Turvotus ja lihaskipu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen pian vuodenverran käynyt salilla, välillä epäsäännöllisemmin mutta nyt taas tiiviimpi kausi meneillään (2-4 krt / vk). Tavoitteenani on lähinnä pudottaa painoa 60 kiloon (mitat 166/70), sekä saada lisää lihasvoimaa. Harrastan myös paljon aerobista liikuntaa ja teen fyysistä työtä. Ongelmani on kuitenkin etten palaudu treeneistä kunnolla. Treenien jälkeinen lihaskipu voi kestää jopa 7 päivää! Mistä se voisi johtua? Ja täytyykö joka treenin jälkeen aina tuntua lihaskipua, tai muuten treeni ei ole ollut tarpeeksi tehokas? Normaali elämä vaikeutuu kun pitää koko ajan kärsiä järkyttävistä kivuista monta päivää treenin jälkeen.

Lisäksi välittömästi treenien jälkeen olo on todella turvonnut (maha ihan pömpöttää). Yritän syödä terveellisesti ja proteeinipainotteisesti ja juon riittävästi, enkä syö liikaa suolaa.

Turvotuksesta tai mistä lie johtuvaa, mutta paino ei vain tahdo pudota miinuskaloreillakaan. Ei, vaikka söisin 500 kcal / pv (tätäkin olen joskus viikon parin verran kokeillut, ei hievahdustakaan vaa'alla...) Nyt syön n.1500 kcal päivässä mutta painoa en ole sanut tippumaan, vaikka liikunkin paljon.. Ikää on 18v.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Ilmeisesti olet nainen. Kovin pieneltä vaikuttaa kalorimäärät jos teet kerran fyysistä työtä, paljon aerobista ja salillakin käyt. Ettei olisi käynyt niin, että olet onnistunut vetämään aineenvaihduntasi tukkoon (voisi päätellä tuosta 500kcal/pv kohdasta). Jos näin on käynyt, niin pikkuhiljaa kaloreita ylöspäin ja hiukan vähennät aerobista. Juotko miten paljon vettä päivässä? Pidätkö ns. cheattipäiviä? Mitä kipuihin tulee, niin eihän tuolla kalorimäärällä noista treeneistä palaudu, ainakaan hyvin. Tuossa nyt mitä ensimmäisenä tuli mieleen kommentoida.

Itse huomasin että lihaskivut olivat reenaamisen alussa aika hirveät. Helpottivat itselläni noin kuukauden sisällä mutta tietenkin pientä kankeutta aina löytyy. Palautusjuomaa löytyykö? Kipaset kaupasta maltodekstriini pussin, maksaa 10e ja toimii ainakin itsellä. Muista venytellä ja puhtaat suoritukset! ( Ja tietenkin riittävä ravinto niinkuin yllä mainittiin )

Ihan sellainen asia vaan että ei tuo malto ole mikään palkkari.. Sillä se on pelkästään nopeasti imeytyvää hiilaria.:D eli jos palkkarin haluut niin vaikka fastin whey+ käy vallan mainiosti.

Nyt en käytä mitään palkkaria, koska tietääkseni niiden sisältämä kreatiini turvottaa paljon. Syön treenin jälkeen rahkaa/raejuustoa ja pilttiä. On mulla tuolla hera80 palkkareita joita saatan joskus ottaa rankemman treenin päälle. Mielummin syön silti ne protskut ruuasta.

Cheattipäiviäkin tulee väliin, niiden jälkeen olo on kuitenkin kuin sotanorsulla eli kaikki syödyt hiilarit kyllä kerää nestettä..

Viime kesänä treenasin 4 kk tosi tiukasti, ja kovat lihaskivut seurasivat koko ajan, eli ei ihan kuukaudessa helpottanut.. Ehkä se täytyy uskaltaa alkaa syödä enemmän, jospa se painokin sitten lähtisi putoamaan ja lihakset palautuisi. Säästöliekki tai jotain tässä taitaa olla päällä...

Venyttely lihakset kipeinä ei onnistu, tekee niin kipeää! Olen kuullut myös ettei niin saisi tehdä koska revenneet lihassäikeet voivat venyä vielä enemmän. (onko totta?)

Esim. tiistaina tekemäni maastaveto veti takareidet ihan lukkoon ja koviksi, ja luulen että aikaisintaan maanantaina on asiaa salin puolelle takaisin.. :/

- juo riittävästi vettä päivän aikana
-lisää kalorimäärää
-kokeile käydä hierojalla, käy esim. 5 krt koko kroppa vaikkapa 1 hieronta/vko . Voi auttaa, huomaat eron tuolla 5 kerran jälkeen.
-treenausta kannattaa kokeilla välillä vähän keventää....et kai aina vedä sarjoja loppuun asti?

Pelkkä hera ei ole palkkari.. Hiilareita siihen tarvitaan myös. Joissain palkkareissa on kreatiinia, mutta se mainitaan tuoteselosteessa.
Palkkarilla ainakin itse saan lihaskivut pysymään kurissa. Jos jää ottamatta, huomaa kyllä seuraavana päivänä pienen eron.
Kalorit sulla ainakin on aivan liian vähissä.. Kyllä ne 2000:een nostaisin, Ainakin.
Kipeitä lihaksia ei kovaa saa venytellä, mutta pienen lämmittelyn jälkeen itsellä ainakin jeesaa ihan pikkunen paikkojen availu ja venyttely. Ei mitään raakaa, vaan laittaa kohdelihaksen sellaseen asentoon jossa alkaa tuntua ja pitää siinä hetken.. Sitten rentouttaa ja uusiksi. Venyttelyä on monenlaista.
Jos rasvoja haluat pois, niin olen itse ainakin nähnyt ketoosidietin toimivan. (Silloin jää kyllä urheilut vähiin/pois dieetin ajaksi)
Jos urheilet sen verran kuin sanot, niin sillon yksinkertaisesti tarvitset Paljon energiaa, ja ei ihme jos paikkoja kolottaa noilla kaloreilla. -> Lihasten voisi kuvitella syövän itseään, kun energiavarat ei muuten riitä.
Ja nukutko tarpeeksi? Itse huomaan kyllä helposti aamulla eron kropassa, jos nukun alle 7h treenipäivän jälkeen.
Jos ruokailu on jäänyt vähiin, ennen ja jälkeen treenin, niin eron huomaa myös aamulla.

Tällaista tuli itsellä mieleen.

Itselläni on palkkarina pelkkä hera ja hyvin palautuu. Ei se hiilari siinä palkkarissa ole mikään ehdottomuus. Tosiaan jos/kun nostat kaloreita, niin pikkuhiljaa. Jos nostat suoraan sinne ~2000, ei aineenvaihdunta välttämättä pysy mukana. Venyttely kannattaa aina, vaikka olisikin paikat kipeänä. Venytät vain siinä mukavuusrajan kohdalla. Ei tarvitse edes pitkiä venytyksiä kun keskityt siihen, että hiukan venyvyys paranee ja venyttelet usein. Kireät lihakset tuo mukanaan kaikenlaisia ikäviä vaivoja. Ketoosilla pystyy kyllä treenaamaan, mutta korkeasykkeinen aerobinen kannattaa vaihtaa vaikka ihan kävelyyn.

En ole mikään guru ja muut saavat tyrmätä vinkkini mutta tässä tulee:

- Lihashuolto: Venyttelyä ja putkirullausta, jos on varaa niin säännöllinen hieronta. Itse joskus käytän myös kylmägeeliä kipeille paikoille ja menen saunaan, aukoo muuten aika hyvin paikkoja, tosin en osaa sanoa onko miten terveellistä/suositeltavaa mutta minulla toimii.
- Vedenjuonti tasaisesti pitkin päivää, treenin aikana juotavan veden sekaan suolaa. EDIT: Et syö siis suolaa juurikaan? Ei ihmekkään että paikkoihin koskee. Natriumin saanti on tärkeää. Syö suolaa 5-7g päivässä.
- Pidätkö välillä kevyempiä viikkoja?
- Laadukas palautusjuoma, mitä lisäravinteita käytät? Eivät ole oikoteitä onneen mutta magnesium on minulla poistanut kivut pohkeista ja ranteista.

Laita päivän ruokavaliorunko näkyville niin selviää mikä siellä turvottaa. Juotko paljon maitoa/syötkö paljon maitorahkaa? Minuakin joskus turvottaa rahkapirtelö, jossa loraus maitoa ja marjoja.

Normaalin päiväni ruuat

Aamupala puuroa ja kananmunia 2 kpl tai ruisleipää+leikkelettä/juustoa ja kasviksia päällä ja kananmunaa
Lounas lautasmallin mukaan 1/2 salaattia ja raejuustoa, 1/4 ruokaa (vältän perunaa, pastaa, riisiä), ruisleipä+margariini, ehkä hedelmä Päivällinen samanlainen annos, vähän vähemmän ruokaa
Iltapala 2-3 munakasta tai rahkaa/raejuustoa pilttiä ja pähkinärouhetta

Syön kouluruokaa aamupala, lounas ja päivällinen. Maitoa en juo juuri koskaan, tarvisiko edes jos syön kuitenkin muita maitotuotteita (juustoa, rahkaa, raejuustoa). En usko että voisin liian vähän saada suolaa, kyllähän sitä kuitenkin leivästä ja tavallisesta ruuastakin tulee ja munakkaisiin yleensä ripottelen suolaa.

Syön magnesiumia kyllä lisäravinteena, lisäksi d-vitamiinia ja kromia, omegoita olen syönyt myös aikaisemmin, nyt pitäisi ostaa uusi purkki.

Putkirullaus kiinnostaa, miten se toimii? :)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Syö enemmän, eihän tuommonen 1500 kcal ole mistään kotoisin jos työkin on fyysistä. Ja jätä aerobisia vähemmälle ja keskity punttiin ja syömiseen. Varmasti alkaa tapahtua. Tuo paha palautumisongelma voi olla seurausta myös esim. hormooniongelmista jos olet kauan vetänyt tuollaista kituuttamista ja vähillä rasvojen saannilla.

Zone-sarja -42%
Pidä vaikka pari viikkoa ruokapäiväkirjaa, johon merkkaat aivan kaiken, minkä suuhusi työnnät. Jopa kahvin sokerit ja oikeastaan kaiken muun, paitsi veden.

Toimiiko suoli normaalisti? En usko sinulla olevan rasvamaksaa tai maksakirroosia, joten tuskin askiitteksesta on (johtuu siis porttilaskimon ahtaumasta, eikä poistu vatsaontelosta itsekseen). "Turvotus" johtunee siis suolistosta.

Treenaatko millaisella ohjelmalla? Huonolla ohjelmalla saa varmasti paikat kipeäksi ilman kunnon tuloksia.

Tällä hetkellä en treenaa varsinaisesti minkään ohjelman mukaan, teen vuorotellen ylä- ja alakroppaa ja joka kerralla myös vatsat. Suoli toimii ihan hyvin. Turvotus siis meinaa ihan "kokovartaloturvotusta" ei pelkästään mahaan, vaan myös jalkoihin tuntuu kertyvän nestettä heti treenien jälkeen, tämän huomaa sukista. Pidän joka päivä jalkoja puolisen tuntia ylhäällä, en tiedä onko siitä varsinaisesti apua mutta helpottaa hieman jaloissa tuntuvaa "painetta".

Tänään olen koittanut syödä hieman enemmän, pelottaa vaan vähän että homma lipeää käsistä kokonaan ja alan mättää kuin pieni eläin.. Huomaa kyllä että aineenvaihdunta heti nopeutuu kun tulee nopeammin nälkä! Kävin salillakin treenaa yläkroppaa, jalat on vieläkin ihan jumissa tiistain jalkatreenistä (joka ei edes ollu mikään tappotreeni..).

Turvotus siis meinaa ihan "kokovartaloturvotusta" ei pelkästään mahaan, vaan myös jalkoihin tuntuu kertyvän nestettä heti treenien jälkeen, tämän huomaa sukista.
Kuulostaa ihan hormooniongelmalta eli nyt sitä ruokaa lisää ja etenkin rasvaa! Kilpirauhanen yms alkaa temppuilla. Mulla alko itselläni kipirauhasen vajaatoiminta tuommoisella oireilulla. Palautumisongelmat, hiukset lähti, naama-jalat turvoksissa jne.

Kilpirauhasessa ei ole ongelmaa, se on testattu. Itsekin epäilin sitä, kun hiuksiakin lähtee ja iho on tosi kuiva, mutta testin mukaan ei ole vajaatoimintaa.

Jep lisää ruokaa peliin, maltilliset miinukset esim. 300-500 kcal miinuksella on hyvä. Arvioi jollain laskurilla kulutusta. Jos harrastat aeroobista paljon, teet fyysistä työtä ja käyt lisäksi salilla niin kyllä tuo 1500kcal kuulostaa aika vähältä. Hatusta heitettynä kulutuksesi aktiivisina päivinä voi olla jopa 2500, vähemmän aktiiviisina (käyt töissä mutta et salilla/lenkillä) voi olla 2000. Arvioi nuo siis itse jollain laskurilla, en tiedä onko nuo luvut miten lähellä totuutta. kokeile syödä esim 2000kcal ja seuraa painoa miten kehittyy. Jos paino ei laske, pudota kaloreita jne. Hyvä painonpudotustahti olis jotain 0,5kg-1kg viikossa maksimissaan. eli jos 10kg haluat pudottaa niin on kyseessä 10-20 viikon projekti.

Back
Ylös Bottom