Tajusin äsken, että nyt tuli 5 vuotta täyteen nykyisessä hommassa :wtf:, ja siitä viimeiset 3,5 vuotta lähinnä hiljaisia vuoroja joissa ei tekemistä aina riitä. Olen siis "virallinen valvoja" työmaallani, varsinaisia työtehtäviä on suhteellisen vähän ja ne vaihtee paljon tehtaan tuotannon mukaan onko mitään oikeaa tekemistä. Tällaisessa työssä on paljon miinuspuolia, juuri se tekemättömyys välillä meinaa tehdä hulluksi. Pelkkä yksinään paikoillaan istuminen pidemmän päälle käy rasittamaan, eikä netti tai kahvitauot siinä juuri piristä kuin hetkellisesti.
Kaikenlaisia työaikoja ja vuorojärjestelyjä on tullut kokeiltua. Myös vakituista yötyötä puolitoista vuotta minkä aikana erakoiduin täysin muusta maailmasta. Paras järjestely oli vakituinen viikonloppuvuoro. 2 pitkää päivää töissä ja 5 vapaata, normaali palkka ja lomat. Tällä hetkellä teen 5-vuorotyötä, mutta käytännössä vuoroja joudutaan/pystytään vaihtelemaan kun aina on joku lomalla/sairaana tms. Työlläni ei ole mitään merkitystä, jos olen sairaana tai lomalla, en tarvitse sijaista eikä meidän ole pakko oikeasti edes olla paikalla koko aikaa. Kyllä se tehdas siellä pyörii vaikka miten pitkään ilman valvontaakin, täällä kun ei olla niin turhan tarkkoja.
Pahinta on ehkä se, kun tietää ettei silläkään vähällä mitä tekee, ole juurikaan merkitystä kenellekkään tai mihinkään. Työni on lähinnä vitsi ja käytännössä minun tehtävä on viihdyttää työmiehiä, kierrellä kahvittelemassa kaikkien kanssa, jutella mukavia tai kuunnella murheita. Ainoastaan jos tulee ongelmia, suuri vastuu tietenkin kaadetaan niskaan siinä vaiheessa. Silloin harvoin kuin päivävuoro osuu kohdalle, voi riittää kiirettä tai ainakin joutuu katsomaan pomon & muiden epätoivoista säheltämistä.
Viimeisten vuosien aikana minusta onkin kehittynyt erittäin taitava töiden välttelijä.
Koska esimieheni ei osaa lukea edes vuorolistoja, on ollut helppoa vaihdella yövuoroja pois, käyttää lomia mahdollisimman edulliseen aikaan tai kerryttää pidempiä vapaita pienillä muutoksilla. Palkkaan tämä ei vaikuta, sillä olen toimihenkilö kuukausipalkalla eikä vuorolisiä tule! Raha ei kuitenkaan paljoa lohduta, kun työstä ei saa mitään irti. Aluksi se houkutteli, samoin kuin muut edut, mutta pidemmän päälle niiden merkitys vähenee.
Tulevaisuudessa en aio tehdä vastaavaa työtä enää ikinä! Mielummin teen vaikka jotain vähän huonommin palkattua duunarihommaa, ryhdyn jälleen opiskelijaksi tai keksin ihan jotain muuta. Vuorotyö on aina ylimääräinen rasite elämälle ja vaikka saisinkin vaihtaa päivävuoroon, en näissä hommissa sitäkään kestäisi pidemmän päälle. Kohta voi siis olla "helppo duuni" tarjolla jollekin "onnekkaalle"... :D