turvottavat ja kaasuttavat ruoat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja hcbabe
  • Aloitettu Aloitettu
Ikä
45
Olenpas nyt kyllästynyt kahteen asiaan. Tarttis siis tehä jotain.

Eka: Lymfaterapiasta huolimatta kroppani kerää nestettä niin perkuleesti ja näytän vatsa turvoksissa vähintään 6kk:lla olevalta. Ja todellakin, vatsani on nestettä ei rasvaa, lymfahoitaja vahvisti tämän. Nyt siis hakusessa kaikki turvottavat ja nestettä keräävät ruat, jotta osaisin jatkossa niitä välttää. Itse olen miettinyt seuraavien keräävän nestettä/turvottavan:

- salmiakki
- suola
- sipsit
- hernekeitto
- hiilihappo(?)
- alkomahooli
- pavut (?)

Mitä muita teille tulee mieleen?

Toka: sen lisäksi, että näytän raskaana olevalta, paukuttelen milloin missäkin, siis vahingossa tietenkin, ja sitten saan hävetä silmät päästäni kun vieressä olevat treenaajat/työkaverit/kämppikset pyörtyvät kaasuihini. Elikkäs mitkä ruat/juomat olette huomanneet keräävän ilmaa suolistoon? Omia havaintojani ja epäilyksiäni:

- ruisleipä ja näkkäri
- lakritsi
- idut

Auttakee ny, kesäki tulossa, ei viittis kaasusena ja pöhöttyneenä rannalle juu nou...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itsellä ainakin on melko kaasuinen olo papu-linssi-padan jälkeen, sinänsä sääli kun se on niin hyvää. Omenaan ei auta myöskään koskea ja raaka kaali esim. salaatissa tekee pahaa. En tosin tiedä mikä osuus sappirakon puuttumisella on tähän, varmaan jokin. Tiukkaa tavaraa se kaali on kuitenkin kenen tahansa ruuansulatukselle.

hcbabe sanoi:
Toka: sen lisäksi, että näytän raskaana olevalta, paukuttelen milloin missäkin, siis vahingossa tietenkin, ja sitten saan hävetä silmät päästäni kun vieressä olevat treenaajat/työkaverit/kämppikset pyörtyvät kaasuihini. Elikkäs mitkä ruat/juomat olette huomanneet keräävän ilmaa suolistoon? Omia havaintojani ja epäilyksiäni:

- ruisleipä ja näkkäri
- lakritsi
- idut

Auttakee ny, kesäki tulossa, ei viittis kaasusena ja pöhöttyneenä rannalle juu nou...

nää on ihan vaan omia havaintoja, mutta pistetään kuitenkin:

-herneet kaikissa muodoissaan
-ruisleipä etenkin tuoreena, mutta muutenkin
-ruuan liian nopea mättäminen
-liikaa nopeata hiilaria sisältävät safkat, kuten joku kouluruoka tyyliin valkoista riisiä paljon, pari vaaleata leipää ja vähän jotain lihakastiketta.
-heraproteiini silloin kun sitä aloin käyttämään (ekat pari kk), mutta jostain syystä ei enää?
-sipsit ja irtokarkit etenkin runsaat määrät
-pähkinät jos ottaa isomman määrän kerralla
-runsas maidon juominen ruuan kanssa (ja muutenkin)? (tästä en ole ihan varma mutta epäilyksiä on) :)
-pitkä syömättömyys ja siihen päälle isompi ateria. Tai ei tarvi välttämättä olla edes iso ateria.

ja sitten toinen lista ruuista ja muista asioista, joilla en havaitse vastaavia negatiivisia vaikutuksia:

-aamulla (ja muulloinkin) puuro (eloveena/plus) ja lisukkeena mehukeitto/voi tms. puurosta mulla ei ole pahaa sanottavaa :)
-pienempiä aterioita usempi päivässä.
-runsasproteiiniset ateriat maltillisella tahdilla nautittuna.
-välipaloilla ei mitään karkkeja, sipsejä, leivoksia ym.

Oho, pitää mennä nukkumaan. Mutta tossa nyt jotain ajatuksia. :zzzz:

Lisätään listaan Light-karkit ja -limpparit. Karkeista toffee (en nyt muista karkin nimeä) teki suorastaan tuskaisen olon. Oisko Aspartamilla jotain tekemistä asian kanssa?

Ilmatar sanoi:
Lisätään listaan Light-karkit ja -limpparit. Karkeista toffee (en nyt muista karkin nimeä) teki suorastaan tuskaisen olon. Oisko Aspartamilla jotain tekemistä asian kanssa?
Varmaan ollut Dietorelle. ihan tappotuote vatsalle, kokemusta on täälläkin. :jahas:

-Purkan jauhaminen voi joillekin kerätä ilmaa vatsaan.

-Hedelmistä onkin omenat jo mainittu, mutta olen huomannut myös päärynöiden aiheuttavan pöhöä.

-Soijarouheet ja -jauhot, jos eivät ole saanut turvota vähintään 10 min., kuin myös leseet.

Mulla turvottaa ja kerää kaasua ainakin nämä:

Olut (kerää ihan hulluna kaasua)
Sipsit
Juusto
Jätski
Vaalea ja Tumma leipä
Pitzapohja
kasvikset raakana (porkkana, kukkakaali jne.)
Pasta (+kaikki makaronit, nuudelit ym).
Jauheliha
Naudan ja sian liha kaikissa muodoissa
Herneet
Karkit
Kananmuna
Palautusjuoma
muut maitotuotteet vaikka en ole laktoosi-intolerantikko (tutkittu).

Välillä tuntuu siltä että vatsa on turvoksissa ja kaasua täynnä kokoajan. Esim nyt. Vituttaa oikein.

Miikkah sanoi:
Mulla turvottaa ja kerää kaasua ainakin nämä:

Olut (kerää ihan hulluna kaasua)
Sipsit
Juusto
Jätski
Vaalea ja Tumma leipä
Pitzapohja
kasvikset raakana (porkkana, kukkakaali jne.)
Pasta (+kaikki makaronit, nuudelit ym).
Jauheliha
Naudan ja sian liha kaikissa muodoissa
Herneet
Karkit
Kananmuna
Palautusjuoma
muut maitotuotteet vaikka en ole laktoosi-intolerantikko (tutkittu).

Välillä tuntuu siltä että vatsa on turvoksissa ja kaasua täynnä kokoajan. Esim nyt. Vituttaa oikein.
Aika jännä, että sulla lihakin aiheuttaa oireita.. Ja kananmuna.. Aiheuttaako jauheliha oireita ihan sellaisenaan paistettuna ja perusmausteilla(esim. pippurisekoitus) maustettuna? Nuo muut tuosta listasta mä kyllä ymmärrän erittäin hyvin! Tiesitkö, että oluessa on varmaan eniten gluteenia, kuin missään alkoholijuomissa? Noista useimmista listan ruoka-aineista löytyy myös gluteenia suuria määriä(ouluen lisäksi ainakin mm. leivät, pastat, pizzapohjat, useimmat karkit sisältävät gluteenia). Tuossa siis voisi olla yksi selitys näille oireille, eli et siedä gluteenia.
Tämä maitotalaoustuotteiden sopimattomuus voi aiheutua sitten taas näiden muiden tuotteiden sopimattomuudesta(eli muut tuotteet ärsyttävät suolistoa ja vatsaa, jolloinka elimistö herkistyy myös maitotaloustuotteille).
Itselleni myös sokeri itsessään aiheuttaa oireita. Palautusjuomana käytän pelkkää heraproteiini-isolaattia. Raa´at kasvikset, ainakin suurina määrinä nautittuna, aiheuttaa vatsan puruja useimmille ihmisille.
Noista maitotaloustuotteista vielä sen verran, että kun itselläni oli vatsaoireet pahimmillaan, en pystynyt käyttämään edes hyla-tuotteita ilman oireita. Gluteeniton ja vähähiilihydraattinen ruokavalio mahdollisti myöhemmässä vaiheessa myös maitotaloustuotteiden käytön ilman minkäänlaisia oireita. :)

Kaali ja pahimmat pierut on taattu

Pikkupapu sanoi:
-Purkan jauhaminen voi joillekin kerätä ilmaa vatsaan.

Toi purkka on mulle myrkkyä, varsinkin jos joudun duunissa istumaan paljon! Olo on kuin ilmapallolla, kiva sitten mennä vessaan ja päästellä sellaisia puolen minuutin pieruja!! :thumbs:

Kotimaisten viljojen poisjättäminen rauhoitti minulla vatsan täysin. Kestää hyvin kaalia ja papujakin nykyisin. Hiilihappo ja purkka perkeleestä edelleen, tosin aiheuttavat lähinnä röyhtäilyä... ...pysyttelen kohtuudessa.

Omien kokemuksieni mukaan ainakin kalja, ruisleipä (eritoten tuore) ja pulla pistää kaasutehtaan käyntiin ja perseen rallattamaan. Yhdistävänä tekijänä noissa lienee hiiva. Yleensä kuivatan ruispalat kunnolla ja näin ilmavaivat vähenee huomattavasti verrattuna tuoreeseen tavaraan.

täytyy nyt tääki kokemus jakaa kaikille...elikkä miinuskaloreilla ollaan ja maanantaina pidin pienimuotoisen mässypäivän. En vetänyt mitään hirveitä määriä roskaruokaa mutta tulipa sitten kuitenkin vedettyä 400g lakritsia. Voi vittu minkä neste pöhön toi keräs mulle, olo on ollu ku ryhävalaalla koko viikon. Rupesin olemaan jo epätoivoinen ku toi neste ei vaa alkanu poistumaan vaikka mitä tein. Onneks nyt aamulla kattelin itteeni peilistä ja vihdoinkin noi nestee rupee poistumaan..En kyllä ikinä vedä noita lakuja, ainakaan suuria määriä kun ilmeisesti kroppa on näköjään erityisen herkkä niille.

Mulla näyttäis jopa normaalit kaurahiutaleet turvottavan ja keräävän ilmaa vatsaan :( Vaihdoin pikakauraan, ja tadaa, kaikki on taas ok. Ainakin toistaiseksi.

ruoka joka ei kunnolla ole sulanut ruonsulatuselimistön alkupäässä (pötsi/ohutsuoli) jatkaa matkaansa kuitenkin peristaltiikan vaikutuksesta eteenpäin suolistossa, missä se sitten mätänee ja kaasuuntuu.

mm. hiilarit ja proteiinit vaatii täysin erilaiset ph ja entsymaattiset olosuhteet sulaakseen mahalaukussa.

Pahimpia kaasunmuodostajia minulla:
- osa keinotekoisesti makeutetuista tuotteista esim. Valion sokerittomat mehukeitot (hassua kyllä funlight rahkassa ei aiheuta kaasua)
- paprika
- kananmuna / kananmunanvalkuaiset
- sitrushedelmät

Käytin yhteenaikaan apteekista saatavia Cuplaton/Minifoam -pillereitä jatkuvasti - ne vähentävät kaasunmuodostusta. Niistä ei ole haittaa (apteekkarin mukaan), mutta onhan se parempi laittaa ruokavalio kuntoon niin ei tarvitse pillereihin turvata.

-Kaali #1!!!!
-Pavut
-Purkka ja laittilimu
-Rahka+lese combo
-Vihannekset yleensäkin
-Proteiini
-Massakausi noin yleensä:D Dieetistä puhumattakaan :rolleyes:

Näköjään kaikki "terveellinen" kaasuttaa ja mäkkisatsit ei;)

Ironbutt sanoi:
Käytin yhteenaikaan apteekista saatavia Cuplaton/Minifoam -pillereitä jatkuvasti - ne vähentävät kaasunmuodostusta.

Kahtelin tossa apteekissa joskus jotain valmistetta (en muista nimeä) jossa oli amylaasia/proteaasia edistään ruonasulatusta mutta hinta oli sen verran typerryttävä että loppujen lopuksi ei oikein kannata. Heikohko hinta/hyöty suhde. Bromeliini olis kans kova sana mutta apteekin tyttelöinen ei ainakaan myöntänyt sellaista olevan apteekin valikoimissa. Pälyili siihen malliin kuin olisin kysellu vähintäänkin kovimman luokan huumehia...:rolleyes:

Leseet
Rouheet
Oligofruktoosi (käytetään usein proteiinipatukoissa)
Inuliini (tätä myös näkyy proteiinipatukoissa)
Sorbitoli

Näitä vältän viimeiseen asti!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom