Työhakemukset

Sulimanni kirjoitti:
"Nyt vedetään pohjat epätoivossa... Koulu loppui tänään ja töitä en ole löytänyt. Nyt bongasin huipun työilmoituksen ja kun edelliset hakemukset eivät ole tuottaneet edes haastattelutulosta niin pitäisi ehkä tarkemmin miettiä, mitä kirjoittaa...Onko mitään kikkoja, miten saan hakemukseni jäämään lukijan mieleen?"

Vastaanpa tähän, kun tuota punttimimmien palstaa vartio ilmeisesti joku äkänen ämmä :D joka poistaa kaikki kollien viestit :;

EI OLE MINKÄÄN VALTAKUNNAN MERKISTYSTÄ MILLAINEN SE HAKEMUS ON! :lol2: Pistin parisen viikkoa sitten hakemuksen helvetin isoon lääketehtaaseen tuotespesialistiksi..tai se meni siis Mercuri Urvalin toimistoon. Hakemus sisälsi valehtelematta sellaiset 4 riviä sitä varsinaista tekstiä :lol2: + 2 s. CV mutta siitä huolimatta tämä mies menee 9. päivä haastatteluun ja pyörittelemaan psykologin palikkatestejä :) Eli ihan turha alkaa kikkailemaan niiden hakemusten kanssa. Tee kunnon CV liitteeksi. Onnea yritykselle! ;)

:david:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eriävä mielipide

Koulussa missä olen käy säännöllisesti teollisuuden edustajia kertoilemassa yrityksistään. Jotkut ovat työhönotto tehtävissä ja lukevat paljon hakemuksia työkseen ja kun hakemuksia tulee paljon, niin joku asia pitää olla, että erottuu joukosta. Nämät asiantuntijat jopa suosittelevat käyttämään aikaa siihen, että saa hakemuksen jotenkin erottumaan massasta ja minä uskon heitä ja pohjaan oman mielipiteeni siihen.

Originally posted by Anssi
EI OLE MINKÄÄN VALTAKUNNAN MERKISTYSTÄ MILLAINEN SE HAKEMUS ON! :lol2: Pistin parisen viikkoa sitten hakemuksen helvetin isoon lääketehtaaseen tuotespesialistiksi..tai se meni siis Mercuri Urvalin toimistoon. Hakemus sisälsi valehtelematta sellaiset 4 riviä sitä varsinaista tekstiä :lol2: + 2 s. CV mutta siitä huolimatta tämä mies menee 9. päivä haastatteluun ja pyörittelemaan psykologin palikkatestejä :) Eli ihan turha alkaa kikkailemaan niiden hakemusten kanssa. Tee kunnon CV liitteeksi. Onnea yritykselle! ;) :david:
No riippuu varmaan firmasta onko hakemuksella väliä. Ja siitä tuleeko niitä hakemuksia 2 vai 200. Meillä ainakaan huonon hakemuksen tehneitä ei edes harkita (hakemusta ei siis ehkä lueta edes loppuun), kertoo sekin kaverista jotakin jos ei edes kunnon hakemusta jaksanut vääntää ;)

Joo, mutta Mercuri kyylää työkseen noita hakemuksia, eli hakemuksen luritteluilla ei näytä olevan mitään merkitystä. Parempi tehdä kunnolla se CV.

Joo, mutta Mercuri kyylää työkseen noita hakemuksia, eli hakemuksen luritteluilla ei näytä olevan mitään merkitystä. Parempi tehdä kunnolla se CV.
Minäkin kyylään työkseni hakemuksia ja kyllä sillä on väliä...

Pitää mainita, että minä olen käsittänyt, että kaikki materiaali mikä menee sinne firmaan on se hakemus, joten tarkoitin kirjoituksessani myös sitä cv:tä. Mikähän mahtaa olla virallinen määritelmä. Pauliinalta kysyisin, että mikä teillä on hyvän hakemuksen mittapuu, vaikuttaako kielioppisäännöt ja kirjoitusvirheet. Minä olen nimittäin melko huono oikeinkirjoituksessa.

Originally posted by Pauliina
Minäkin kyylään työkseni hakemuksia ja kyllä sillä on väliä...

Ehkä niissä asiallisemmissa paikoissa, joissa osataan keskittyä olennaiseen, ei ole :)

Originally posted by mtk77
Pauliinalta kysyisin, että mikä teillä on hyvän hakemuksen mittapuu, vaikuttaako kielioppisäännöt ja kirjoitusvirheet. Minä olen nimittäin melko huono oikeinkirjoituksessa.
Ei niitä hakemuksia mikään äidinkielenopettaja yleensä ole lukemassa, mutta kyllä kieliopilla ja kirjoitusvirheillä silti on merkitystä. Huono kielen osaaminen ei vain anna kovin hyvää yleisvaikutelmaa hakijasta, sori. Eli ainakaan ei kirjoitusvirheitä, yhdyssanat oikein, ym. perusasiat kunnossa. Kannattaa luetuttaa hakemus ja CV kaverilla, jos omissa kirjoitustaidoissa on vikaa. Mutta jos työssä sitten joutuu paljon kirjoittelemaan, "huijaus" kyllä tulee esille myöhemmin jos omat kirjoitustaidot on tosi huonot ;)

Ei niitä hakemuksia mikään äidinkielenopettaja yleensä ole lukemassa, mutta kyllä kieliopilla ja kirjoitusvirheillä silti on merkitystä. Huono kielen osaaminen ei vain anna kovin hyvää yleisvaikutelmaa hakijasta, sori. Eli ainakaan ei kirjoitusvirheitä, yhdyssanat oikein, ym. perusasiat kunnossa. Kannattaa luetuttaa hakemus ja CV kaverilla, jos omissa kirjoitustaidoissa on vikaa. Mutta jos työssä sitten joutuu paljon kirjoittelemaan, "huijaus" kyllä tulee esille myöhemmin jos omat kirjoitustaidot on tosi huonot ;)

Tietysti kielioppi, kirjeen asettely yms. sellainen pitää olla hanskassa, mutta tarkoitin sitä kirjeen liruttelua. Ei auta jos ei ole CV:ssä paukkuja riittävästi ko. tehtävään. Piste. :david:

Tietysti kielioppi, kirjeen asettely yms. sellainen pitää olla hanskassa, mutta tarkoitin sitä kirjeen liruttelua. Ei auta jos ei ole CV:ssä paukkuja riittävästi ko. tehtävään. Piste. :david:
Aivan totta, mikään runoilu ei auta, jos ei ole oikeanlaista työkokemusta ja työssä tarvittavia taitoja. Mutta CV:tä ei ehkä edes lueta jos hakemus on aivan onneton, ainakaan silloin kun hakijoita on riittävästi. Eli jos yhteen paikkaan hakijoita on 500 ja niistä varteenotettavia 100, hakemuksellakin alkaa olla väliä ja paljon. Sadan hakijan joukosta erottumiseen tarvitaan taitojen ja työkokemuksen lisäksi myös omaa persoonaa, ja sitä tuodaan esille hyvällä hakemuksella. Ja mielikuvillakin pelataan kun hakemuksia ei lue kone vaan ihminen. Huonosta hakemuksesta tulee vähintäänkin sellainen vaikutelma, että motivaatio kyseisen paikan saamiseen ei ole kovin kova kun hakemuksenkin teko on jäänyt puolitiehen.

Vaikka joka firmassa niitä hakemuksia ei kyylää tämmöinen nipotäti, niin mistäs sen kirjoittaessasi tiedät minkälainen tyyppi paperisi lukee... Riskin voi tietysti ottaa jos tahtoo ;)

Eli ihan turha alkaa kikkailemaan niiden hakemusten kanssa. Tee kunnon CV liitteeksi. Onnea yritykselle! ;)

:david:

Tuon itse hakemuskirjeen ja CV:n vertaaminen on vähän niin ja näin. Nimittäin sen tyylikkään CV:n tekeminen saattaa kestää kymmenen vuotta, kun hyvän hakemuskirjeen kirjoittaa yhdessä illassa. Itsekin pidän toki CV:tä noin 100x tärkeämpänä, mutta jos siihen ei ole muuta laittaa, kun
* taidehistorian opintoja yliopistolla 10 v. 76 opintoviikkoa.
* työkokemusta kahdelta kesältä; INEX Partners, yht. 5 kk.
* luottamustoimi isosena seurakunnan rippileirillä vuonna 1989.
niin ehkä kannattaa tehdä persoonallinen hakemus...

Toki riippuu, mitä hommia hakee.

Re: Re: Työhakemukset

Originally posted by Stu

Jos cv ois oikeesti toi, niin mä ainakin ottasin haastatteluun ihan mielenkiinnosta... :D

Meillä ainakaan huonon hakemuksen tehneitä ei edes harkita (hakemusta ei siis ehkä lueta edes loppuun), kertoo sekin kaverista jotakin jos ei edes kunnon hakemusta jaksanut vääntää ;)

Kertoo tuo kyllä jotain hakemuksen lukijastakin, jos ei lue loppuun hakemusta, jonka voi olla lähettänyt siihen tehtävään täydellinen sälli. Ehkä hän ei vain ole ollut täydessä vedossa, jne.

Mun mielipide on (kuten threadin aloittajankin), että tyhjä kikkailu pois ja keskitytään asiaan.

Originally posted by Stu

:lol2: :lol2: Toi oli kyllä hyvä...

Taas kerran: riippuu ihan työpaikasta ja työnantajasta, millainen hakemus kannattaa väsätä ja mitä tokarien kopioita sinne laittaa. Mun kuuleman (ja kokemuksen) perusteella lyhyempi = parempi. Yli A4:n pituinen ei hakemus SAA olla, mitään romaania ei kukaan jaksa lukea. Eli hankkii mahd. paljon tietoa siitä paikasta, minne hakee ja koettaa selvittää itelleen, mitä he haluavat. Sen mukaan sitten muotoilee hakemustaan.

Toi Stun esim. lista oli hauska :D

Jos hakemuksen läpi huokuu peruspositiivinen asenne niin se on varmasti plussaa.

Itseään ei kannata vähätellä vaan tuoda hakemuksessa parhaat puolensa esiin vetämättä kuitenkaan överiksi.

Hakemuksen ei tule olla mielestäni liian pitkä, muttei liian lyhytkään, itse olen tehnyt sellaisia yhden sivun hakemuksia johon sen verran tekstiä, että sivu ei näytä täyteen ahdetulta vaan mielummin ilmavalta.

Hyvä asioiden jäsentely hakemuksessa on varmaan plussaa. Loppuun olen aina laittanut että tulisin mielelläni esittäytymään henkilökohtaisesti.

Jos haastatteluun asti pääsee, niin on jo pitkällä. Itsellä on aina natsannut jos olen päässyt haastatteluun.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom