Turvallisuudentunne parisuhteessa

Tällainen gallupin tapainen pystyyn: Miten tärkeää teille on tuntea olonne turvalliseksi suhteessa? Tai saako kumppani teissä aikaan erityisen turvallisuudentunteen? Yritätkö sinä saada kumppanisi tuntemaan olonsa turvalliseksi?

Mielellään vastauksia molemmilta sukupuolilta. :)

Omat vastaukseni: turvallisuudentunne on minulle äärimmäisen tärkeää. kyllä, miesystäväni saa minut tuntemaan oloni turvalliseksi (monessakin mielessä, hän suojelee minua omilta pään sisäisiltä möröiltäni ;) ). Haluaisin myös, että miehellä olisi turvallinen olo, ts. hän voisi luottaa siihen, että minä en naura hänen jutuilleen, loukkaa millään tavalla tai lähde pois.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
reinhardt sanoi:
Tällainen gallupin tapainen pystyyn: Miten tärkeää teille on tuntea olonne turvalliseksi suhteessa?...

Odotatko paljon "ei ole tärkeää"-vastauksia?

reinhardt sanoi:
Miten tärkeää teille on tuntea olonne turvalliseksi suhteessa? Tai saako kumppani teissä aikaan erityisen turvallisuudentunteen?

Todella tärkeää, ja kyllä saa.

Fyysistä turvattomuutta ts. väkivallan uhkaa en ole suhteissani koskaan kokenut, mutta tietynlaista henkistä turvattomuutta kyllä - edellisessä pitemmässä suhteessani koin, että minun on koko ajan mietittävä tarkkaan kaikki sanomiseni yms., ettei kumppani loukkaantuisi/suuttuisi, josta oli sitten aina seurauksena todella repivä ja henkilökohtaisuuksiin menevä riita. Ja tarkoitan tosiaan melkeinpä kaikkia sanomisia, esim. treeni- ja salijutuista en voinut puhua oikeastaan ollenkaan, ilman että exä sai jollain oikulla niistä riidan väännetyksi... Lisäksi turvattomuutta aiheutti se, että nuo riidat eivät koskaan pysyneet "normaaleina" olemme-eri-mieltä-tästä-asiasta -riitoina, vaan tapasivat aina jossain vaiheessa muuttua melodramaattisiksi pohdinnoiksi suhteen tulevaisuudesta ja rakkauden riittämisestä/ei-riittämisestä --> sitä oppi hyvin nopeasti lakaisemaan kaikki ikävät asiat maton alle ja pitämään suunsa supussa, kun pienimmästäkin, ystävällisestäkin, kritiikistä/parannusehdotuksesta (siis suhdetta koskevasta) toinen loukkaantui ja alkoi marttyyrin elkein miettiä, tuleekohan tästä suhteesta yhtään mitään...

Ja on muuten ollut välillä vaikeaa opetella pois noista vanhoista tottumuksista, kumppanin sanojen ylitulkitsemisesta, omien sanomisten jatkuvasta varomisesta ja "suodattamisesta" yms. Siitäkin huolimatta, että nykyisen kumppanin kanssa puhuimme nämä asiat selviksi heti suhteen alkumetreillä ja olimme todella yhtä mieltä siitä, että kyllä suhteen pitää kestää erimielisyydet ja riidat, vaikka sitten huudettaisiin ja möykättäisiinkin välillä; ne eivät saa horjuttaa itse suhdetta ja perusluottamusta siihen ja sen jatkuvuuteen. :haart:

Itse pyrin myös omalta osaltani rakentamaan luottamusta ja turvallisuudentunnetta mm. kuuntelemalla kumppaniani, olemalla kiinnostunut hänestä ja hänen asioistaan (rakkauden vastakohtahan ei ole viha, vaan välinpitämättömyys) ja yksinkertaisesti vain olemalla läsnä. :haart:

Kyllähän se on tärkeää, turvallisuudella tarkoitan lähinnä sitä että voin luottaa kumppaniin ja puhua hänen kanssaan mistä vain.. ja tietoa siitä etten jää yksin vaikka välillä olisikin raskaampaa..

Niin ja kyllä saa aikaan turvallisuudentunteen, ja kuulemma myös toisinkin päin...:)

Kostaja X sanoi:
Odotatko paljon "ei ole tärkeää"-vastauksia?

Itse asiassa en odota niinkään kyllä/ei -vastauksia vaan perusteluja ja sitä ajatuksenvirtaa, mihin nämä pakkiksen keskustelut yleensä avautuvat.

Ja sinänsä olen kyllä kiinnostunut tietämään, mitä miehet vastailevat, koska joku on minulle väittänyt, että turvallisuudentunne on tärkeää vain naisille, enkä oikein jaksa uskoa sitä.

Tottakai se on tärkeää, että pystyy luottamaan toisen ihmisen tukeen myös niinä huonoina aikoina.
Itse en pystyisi elämään suhteessa, jossa minulla olisi sellainen olo, että toinen ihminen ei tue minua tai pahimmillaan ei olisi lainkaan kiinnostunut siitä mitä teen.

Mä en siis tarvitse/halua mitään fyysistä tukea ja turvaa rakkaaltani, mutta henkistä tottakai tarvitaan. Ei sitä kaikista elämäntilanteista välttämättä jaksa yksin läpi taistella, joten on mukava tietää, että oli tilanne mikä tahansa niin aina on olemassa ihminen jolle voi huoliaan purkaa ja kenen kanssa voi yhteistuumin käydä ongelman kimppuun ja selvitä siitä.

"Haluaisin myös, että miehellä olisi turvallinen olo, ts. hän voisi luottaa siihen, että minä en naura hänen jutuilleen, loukkaa millään tavalla tai lähde pois."

No jos noi on niitä turvallisuuden kriteerejä, niin on mullakin sitten aika turvallinen parisuhde. Ihan tärkeita asiota, joskaan ihan 100% turvallisuudesta ei voi puhua koskaan kenenkään tapauksessa.

reinhardt sanoi:
Haluaisin myös, että miehellä olisi turvallinen olo, ts. hän voisi luottaa siihen, että minä en naura hänen jutuilleen, loukkaa millään tavalla tai lähde pois.

Siinä vaiheessa kun naiset ei enää naura mun jutuille niin mä olen huonossa hapessa. Toki on hyvä että tietyt jutut otetaan vakavasti, mutta kun mun tyyli sattuu olemaan, että tarinoidessa naureskellaan puolin ja toisin jokapäiväisessä kanssakäymisessä.

Joo, kun on turvallinen olo parisuhteessa niin ei tartte jännätä liikaa ja saa keskittyä olennaisempiin asioihin.

reinhardt sanoi:
Haluaisin myös, että miehellä olisi turvallinen olo, ts. hän voisi luottaa siihen, että minä en naura hänen jutuilleen, loukkaa millään tavalla tai lähde pois.

Niin, sulla on(ja on edelleen) piikikäs luonne, mutta nyt olet kasvamassa ihmisenä? Hyökkäys on paras puolustus? Ja kilpailuvietti kova.

Tööt.

Berserker sanoi:
Niin, sulla on(ja on edelleen) piikikäs luonne, mutta nyt olet kasvamassa ihmisenä? Hyökkäys on paras puolustus? Ja kilpailuvietti kova.

Tööt.

Jos pidät minua piikikkäänä, tapaisitpa isosiskoni. ;)

Turvallisessa parisuhteessa parasta on se, että kun ei itse ole puolustuskannalla, voi olla kiltti sille toiselle.

Proteos: nauramisella tarkoitin lähinnä sitä, että vakavasti kerrottuihin asioihin suhtaudutaan vakavasti, ei pilkallisesti, ylimielisesti tai vähätellen.

reinhardt sanoi:
Tällainen gallupin tapainen pystyyn: Miten tärkeää teille on tuntea olonne turvalliseksi suhteessa?

Jos tarkoitat että naisen pitäisi olla minulle joku Bodyguard niin ei ole tärkeää. Mutta se on tärkeää että voi luottaa toiseen, ei tarvitse miettiä jokaista sanaa etukäteen. Sellaista suhdetta on turha jatkaa missä pitää esimerkiksi viivytellä jonkun asian kertomista sen takia kun toinen on nyt "sillä päällä".

Samoin minusta on itsestäänselvyys se että jos olet kertonut jotain luottamuksellista kumppanille niin sitä ei sitten levitellä kolmansille osapuolille. :david:

Suositut

Back
Ylös Bottom