Turkki

Ja vaikka tietää, että yrittävät kusettaa tuolla ja siihen varautuu niin silti sen määrä yllätti ainakin minut viime kesänä. Turistia siis ihan oikeasti kusettaa joka paikassa eikä tuossa ole yhtään liioittelua. Loppuajasta alkaa jo naurattaa koko touhu.

Menee hieman OT:ksi, mutta tismalleen samanlaisen viestin voisin kirjoittaa Egyptin Hurghadasta. Vaikka siihen henkisesti yritti valmistautua, ei sitä paikallisten käyttäytymistä silti osannut edes kuvitella. Järkyttävää painostusta, iholle tulemista ja jatkuvaa kusetusta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Just meinasin sanoa, ettei varmaan ole Egyptin voittanutta tossa kusetusasiassa.

Kiitos muuten vastaajille.

Samanlaista, tosin alanyassa kauppiaat ei sentää niin innokaasti tunge iholle.
Hyviä ruoka paikkoja löytyy satamasta mutta hinta on sitten sen mukainen, kannattaa mielummin syödä sivukaduilla, koska mitä lähemmäs satamaa menet markettien/ravintoloiden hinnat nousee, ja Suomi räkälöissä on kovat hinnat :D

Drinkit bile helvetissä kalliimpia kuin suomessa, Olut baarissa(satama) vähintää 5e

Jos hyvää ruokaa haluaa Turkissa niin kannattaa metsästää niitä paikallisten suosimia Lokanta(tjsp.)-ravintoloita. Niissä on tarjolla aina vain muutamaa sorttia, ja käydään sitten osoittamassa mitä haluaa. Turistipaikoissa ruoka on poikkeuksetta aika ala-arvoista.

Reissu heitetty, onpas hinnat jälleen noussut 2 vuoden takaisesta, ihan helvetin kallis paikka, Lähes Suomen hinnat osittain jopa yli. Hieno paikka rahaa vaan palaa tuolla ihan liikaa.

Tuli varattua parin viikon äkkilähtö Sideen Analian lähelle. Kokemuksia? Ja mites toi rahan nostaminen automaateilta meni, lähteekö aina visalta vai pystyykö valitsemaan myös pankin puolen?

Tuli varattua parin viikon äkkilähtö Sideen Analian lähelle. Kokemuksia? Ja mites toi rahan nostaminen automaateilta meni, lähteekö aina visalta vai pystyykö valitsemaan myös pankin puolen?

Kerran ollut Sidessä ja se riitti, aivan liian kuollut paikka. Jos vaan mahdollista vaihda kohdetta.

Kertokaas kokeneet Turkin matkaajat, että onko Alanyan alueella miten hyvin käytössä jalkapallokenttiä joita voi käyttää ?

Joku pikku nurmialuekin käy, mutta toki mielellään oikea kunnon kenttä oikeilla maaleilla. Kävely-/taksimatkan päässä esim. Kleopatrarannalta.

Ja ketkä olette lokakuun lopussa (vko43) käyneet, niin onko vesipuisto ollut vielä toiminnassa ?

Kiitos.

Kertokaas kokeneet Turkin matkaajat, että onko Alanyan alueella miten hyvin käytössä jalkapallokenttiä joita voi käyttää ?

Joku pikku nurmialuekin käy, mutta toki mielellään oikea kunnon kenttä oikeilla maaleilla. Kävely-/taksimatkan päässä esim. Kleopatrarannalta.

Ja ketkä olette lokakuun lopussa (vko43) käyneet, niin onko vesipuisto ollut vielä toiminnassa ?

Kiitos.

Täällä jotain infoa.

http://sunsearch.info/turkki/alanya/rannat-harrastukset/jalkapalloa-auringonlaskun-jalkeen/

Päivitämpäs huvikseni turkin infoa.

Tulipa hiljattain katsastettua Turkki pienellä roatripillä Antalya-Alanya-Konya-Kappadokia. Safka on aika huonoa, hinnat melkein suomen tasoa. Olutkin on kaupoissa/huoltsikoilla kalliimpaa, Efesit irtoaa 2-3e eurolla. Viina on samanhintaista eikä valikoimaa juuri ole Rakin ja parin vodkamerkin lisäksi. Bensa oli kallista, 4-4,5 liiraa eli yli kahta euroa pyytävät useassa paikkaa. Autovuokra oli tosin halpaa, 30-40eurolla irtoaa peruskiesi. Teepaidat ja vyöt 5-10e, hupparitkin irtosi 10egellä. Hajuvedet 5-10e, tosin laatu arveluttaa. Aika peruspiraattimeininkiä, samaa kuin muuallakin.

Kokonaisuutena en nyt oikein jaksa suositella itse matkailumaana, lähinnä epäedukkuuden ja kusetusmentaliteetin takia. Aikalailla samanlainen maa kuin bulgaria mutta paljon kalliimpi. Menkää mielummin sinne jos tuonne suunnille halajatte.

Kappadokian alue oli aika hienoa maisemallisesti, hassunnäköisiä kyrpävuoristoja ja luola-asumuksia. Suomalaisia ei tuolla sisämaassa ja vuoristossa ollut kuulemma juuri liikkunut, enemmän saksalaisia.

Raha kannattaa vaihtaa vasta Turkissa liiroihin. Eurollakin pärjää ihan jokapaikassa mutta vaihtosuhde on aikalailla 1:2 eli Forexiakin huonompi (1:2,15). Monessa paikkaa euron sai kuitenkin vaihdettua ilman commisiota kurssiin 2,3liiraa.

Meillä kämppä lähellä Alanyaa. Ostettu 8-vuotta sitten monttuun ja hinta nyt 4*ostohinta. Siinä onkin kaikki positiivinen :)
Kuten mainittu ruoka kallista ja pahaa. Itse Alanya aika kauhea paikka, jos tuolla muutaman viikon oon, niin käyn ehkä kerran max kaksi kertaa Alanyassa, vaikka matkaa on 10 kilsaa.
Ajattelen paikkaa lähinnä mökin korviikkeeksi, eli omassa pihapiirissä makailua ja grillausta. Siinä ajaa asiansa. Lomalle en tuonne lähtisi, koska ei tuolla ole oikein mitään mitä lomamatkalta haen. Toisaalta kelit kesällä 100 paremmat kuin mökillä suomessa.

Kusettajia paljon, siis paljon. Kokemusta on useasta tapauksesta. Poliisit kovimpia kusettajia. Kerran ajelin vuokratulla moottoripyörällä ja jouduin ratsiaan. Tiedän, että kaikki oli kunnossa papereissa, mutta poliisin mielestä ei ollut. 500 euroa olisi pitänyt maksaa. Kieltäydyin. Vieressä oleva taksikuski tuli mukamas auttamaan minua ja sai tiputettua sakon 300:aan euroon. Kieltäydyin vieläkin. Soitin tutuille venäläisille, jotka pyörän oli minulle vuokrannut. He tulivat noin 15 minuutissa paikalle, jona aikana minua kuumotettiin aika pahasti. Kun pyörän vuokraaja tuli paikalle, niin istutti minut omaan autoonsa ja käski minun lähteä sillä heti pois. Kerkesin ajaa noin 2 minuuttia, kun kyseinen venäläinen pyöränvuokraaja ohitti minut sillä mkoottoripöyrällä.

En maksanut, koska tiesin että kusettavat. olen saanut ihan oikeitakin sakkoja tuolla ja ovat muutamia kymppejä (ylinopeus ja ilman turvavyötä ajaminen). ja niitä ei pidä maksaa käteisellä, vaan saa ihan oikean sakkolopun, joissa summa liiroina.

Surukseni olen nähnyt lukuisia kertoja kun turistit maksavat poliiseille vastaavissa tilanteissa.

Finski rupeaa lentämään kesällä suoraan Antalyaan reittikoneella, joten pääsy helpottuu.

Olin viime elokuussa viikontuolla Alanyassa. Itse paikka ei todellakaan ole mikään ihmeellinen. Toisaalta sain tuon reissun edullisesti 200 eurolla, joten menetys ei ollut kummoinen ja sainpahan brunaa, tsekattua uuden kohteen ja uusia kokemuksia. Saatan mennä joskus tuonne uudestaan jollekin viikon halvalle äkkilähdölle, mutta sitten pitää reissata jo vähän kauemmas katselemaan muitakin paikkoja. Istanbul kiinnostaisi ja Kappadokia.

Meidän reissun kohokohta oli se, kun vuokrattiin auto ja lähdettiin ajelemaan vuoristoon Dimcay-joen ympäristöön. Missä tahansa matkalla pysähdyttiin, aina saatiin vuoristolaisilta ilmaiseksi juotavaa tai syötävää, vaikka ei pyydetty mitään. Olivat kohteliaita ja vähistään antoivat. Saatiin appelsiineja, viikunoita, paahdettuja maissintähkiä, vettä, jogurttijuomaa ja rakiakin olisi saatu, mutta ei otettu, kun oltiin autolla.

Lisäksi otettiin eräs liftaava vuoristolaismies Ömer kyytiin, joka kutsui meidät kotiinsa lounaalle. Hän keitti meille kiitokseksi teetä, tarjosi leipää ja salaattia. Yhteistä kieltä meillä ei ollut. Kylän lapset sitten juoksivat ihmettelemässä meitä. Ömer antoi osoitteensa ja mulla on tarkoitus lähettää sille valokuvia. Ja käytiin nopeasti toisessakin kodissa, mistä saatiin noita viikunoita.

Tuo vuoristo ja Dimcay-joen ympäristö ovat kauniita paikkoja. Dimcay-joella on noita picnic-paikkoja ja veden päällä olevia ravintoloita, joissa voi ottaa aurinkoa, syödä, juoda ja uida. Suosittelen ehdottomasti autonvuokrausta.

Tässä joitakin kuvia:

1.jpg 2...jpg 2..jpg 2.jpg 3...jpg 3..jpg 3.jpg 4..jpg

- - - Updated - - -

Ja lisää:

4.jpg 5.jpg 6..jpg

hmmh, omasta mielestä ruoka hyvää ja suomen hintoihin verrattuna hyvinkin edullista.. kahden henkilön sapuskat (isot pihvit) ja ruokajuomat 70liiran kieppeillä (reilu 30e).
Kertaakaan oo Alanyassa kusetettu (tai sit oon niin tyhmä, etten vielä tänäpäivänäkään oo sitä tajunnut), ja siel on nyt "lähivuosina" vissiin puututtu siihen turistien kiusaamiseen, eli ei oo sitä hihasta repijää enää samaan malliin kun vuosia sitten.
Meillä kämppä reilu 5km Alanyasta ja autol tullu pyörittyy ympäriinsä, eipä oo kertaakaan edes poliisit pysäyttänyt.

Autosta ollaan maksettu noin 25e/vrk (4-5 kertaa vuokrattu 1-2 viikoks kerrallaan) (ihan basic hyvii kulkupelejä vakuutuksilla, ekalla kerralla oppaan kautta tuli kyseltyä, niin olisi ollut "hlapa ja hyvä kuulemma johkin 40e/vrk.. jätettiin väliin..

Vuosituhannan vaihteessa kävin marmariksella ja voi jeesus mikä mesta se oli, just sellanen TURKKI minkälainen mielikuva aina ollutkin.. Nykyaikojen Alanya ei normi turistikohteista ero mitenkään.
Eipä siel niin hirveesti kateltavaa oo, linnoitus, DIM-joki ja sapadere kanjonit.

Yöelämään ei oo tullu pahemmin tutustuttua, mut paikallisilta mimmeiltä ainakin turha lähtee ruinaamaan (no turistejahan siellä on kaudella aivan perkeleesti).. ;) paikalliset kundit (tarjoilijat) taas perus playboy meiningillä pokaamas kaikki valkoihoisia mimmejä ja mitä oon ymmärtäny ni ihan hyvällä tuloksella.

Lampaan kyljykset on kyllä edukkaita ja useimmiten hyviäkin turkissa. Mutta kyllähän suomessa lounasaikaan syö halvemmalla ja laadukkaammin buffetit, ainoastaan ala carte tulee ehkä halvemmaksi turkissa halvempien viinien ansiosta. Vaikka tuohon bulgariaan verrattuna turkissa on kuitenkin tuplahinnat.

Tuossa esimerkkisetti Alanyan safkoista, chopped lamb taisi olla listanimi (hieman jo maisteltu ennen kuvausta). Paikkana Okurcalar, off-season -kausi. Kyljykset 13e, Efes 3,5e, Raki 4e. Ihan jees oli lihat mutta vaikea on kyllä kuvitella miten annoksesta saisi edukkaan vaikka miten olisi punavalkoiset rillit päässä.

Bulgariassa täysin vastaava setti olisi vodka 1-2e, olut 1,5e, lampot 6e.

Liitteet

• okurcalar_safka.jpg
    okurcalar_safka.jpg
    294,4 KB · Katsottu: 1 743
Kyllähän se turkki aika perseestä on, mutta nykyään oon enää välittänyt oikeastaan auringosta ja tuollahan sitä saa. Safkan perässä en oo juossu vuosiin enää, ei vaan jaksa kiinnostaa gourmee eikä muukaan. Kaljakin on samaa paskaa kaikissa niissä maissa missä olen ollut ja olen matkustanut sen verran että suurinpiirtein jotain hajua mitä sanoo. Makuasioita tietty on monia.

Turkki on sikäli jees että se on niin tottavie halpa mesta lähteä, matkat ei maksa juuri mitään ja lento on lyhyt. Just passeli töissä käyvälle ihmiselle jolla lomia jokunen viikon/parin pätkä vuodessa. Thaimaata en viitsi edes vetää tähän keskusteluun.

hmmh, omasta mielestä ruoka hyvää ja suomen hintoihin verrattuna hyvinkin edullista.. kahden henkilön sapuskat (isot pihvit) ja ruokajuomat 70liiran kieppeillä (reilu 30e).
Kertaakaan oo Alanyassa kusetettu (tai sit oon niin tyhmä, etten vielä tänäpäivänäkään oo sitä tajunnut), ja siel on nyt "lähivuosina" vissiin puututtu siihen turistien kiusaamiseen, eli ei oo sitä hihasta repijää enää samaan malliin kun vuosia sitten.
Meillä kämppä reilu 5km Alanyasta ja autol tullu pyörittyy ympäriinsä, eipä oo kertaakaan edes poliisit pysäyttänyt.

Autosta ollaan maksettu noin 25e/vrk (4-5 kertaa vuokrattu 1-2 viikoks kerrallaan) (ihan basic hyvii kulkupelejä vakuutuksilla, ekalla kerralla oppaan kautta tuli kyseltyä, niin olisi ollut "hlapa ja hyvä kuulemma johkin 40e/vrk.. jätettiin väliin..

Vuosituhannan vaihteessa kävin marmariksella ja voi jeesus mikä mesta se oli, just sellanen TURKKI minkälainen mielikuva aina ollutkin.. Nykyaikojen Alanya ei normi turistikohteista ero mitenkään.
Eipä siel niin hirveesti kateltavaa oo, linnoitus, DIM-joki ja sapadere kanjonit.

Yöelämään ei oo tullu pahemmin tutustuttua, mut paikallisilta mimmeiltä ainakin turha lähtee ruinaamaan (no turistejahan siellä on kaudella aivan perkeleesti).. ;) paikalliset kundit (tarjoilijat) taas perus playboy meiningillä pokaamas kaikki valkoihoisia mimmejä ja mitä oon ymmärtäny ni ihan hyvällä tuloksella.

Ootko nyt oikeesti ollu Turkissa, ei tuosta kuvauksesta kyllä sitä uskoisi ;)

Alanya biletyskohteena + varma aurinko on plussaa mutta kyllä sen kerran riittää nähdä. Maailmassa on paaaaaaaaaaaaaaljon parempia paikkoja tähän.

Kerran ollut Sidessä ja se riitti, aivan liian kuollut paikka. Jos vaan mahdollista vaihda kohdetta.

Olen eri mieltä. Viikko oltiin Sidessä paremman puoliskon kanssa eikä mitään valittamista. Toki jos juhlia haluaa niin tuonne ei kannata suunnistaa (no sillon varmaan kannattaa mennä mieluummin vaikka Bulgariaan muutenkin). Jos kaksi viikkoa on niin varmaankin pitäis keksiä sitten jotain pidempää retkeä tai muuta aktiviteettia. Jos menette kuumimpaan aikaan niin suosittelen Sidessä sitä maalta katsottuna keskustan "vasemmalla puolella" olevaa rantaa (en muista oliko se itäinen vai läntinen ranta), siellä oli vesi huomattavasti virkistävämpää, kun taas sillä päärannalla vesi ei virkistänyt juuri lainkaan koska se oli suorastaan kuumaa.

Pari sivua taempana kerroinkin Sidestä jotain jo.

Itse olin viime syksynä Alanyassa kahden tähden Pinar hotelliin majoittuneena. Ihan pakettimatkalla oltiin, koska oikeastaan ensimmäistä kertaa ulkomaille lähdin. Hotellimajoittumiseen kuului aamupala, joka oli ihan ok. Ei mikään gourmee, mutta kyllä siinä kylläiseksi itsensä sai. Hotellin työntekijät olivat ystävällisiä ja avuliaita, tosin vieraskirjasta saattoi lukea, että näin ei aina ole ollut. Hotelli oli... noh, kahden tähden hotelli. Ei sellaiselta voi paljon edes vaatia. Eräs keski-ikäinen nainen valitti oppaalle, että hotellihuone on niin pieni, eikä sielä voi kestitä vieraita :wtf:. Olisi ottanut sen 5 tähden hotellin, niin varmaan olisi riittänyt tilaa. Itse en paljoa hotellihuoneessa viettänyt aikaa, joten ei paljoa haitannut huoneen pienuus. Ainut merkittävä miinus oli, että suihkusta ei tullut lämmintä vettä lainkaan.

Lähin ranta oli aika surkea. En nyt muista kyseisen rannan nimeä. Isoja mukulakiviä joka paikassa. Oli kuitenkin mukava huomata, että Kleopatrarannalle oli ilmainen haku ilmeisesti rannan yhteydessä olevan baarin toimesta. Kleopatra ei myöskään mikään maailman paras ranta ollut, mutta huomattavasti parempi, kuin hotellin lähellä ollut.

Kusettavia myyjiä on joka paikassa. Olin jo alkuun lukenut juttua, että jos ei kiinnosta niin ei kannata edes pysähtyä. No tästä huolimatta menin erääseen näytehuoneeseen kuuntelemaan paikallisista päiväretkimahdollisuuksista. Hetken kuuntelin niitä juttuja ja katselin kuvia, mutta sitten kun sanoin, etten ole kiinnostunut, niin hyvä ettei äijä haukkunut mua ulos sieltä vitun kojustaan. Eli ei todellakaan kannata lähteä niiden myyjien mukaan katselemaan tuotteita, ellei halua ostaa jotain. Edes paikalliseen supermarkettiin ei kannata luottaa. Ensimmäisellä kerralla kun kävin ostamassa vettä, niin huomasin vasta hotellilla, että jotenkin vähänlaisesti sain vaihtorahaa. No päätin seuraavalla kerralla olla vähän tarkempi. Ostin vettä, ja sain vaihtorahat. Kassatyttö heitti kuitin hihnalle, jossa oli muitakin siihen jätettyjä kuitteja. Ilmeisesti toivoi, etten katsoisi sitä kuittia. Otin kuitin ja kuinka ollakkaan, olin saanut 5 liiraa liian vähän vaihtorahaa takaisin. Kun tyttö huomasi, että katsoin kuittia, niin hän heti sanoi "sorry, my mistake..." ja antoi 5 liiraa minulle vielä lisää. Eli tyttö tiesi, että miten paljon vaihtorahaa puuttui, vaikka ei ollut nähnyt edes summaa kuitista vielä :D. Tarkkana saa olla rahojen kanssa tuolla.

Itse testasin pari kertaa noiden T-paitakauppiaiden rehellisyyttä. Kysyin eräältä kauppiaalta, että ovatko hänen paitansa aitoja merkkipaitoja. Hän naurahti ja sanoi, että "ei tietenkään. Ne on kaikki piraatteja". Rehellisyyden takia ostin kauppiaalta ensin 5 t-paitaa, ja myöhemmin vielä 3. Ilmeisesti 10 liiraa, eli noin 5 euroa, on kipuraja noissa t-paidoissa, alemmaksi en hintaa saanut tingittyä missään. Toiset kauppiaat taas valehtelivat päin naamaa. Itselläni sattui olemaan aidot Conversen kengät jalassa tuolla matkalla. Kysyin eräältä kenkäkauppiaalta, että ovatko hänen myymänsä Converset aitoja, ja aivan kirkkain silmin sanoi, että "kyllä" :D. Sitten kun niitä vertaili omiin kenkiini, niin kyllä sen eron huomasi.

Noita kusettajia oli loppuvaiheessa hauska itse kusettaa. Kaikki kauppiaat kysyvät aina, että mistä olet kotoisin. Sitten kun sanot, että Suomesta, niin jokaisella kauppiaalla tuntui olevan Suomessa sukulaisia asumassa :D. Yleensä nämä sukulaiset asuivat joko Helsingissä tai Tampereella, mutta joskus kuuli kaupunkeja, kuten Kouvola tai Vaasa. On siinä karttaa katsottu tarkasti :D. Näille kusettajille oli joskus hauska sanoa, että olen kotoisin Virtliasta (Viron ja Latvian risteytys :D). Usein nämä kusettajat sanoivat, että "Aah, Virtlia! Yes, I have many friends in Virtlia!" :D.

Rahasta tuli mieleen: ei kannata vaihtaa euroja liiroiksi ennen matkalle lähtöä. Eurot käyvät aivan mainiosti maksuvälineenä, vielä mainiommin kuin liirat.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom