Työkengät

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja NiTe
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
K:ni
Nyt tuleepi kohta puoliin ajankohtaiseksi moisten hankinta. Elikäs jos toimit jossain ammatissa, missä olet jalkojesi päällä koko päivän, niin minkäslaisia kenkiä suosittelisit?
Itsepä tulen toimimaan vartiointi puolella. Joten vartta saa varmaan löytyä jonkin verran, kun joutunee tarpomaan välillä tuolla sohjossakin.

Turvakärki, vedenpitävyys, hengittävyys, yms??? Mitä muuta?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Sanoisinpa että pohjan astumamiellyttävyys (voi mikä tieteellinen termi! ) on tärkeä. Siinä se jalka väsyy tai ei väsy. Käytännössä pitänee olla jonkunlainen iskunvaimennus kantapäässä. Jopa paksu huopapohjallinenkin saattaa kylllä pehmentää pohjaa niin, että kantapäät eivät väsy niin paljon. Pohjan pitää olla sopivan paksu ja jäykkä/löysä kävelyyn.

Kannattaa miettiä, tarvitseeko turvakärkeä oikeasti. Se tekee kengästä painavamman ja istuvuus voi kärsiä. Nämä ovat tietysti tottumuskysymyksiä.

Sievin jalkineella on todella hyviä kenkiä. Malleja löytyy melko paljon.

Arvo Paperi sanoi:
Sievin jalkineella on todella hyviä kenkiä. Malleja löytyy melko paljon.

Ääni täältäkin Sievin kengille. Ainoa että kestävyys ei ole ollut ihan parasta mahdollista, mutta kun muuten istuu hyvin jalkaan niin so what. Niin, työnantajahan noi kengät maksaa joten tuo pienoinen kestävyysongelma ei pahemmin häiritse.

Ankka sanoi:
Nyt tuleepi kohta puoliin ajankohtaiseksi moisten hankinta. Elikäs jos toimit jossain ammatissa, missä olet jalkojesi päällä koko päivän, niin minkäslaisia kenkiä suosittelisit?
Itsepä tulen toimimaan vartiointi puolella. Joten vartta saa varmaan löytyä jonkin verran, kun joutunee tarpomaan välillä tuolla sohjossakin.

Turvakärki, vedenpitävyys, hengittävyys, yms??? Mitä muuta?

Itse olen ollut aiemmin sairaanhoitoalalla 'sisäkenkineni' jolloin niitä ei voi oikein nyt verrata, ja tällä hetkellä muu ala eikä edes jalkojen päällä olemista joten ulkokengistä työn puitteissa ei ole kokemusta. Mutta mutta, itse joudun paljon liikkumaan ulkona säässä kuin säässä, ja olen vannoutunut varrellisten maihinnousukenkien käyttäjä. Ihan tavalliset UG:t tai GettaGripit ei todellakaan töihin/harrastuksiin sovellu [ellei ole töissä Dr.Martens Dental Planissa], joten tuota turvakärkeä, vedenpitävyyttä ja ennenkaikkea pohjan mukavuutta/iskuvaimennusta pitää huomioida enemmän.

Mulla itselläni on Suomalaista laatua, Sievin turvakärjelliset varrelliset maiharit, mustat, vedenpitävät, ei liian raskaat ja pohja hyvä joten ei liukkaat talvella. Kevyt vuori sisällä niin että ihan 30+ helteissä kesällä ei kyllä voi kulkea mutta muutoin melkein ympäri vuoden. Käytän kengissä myös erikoispohjallisia.

Suosittelisin menemään http://www.sievi.com
Siellä todella hyvä valikoima ja selvitykset siitä millainen kengän tulisi olla ja millaiseen käyttöön ne on tarkoitettu jne. Sievi voi tuntua hieman hintavalta, omat maiharini [perusmustat, 10-reikäiset, en nähnyt noilla sivuilla kun nopeasti vilkaisin] olivat jotain 110e luokkaa, mutta niihin muistaakseni kuului usean vuoden takuu ja ovat hintansa väärti. Todella hyvät jaloille jos joutuu paljon seisomaan/kävelemään.

Edit: Oho lässytin liian kauan pasketta ja muut ehti ensin mutta niin, Sievi siis :worship:

M91set on varteenotettava vaihtoehto (olikohan sievin tekeleitä nuo..). Ne muokkautuvat kivasti kunhan ostat ne uutena ts. uusia ei voi verratakaan armeijan jo linttaanastuttuihin hikisiin monoihin. Joissain "vartioyhteisöissä" kaupitellaan mitä ihmeellisimpiä "turvakenkiä" joissa materiaali on mitä sattuu, jopa muovia joka sitten tuntuu kumpparilta pakkasessa.

Turvakärki nyt ei ole ehdoton ellet ole ohi kaahaavien ajoneuvojen, trukkien yms.kanssa tekemisissä. Itse en panostaisi siihen ominaisuuteen vartiointialalla. Itsellä on tapana viskoa vakiopohjilla ankkaa ja vaihtaa tilalle kunnon smurffivohvelit.

Kuitti talteen ja verotuksessa vähennyksenä läpi jos työssä niitä oikeasti tarvit.

Työkengässä tärkeimmät ominaisuudet ovat mielestäni mukavuus, hengittävyys ja kestävyys. Lisäksi pitävälle pohjalle antaisin paljon arvoa, talvisin Suomi on melkoisen liukas maa.

Turvallisuusalalla en keksi yhtään järkevää käyttötarkoitusta turvakärjelle, turha painolasti ja tekee kengistä usein jopa asteen verran kylmemmät. Naulaanastumissuoja voisi olla hyvä, mutta kyseisellä härpäkkeellä vahvistetut kengät tuppaavat olemaan jäykempia ja monesti myös liukkaampia talvella.

Saksalaisista Haixin kengistä ainakin vanhemmat mallit ovat kuulemma kovinkin liukkaita, uudemmista Airpower Pro tuntuu toimivan myös suomen talvessa. Miinuksena moisissa tossuissa vaan se, että eivät tunnu hengittävän tarpeeksi.

Magnumin Sympatex (en muista tarkkaa mallia) olisi varmaan muuten huisin hyvä talvikenkä, on vaan liukas ja jäykkä pohjasta.

Ostaisin heti Oakleyn Standard Issue Assault Shoet jos sopiva koko löytyisi, tuntuu olevan kovassa huudossa ja hyvä kenkä.

Suomalaisista kengistä minulla ei juurikaan ole kokemusta.

Sumu sanoi:
Magnumin Sympatex (en muista tarkkaa mallia) olisi varmaan muuten huisin hyvä talvikenkä, on vaan liukas ja jäykkä pohjasta.
.

Itse en ole nähnyt Magnumilta yhtään suomen oloihin oikeasti sopivaa kenkää. Yhdet olen viikon omistanut ja isäpapalle niistä tuli hetimiten vallan mainiot sienenpoimintakengät syksyiseen tattimetsään.

Mä en tykkää maihareista, magnumeista, yms. liian kapeakärkisiä ja kieropohjaisia mun jalalle, jos joutuu kävelemään paljon.
Sievin ja Jalaksen turvakenkiä on ollut käytössä ja olen ollut tyytyväinen.

Kaikkein parhaat mun jalalle esim. piirivartioinnissa on olleet saksalaiset Lowan retkeilykengät. Tukevat kuin maiharit, lämpimät, hengittää ja pystyy liikkumaan yhtä ketterästi kuin lenkkareilla.

BS1 sanoi:
Ääni täältäkin Sievin kengille. Ainoa että kestävyys ei ole ollut ihan parasta mahdollista, mutta kun muuten istuu hyvin jalkaan niin so what. Niin, työnantajahan noi kengät maksaa joten tuo pienoinen kestävyysongelma ei pahemmin häiritse.

Hyviä kenkiä löytyy Sieviltä, mutta itse kallistuisin Jalaksen jalkineisiin. Molemmista on kokemusta ja Jalakset olivat lestiltään mukavammat ja "eivät tuntuneet siltä että ovat jalassa". Molemmat ovat jäljellä nyt edelleen ja käytän molempia, mutta Jalakset on ainakin mun jalalle mieluisammat. Sama oli armeijassa maihareissa, siellähän oli sekä Sieviä, että Jalasta tarjolla. Oma jalka siis suhteellisen kapea, eikä mikään "pullajalka" eli jalasta löytyy tota jalkaholvia (tai mikä se nyt oli?). Etola ainakin edustaa Sieviä, K-raudat kaiketi Jalasta. Mee kokeilemaan molempia, hyvät työkengät ovat pirun tärkeät työn mukavuuden kannalta. Varsinkin jos tulee seistyä/käveltyä suuriakin määriä.

Sillonkun seisoin essolla koko päivän ni totesin että perus skeittikengät on aika ystävälliset jalkoja kohtaa, eivätkä oo mitenkään ahistavat.

Nykysessä duunissa mulla on Sievin turvakengät jotka on ainaki tähän asti toiminu ok, myös pakkasella ku heitän villasukat jalkaan.

http://www.sievi.com/finnish/tur-pk-sporters2.html tommoset siis.

Iteltä löytyy tuommoset Sievin pari viikkoa vanhat lähinnä sisäkäyttöön tarkotetut sisäkengät, todella hyvät on kävellä. Varmasti kokeilemalla löytää itelle parhaat kengät.

P.S. Eikö teillä firma maksa työkenkiä? Ainaki täällä Oulussa tuntuu isot vartointi-firmat maksavan parin vuodessa.

Minä lähtisin noista liikkeelle turva-alalla:

Magnum Elite 900
mag5420500.jpg

Meindl Eagle
meindl-trekkingschuhe-04-eagle-schwarz.jpg

Oakley Assault
oakleyboots.jpg

Danner Striker
p013413hz01.jpg

Meindl Army Pro (järeämmät)
army.jpg

Sitten nuo perinteiset, JALAS (m/91, LJK hyppy, Fantom), SIEVI, tai nuo HAIXin eri variaatiot (Airpower Pro)

groan sanoi:
P.S. Eikö teillä firma maksa työkenkiä? Ainaki täällä Oulussa tuntuu isot vartointi-firmat maksavan parin vuodessa.
Työharjoittelu alkaa 31. tammikuuta. Tuskinpa ostavat harjoittelijoille kenkiä jos eivät aio tarjota vakkaripaikkaa. Eli turvaan siis vaan omaa selustaani tässä, tai no nyt lähinnä siis jalkoja. :)

Wurthillä on sellaset puolipitkät turvakengät (maiharit) jossa on isot tarrakiinnikkeet. Kävelen itse niillä n.10h päivässä, on tosi hyvät kesällä ja talvella. Linkkiä tai kuvaa en löytänyt...

Tape pisti hyviä kuvia. Itse luottaisin noista kuvista Oakleyn Assaulttiin ja Dannerin 8" GTX:iin. Molemmat erittäin suosittuja todellisten ammattilaisten käytössä, joskin ovat kovin kalliita hankintahinnaltaan.

Itse asiassa en edes tiedä mistä Dannerin kenkiä saa. Osaako joku kertoa?

mulla kun on leveä "räpylä" toi jalka, niin olen innokas jalaksen ystävä, tukeva kenkä kaikinpuolin, taasen moni kapeajalkainen duunikaveri vannoo sievin nimeen

Suositut

Back
Ylös Bottom