- Liittynyt
- 28.12.2005
- Viestejä
- 2 868
Näen, että koulutusjärjestelmien heikkous nimenomaan on tasapäistämisen käsite ja uskontojen mustavalkoinen "hyvä vastaan paha" käsitemaailma, mikä on tarttunut suomalaiseen ajatusmaailmaan, yhdistyy melankoliaan.
Esim. (työ)yhteisöissä periaattellisesti ottavat näennäisesti ääripäinen käytös yhteen:
On olemassa äärimmilleen yliviety sosiaalinen/positiivinen ajatusmaailma ja äärimmäinen negatiivinen/syrjäytynyt ajatusmaailma.
Positiivisuus ja negatiivisuus luokitellaan, että positiivuus on hyvää ja negatiivisuus on pahaa.
Negatiivinen ihminen alentaa itsensä yhteisöissä/tekee itsestään numeron korostamalla omaa kärsimystää, esittämällä jatkuvaa kritiikkiä asioista. Positiivisen imagon ylläpitämiseen liittyy sama huomion saamisen tarve, mitä negatiivinen ihminen ajaa omalla toiminnallaan.
Ratkaisumallit, mitkä opimme tulevat jo melko varhain nuorena, kun koemme asioita, joita emme pysty käsittämään/hallitsemaan.
Vaikeisessa tilanteissa on tehtävö valintoja kolmesta käytösmallista:
Joko käsittelee tilanteen(negatiiviset/positiiviset puolet) ja ottaa asiat asioina eikä jää kumpaakaan tunnetilaan kiinni.
Joko peittää pahan olon nauramalla ja peittää negatiiviset asiat mielestään, ajattelemalla vain positiivisia puolia elämästä.
Joko ajattelee vain negatiivisia asioita elämässä ja perustaa ajattelunsa sille, että vastoinkäyminen on henkilökohtainen hyökkäys/alkaa vihaamaan.
Oman sosiaalisuutensa korostaminen, "iloisuutensa ja kykynsä pitää hymy kasvoilla päivästä päivää" ei oikeastaan eroa juurikaan negatiivisen ihmisen keinoista herättää tunteita/sympatiaa yhteisöissä.
Molemmat kaipaavat samaa asiaa, huomiota ja itsensä korostamista yhteisöissä.
Aikapommi ohjelmassa kuvattiin "posiitivisen vs. negatiivisen ajattelumaailman" yhteentörmäys ja tätä käsittääkseni käytetään sosiaalipsykologian opetusmateriaalina?
Psykologi Pehr Charpentier halusi korostaa jatkuvaa positiivisuutta ja professori Antti Eskola halusi korostaa realistisuutta/negatiivista suhtautumista asioihin. Sarjassa esiintyy yhteisöjen perustyypit, jotka pätevät suomalaisessa työyhteisössä erittäin pitkälti vieläkin.
Maanviljelijä Eero Rinne edustaa maanläheisyyttä ja maalaisjärjen käyttöä, ilman tarvetta korostaa omaa itseään yhteisössä tai esittää jotain roolia.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=181
Työyhteisöjen väistämättömät ongelmat usein tulevat ratkaisumalleista, jotka olemme oppineet elämässä. Huomiona voisi pitää, että ne ihmiset jotka keskittyvät tekemään työnsä, eivätkä korosta itseään yhteisöissä esittämällä yltiöpositiivista tai yltiömäisen negatiivista, eivät juuri osallistu riitoihin.
Pidän mielenkiintoisena, että yhteisön päätöksen tekoa värittää voimakkaasti ajatus, että on vain yksi ainoa oikea ratkaisumalli. Politiikassa vastaava näkyy siinä, että porvarihallituksesta tehdään automaattisesti pahaa ja punamultahallitus on hyvää.
Oman käsitykseni mukaan teini-ikäisen ihmisen kehityksessä tämä vaihe on selkeiten näkyvissä, että on ehdottomia totuuksia ja kaikki mitä itse tehdään/ajatellaan on ehdottoman oikein. Uskonnot ovat jättäneet ihmisten ajatusmaailman kehityksen puolitiehen, mitä mustavalkoinen "hyvä ja paha" käsitys edustaa.
Esim. (työ)yhteisöissä periaattellisesti ottavat näennäisesti ääripäinen käytös yhteen:
On olemassa äärimmilleen yliviety sosiaalinen/positiivinen ajatusmaailma ja äärimmäinen negatiivinen/syrjäytynyt ajatusmaailma.
Positiivisuus ja negatiivisuus luokitellaan, että positiivuus on hyvää ja negatiivisuus on pahaa.
Negatiivinen ihminen alentaa itsensä yhteisöissä/tekee itsestään numeron korostamalla omaa kärsimystää, esittämällä jatkuvaa kritiikkiä asioista. Positiivisen imagon ylläpitämiseen liittyy sama huomion saamisen tarve, mitä negatiivinen ihminen ajaa omalla toiminnallaan.
Ratkaisumallit, mitkä opimme tulevat jo melko varhain nuorena, kun koemme asioita, joita emme pysty käsittämään/hallitsemaan.
Vaikeisessa tilanteissa on tehtävö valintoja kolmesta käytösmallista:
Joko käsittelee tilanteen(negatiiviset/positiiviset puolet) ja ottaa asiat asioina eikä jää kumpaakaan tunnetilaan kiinni.
Joko peittää pahan olon nauramalla ja peittää negatiiviset asiat mielestään, ajattelemalla vain positiivisia puolia elämästä.
Joko ajattelee vain negatiivisia asioita elämässä ja perustaa ajattelunsa sille, että vastoinkäyminen on henkilökohtainen hyökkäys/alkaa vihaamaan.
Oman sosiaalisuutensa korostaminen, "iloisuutensa ja kykynsä pitää hymy kasvoilla päivästä päivää" ei oikeastaan eroa juurikaan negatiivisen ihmisen keinoista herättää tunteita/sympatiaa yhteisöissä.
Molemmat kaipaavat samaa asiaa, huomiota ja itsensä korostamista yhteisöissä.
Aikapommi ohjelmassa kuvattiin "posiitivisen vs. negatiivisen ajattelumaailman" yhteentörmäys ja tätä käsittääkseni käytetään sosiaalipsykologian opetusmateriaalina?
Psykologi Pehr Charpentier halusi korostaa jatkuvaa positiivisuutta ja professori Antti Eskola halusi korostaa realistisuutta/negatiivista suhtautumista asioihin. Sarjassa esiintyy yhteisöjen perustyypit, jotka pätevät suomalaisessa työyhteisössä erittäin pitkälti vieläkin.
Maanviljelijä Eero Rinne edustaa maanläheisyyttä ja maalaisjärjen käyttöä, ilman tarvetta korostaa omaa itseään yhteisössä tai esittää jotain roolia.
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=29&t=181
Työyhteisöjen väistämättömät ongelmat usein tulevat ratkaisumalleista, jotka olemme oppineet elämässä. Huomiona voisi pitää, että ne ihmiset jotka keskittyvät tekemään työnsä, eivätkä korosta itseään yhteisöissä esittämällä yltiöpositiivista tai yltiömäisen negatiivista, eivät juuri osallistu riitoihin.
Pidän mielenkiintoisena, että yhteisön päätöksen tekoa värittää voimakkaasti ajatus, että on vain yksi ainoa oikea ratkaisumalli. Politiikassa vastaava näkyy siinä, että porvarihallituksesta tehdään automaattisesti pahaa ja punamultahallitus on hyvää.
Oman käsitykseni mukaan teini-ikäisen ihmisen kehityksessä tämä vaihe on selkeiten näkyvissä, että on ehdottomia totuuksia ja kaikki mitä itse tehdään/ajatellaan on ehdottoman oikein. Uskonnot ovat jättäneet ihmisten ajatusmaailman kehityksen puolitiehen, mitä mustavalkoinen "hyvä ja paha" käsitys edustaa.