Työnteko 1v ulkomailla

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
TheSami sanoi:
Mitkä ovat kriteerit että saa olla vuoden ulkomailla töissä ja liksan verottomana.

Ei ole mahdollista. Verot maksat kuuden kuukauden säännön perusteella joko Suomeen tai työskentelyvaltioon.
 
Ulkki sanoi:
Ei ole mahdollista. Verot maksat kuuden kuukauden säännön perusteella joko Suomeen tai työskentelyvaltioon.

Miten tämä sääntö menee, millä ilveellä saisin verovapaan pyörän tuotua ulkomailta.
 
TheSami sanoi:
Miten tämä sääntö menee, millä ilveellä saisin verovapaan pyörän tuotua ulkomailta.

No verovapaan ajoneuvon tuominen on taas ihan eri asia kuin verottomana työskentely.

Ei kai sen muuttoajoneuvon tuominen muuta edellytä kuin että työskentelee sen vuoden ulkomailla ja omistaa sen ajoneuvon vähintään puoli vuotta siellä ulkomailla.
 
Lähde vuoden puolivälissä ulkomaille ja varmistu siitä, että et oleskele kummassakaan maassa (ei Suomessa eikä kohdemaassa kumpanakaan vuonna) yli 182 päivää (esim. 2004-2005). Näin pitäisi välttyä verojen maksulta. Näin asia ainakin ennen oli kun olin matkalaukkulapsi ja faija oli töissä ulkomailla. :arvi:

Pyörän saat tuotua verotta kunhan olet (ja myös pyörä on) ulkomailla sen vuoden verran. Esim. rauhanturvaajat ostavat pyörän lähtiessään ja säilyttävät sitä ulkomailla. Heille myönnetään joidenkin pankkien toimesta esim. autolaina etukäteen jotta he voivat ostaa auton/pyörän Suomesta ennen lähtöä.
 
Ymmärränkö oikein että menisikö homma näin.

Jos menen vuodeksi ruotsiin töihin, teen töitä normaalisti, maksna verot ruotsiin mutta saan tuoda verottoman pyörän jos ostan sen verottomana suomesta ja pidän yli 6kk ruotsissa sitä ?
 
TheSami sanoi:
Ymmärränkö oikein että menisikö homma näin.

Jos menen vuodeksi ruotsiin töihin, teen töitä normaalisti, maksna verot ruotsiin mutta saan tuoda verottoman pyörän jos ostan sen verottomana suomesta ja pidän yli 6kk ruotsissa sitä ?

En tiedä ihan tarkkaan kuinka pyörän ostaminen Suomesta toimii, jos menee Ruotsiin. Voi olla että rauhanturvaajilla on joku etuisuus tossa hommassa. Tullin sivuilla on VARMAA tietoa asiasta. Vasemmalta palkista löytyy lisää juttua.

Edit: Uudet ajoneuvot
 
TheSami sanoi:
Ymmärränkö oikein että menisikö homma näin.

Jos menen vuodeksi ruotsiin töihin, teen töitä normaalisti, maksna verot ruotsiin mutta saan tuoda verottoman pyörän jos ostan sen verottomana suomesta ja pidän yli 6kk ruotsissa sitä ?

Ei ihan näin... Saat tuoda pyörän Suomeen verottomana, mutta sen on pitänyt olla käytössä ulkomailla. Ruotsissa saat tuskin pyörää rekisteriin, jos et ole maksanut paikallista ajoneuvoveroa (joka toki on alhaisempi kuin Suomessa) ja ALV:ia.
 
TA2 sanoi:
Ei ihan näin... Saat tuoda pyörän Suomeen verottomana, mutta sen on pitänyt olla käytössä ulkomailla. Ruotsissa saat tuskin pyörää rekisteriin, jos et ole maksanut paikallista ajoneuvoveroa (joka toki on alhaisempi kuin Suomessa) ja ALV:ia.

Meneepäs perhanan monimutkaiseksi. Miten noi yk-ajoneuvot, mihin ne rekisteröidään ?
 
TheSami sanoi:
Meneepäs perhanan monimutkaiseksi. Miten noi yk-ajoneuvot, mihin ne rekisteröidään ?

Ne joko rekisteröidään palvelusmaahan tai sitten jos ne ostetaan Suomesta uutena, ne vientirekisteröidään. Mutta jos kyseisen maan kansallinen lainsäädäntö sitä vaatii, nämä vientirekisteröitävät ajoneuvot on rekisteröitävä kyseiseen maahan. Esim. jos menet vaikka Ruåtsiin, on se rekisteröitävä sinne.

BTW. jostain luin surullisen tarinan siitä, miten jollain tuli ruhtinaalliset mätkyt kun toi prätkän Ruåtsista. Kaveri oli pitänyt sitä talvikauden seisontavakuutuksessa ja tulli katsoikin että kun se oli seisonnassa, se ei ehtinyt olla 6 kk käytössä ja veroa pätkähti reilun määrän (maksuaikaa 14 vrk). Vinhaa. En tiedä onko tulkinta sittemmin muuttunut, varautuisin siihen ettei se ole.
 
Noista rauhanturvaläyhyistä vielä:

Kosovossa olijat säilyttävät autojaan Makedoniassa, Bosnian jampat säilyttivät aikoinaan autojaan Unkarissa, Afganistanin ja Eritrean porukat eivät missään koska ei ole mitään paikkaa missä säilyttää lähialueilla. Ja muistaakseni se oli niin, että auton tuli olla se yli puoli vuotta EU:n ulkopuolella. Eli jos auton osto venyy liian myöhään tai oma pesti loppuu liian aikaisin, on kärvisteltävä EU:n ulkopuolella(esim. Norjassa turskatehtaalla :D ) niin kauan, että saa vaadittavat päivät täyteen.
 
Gospodin47 sanoi:
Ja muistaakseni se oli niin, että auton tuli olla se yli puoli vuotta EU:n ulkopuolella. Eli jos auton osto venyy liian myöhään tai oma pesti loppuu liian aikaisin, on kärvisteltävä EU:n ulkopuolella(esim. Norjassa turskatehtaalla :D ) niin kauan, että saa vaadittavat päivät täyteen.

Ei tarvitse olla EU:n ulkopuolella. Ulkomailla riittää.
 
Gospodin47 sanoi:
Noista rauhanturvaläyhyistä vielä:

Kosovossa olijat säilyttävät autojaan Makedoniassa, Bosnian jampat säilyttivät aikoinaan autojaan Unkarissa, Afganistanin ja Eritrean porukat eivät missään koska ei ole mitään paikkaa missä säilyttää lähialueilla. Ja muistaakseni se oli niin, että auton tuli olla se yli puoli vuotta EU:n ulkopuolella. Eli jos auton osto venyy liian myöhään tai oma pesti loppuu liian aikaisin, on kärvisteltävä EU:n ulkopuolella(esim. Norjassa turskatehtaalla :D ) niin kauan, että saa vaadittavat päivät täyteen.

Ei sen tarvii olla EU:n ulkopuolella, kunhan on Suomen ulkopuolella. Muutenhan sitä sorsittais EU:n alueella työskenteleviä.
 
No perskule, sitten taisin muistaa väärin :jahas: Oli miten oli, mutta osa kavereista, joilla oli alle vuoden soppari joutuivat kekkuloimaan sen loppuajan ulkomailla. Ja nimenomaan Norja sen takia, koska se ei ole EU:ssa ja tietty Unkari, kun tuolloin sekään ei ollut EU:ssa. Hmm...joku syyhän se tuohonki oli, pitänee kaivella muistilokeroita...
 
TheSami sanoi:
Onko tietoa siitä mihin se kannattaisi vientirekisteröidä että hintataso olisi sama kuin yk-autoilla.

EU:n ulkopuolelle pitää rekisteröidä, jos haluaa välttyä 22% ALV:ilta. Sitten on vielä eroja puhutaanko autoista vai prätkistä, nimittäin esim. Briteissä käsittääkseni ei ole veroa prätkille, mutta autoja verotetaan kovalla kädellä (autojen hinnat jopa Suomea korkeammat!). Itse toi oman tuontiprätkäni Englannista, mutta toisaalta ostinkin sen suoraan sieltä.
 
TA2 sanoi:
EU:n ulkopuolelle pitää rekisteröidä, jos haluaa välttyä 22% ALV:ilta. Sitten on vielä eroja puhutaanko autoista vai prätkistä, nimittäin esim. Briteissä käsittääkseni ei ole veroa prätkille, mutta autoja verotetaan kovalla kädellä (autojen hinnat jopa Suomea korkeammat!). Itse toi oman tuontiprätkäni Englannista, mutta toisaalta ostinkin sen suoraan sieltä.

Miten tämä sinun tapauksesi meni ?

Olitko siellä töissä ? suomesta keikalla vai paikallisella töissä. Vähän taustoja niin tietää tätä omaa juttua suunnitella.
 
TA2 sanoi:
EU:n ulkopuolelle pitää rekisteröidä, jos haluaa välttyä 22% ALV:ilta. Sitten on vielä eroja puhutaanko autoista vai prätkistä, nimittäin esim. Briteissä käsittääkseni ei ole veroa prätkille, mutta autoja verotetaan kovalla kädellä (autojen hinnat jopa Suomea korkeammat!). Itse toi oman tuontiprätkäni Englannista, mutta toisaalta ostinkin sen suoraan sieltä.
Hopo-hopo... Just katsellu taalla kun autot ovat kaupassa sen hintaisia kun suomessa ovat verottomana... Esimerkkina Zafira OPC(2.0 turbo), suomessa 51000 euroa ja taalla 28000 euroa. Mondeo tdci saa 20000 euroon...
 
TheSami sanoi:
Miten tämä sinun tapauksesi meni ?

Olitko siellä töissä ? suomesta keikalla vai paikallisella töissä. Vähän taustoja niin tietää tätä omaa juttua suunnitella.

Ihan normaali tapaus, ei tarvinnut kikkailla. Duunissa puoltoista vuotta, ei minkään Suomalaisen firman kautta, prätkä duunimatka käytössä. Sieltä sitten ajaen Tanskan ja Ruotsin läpi Suomeen, jossa tulliin ja käyttöönottokatsastuksen jälkeen Suomen kilpiin. Sain vielä Suomessa ajella Englannin kilvillä ennen rekisteröintiä, kun olin vielä 'virallisesti' Englannissa kirjoilla, muutoinhan tuo ei käy päinsä.

Ja TriplX, on voineet tietysti hinnat muuttua kolmen vuoden aikana, mutta silloin kuin itse olin siellä, esim. Golf GTI maksoi virallisella maahantuojalla £1000 enemmän kuin Suomessa. Silloin kyllä alkoi juuri se ralli, jossa Britit hakivat autonsa Hollannista ja Belgiasta verojen kiertämiseksi. Ovat kai sitten muuttaneet verotuskäytäntöä...
 
Mitkä ovat kriteerit että saa olla vuoden ulkomailla töissä ja liksan verottomana.
Lähde vuoden puolivälissä ulkomaille ja varmistu siitä, että et oleskele kummassakaan maassa (ei Suomessa eikä kohdemaassa kumpanakaan vuonna) yli 182 päivää (esim. 2004-2005). Näin pitäisi välttyä verojen maksulta. Näin asia ainakin ennen oli kun olin matkalaukkulapsi ja faija oli töissä ulkomailla.

Mielestäni tämä viimeinen keino on yhä voimassa. Kaverini oli vuosi takaperin reissuhommissa Narvassa, Suomessa ei saanut oleskella kuukaudessa lomilla muistaakseni yli kuutta vrk:tta. Ja kohdemaa ei siis saa kuulua EU:hun. Käsittäkseni tulisi olla vielä suomalaisen työnantajan leivissä eikä kohdemaan.

Itse olen ollut Ruotsissa muutaman kuukauden pestin, verot maksoin kiltisti Suomeen. Muutama vanhempi kaveri oli riskillä yli puolen vuoden pätkiä ja Ruotsista päin oli paukkunut takautuvasti aika mätkyjä..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom