Tuntumaa yläselkään

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Powerhousu sanoi:
Puhut paskaa. Niillä joilla on ongelmia sen kanssa, että kädet ottaa liikaa itteensä, toi vaan pahentaa tilannetta.
Mä uskoisin, että Voimabyysa on treeneissään jo siinä pisteessä, että kaikki taljat ylätaljasta karhuntaljaan on opittu tekemään oikeilla lihaksilla jo ajat sitten, eikä näin ollen liikkeet enää mene käsille repimälläkään siinä määrin kuin aloittelijoilla. Jos jollekin 16-vuotiaalle aloittelijalle lyödään ylätaljaan sen verran painoa, että odotettu toistomäärä on 6-8, voi olla melkein varma, että suurimman työn tekee kädet.

Oma mielipide: aloittelijoiden kannattaa opetella vetävät selkäliikkeet siten, että tuntuma on siellä latseissa. Kun treeni on siinä pisteessä, että selän saa joka kerralla hyvin pumppiiin, (kestää yleensä 1-3 kk) voi painoa lisätä progressiivisesti. Joojoo, pumppi ei kasvata lihasta, mutta onhan se parempi merkki siitä, että treeni tehdään oikeilla lihaksilla, että selkä on pumpissa kuin että kädet olisi pumpissa... ;)

Jeps, pahaa tekee katsoa kisiksessä, kuinka jengi riuhtoo ruholla ja käsillä epätoivoisesti pakkaa liikkeelle selän jäädessä ilman jumppaa......

toolate sanoi:
Vielä enemmän ihmetyttää jos tuon puhtaan ja ruman välinen ero on tosiaan 2 toistoa. Eli ei tee painoissa oikeastaan yhtään mitään. Luulis, että jos jotain hyötyä tuosta huonommasta tekniikasta hakisi niin olisi vähintään 15-20% ero painoissa.
Se johtuu siitä, että leuanvedoissa vaan ei voi huijata mitenkään niin paljoa, että toistoja tulee monta enemmän.

Noista huonon tekniikan suorituksia ylistävistä puheista vaan jotkut saattavat saada päähänsä jotain muuta ja sitten ollaankin rikki-poikki ja pinossa.
Mä oon sitä koittanu aina painottaa näissä jutuissani, että mies vie painoa eikä paino miestä. Sen liikken pitää olla hanskassa kumminkin.

Tomi sanoi:
Mä uskoisin, että Voimabyysa on treeneissään jo siinä pisteessä, että kaikki taljat ylätaljasta karhuntaljaan on opittu tekemään oikeilla lihaksilla jo ajat sitten, eikä näin ollen liikkeet enää mene käsille repimälläkään siinä määrin kuin aloittelijoilla. Jos jollekin 16-vuotiaalle aloittelijalle lyödään ylätaljaan sen verran painoa, että odotettu toistomäärä on 6-8, voi olla melkein varma, että suurimman työn tekee kädet.
Jaa´a. Kyllä mä uskon silti, että ensin annetaan selälle kyytiä ja sen jälkeen aletaan hakemaan sitä tuntumaa. Puhun omasta kokemuksesta. Oon aina treenannu vähän rumemmin, mutta välissä on tietysti ollu kausia jolloin oon kokeillu puhtaampaa tuntumahakuista treeniä.

Meinasin tuskastua ylätaljaan ihan tosissani, kun tein sen todella rauhallisesti ja kontrollillla. Negatiiviset oli hitaita, ja supistusvaiheessa parin sekunnin pito. Hauikset siinä meni ihan hillittömään pumppiin. Sen teki juurikin noi negatiiviset ja pidot. Hauikset joutu tekemään liian pitkään staattista työtä. Mutta kun teet isommilla painoilla, on sarjat lyhyempiä ja selkä saa silti osansa. Sen jälkeen menee paljon paremmin perille se rauhallinen liike. Eli ihan tosissani sanon, että ronskimpi liike menee vähemmän käsille.

Tottakai pitää se liike osata tehdä, ettei vaan vedellä sitä tankoa alas ja heiluta hulluna tietämättä yhtään mitä tehdään.

Edit: Siitä saa jotain osviittaa mun tekniikasta, että teen puhtaammin kuin neutraali, mutta paljon rumemmin kuin olisi mahdollista.

Powerhousu sanoi:
Negatiiviset oli hitaita, ja supistusvaiheessa parin sekunnin pito.
Jätetään ne pidot siihen murtomaahiihtoon. Pitoja ei pitäisi tehdä selkäliikkeissä ikinä, vaikka treenaisi kuinka puhtaasti tahansa. Totta hitossa ne hauikset menee siinä pumppiin! :lol2:

Powerhousu sanoi:
Se johtuu siitä, että leuanvedoissa vaan ei voi huijata mitenkään niin paljoa, että toistoja tulee monta enemmän.
Ah, ok viittasitkin tuohon leukojen vetämiseen. Tuosta leukojen vetämisestä olen kyllä samaa mieltä, ettei siinä hirveetä eroa tietenkään tule tekeekö täysin puhtaalla vai hieman rumemmalla tekniikalla. Tottakai negatiivisen vaiheen nopeus ratkaisee aika paljon.

-- Edit --
Tuosta pidosta ja hitaasta negatiivisesta olen vahvasti sitä mieltä, että pito menee käsille ja hidas negatiivinen oikein suoritettuna sinne minne pitääkin, eli latseille.

Tomi sanoi:
Oma mielipide: aloittelijoiden kannattaa opetella vetävät selkäliikkeet siten, että tuntuma on siellä latseissa. Kun treeni on siinä pisteessä, että selän saa joka kerralla hyvin pumppiiin, (kestää yleensä 1-3 kk) voi painoa lisätä progressiivisesti. Joojoo, pumppi ei kasvata lihasta, mutta onhan se parempi merkki siitä, että treeni tehdään oikeilla lihaksilla, että selkä on pumpissa kuin että kädet olisi pumpissa... ;)

Oon Tomin kanssa samaa mieltä. Liikkeet opitaan parhaiten kun ei tehdä maksimikuormalla riuhtoen. Oli liike mikä tahansa, pitää liikeradat ja tekniikat hioa kuntoon ennen kuin voi alkaa pienellä cheatilla repimään.

Nyt kun tarkemmin aloin ajattelemaan tätä koko cheettausta tai epäpuhdasta suoritusta, niin en näe siinä mitään järkeä. Otetaanpas eri tilanteita joissa noita käytetään.

- Cheettaus sarjan lopussa kun puhtaalla ei enään mene:
Mikä tässä on oikeasti hyötynä verrattuna esimerkiksi johonkin muuhun erikoistekniikkaan (RP, pudotussarja blaa blaa)?

- Cheettaus koko sarjan ajan:
Okei tässä saadaan hieman suuremmat painot käyttöön alussa, mutto onko se sarjapainojen kehitys yhtään sen parempaa? Otetaanko tässä vaan turhia riskejä tekniikan kustannuksella?

Ja nyt en puhu pumppi/sairasmättö linjasta vaan, että tehdään kontrolloidusti liikkeet vs tehdään chiitaten.

toolate sanoi:
Nyt kun tarkemmin aloin ajattelemaan tätä koko cheettausta tai epäpuhdasta suoritusta, niin en näe siinä mitään järkeä. Otetaanpas eri tilanteita joissa noita käytetään.

- Cheettaus sarjan lopussa kun puhtaalla ei enään mene:
Mikä tässä on oikeasti hyötynä verrattuna esimerkiksi johonkin muuhun erikoistekniikkaan (RP, pudotussarja blaa blaa)?
Eihän siinä hyötyä olekaan, säästää vaan vaivaa kun ei tarvii painoja rukata. :rolleyes: Varmasti tehokkaampaa olisi ottaa vaikka pari pakkotoistoa tai pudottaa painoja mutta tapansa kullakin.

Powerhousu sanoi:
Niillä joilla on ongelmia sen kanssa, että kädet ottaa liikaa itteensä, toi vaan pahentaa tilannetta. Ensin otetaan ne rumemmat sarjat isommilla painoilla, koska usko tai älä, ne ottaa suhteessa vähemmän hauiksiin.

Kyse on siis parista ekasta sarjasta, jonka jälkeen voidaan tehdä puhtaammalla tekniikalla liikeen menemättä käsille. Ja se tosiaankin toimii.

Todellakin yhdyn tähän erityisesti tilanteessa, jossa on jo ennestään kädet vahvana lihasryhmänä. Kevyellä painolla tuloksena on totaalinen pumppijumi hauiksessa, kun taas kohtuuden rajoissa isommat kilot tuovat selkääkin paremmin mukaan. Helposti tilanne on verrattavissa penkkiin - pelkkä tanko hapottaa ojentajat, kun taas normaalit sarjapainot polttelevat jo tisuleissakin.

Ehdottomasti Tomin ohjeita noudattaen kun ollaan aloittelijoita ja tuntuu ettei selkätreenit mene perille. Mä opettelin treenaamaan selän käyttäen selkälihaksia just sen "lavat liikkumaan ja selkä kasvuun" ketjun avulla. Eli hinkkasin jokusen kuukauden pikkupainoilla tuntumaan hakien, sitten vähitellen lisää romua ja kappas vain, se rasitus pysyi siellä selän lihoissa.

Nykyään siis mennään Powerhousutyylillä, eli ensin vähän rumemmalla tekniikalla runtataan kova sarja ja sitten vähän vähemmän rautaa ja sarja pitenee ja tekniikka paranee. Hyvin tuntuu menevän perille. Tämä siis ylätaljassa, kulmasoutu tehdään aina vähän paremmalla tekniikalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
no sitä selkää

Jaahas, tulipa näitä vastauksia yllättävästi :) En taida viitsiä quotata erikseen, mutta tarkista että olenko ymmärtänyt oikein. Ilmeisesti kollektiivinen suositus olisi jotain tälläistä:
Maastaveto
Ylätalja/leuanveto
Alataljasoutu/kulmasoutu

Alaselkää olen tähän asti tehny masiinalla ja se treeni on tuntunut menevän perille, niin että sitä saanen jatkaa? :) kukaan ei kommentoinut tuota pulldownia suorin käsin, sillä tuntui ainakin saavaan nuo latissimus dorsit (ilm. nämä usein mainitut latsit?) kipeiksi.

Tomin soutuvinkithän olivat loistavia, vilkasin sen ketjun heti ensimmäisenä, mutta en ole päässyt vielä kokeilemaan. Näin kun asiaa ajattelee niin ilmeisesti tuossa tuntuman puutteessa on paljolti syynä huono tekniikka/hermotus; tein tässä vapaapäivänä vähän "kuivaharjoituksia" olohuoneen lattialla ja kyllähän niitä lihaksia sitten löysi, mutta siellä salilla on aina niin kiire suorittaa ja kasata egopakkaa :D

Kiitoksia mielenkiinnosta

Nuo pulldownit sun muut on ihan hyviä pumppauliikkeitä treenin loppuun, mutta mitään itse treeniä niiden varaan ei kannata rakentaa. Eli tee loppuun sarja tai pari jos mielesi tekee, mikään välttämättömyys ei ole, mutta en sano että kannattaisi poiskana jättää tuota.

Tomi sanoi:
Oma mielipide: aloittelijoiden kannattaa opetella vetävät selkäliikkeet siten, että tuntuma on siellä latseissa. Kun treeni on siinä pisteessä, että selän saa joka kerralla hyvin pumppiiin, (kestää yleensä 1-3 kk) voi painoa lisätä progressiivisesti.

Paskan rattaat... Kun kerran sain alataljassa hyvän tuntuman aikaiseksi "lavat liikkumaan" -ohjeilla, niin mitähän varten sitä ei sitten tehnyt samaa tekniikan harjoittelua hinkkaamalla ylätaljassa... *argh* Nyt on siis tilanne se, että yläselässä tuntuu mahtava jumi seuraavana päivänä mutta latsit valittaa että ne on olleet ihan toimettomana. Eipä sitten muuta ku painoa pois ja hinkkaamaan :whip: (Ja samoin on täällä ollu hauikset sellasessa pumpissa että sattuu ylätaljan jälkeen... :rolleyes: )

Cockton sanoi:
Paskan rattaat... Kun kerran sain alataljassa hyvän tuntuman aikaiseksi "lavat liikkumaan" -ohjeilla, niin mitähän varten sitä ei sitten tehnyt samaa tekniikan harjoittelua hinkkaamalla ylätaljassa... *argh* Nyt on siis tilanne se, että yläselässä tuntuu mahtava jumi seuraavana päivänä mutta latsit valittaa että ne on olleet ihan toimettomana. Eipä sitten muuta ku painoa pois ja hinkkaamaan :whip: (Ja samoin on täällä ollu hauikset sellasessa pumpissa että sattuu ylätaljan jälkeen... :rolleyes: )

En muista kirjotinko tämän joskus tuonne Tomin loistavaan "Lavat liikkumaan..."-ketjuun, mutta jos kirjotin niin sitten kerrataan (puhun siis niskan taa, tai suoraan naaman eteen tehtävästä, en siis siitä takakeno-versiosta).

Jos haukat ottaa liikaa hittiä tuossa ylätaljassa;

Yläasennossa kuvittelet että kyynärpäissäsi on narut joista pieni kehonrakennushattiwatti vetää niitä kyynärpäitä suoraan alaspäin, ei siis sitä tankoa, vaan kyynärpäitä. Keskitytään siis painamaan kyynerpäät alas, ei vetämään tankoa alaspäin. Negatiivisessa osuudessa ei keskitytä hidastamaan tangon nousua ylöspäin, vaan (yllätys, yllätys) hidastamaan kyynärpäiden kohoamista.

Ja yläasennossa ei päästetä kyynärpäitä lukkoon, mulla se ainakin vie tehoa ihan muualle.

Suosittelen testaamaan, ilmotelkaa jos ei toimi/toimii. Mulla toimi. :thumbs:

B.O.S.S. sanoi:
kehonrakennushattiwatti

*reps* Tuntuu ihan järkevältä mielikuvalta, pitää huomenna testata ja kertoa tuntemukset sitten. Naaman eteen olen vetänyt kun tuntuu että olkapäät ei tykkää jos vetää taakse. Ja remmejä olen käyttäny myös kun tuntuu että ne vähentää kans käsien rasitusta.

Tuntui erittäin järkevältä mielikuvalta, löysin latsini! \o/ Pikkasen otti erityisesti vasen käsi hittiä, mutta muutos entiseen oli todellakin huomattava. Kiitoksia taas :worship:

Cockton sanoi:
Tuntui erittäin järkevältä mielikuvalta, löysin latsini! \o/ Pikkasen otti erityisesti vasen käsi hittiä, mutta muutos entiseen oli todellakin huomattava. Kiitoksia taas :worship:

:kippis1:

Minulla on kaytossani nyt jonkin aikaa vaan penkki, tanko ja kasipainot. Kaiken pystyn hyvin reenaamaan, mutta ylaselalle en oikein loyda hyvaa liiketta. Vahan jelppia nyt tarttis. Yleensa olen vetanyt paljon ylataljaa, ja tulosta on tullut hyvin. Elikkas ylaselalle jokin hyva liike vapailla painoilla kiitos.

Huhtamo sanoi:
Minulla on kaytossani nyt jonkin aikaa vaan penkki, tanko ja kasipainot. Kaiken pystyn hyvin reenaamaan, mutta ylaselalle en oikein loyda hyvaa liiketta. Vahan jelppia nyt tarttis. Yleensa olen vetanyt paljon ylataljaa, ja tulosta on tullut hyvin. Elikkas ylaselalle jokin hyva liike vapailla painoilla kiitos.
kulmasoutu ja yhdenkäden kulmasoutu jos leuanvetotangon saat hommattua niin muuta sitten ei tarvitakkaan :thumbs:

huumor sanoi:
kulmasoutu ja yhdenkäden kulmasoutu jos leuanvetotangon saat hommattua niin muuta sitten ei tarvitakkaan :thumbs:

Kulmasoutua kylla olen kiukulla vaantany, mutta silla en ainakaan tuonne keskelle ylaselkaan tuntumaa oikein saa...

Back
Ylös Bottom