TV:n koko ja katseluetäisyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Dreamer
  • Aloitettu Aloitettu
Mietiskelen uuden telkkarin hankintaa. Ongelmana on se, että pelkään ostavani liian ison TV:n. Minulla on tällä hetkellä 28" 10v vanha Philipsi jota olen katsonut tasan 2m etäisyydeltä. Jos ostan esim 42" töllön niin onko se jo liian iso tuolle kahden metrin katseluetäisyydelle? Mikä on "paras" koko tuolle matkalle?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos ostan esim 42" töllön niin onko se jo liian iso tuolle kahden metrin katseluetäisyydelle?

2m on kyllä liian lähellä ton kokoselle telkalle. Tulee pää kipiäksi.

Mulla on 37" taulu ja katselen sitä 3 metrin päästä. Tuntuu olevan sopiva etäisyys.

Tämmöistä löytyy netin syövereistä:

Katseluetäisyys voidaan laskea seuraavilla nyrkkissäänöillä:

4:3 TV
10 x tuumakoko eli 28" telkun katseluetäisyys olis 280cm

16:9 TV
8 x tuumakoko eli 40" telkun katseluetäisyys olis 320cm

Tykki
1,5-2,0 x kankaan leveys (olettaen tietenkin, että kuva on suunnilleen yhtä leveä kuin kangas.
(Kertoimen vaihtelu riippuu katseluvälineestä. CRT:ssä juovat ja LCD/DLP:ssä screendoor-efekti (pikselit sekä lcd:n kohdalla kanaverkko) ei saa näkyä jolloin voidaan lähestyä tuota 2x:ää.)

Mikä on sopiva television katseluetäisyys ?

Eräs yleinen ohje on, että sopiva katseluetäisyys normaalille televisiolle on 3-4 kertaa kuvaruudun halkaisija. Siis esim 28" TV 2.35:1 elokuvalla: Leveys = 57 cm, korkeus = 24 cm. Halkaisija = 62 cm => katseluetäisyys 185..250 cm.

Aikaisemmin annettiin ohjeita että TV:tä pitää katsoa 3-4 metrin päästä, mutta nämä ohjeet ovat vanhentuneita.

Edellä kuvattu 3-4 kertaa ruudun halkaisija-ohje pätee ainoastaan normaalille 4:3 kuvamuodon omavalle tavalliselle televisiolle. Kun kuvasuhteet lisääntyvät (mm. 16:9), niin tulee tarpeen ryhtyä käyttämään paremmin eri kuvamuodoillekin pätevää kaavaa:

Näyttölaitteen kuvan KORKEUS määrää katseluetäisyyden. Kun käyttää kuvan korkeutta katseluetäisyyskaavassa niin elokuvaelämykset pysyvät stabiilina, ihmiset saman korkuisina leffan kuvasuhteesta riippumatta. Kertoimen suuruus itsessään on makuasia ja riippuu voimakkaasti näyttölaitteen pikselien erottuvuudesta eli sumeat erottumattomat pikselit mahdollistavat lähempää katsomisen ilman että itse pikselit alkavat näkyä erillisinä.

Ideaalinen etäisyys siis riippuu mieltymyksestä. Kokeuteen suhteutettuna sopiva etäisyys voisi olla luokkaa 4-6 kertaa näytön korkeus yleisohjeena, hyvällä televisiolla vähemmän. LCD-tykkien ja muiden 'steriili'pikselisten näyttölaitteiden katseluetäisyys pitääkin olla suurempi ettei pikselien väliset mustat raot (kalaverkko tms.) häiritse.

Eikös monista liikkeistä saa koekäyttöön noita telkkuja juurikin tuon asian selvittämiseksi? Kellään kokemuksia?

Nyrkkisääntönä, pistät siihen tuumien väliin pilkun niin saat katseluetäisyyden metreinä. Eli 32" -> 3.2m. Tämä nyt on kyllä aika paljon tottumuksesta kiini.

Nyrkkisääntönä, pistät siihen tuumien väliin pilkun niin saat katseluetäisyyden metreinä. Eli 32" -> 3.2m. Tämä nyt on kyllä aika paljon tottumuksesta kiini.

Täytynee sitten ostaa 20 tuuman telkku :rock:

...tai sitten järjestellä huonekalut uusiksi...

Mietiskelen uuden telkkarin hankintaa. Ongelmana on se, että pelkään ostavani liian ison TV:n. Minulla on tällä hetkellä 28" 10v vanha Philipsi jota olen katsonut tasan 2m etäisyydeltä. Jos ostan esim 42" töllön niin onko se jo liian iso tuolle kahden metrin katseluetäisyydelle? Mikä on "paras" koko tuolle matkalle?

Eikö liikkeessä saa jonkinlaisen käsityksen ruudun koosta kun telkkareita siellä ihmettelee. Samalla voi ottaa vaikka mittanauhan mukaan, niin voi kokeilla ei etäisyyksiäkin.

32" telkkariakin voi katsoa 1.5m päästä.

E: Leffoja katsoo mielellään lähempää, mutta jotain uutisia tuskin tarvitsee katsoa metrin päästä.

joo ei missään nimessä kannata hommata liian isoa töllä. ite oon harkinnut vakavasti mun 28" 16:9 kuvaputkesta eroon hankkiutumista kun makkarissa kattoo telkkaria niin se pitää tehdä noin metrin päästä... ei todellakaan ole mikään nautinto. mieluummin kattois jotain 14" vehjettä vaikka. eurosportinkin kuva näyttää suht kaamealta ja "pikselinvälit" erottuu selvästi.

Hölönpölön, se rupeeko päätä särkemään yms. johtuu valaistuksesta ja television tekniikasta. Tykkiä, LCD:tä, Plasmaa jne. voi katto niin läheltä kuin huvittaa, olettaen että se taustavalaistus on kunnossa.

Eli osta vaa niin iso telkku kuin kukkaro kestää ja katso sieltä minne istumapaikkasi sopii parhaiten. :thumbs:

Hölönpölön, se rupeeko päätä särkemään yms. johtuu valaistuksesta ja television tekniikasta. Tykkiä, LCD:tä, Plasmaa jne. voi katto niin läheltä kuin huvittaa, olettaen että se taustavalaistus on kunnossa.

Eli osta vaa niin iso telkku kuin kukkaro kestää ja katso sieltä minne istumapaikkasi sopii parhaiten. :thumbs:

ööh mitenkäs tää nyt liitty mihinkään. aikaisemmin puhuttiin esim noiden pikselinvälien huomaamisesta ja sä sit vetäset jostain hatusta päänsäryn tähän mukaan?

joo voihan niitä kattoa, mutta ei oo kovin mukavaa jos ruudun toisessa reunassa tapahtuu ja joutuu kääntämään päätä sen 10 astetta. samalla missaa ruudun toisesta reunasta esim leffan juonen kannalta jotain tärkeetä.

tv_babysitter.jpg

ööh mitenkäs tää nyt liitty mihinkään. aikaisemmin puhuttiin esim noiden pikselinvälien huomaamisesta ja sä sit vetäset jostain hatusta päänsäryn tähän mukaan?

joo voihan niitä kattoa, mutta ei oo kovin mukavaa jos ruudun toisessa reunassa tapahtuu ja joutuu kääntämään päätä sen 10 astetta. samalla missaa ruudun toisesta reunasta esim leffan juonen kannalta jotain tärkeetä.

Vertaa elokuvateatteriin. Kumpi vie enemmän tilaa näkökentässä leffateatterin kangas vai televisiosi?

Mulla 37" ja katseluetäisyys noin 4metriä.
Telkkari kiinni seinällä, ehkä himpunverran nyt liian ylhäällä.
Tottumus kysymyshän toikin, mut näkee perkeleen hyvin.

Vertaa elokuvateatteriin. Kumpi vie enemmän tilaa näkökentässä leffateatterin kangas vai televisiosi?

no ainakaan itse en tykkää teatterissa istua edessä. mieluiten takarivissä. mutta joku 40" metrin päästä alkaa olla jo isompi näkökentässä kuin finnkinon skriini eturiviltä(MUTU!)..

aivan tottumiskysymyksiä. joku tykkää tyttärestä, ja toinen haluaa katsoa viiden metrin päästä 20 tuumaisesta. mulla oli aikoinaan 52" projektio, ja katseluetäisyys ensin 46 m2 kaksiossa vähän yli kaksi metriä, ja sittemmin samalla telkulla paritalossa vähän yli kolme metriä. no ok, ehkä se oli hieman liioiteltu siihen kaksioon, mutta paritalossa meni mainiosti sillä katseluetäisyydellä.

siihen nähden tämä nykyinen 42" plasma n. kolmen metrin katseluetäisyydellä tuntuu välillä liian pieneltä.

Täysin makuasia. Omasta mielestäni 42" on 3 metrin päästä katsottuna onnettoman pieni, varsinkin leffakäytössä. 50" alkaa olla jo siedettävä ja hyvä kompromissi myös TV-sarjoja yms. katseltaessa. Itseäni häiritsee enemmän pieni kuvakoko kuin se, jos kuvanlaatu hieman huononee.

edit: ja kerrostaloasunnoissa se katseluetäisyys on pohjan sanelamana erittäin usein 3-3.5 m. Ei siinä sohvan siirtelyt auta, ellei vuokraa naapurin asunnosta paria lisäneliötä..

Jossain kotiteatteriharrastelijoiden forumilla moni suositteli katseluetäisyydeksi 2-2,5 kertaa ruudun leveys. Kyllä, tämä tuntui minustakin oudon lyhkäseltä matkalta katsoa ainakin jotain muuta kuin HDTV-kuvaa. Mutta kun isoon ruutuun sitten tottuu niin sitä katselee mieluummin hieman rakeista isoa kuvaa kuin terävän näköistä pientä kuvaa. Näin ainakin itselläni.

Jossain tapauksissa voi olla fiksumpaa siirtää se sohva tarvittaessa 1m eteenpäin kuin, että ostaa 20" isomman töllön.

Itsellä 42" plasma ja etäisyys joku 2,5 metriä. Ei tule immu eikä nuppi kipeäksi. Sopiva etäisyys esim XBox360:lla pelata. Aiemmin oli makkarin 27" LCD:ssä xbox kiinni ja etäsiyys kanssa joku 2,5 m (sänky 2 m ja väli 50 cm) jalkopäähän. Tekstejä joutui tihrustamaan ja jo tunnin pelisession jälkeen nuppi&immu kipeänä.

Mutta samaa mieltä olen tuosta tv:n koosta. Ei kannata pientä ostaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom