillaan on työkuukausille saanut parin viikon vapaan putkeen. Siihen vielä lomat ym. Niin varmaan keskiarvolta 3-4kk vuodesta 'lomalla'.

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk
 
Kyllä se nettiki loppuu muutaman kuukauden jälkeen kesken ja helvetin tylsää on. Aamulla ku joutuu sängystä nousta ylös ja tietää että pitää 8 tunniks mennä istumaan ja vahtaamaan seinää nii siinä ei motivoi mikään, ei sitte MIKÄÄN.

Kyllä se näin on. Itse olin viime kesänä juuri tuollaisessa työssä missä oli tosi vähän hommaa ja välillä koko työpäivä meni istuessa samalla penkillä peukaloja pyöritellessä. Pidempään en olisi tuota työtä jaksanut. Kyllä töissä pitää olla tekemistä niin että saa käyttää päätään ja aika kuluu. Sen takia olenkin tykännyt kuljettajan töistä kun maisema vaihtuu, on erilaisia keikkoja, saa työskennellä itsenäisesti ja kantaa vastuuta ja aika menee kuin siivillä. Vaikka nyt olenkin valmistumassa insinööriksi niin jos en heti saa "koulutusta vastaavaa" työtä niin voi olla että hyppään taas rattiin vaikka kesän ajaksi.
 
Itse olen yövalvojana ja tekemistä ei todellakaan ole. Läppäri on mukana, mut parin tunnin jälkeen en keksi enää sivuja mihin mennä. Olen tehnyt tuota työtä nyt 5kk ja aika tylsää on. Onneksi työpäiviä on vain 14-15 per/kk. Palkan takia tuolla ollaan ja pysytään, toistaiseksi.
 
Back
Ylös Bottom