Tuntumaa yläselkään

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Iron Man
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kertokaas miten saatte yläselkään tuntumaa, kun itsellä ei meinaa saada mitenkään poltetta sinne aikaan. :itku: Liikkeinä käytän ylätaljaa, kulmasoutua ja yhden käden soutua. Oisko noita muita olemassa mitkä sitten vois tehota?

Testaa ihan hyviksesi jotain tän tyylistä ohjelmaa:

Leuat leveellä eteen 5x10-20
Leuat kapeella eteen 5x10-20
Leuat sillä ihmekahvalla 5xmax

Ittellä tuli tolla ohjelmalla siivet ihan vitun kipeeks viikoks :D

Toinen hyvä leuka-ohjelma millä tuli selkä kipeeks oli_

Perus leuat 3x50% toisto enkasta lämmöksi
Leuat painojen kanssa 5 sarjaa niin että menee ykköseen asti

number_one sanoi:
Testaa ihan hyviksesi jotain tän tyylistä ohjelmaa:

Leuat leveellä eteen 5x10-20
Leuat kapeella eteen 5x10-20

Ittellä tuli tolla ohjelmalla siivet ihan vitun kipeeks viikoks :D

Eikös noi leuat kapella otteella ota latsien sijasta enemmän hauiksiin, vai onko "siivissäkin" eri lihaksia???

sumutin123 sanoi:
Eikös noi leuat kapella otteella ota latsien sijasta enemmän hauiksiin, vai onko "siivissäkin" eri lihaksia???
Ei ota hauiksiin. Joillakin (kuten mulla) ottaa jopa paremmin selkään kuin leveällä kahvalla tehdessä. Se on kuitenkin ihan eri liike. Leveellä kun tehdään, kyynärpäät liikkuu ylhäältä sivulle, kun taas kapealla tehtäessä ne liikkuu ylhäältä eteen. Kannattaa muuten tehdä sellasella kahvalla jossa on kämmenet suurinpiirtein vastakkain. Mun mielestä parempi kun kapealla vastaotteella.

Vastataan nyt tohon alkuperäiseenkin. Jos poltetta haluat, niin kokeile treenin päälle pulloveria taljassa. Seisot taljan edessä, tanko ylätaljassa. Otat tangon käteen ja vedät suorin käsin sen alas reisien eteen, ja rauhallisesti takaisin ylös. Ei se tuntuman saaminen selkään kyllä mikään tärkein asia ole. Melko harvoin mullakaan tulee selkään mitään tunnetta liikettä tehdessä, mutta treenin jälkeen on pumpissa, ja seuraavana päivänä kipeä.

Selkätreenissä kannattaa käyttää myös soutuliikkeitä. Nekin ottaa latseihin yhtälailla kun ylätaljavedot. Tässä olis oma ohjelma, jota voi kokeilla:

Leuanveto leveällä
Leuanveto kapealla
Kulmasoutu tangolla, tai alatalja
Yhden käden kulmasoutu alataljassa
Yhden käden ylätalja
Pullover ylätaljassa

Sarjoja teen vähän miten sattuu, eli yksi tai kaksi sarjaa liikettä kohti. Joku 10 sarjaa taitaa yleensä tulla yhteensä.

Noi kaksi viimeistä liikettä on ihan pelkkiä pumppiliikkeitä. Muussa treenissä en pumppailua harrasta, vaan noilla otetaan sitten se pumppi treenin päälle. Hitaasti ja hyvällä tekniikalla kun tekee, niin kyllä polttelee.

Itselläni tälläistä, saan poltteen;
mave
kulmasoutua tangolla
alatalja.

Muistat vain 2:ssa vikassa liikkeessä käyttää lapaluita, kyllä se siitä.

Iron Man sanoi:
Kertokaas miten saatte yläselkään tuntumaa, kun itsellä ei meinaa saada mitenkään poltetta sinne aikaan.

Tekniikan tarkistus + mahd. sarjapainojen pudottaminen.

Esim. ylätaljassa en itse saa poltetta/tuntumaa ellen tee niin pienellä painolla, että pystyn pysäyttämään tangon rinnalle.

m80 sanoi:
Tekniikan tarkistus + mahd. sarjapainojen pudottaminen.

Esim. ylätaljassa en itse saa poltetta/tuntumaa ellen tee niin pienellä painolla, että pystyn pysäyttämään tangon rinnalle.

Tosiaan tekniikkaa kannattaa tarkastaa. Selän(kään) treenaus tuntumapainotteisesti ei ole nopeuskilpailu. Taljoissa ainakin itselle on erittäin tärkeää myös se negatiivinen osuus liikkeestä. Mulla taas, toisin kuin edellisellä kirjoittajalla, pitää olla mahdollisimman isot romut taljoissa, että saa kunnon poltetta.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Powerhousu sanoi:
Ei ota hauiksiin. Joillakin (kuten mulla) ottaa jopa paremmin selkään kuin leveällä kahvalla tehdessä. Se on kuitenkin ihan eri liike. Leveellä kun tehdään, kyynärpäät liikkuu ylhäältä sivulle, kun taas kapealla tehtäessä ne liikkuu ylhäältä eteen. Kannattaa muuten tehdä sellasella kahvalla jossa on kämmenet suurinpiirtein vastakkain. Mun mielestä parempi kun kapealla vastaotteella.
ei ole faktaa mutta mielestäni kapeahkolla otteella vs selkeesti leveellä otteella rasitus kohdistuu erillailla selkään, joten mielestäni kandee tehdä molempia joko samassa reenissä tai sitten kausittain vaihdellen. tredin aloittajalle, jos haluat selkeesti tuntumaa selkään niin unohda leuat, taljalla tuntuma on paljon helpompi saada IMO, sitä en osaa sanoa kumpi on tehokkaampi selän kehittäjänä leuat vaiko talja.
m80 sanoi:
kannattaa runnoa myös välillä isoilla painoilla. isoilla painoilla saa kyllä tosi hyvin latsit kipeiksi useiksi päiviksi, sillä hetkellä kun tekee isoilla niin tunne ei tietenkään ole sama kuin keveillä tehdessä(polte), mutta sitä seuraavina päivinä tuntee taljaa tehneensä isoilla painoilla(toisin kuin keveillä ei ainakaan itselläni tule lihas kipua seuraaviksi päiviksi ollenkaan, en tarkoita etteikö keveillä kuitenkin olisi reenissä myös oma paikkansa, samoin kuin raskailla painoilla), on nimittäin sellainen jumi latseissa

neutraali sanoi:
tredin aloittajalle, jos haluat selkeesti tuntumaa selkään niin unohda leuat, taljalla tuntuma on paljon helpompi saada, sitä en osaa sanoa kumpi on tehokkaampi selän kehittäjänä leuat vaiko talja.

Tässä minä olen erimieltä. Koko treenihistoriani alun en saanut mitään tunnetta selkälihoihini ja aina minä taljoja käytin. Leukoja ei vain mennyt yhtään. Nyt kumminkin olen leuoista innostunut ja tuntuma on ihan toista luokkaa.
Leuoissa ei voi juuri huijata vaan joka toistoon pitää käyttää TYÖTÄ.
Taljat ovat leuanvetoihin verratuna, voileipä keksejä, jos leuat ovat dominoja.

Mutta kannattaa yrittää molempia.

-Marchi- sanoi:
Taljat ovat leuanvetoihin verratuna, voileipä keksejä, jos leuat ovat dominoja.

.
niin on:). kummasti vaan tuntuu kova selkäiset kaverit olevan aina talja miehiä esim: mike, tomi, taicaviita jne.... mutta asioista toki saa olla erimieltäkin:) :piis:. on leuat mielestäni kans hyviä(en muuten niitä nykyään tekisi), mutta taljassa "tuntuma" on little better;)

neutraali sanoi:
niin on:). kummasti vaan tuntuu kova selkäiset kaverit olevan aina talja miehiä esim: mike, tomi, taicaviita jne.... mutta asioista toki saa olla erimieltäkin:) :piis:. on leuat mielestäni kans hyviä(en muuten niitä nykyään tekisi), mutta taljassa "tuntuma" on little better;)

Hehe. :) Mutta aika pimeen kokoisen selän voi saada vain pelkästään leukoja vetelemälläkin... Taljat on vähänniinkuin heikkojen leuanvetoa... provo,provo :D
Hienoja liikkeitä molemmat :piis:

neutraali sanoi:
ei ole faktaa mutta mielestäni kapeahkolla otteella vs selkeesti leveellä otteella rasitus kohdistuu erillailla selkään, joten mielestäni kandee tehdä molempia joko samassa reenissä tai sitten kausittain vaihdellen. tredin aloittajalle, jos haluat selkeesti tuntumaa selkään niin unohda leuat, taljalla tuntuma on paljon helpompi saada IMO, sitä en osaa sanoa kumpi on tehokkaampi selän kehittäjänä leuat vaiko talja.

Tämän olet nyt istekin huomannut, kun erään ketjun innoittamana ihan tietoisesti molempia ykkösliikkeenä kokeilin. 2-jakoisessa on minulla kaksi liikettä per treeni, toisella kerralla teen kulmasoudun tangolla ja ylätaljan kapealla otteella, toisella kerralla taas ylätalja leveä lapiokahva ja alatalja.

kannattaa runnoa myös välillä isoilla painoilla. isoilla painoilla saa kyllä tosi hyvin latsit kipeiksi useiksi päiviksi, sillä hetkellä kun tekee isoilla niin tunne ei tietenkään ole sama kuin keveillä tehdessä(polte), mutta sitä seuraavina päivinä tuntee taljaa tehneensä isoilla painoilla(toisin kuin keveillä ei ainakaan itselläni tule lihas kipua seuraaviksi päiviksi ollenkaan, en tarkoita etteikö keveillä kuitenkin olisi reenissä myös oma paikkansa, samoin kuin raskailla painoilla), on nimittäin sellainen jumi latseissa

Samat huomiot tässäkin asiassa, mutta tämä vaati joskus parivuotta sitten sen, että opetteli niillä pikkupainoilla liikuttamaan lapoja eli tekemään työn selällä. Sitten vaan kunnolla romua ekoihin sarjohin ja treenin lopussa vähän pumppaavampi tekniikka.

Ja itelläkin talja hakkaa leuanvedon jos mittarina on selälle tuleva rasitus. Käsille menee huomattavasti enemmän leuanvedot. Ja se nyt on ainakin paskapuhetta etteikö leuanvedoissa voisi huijata. Itse teen nyt siis taljaa, leukoja menee kuitenkin 15-20 kpl jos ei ihan lukkoon alhaalla käsiä päästä, eli ei ole siitä kiinni tämä.

neutraali sanoi:

jep, ei ne tietenkään sulje toisiaan pois. Käytän nyt edelleen ylätaljaa esimerkkinä, ja mulla ne "raskaat" painot tarkoittaa tässä käytännössä sitä, että tangon jaksaa vetää rintaan kiinni, mutta ei pysäyttää (negatiivisessa vaiheessa pyrin luonnollisesti jarruttamaan mahdollisimman paljon) - kuitenkin käyttämättä vartaloa heilurina (vrt. vilposen takareiden revähdys). En oikein näe mitään hyötyä tuosta heijaamisesta. Vai onko siitä oikeasti hyötyä?

neutraali sanoi:

:) tähän oli pakko kommentoida - itse nimenomaan suosin leuanvetoja ennen taljoja. toki taljatkin kuuluvat treeneihini, mutta leuanveto rocks.

...siihen kovaselkäisyyteeni en kyllä kommentoi. :rolleyes:

taicaviitta sanoi:
:) tähän oli pakko kommentoida - itse nimenomaan suosin leuanvetoja ennen taljoja. toki taljatkin kuuluvat treeneihini, mutta leuanveto rocks.

...siihen kovaselkäisyyteeni en kyllä kommentoi. :rolleyes:
aijjaa sori, jotenkin muistelin että olit talja miehiä:)

ja sun selkä on kova :thumbs:
m80 sanoi:
En oikein näe mitään hyötyä tuosta heijaamisesta. Vai onko siitä oikeasti hyötyä?
en itsekkään sitä suosittele kenellekkään mutta kyllähän sillä saa latsit ihan helvetin kipeiksi moneksi päivää. en silti sitä suosittele sen takia kun jotkut voivat vain teloa siinä itsensä, se heilumisenkin taito on kuitenkin jollain tasolla osattava, ei voi repiä kuin päätön kana ilman mitään holttia jos jotain tulostakin haluaa eli jos heijjaa on silti hallittava miehen painoja, eikä toisinpäin :)

neutraali sanoi:
aijjaa sori, jotenkin muistelin että olit talja miehiä:)

ja sun selkä on kova :thumbs:

no prob - muakin tää ennenaikainen anemia vaivaa; hyvä että muistan omaa nimeänikään välillä. tai no - ehkä se dementia tässä iässä alkaa olla jo ihan normaaliakin, eikä ennenaikaista... ;)

ja kiitos. :haart:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom