Turvallisuusalan amk?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tapout
  • Aloitettu Aloitettu
Täältä varmasti löytyy joku joka suorittaa em tutkintoa. Kertokaa kokemuksia ym hyödyllistä tiedettävää pääsykokeista ym. Erityisesti kiinnostais toi Laurean toiminta. Onko Lohjalla joku vastaava? Kiitos etukäteen!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse tutkiskelin kanssa tuota asiaa pari vuotta sitten. En löytänyt muualta kuin Laurealta tuota koulutusta, miten lie nykyään? Vaatimukset tais olla aika kovat, olisko ollu jotain että vuonna 2005 min.pisteet sisään oli 93/100 tms.. Fiksummat korjatkoon.

Laurea on tällä hetkellä ainoa oppilaitos, jossa koulutetaan turvallisuusalaa amk-tasolla. Toimipiste sijaitsee Espoon Leppävaarassa.

Vuonna 2005 alin pistemäärä, jolla pääsi sisään oli 84. Vuonna 2007 sisään pääsi 88 pisteellä. Pisteet jakautuvat seuraavasti:

Koulumenestys 55 pistettä (Tarkemmin hakijan oppaasta, http://nuortenhaku.laurea.fi/)
Ensimmäinen hakutoive 5 pistettä
Valintakoe 35 pistettä
Työkokemus 5 pistettä (Yleinen työkokemus, 2kk/piste)

Pääsykokeissa oli viime vuonna kirjallinen osio sekä yksilöhaastattelu. Kirjallisessa osiossa olivat mukana myös ruotsin- ja englanninkieliset osiot, joista ainakin ruotsi näytti syljettävän monia. 2006 mukana oli samoin yksilöhaastattelu ja kirjallinen osio, jossa mitattiin lähinnä luetun ymmärtämistä. Pääsykokeissa on kuitenkin aikojen saatossa ollut mukana myös ryhmäkeskusteluita, parihaastatteluja ja muuta mukavaa. Itse asiassa en ole täysin varma oliko viime vuoden kokeissa yksilö- vai parihaastattelu...

Se mukava puoli turvan pääsykokeissa on, ettei niihin ole ennakkomateriaalia lainkaan. Paikalle siis vaan reippaalla asenteella, sillä haastatteluiden merkitys on todella huomattava. Omalla kohdallani lähtöpisteet olivat koulumenestyksen, työkokemuksen ja ensimmäisen hakutoiveen vuoksi maksimissaan. Taustat turvallisuusalaltakin olivat ikääni nähden kohtuullisen vahvat. Silti ylitin vain pisteellä sisäänpääsyyn vaaditun rajan.

Onko kellään kokemusta onko sinne saman alan aikuislinjalle ihan yhtä haasteellista päästä? Mulla tulee täydet pisteet työkokemuksesta ja ilmeisesti ekstrapisteitäkin alakohtaisesta kokemuksesta, mutta varsinkin valintakokeella on näköjään tosi suuri painoarvo koko pisteisiin. Mitä se koe sitten sisältää? Tai siis lähinnä onko se samaa tavaraa suunnilleen kuin nuortenkin koe?

No nyt tuli sitten sekin kokeiltua. Nimittäin kävin siellä Laurean turva-alan valintakokeessa. Aikuisten linjalle se on sitten näköjään hyvin samanlainen kuin nuortenkin, mitä nyt noita aiempia viestejä katselin. Tänä vuonna kirjallisissa oli kaksi lehtiartikkelia, ruotsiksi ja englanniksi ja niistä pari kysymystä ja toisessa osiossa sitten haastattelut pareittain. Sisäänpääsyn rima tuntuis olevan aika korkealla, mutta ei kai se auta kuin jännittää sinne heinäkuulle jonnekin... :rolleyes:

Itsellä on vähä semmonen fiilis että aikkariksi on jopa vaikeampi päästä kuin normilinjalle. Aika laadukasta hakijaa tuntuu olevan ainakin viranomaispuolelta, mistä aika suuri osa opsikelijoista nykyään tuntuu tulevan.

Tsemppiä vaan Habatukselle hakuun, toivottavasti natsaa! Itse sain juuri koulun joulun alla pakettiin, tosin ns. nuorisopuolella.

Kiitti ja toivotaan parasta!
Joo, tasoahan siellä näytti löytyvän aikuispyrkijöissä. Siellä koeosioiden välisen odottelutuokion aikana jututin väkeä jonkun verran ja bongasin heti muutamia, jotka olivat suorittaneet poliisin ammattitutkinnon. Toisaalta oli siellä myös niitä minunkaltaisia, joilla on vartijan at (tai ne välttämättömät kurssit) alla ja työkokemusta määrä X. Tiedä sitten koetetaanko valinnoissa kuitenkin harrastaa jonkinmoista hajontaa ihmisten taustojen suhteen vai jyrääkö joku tietty ammattikunta toisia sisäänpääsyssä.... Mut mitäpä minä tuota spekuloin, sieltähän se tieto tulee aikanaan!

Äh. Joudun sit näemmä jännittämään ihan viimeseen asti kun nyt oon varasijalla! :hyper: Hmph, sais nyt sit joku luopua vaikka paikastaan... ;)

Eikös Hiekkaharjussa, Vantaalla oo jonkinsortin Turvallisuusalan amk ?

Hiekkaharjussa Variassa voi suorittaa turvallisuusalan perustutkinnon, joka on siis ammatillinen tutkinto, ei ammattikorkeakoulu-tasoinen.

Joku tuossa mainitsi, että aikuispuolella olisi kova taso kun löytyy poliiseja ym. Omasta mielestäni esimerkiksi poliisin tai vartijan ammattitutkinnosta ei kauheasti ole hyötyä tuossa Laurean koulutusohjelmassa. Koulutuksen pääpaino on yritysturvallisuudessa ja liiketoiminnassa, joten en oikein koe poliisin tutkinnon tukevan hommaa kauheasti. Toki yhteisiäkin elementtejä näissä koulutuksissa on, kuten rikostorjunta. Ja tietysti käytännön työkokemus turvallisuusalalta on aina hyödyksi. Pitäisin aikuispuolella vahvuutena nimenomaan opiskelijoiden työkokemusta.

Yleinen harhaluulo on, että Laurean turvallisuusalan koulutusohjelma olisi jokin 3,5 vuoden vartijakoulu. Jos toiveena on työskennellä aikanaan kentällä tai muuten "suorittavissa turvallisuusalan hommissa" niin en suosittele Laureaa. Vartiointiliikkeissä ja vastaavissa VAT ja erityisesti TVEAT soveltuvat varmasti paremmin. Turvallisuusalan amk-tutkinto antaa eväitä lähinnä tiukasti liiketoimintaa tukeviin turvallisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin tai yritysturvallisuuden asintuntijan hommiin. Esimerkiksi Laurean koulutuksen pohjalta en itse lähtisi vaikkapa palotarkastajan tai vartiointiliikkeen esimiestehtäviin, niihin löytyy paljon paremmat valmiudet antavia koulutuksiakin.

Onnea Habatus80:lle, käsittääkseni aika usein löytyy muutama jotka eivät ota paikkaa vastaan joten jos et ihan viimeisellä varasijalla ole niin eiköhän paikka löydy.

Niin ja selvennykseksi sen verran, että opiskelen itse kyseisessä koulutusohjelmassa. Eli ihan kaikki mielipiteeni eivät ole pelkkää mutua. :)

Joku tuossa mainitsi, että aikuispuolella olisi kova taso kun löytyy poliiseja ym. Omasta mielestäni esimerkiksi poliisin tai vartijan ammattitutkinnosta ei kauheasti ole hyötyä tuossa Laurean koulutusohjelmassa. Koulutuksen pääpaino on yritysturvallisuudessa ja liiketoiminnassa, joten en oikein koe poliisin tutkinnon tukevan hommaa kauheasti. Toki yhteisiäkin elementtejä näissä koulutuksissa on, kuten rikostorjunta. Ja tietysti käytännön työkokemus turvallisuusalalta on aina hyödyksi. Pitäisin aikuispuolella vahvuutena nimenomaan opiskelijoiden työkokemusta.

Yleinen harhaluulo on, että Laurean turvallisuusalan koulutusohjelma olisi jokin 3,5 vuoden vartijakoulu. Jos toiveena on työskennellä aikanaan kentällä tai muuten "suorittavissa turvallisuusalan hommissa" niin en suosittele Laureaa. Vartiointiliikkeissä ja vastaavissa VAT ja erityisesti TVEAT soveltuvat varmasti paremmin. Turvallisuusalan amk-tutkinto antaa eväitä lähinnä tiukasti liiketoimintaa tukeviin turvallisuuden johtamis- ja kehittämistehtäviin tai yritysturvallisuuden asintuntijan hommiin. Esimerkiksi Laurean koulutuksen pohjalta en itse lähtisi vaikkapa palotarkastajan tai vartiointiliikkeen esimiestehtäviin, niihin löytyy paljon paremmat valmiudet antavia koulutuksiakin.

Onnea Habatus80:lle, käsittääkseni aika usein löytyy muutama jotka eivät ota paikkaa vastaan joten jos et ihan viimeisellä varasijalla ole niin eiköhän paikka löydy.

Niin ja selvennykseksi sen verran, että opiskelen itse kyseisessä koulutusohjelmassa. Eli ihan kaikki mielipiteeni eivät ole pelkkää mutua. :)

Hyvin pitkälti samaa mieltä, itse valmistuin viime syksynä ja nyt painan duunia finanssialan suuren toimijan leivissä tietoturva-asiantuntijana (vielä vanhan OPSin tietoturvakurssien voimalla :D).

Tuo "vartijakoulu"-imago pitäisi saada jotenkin muutettua, kuitenkaan vartioinnista ei juuri koulussa puhuta.

Tosin työmarkkinoilla tilanne muuttuu tällä hetkellä aika kovasti, kun ennen töitä tuntui löytyvän riskienhallinnan asiantuntijahommista aika helposti, alkaa nyt olemaan jo tiukempaa. Sen vuoksi juuri vartiointiala ja palotarkastajan tehtävät vetävät juuri nyt aika hyvin. Varsinkin tradenomitaustaisten palotarkastajien määrän kasvu on hieman huolestuttavaa, koska Laurean osaaminen ei kosketa rakennuspuolta yhtään. Mutta kylmä tosiasia on että edes AMK-inssit eivät vaivaudu pelastuslaitoksen hommiin, koska saavat rakennusalalta parempaa liksaa.

Lisäksi vartiointipuoli vetää tällä hetkellä aika hyvin, huolestuttavaa on että sinne mennään jopa palveluesimiehen tehtäviin, joka on mielestäni 3,5v tuhlausta, koska noihin tehtäviin riittää hyvin pitkälti työkokemus, VAT sekä TVEAT. Tosin nuo vartiointipuolelle jäävät (itsekin painoin stevarina duunia koulun ohella) ovat usein laiskemmasta päästä ja vähiten oma-aloitteisia, jotka tyytyvät heti koulun jälkeen vähän parempiin hommiin ja vähän parempaan liksaan. Itse en kuitenkaan 3,5v koulun penkillä uhraisi vartiointifirman PEM:in hommien takia. No, mutta kukin tavallaan.

Aikuispuolella kuulemma kova taso, mutta kyllä sielläkin vaatimukset on pudonnut aika roimasti. Nyt näemmä otetaan jo kohde-esimies kokemuksella sisään. Pari vuotta sitten tuollaisella taustalla ei olisi päässyt edes pääsykokeisiin. Mutta La Urean tehtävä on tehdä rahaa osakkeenopmistajilleen, joten paikat on täytettävä hinnalla millä hyvänsä :)

Poliiseilla ja muilla virkamiehillä tutkinto on lähinnä tie yksityisenpuolen hommiin, enää ei pelkällä poliisikoululla ole niin suuri huuto kuin muutama vuosi sitten.

Aikuispuolen tulokset näköjään löytyvät netistä. Sisään päästiin, mutta harkinnassa vielä jaksaako vielä tänä syksynä aloittaa opiskelut. Kerroin jo haastattelussa ihmetteväni suuresti pääsykokeita, joista minulla ei juurikaan ollut hajua ennenkuin paperit iskettiin eteen. Siis kyseessähän oli puhdas kielikoe! Olisin kyllä moiseen kouluun hakiessani odottanut hieman jotain muuta vai onko opiskelu niin kansainvälistä että englanti ja ruotsi on taituttava kiitettävästi.

Itsellä takana pelastusalan amk-tutkinto ja palomestarin hommia väännän nykyisin. Hieman olen jo ollut yhteydessä miten paljon opinnoista saisi hyväksiluettua aikaisemman tutkinnon pohjalta. Ainakin perusopintoja tuskin tarvitsee uusia ja harjoittelut ja muutamat osa-alueet saan toivottavasti unohtaa. Hinku koulun penkille ei näin kesällä ole mikään erityisen suuri, mutta motiivina kouluun hakemiseen oli hienosti sanottuna ammatillisen katsontakannan laajentaminen. Jos Pelastusopisto on Safety niin tämä on Security, tai sellainen mutu ainakin on. Tuskin työtehtävät kuitenkaan mihinkään muuttuisivat vaikka tuon koulun kävisinkin, lähiopetusta vaikuttaisi olevan todella vähän, tarkoittanee helppoa koulua tai paljon kotona vääntämistä. Työn ohessa tuon pitäsi sujua ongelmitta, kun palkanmaksajakin on lupautunut tukemaan mahdollisia opiskeluja taloudellisesti.

Paljonkohan tuonne on ollut hakijoita, ainakin siellä auditoriossa oli melko iso poppoo..

Selvyyttä vaihtoehdoille?

Morjesta pöytään!
Huomasin että vähän vanha keskustelu, mutta jos jotain tietoa viellä sais :) Näytti vaan olevan porukkaa, jotka jopa on opiskelemassa/opiskellu kyseisellä alla..

Mietin vaan että osaisko joku neuvoa ja kertoa, että mihin sitä kannattais lähtee opiskelemaan, jos haluaa turvallisuusalalle valtion hommiin? Mielenkiintona siis itselläni aina ollut rikostorjunta ja tälläset valtion ns. "salaiset tehtävät" tietoliikenteen puolella (vastavakoilu, tietojen suojaaminen ym.). Olen lukenut ja ymmärtänyt, että poliisilla ja SuPo:lla on paljon siiviilejä töissä tämänkaltaisissa hommissa, joilla ei ole poliisikoulutusta. (SuPo:lla jopa 45%) Kovat on kyllä haaveet, mutta niin pitääkin :)

Eli yleisesti selvyyttä kaipisin opiskelu mahdollisuuksiin! Turvallisuusalaa kun on mahdollisuus opiskella sekä ammattikoulun että AMK:n puolella, ja niiden sisälläkin vielä linja/erikoistumis mahdollisuuksia (valinnaisia-aineita). Eli minne opiskelemaan ja mihin erikoistumaan?
Ammatti mulla on jo ja useita vuosia työkokemusta ja ikää kohta 24. Varsinaisista turvallisuusalan hommista ei oo kokemusta, mutta en pidä sitä nyt minään esteenä. Opiskelu ei ole koskaan turhaan, niihän sitä sanotaan, mutta en kuitenkaan haluais istua siellä penkillä ja saada jälkikäteen teitää, että parempikin vaihtoehto on olemassa.

Arvostaisin suuresti jos joku vaivautuis vähän selventämään ja neuvomaan hyvää opiskelu reittiä, etukäteen jo kiittäen!

Spaceman, valtion puolelle haettaessa Laurea ei välttämättä ole erityisen hyvä vaihtoehto. Supon ja KRP:n ei-poliisitaustaiset tyypit tosin ovat melko kirjavaa sakkia. Oikeustieteellinen tai jopa kadis voisivat olla fiksumpia suuntautumisvaihtoehtoja sulle.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Kuinka paljon tuolla Laureassa opiskellessa painottuu ruotsin kielen taito?
Opetussuunnitelmaa katsoessa tuntuu, että ruotsia pitäisi osata kohtuu hyvin jotta pärjää? Itse olen nyt lukiossa kolmatta vuotta ja tarkotus olis hakea kevään yhteishaussa jatko-opiskelemaan ja turvallisuusala olisi yksi vaihtoehto. Lukiossa suoritin kaikki ruotsin kurssit ensimmäisten puolentoista vuoden aikana rimaa hipoen ja sen jälkeen en ole ajatustakaan uhrannut ruotsin kielelle. Kielitaito ei siis ole lähelläkään "hyvää tai tyydyttävää", kuten tuolla opetussuunnitelmassa mainitaan.
Olisi mukava kuulla muutakin tuolla opiskelusta + jos löytyy niitä jotka ovat päättäneet opintonsa, niin millaisiin töihin tuolta joutuu.

Kiitos rafael,

kyllä tosiaan useita vaihtoehtoja pyöritelly ja yritän selvittää että mikä olisi paras tie. Jopa puhdas IT-ala tietoliikenneturvallisuuden puolella käyny mielessä. On vaan tosi vaikea joskus kartoittaa, että mitä kauta pääsee tavoitteeseen, usein kun vaihtoehjota on monia ja välttämättä ei ole sitä "yhtä oikeaa" reittiä. Asiaa helpottais esim. tietyssä virassa olevan ihmisen kertomus, ammattiapu tai/sekä satunnaisten ihmisten kokemukset.

Nyt oon taas päivän viisaampi, mutta jatkampa tästä edelleen tiedon kaivamista.

Morjesta pöytään!
Huomasin että vähän vanha keskustelu, mutta jos jotain tietoa viellä sais :) Näytti vaan olevan porukkaa, jotka jopa on opiskelemassa/opiskellu kyseisellä alla..

Mietin vaan että osaisko joku neuvoa ja kertoa, että mihin sitä kannattais lähtee opiskelemaan, jos haluaa turvallisuusalalle valtion hommiin? Mielenkiintona siis itselläni aina ollut rikostorjunta ja tälläset valtion ns. "salaiset tehtävät" tietoliikenteen puolella (vastavakoilu, tietojen suojaaminen ym.). Olen lukenut ja ymmärtänyt, että poliisilla ja SuPo:lla on paljon siiviilejä töissä tämänkaltaisissa hommissa, joilla ei ole poliisikoulutusta. (SuPo:lla jopa 45%) Kovat on kyllä haaveet, mutta niin pitääkin :)

Eli yleisesti selvyyttä kaipisin opiskelu mahdollisuuksiin! Turvallisuusalaa kun on mahdollisuus opiskella sekä ammattikoulun että AMK:n puolella, ja niiden sisälläkin vielä linja/erikoistumis mahdollisuuksia (valinnaisia-aineita). Eli minne opiskelemaan ja mihin erikoistumaan?
Ammatti mulla on jo ja useita vuosia työkokemusta ja ikää kohta 24. Varsinaisista turvallisuusalan hommista ei oo kokemusta, mutta en pidä sitä nyt minään esteenä. Opiskelu ei ole koskaan turhaan, niihän sitä sanotaan, mutta en kuitenkaan haluais istua siellä penkillä ja saada jälkikäteen teitää, että parempikin vaihtoehto on olemassa.

Arvostaisin suuresti jos joku vaivautuis vähän selventämään ja neuvomaan hyvää opiskelu reittiä, etukäteen jo kiittäen!

On parempiakin vaihtoehtoja. Jos nimenomaan tietoturvallisuus kiinnostaa, niin aika vähän sitä tuola opiskellaan, eli muuta kautta kannattaa siihen pyrkiä. Ja yleensä jos joku tietty aihealue kiinnostaa, niin suosittelisin pyrkimään suoraan sen alan korkeakoulutukseen.

Ja kielissä ei tarvitse mikään nero olla. Onkin vähän omituista, että pääsykokeissa sitä niin painotettiin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom