Turkuun muuttamisen hyvät ja huonot puolet...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tape80
  • Aloitettu Aloitettu
Tässä olemme nyt harkitsemassa vakavasti muuttoa pois Helsingistä, ja Turku on noussut aika korkealle listoilla. Olen vasta tänä vuonna viettänyt vapaa-aikaa turussa, joten kaupunki on hieman tuntematon minulle. Seuraavat asiat puhuvat vahvasti Turun puolesta:

-Meri(sukellus ja veneily+ rauhoittava vaikutus)
-Asuntojen hinnat
-Mukavat ihmiset(lyhyen tutustumisen kautta)
-Rautatie ja moottoritie Helsinkiin :)
-Mielestäni hyvä ilmapiiri kaupungilla(tämäkin koettu muutaman hotellivuorokauden aikana, joten totuus ei varmaankaan ole kaikkiaan tässä)

Huonoja puolia ei oikein muuta tule mieleen kuin Tps...;)

Mitäs muita hyviä puolia Turussa on mitä muualla ei, ja mitä huonoja. Haluaisin asua keskustassa, mutta joku hyvä asuinalue keskustan ja meren lähellä ei myöskään ole poissuljettu. Onko Turussa jotain spesiaalia mitä uudet ulkopaikkakuntalaiset eivät tiedä?

P.s tein oman ketjun koska en tarvitse seuraa baarista, joten tuo toinen ketju ei ihan vastaa tarpeitani:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Älkää enää miettikö vaan muuttakaa ja toimikaa:).Itse viettänyt elämäni parasta aikaa juurikin turussa.Työpaikan vaihdon takia piti muuttaa turusta pois (pitkän harkinnan jälkeen).
Asuinalueesta suosittelisin Portsaa (puutaloja lähellä keskustaa) ja tietty Aurajoen rannan vierustalla asumista kannattaa harkita aina!

Millaista asumismuotoa olet ajatellut? Kerrostalo, puutalo, omakotitalo, rivitalo?
Aurojoki näkymät vai merenrantaa?
Parhaimpanan piirteenä turussa on mielestäni se, että kaikki on tosi lähellä jos asuu keskustassa. En näe mitään syytä muuttaa "keskustan" ulkopuolelle turussa.

Kerrostalokin riittää, rivitalo olisi myös hyvä. Mutt alussa vuokralle ainakin. Periaatteessa joen rannalta, mutta merinäköalakaan ei ole huono.

Mutta mieluiten kävelisin juuri kaikkialle, eli keskusta siis.

Itse viettänyt paljon aikaa Turussa ja paljon sukulaisia asuu siellä ja lähistöllä. Nyt asustelen hesassa, ja en kahta kertaa miettis kumpaan muuttais jos sais valita.

Yksi vaihtoehto olisi sitten kanssa martin alue. Siellä vois yhdistää joen rannan ja niiden satamaa vastapäätä olevien asuntojen myötä myös merenranta asumisen. Matkaa kyllä alkaa olemaan silloin kauppatorille 20 min kävellen. Joka ainakin minulle on liian kaukana keskustasta :D Nimimerkillä 1min kauppatorille.

Martin aluetta suosittelisin itse. 5v taisin itse asua itäisen rantakadun päässä. Siellä on kohtuu uusia kerrostaloja, joissa on ihan mukava majailla, lyehkö matka keskustaan, joki vieressä jne.

edit: Suosittelen jopa taloyhtiötä :D Linkki, no en tiedä muuten, mutta tuo 35e/kk autohalli oli ihan törkeän halpa ja mukava, kun aina aamulla sai lähteä lämpimällä autolla.

oi oi.

Kuola alkaa valumaan kun noita Martin alueen asuntoja katsoo. Kelpaisi tuota katsellessa juoda aamukahvi muutamankin vuoden ajan...

44220994.jpg

Nyt pitää aloittaa säätäminen ja töiden järkkääminen että voi muuttoa alkaa suorittamaan. Avokki saa mistä vaan töitä, minun pitäisi tehdä keikkahommia sen aikaan kunnes aloitettu firma alkaa tuottamaan. Mites tuolla Turun seudulla nuo keikkatyöt välitysfirmojen kautta toimii, onko paikkoja millaiset määrät? Ravintoloissa olen nyt tehnyt elääkseni hommia firman ohella, joten niitä varmaan turussakin ainakin aluksi...

Martin aluetta suosittelisin itse. 5v taisin itse asua itäisen rantakadun päässä. Siellä on kohtuu uusia kerrostaloja, joissa on ihan mukava majailla, lyehkö matka keskustaan, joki vieressä jne.

edit: Suosittelen jopa taloyhtiötä :D Linkki, no en tiedä muuten, mutta tuo 35e/kk autohalli oli ihan törkeän halpa ja mukava, kun aina aamulla sai lähteä lämpimällä autolla.

Hehheh... Asun tuon talon takana olevassa talossa laivurinkadulla, ja mun autohalli maksaa 20e/kk :D

Hehheh... Asun tuon talon takana olevassa talossa laivurinkadulla, ja mun autohalli maksaa 20e/kk :D

Ja halli on luultavasti se sama. :D edit: Sen lisäksi, että maksoin näköjään riistohintaa hallista, jouduin myös kävelemään ulkokautta sinne halliin, enkä päässyt suoraan hissillä, kuten Laivurinkadun asukkaat. Saatana.

Turussa 2000-2005 asuneena voin myöskin suositella paikkaa jos töitä vaan löytyy. Ruissalo, Portsa ja Aurajoki - noissa on paljon hyvää. Yhteydet etelään toimivat ja kaupungista kyllä löytyy kaikki mitä vaatimaton ihminen tarvitsee.

Ainoa seminegatiivinen asia on turkulaiset ja Turun murre joka herättää edelleen hilpeyttä kuultuna;D Turkulaiset siis ovat karkeasti yleistettynä erittäin sisäänpäinlämpiäviä ja hieman "juntteja". Toisaalta, niin ovat myös helsinki-, espoo- ja vantaalaisetkin muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Ts. taitaakin olla kansallinen piirre. :)

Mä asuin tossa Turkkuses n.7 vuotta. Kun sinne muutin, en ollut koko kaupungissa ikinä aiemmin edes käynyt. Täytyy sanoa että elämäni parhaita vuosia tuolla vietin ja pidän Turkua Suomen parhaana kaupunkina. Asuin tuossa Martissa 3vuotta, Portsassa vuoden ja vuoden siinä vanhan sali 82:sen vieressä, en muista alueen nimeä. Pari vuotta menikin sitten Naantalin puolella. Portsaa ja Marttia kyllä suosittelen alueina, on tosi viihtyisiä asua. Sitten kun/jos rupeaa perheenlisäystä tulemaan, niin nokka kohti Naantalia. Turkulaiset ihmiset on tosi mukavia ja avoimia, mutta liikaa asuu mamuja turussa. Tykkäsin myös Turun rávintola tarjonnasta ja baaritkin on hyviä. En kyllä oikeasti mitään muuta moitittavaa Turusta löydä, kuin se että sieltä on helvetillinen matka kaikkiin muihin isompiin kaupunkeihin. Summa summarum, muuta heti kun voit, viimeistään kesäksi. Kesällä aivan mahtava kaupunki!

Edit; ja meitsi tykkää jopa turun murteesta...siis naisten puhumana...

Oisko vinkkejä mistä turusta löytyis opiskelijalle mukavaa ja edullista yksiötä. Toki noi ylioppilasasumisäätiön kämpät on vaihtoehto mutta niihin on hakijoita sen verran että pitää muitakin vaihtoehtoja katella nyt kun alkaa kämpän vaihto lähestyä.

Oisko vinkkejä mistä turusta löytyis opiskelijalle mukavaa ja edullista yksiötä.
Turkkariin ilmoitus ja eiköhän loppu hoidu lähes itsekseen jos olet ns. hyvä vuokralainen.

Jep. Täytyy pistää ilmotusta meneen ni jos sieltä jotain löytyis, harmittaa vaan ku väistämättä on vuokrannousu edessä mutta ei voi mitään

Ääni Martille täältäkin, asustellaan 100 metrin päässä tuosta Tapen kuvan asunnosta. Torille kävelymatka jokirantaa pitkin, silti rauhallinen ja erittäin nätti alue. Elixia naapurissa ja Nurmen stadionille muutama sata metriä.

Ääni Martille täältäkin, asustellaan 100 metrin päässä tuosta Tapen kuvan asunnosta. Torille kävelymatka jokirantaa pitkin, silti rauhallinen ja erittäin nätti alue. Elixia naapurissa ja Nurmen stadionille muutama sata metriä.

Mikään ei oo siistimpää ku lämpimänä kesäiltana tepastella siinä jokirannassa. Helvetti. Taidan muuttaa takas Turkuun.

Haluaisin asua keskustassa, mutta joku hyvä asuinalue keskustan ja meren lähellä ei myöskään ole poissuljettu.

Majakkaranta jokisuulla tulis ensimmäisenä mieleen. Mitään aidosti merellistä asuinaluetta ei keskustan läheisyydestä löydy. Ainakaan samassa mielessä mitä Helsingistä. Ite pidän majaa jokirannassa, tuomiokirkon ja yliopiston takamaastoissa. Oikein hienoa ja rauhallista aluetta aivan keskustan kupeessa. Paljon vanhoja rakennuksia ja puistomaista tunnelmaa.

Turkkariin ilmoitus ja eiköhän loppu hoidu lähes itsekseen jos olet ns. hyvä vuokralainen.

Näin ehdottomasti. Me laitettiin ilmoitus tuossa lokakuussa sunnuntain lehteen (voit tehdä sen turunsanomien nettisivujen kautta) ja saatiin pitkin viikkoa varmaan 10-15 tarjousta. Valittiin siitä meille sopivin ja ei olla todellakaan kaduttu. Nyt katsellaan, että miten hinnat tulevat alaspäin ja ehkä lähdetään ostakannalle kesän jälkeen. Naantalin ja Raision veroprosentitkin (muistaakseeni Suomen alhaisimmat) houkuttaisivat.

Kaupunki on todella kiva paikka asua. Kaikki mitä minä tarvitsen löytyy. Jotenkin tuntuu siltä, että Tampere ja Turku ovat ainakin minulle sopivimman kokoiset kaupungit asua. Sellaisia pieniä suuria kaupunkeja, joista löytyy vielä omaleimaisuutta ja perinteitä. Kesällä vaikka Interin/Tepsin matsia katsomaan ja sieltä Kaskenahteeseen syömään. Ja maha täynnä Uuden Apteekin kautta joenrantaa laivoille vielä parille.. :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom