Tupakasta 17 rokulipäivää vuodessa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja protsku
  • Aloitettu Aloitettu
protsku sanoi:
...
lisääntynyt tuuletus tuovat lisäkuluja ...

noin
250 henkilöä kuolee vuodessa altistues-
saan työpaikalla
tupakansavulle.

Tuota? Eikös nykylain valossa tällainen pitäisi olla mahdotonta? Eli tutkimus kusee!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
japa sanoi:
Jep tuo lisää kesäloma päiviä olisi hyvä idea niille jotka ei polta :thumbs:

hohoo mitäköhän siitä seuraisi työpaikalla

HooEee sanoi:
Tuota? Eikös nykylain valossa tällainen pitäisi olla mahdotonta? Eli tutkimus kusee!

Ravintolat yms?

Tuuletuksesta: En muista mitä laki sanoo, mutta pari vuotta sitten (2002) kävelin joka aamu töihin tupakkahuoneen ohi --> vaati tuuletusta.

Tupakoitsijoille pitäisi maksaa 10% vähemmän palkaa ja heidän sairausvakuutusmaksut vois korottaa. Rafloihin vaan täys tupakointikielto, niinkuin muihinkin julkisiin tiloihin. Samoiten jokaisen tupakoitsijan makuukammariin palohälytin ja sammutusjärjestelmä.. varsinkin jos asuu kerrostalossa tai muitakin asuu samassa taloudessa.

Muutenkin se on maailman typerintä touhua.

japa sanoi:
Fakta on se että ainakin meikäläisen duunissa tupakkaa polttelevat pääsevät helpommalla. Jos mä lorvin jossakin niin heti on sanomista mutta kun muu porukka häviää tupakalle niin ei siinä ole mitään pahaa, parhaillaan porukalla menee sellainen 20min siellä tupakalla käynnissä. Elikkä karkeasti laskien 8 tuntisesta päivästä parhaat voivat kuluttaa jonkun parikin tuntia siihen poltteluun/sinne tupakalle siirtymiseen. Mä käyn 1-2 krt päivässä tempasemassa jonkun syötävän naamaan ja siinä menee noin 5-10min kerta.
Perkule, nyt pitää keksiä meille ei polttaville kanssa joku terveelinen "ajankulutus" tapa töihin. Mitähän jos rupeisin paskalla istumaan kerran tunnissa 20min, hankkisin kannettavan tietsikan ja surffaisin pakkiksella sen ajan.
Jos olisin diktaattori niin tupakoitsijat :whip: :whip: :whip: :curs:
Nimin:hieman astmaa sairastava

Et oi enää voinut osuvammin sanoa!! Meilläkin juostiin ennen tupakalla vähän väliä ja minä kun en polta niin vittuillakseni istuin näppäilemään nettiä siksi aikaa ja aika pahoja katseita tuli heti!!

Nyt nyt johto päätti että se on 2 varotusta ja senjälkeen kassan kautta pihalle jos jää kiinni taukojen ulkopuolella polttamisesta ja mun mielestä se on ihan oikein!!

jarze sanoi:
Toisella voi mennä pelkkään ihmettelyyn jo puoli päivää ku himoröökaaja repii vaikka esim. autosta laatikon irti.

Tästä vähän paineita röökaajille. :)

Tunnen kyllä monta laiskaakin röökaajaa..

Meillä duunissa tauot on samat kaikilla ja tupakoitsijoiden on mahdollista polttaa työtä tehdessä, vaikka koko ajan ketjussa jos haluaa. Tilat on niin järjestetty ja ilmanvaihdosta huolehdittu että savuttomia ei haittaa ellei tietysti viereen mene.

CPvamma sanoi:
Johtuisko kenties siitä, että ne on? (jos tehokkuus lasketaan tunteina työn parissa)

Tehokkuudella on aika vähän tekemistä työn parissa vietettyjen tuntien kanssa (jollei sitten duuni ole esim. jotain mekaanista pakkausta liukuhihnan äärellä). Kunhan jengillä pysyy moraali jossain kuosissa sen kanssa mitä töissä tehdään ja muuten hommat hoituu niin kyllä minun puolestani saa pitää röökitaukoja, käydä paskalla, hakea kahvia keittimeltä, puhua vieressä olevan tyypin kanssa ei-työasioista hetkisen, soittaa työajalla tärkeän yksityispuhelun jne. jne.

Tehokkuus mitataan minusta työn tuloksina, ei siihen tuhratun ajan määrässä.

Joo aika turha tutkimus sinällään mutta turha unohtaa faktoja. Röökin savu,haju,terveysvaikutukset on jo kaikkien tiedossa ja ne ny ei mun yöunia vie mutta ei niistä mitää hyötyäkään kyllä kellekkään ole. Se ruokahalua vähentävä vaikutus...sen ny vois vaikka korvaa itsekurilla. Itse en polta mutta en ikinä kellekkään nipota niitten röökaamisesta.Naureskelen vaan partaani ku päivittelevät röökien hintoja ja sitä kuinka paljon rahaa siihen menee. Duunissa huomaa kuinka röökaajat ottavat niitä omia "röökilakisääteisiä" taukojaan tunnin välein. Eli kyllähän se lyhentää työpäivää mukavasti kun on esim: 20 minsaa*8 päivässä ja tavallisissa toimisto/IT alan hommissa tuommoisista ei edes huomauteta kun duuni muutenkin vähän vapaaluonteisempaa.Että kyllä tuossa tutkimuksessa jotain perää on mutta hyvin vähän....

Sinänsä hauskaa, että tässähän nyt kaikki tupakoivat niputetaan yhteen :david: (vaikkakin kai laskelmissa oli käytetty askin päivässä polttavia). Toihan on sama kuin kaikki alkoholia juovat olisivat samaa sakkia nautituista määristä riippumatta. :kippis1:

Itse poltan vielä valitettavasti 3-5 tupakkia päivässä, kaikki työajan ulkopuolella. Mitenkäs tuohon nyt sovellettaisiin antitupakkafanaatikkojen "röökaajille vähemmän liksaa, pidemmät työpäivät, lyhemmät lomat ja päälle piiskaa :whip: " - slogania?

Hyvä että saatiin taas kansalle keskustelunaihe tupakasta, kun alkoholikeskustelu on jäänyt pyörimään EU-tuonnin määrien ympärille. Ja onneksi aurinko sulattaa lumet, niin päästään taas jokakeväiseen koirankakkakeskusteluun :kakka: Eiköhän Päivärintakin saa joko röökistä tai kakasta yhden ohjelman aikaiseksi. :evil:

Olin kuukauden pestillä muovialan yrityksessä pari kuukautta sitten ja siellä tupakanpolttajat kävi 4-5 kertaa vuoron aikana taukojen ulkopuolella kessuttelemassa, no onneksi oli semmonen työ jossa ei yksin voi juuri mitään tehdä, joten siinä sitten seisoskelin koneen vieressä. 50 minsaa vuorossa meni "hukkaan". Röökihuoneen ovelle vaan kellokortti ja röökitaukojen viemä aika pois palkasta.

EDIT:typo

Riippuu tosiaan aika pitkälle duunista et vaikuttaako tupakointi työtahtiin. Itse teen aikalailla istumatyötä tietokoneen ääressä, ja on ihan sama työtehokkuuden kannalta et käynkö mietiskellessäni röökillä vai rapsuttelenko palleja sen aikaa toimistossa. Röökiä menee vieläki n.3 päivässä :( , määrä niin pieni et pitäs kyllä saada kohtuu helposti lopetettua...

rintafile sanoi:
No siinä tapauksessa, jos ton tutkimuksen ohella otettaisiin samalla huomioon ne tsiljoona muuta tekijää, jotka vaikuttavat työtehokkuuteen ja kaiken maailman ylläpitokuluihin, niin tossa ois ehkä jotain järkeä. Nyt toi ei oo mitään muuta kuin hirveetä skandaalihakuisuutta tyyliin tupakoijat on paskoja työntekijöitä. Tossa tutkimuksessa varmaan oletetaan, että jokainen rööki on vedetty lakisääteisten tai työpaikkakohtaisten taukojen ulkopuolella ja siitä menetetyt työtunnit. Kyllä mä lähtisin tehokkuuden maksimoinnissa jostain ihan muusta liikenteeseen kuin tupakan poltosta.

Näin on! Olin kerran yhdessä sorvaamossa tuotantoa johtamassa ja pajan omistaja ei voinut sietää tupakoitsijoita. Aina se oli natisemassa tupakilla ravaamisesta ja laski just kuten Kelan ukkokin, et kuinka paljon se maksaa. Nnnno, mä sit hermostuin siihen hommaan ja otin selvää asioista ja laskin. Tupakoitsijat käyttivät tupakointiin ja sinne siirtymiseen noin puoli tuntia päivässä, joka tekee 14 päivää vuodessa. Jostain kumman syystä tupakoitsijat saivat kuitenkin päivän aikana enemmän kappaleita sorvattua, kun tupakoimattomat. Huomasin, että ne painoivat päämärkänä, kun tupakoimattomilla ei ollut mihkään hoppu. Yksi heistä sanoi, että pitää tuumaustauon tunnin välein ja käy silloin tupakilla. Totta se oli, noin 50000 markkaa vuodessa tuotti tupakoitsija enemmän kuin tupakoimaton, vaikka teki työtä puoli tuntia vähemmän päivässä.

Tämä tietenkin vain yksittäistapaus, mutta mulle se todisti, että tehokkuus pitää hakea jostain muualta kuin tupakoinnin kieltämisestä. Niin ja itse en ole koskaan polttanut.

Se, mikä ottaa pattiin on se, että jos haluat käydä tupakalla ni se on ok. Mutta jos haluat vetästä välipalan ni sua katotaa kieroon ja käsketään odottaa ruokataukoon.

Joillain aloilla kun on aika huonosti taukoa on aika raskasta olla duunissa eka 4 tuntia ja sitten syödä ja seuraava ruoka onkin 3,5 tunnin päästä. Ja pahimmassa tapauksessa tauko ei ole keskellä työpäivää, vaan heti päivän alussa tai ihan lopussa.

Hippa sanoi:
Se, mikä ottaa pattiin on se, että jos haluat käydä tupakalla ni se on ok. Mutta jos haluat vetästä välipalan ni sua katotaa kieroon ja käsketään odottaa ruokataukoon.

Joillain aloilla kun on aika huonosti taukoa on aika raskasta olla duunissa eka 4 tuntia ja sitten syödä ja seuraava ruoka onkin 3,5 tunnin päästä. Ja pahimmassa tapauksessa tauko ei ole keskellä työpäivää, vaan heti päivän alussa tai ihan lopussa.[/QUOTE
tämän asian takia en ole edes harkinnut et lopettasin tupakoinnin.
kotona voin olla polttamatta :D mutta töissä en.
niillä röökitauoilla on hyvä kiskasta esim protskudrinkki huiviin.

Kime76 sanoi:
Tämä tietenkin vain yksittäistapaus, mutta mulle se todisti, että tehokkuus pitää hakea jostain muualta kuin tupakoinnin kieltämisestä. Niin ja itse en ole koskaan polttanut.

No joo, mutta mitä järkeä on siinä että suunnilleen juostaan tupakille ja sitten painetaan tukka märkänä duunia 55 minuuttia ennen seuraavaa röökitaukoa? Luulisi että työturvallisuus jo kärsii tällaisesta ryntäilystä.....

Timantti sanoi:
tämän asian takia en ole edes harkinnut et lopettasin tupakoinnin.
kotona voin olla polttamatta :D mutta töissä en.
niillä röökitauoilla on hyvä kiskasta esim protskudrinkki huiviin.

Mä taidan ruveta "tupakoivaksi" aina sellaisissa duuneissa, jossa välipalataukoja katsotaan pahalla. Tuskin sitä kukaan vahtii polttaako ihan oikeasti tupakan vai ei ;)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom