Itse tuli oltua Soussessa pari kolme vuotta sitten. Mukava reissu kaikin puolin, mutta täytyy kyllä todeta noista kauppiaista ja muista, että kyllä niin kaksinaamaista porukkaa on.
Muistan, kun kaverin kanssa pyörittiin jossain kadulla ja joku kovin ystävällinen henkilö tarjoutui heittämään meidät autolla (joka oli niin rämä, että siitä voisi kirjoittaa ihan oman tarinansa jos jaksaisi) jonnekin nähtävyyden luo minne ajateltiin että voisi mennä katsomaan. Kaiken tämän piti olla ilmaista, ihan hyvää hyvyyttään hän halusi auttaa. Eikä tietenkään tällöin tietänyt vielä, että kaikki ei ole miltä näyttää. Meinaan kun oltiin autossa jossain jo ja haluttiin pois, niin sitten olisikin pitänyt maksaa. Kauhea kiukuttelu ja känkkääminen oli. Auton ovissa oli vielä joku lapsilukko. Lopulta heitin jotain pientä hilua, että jotenkin päästiin irti sieltä...
Edellisen kaltaiset kokemukset kyllä jatkuivat. Rannalla pähkinät oli ilmaisia, siihen asti kunnes pähkinäpussi oli kädessä. Sitten ruvettiin vänkäämään, että pitäisi maksaa.
Ja yksi henkilökohtainen suosikkini oli, kun eräs kauppias pisti kaverini taskuun kätensä ja sanoi että miksi hän (kaverini) otti hänen rahansa. Rupesi siinä sitten paikalliseen tapaan vänkäämään, että kaverini taskussa on hänen rahaansa...:D
Tosiaan aluksi, kun ei osannut odottaa mitään tuollaista, niin aikamoinen kulttuurishokki se oli. Kyllä se siitä lutviintui, kun osasi asennoitua ja käveli kaikkien ohi huomioimatta heitä.
Ihan mukavia matkatoimiston järjestämiä reissujakin siellä oli. Itsellä oli eläintarhassa kaiken maailmaa käärmestä ja skorpioonia rinnalla, salamanteri kurkisteli olkapäältä jne. Ja jumaleisson ne kamelit on härskejä. Koko ajan joku kameli ahdisteli edellä menevän kamelin intiimiosastoa. Välillä ilmaan kuului jotain fartteja ja kamelin kieli oli kyllä aikamoinen liikkuja. Aikamoisia taisteluvaunuja ne veijarit on, päällä oli välillä kyllä hitusen vaikea pysyä kun ne innostui kirmaamaan...Ne ketkä kyydissä on ollut, tietävät kyllä!
Mielenkiintoinen ja mukava kokemus, suosittelen.
Iltaelämä oli joissain pikkubaareissa on kivaa. Englantilaistytöt osasivat bailata. Itse olin marraskuussa, jolloin ei oikein suurin seesonki ollut siellä, joten turisteja oli vain kohtuullisesti.
Punttisaleista en ottanut selvää...
Toivottavasti säät suosii ja muutenkin on kivaa! Tiedostatte vaan nuo kauppiaat sen verran, että osaatte olla varuillanne, niin hyvä tulee.
P.S. Ei kannata yllättyä, että jos joku kysyy teiltä mistä olette ja toteatte olevanne Suomesta.... niin tulette huomaamaan, että yllättävän monilla, itse asiassa miltei kaikilla myyjillä on jopa sukulaisia Suomessa! Jos ei sukulaisia ole Suomessa, niin vähintään rakastaja. Jos ei rakastaja niin kaveri... jne.
On ne ovelia veijareita.
Ja jos kävisi niin hassusti ettei Suomi- "yhteyksiä" löydy kyseiseltä henkilöltä, niin hän todennäköisesti sanoo olevansa töissä esim. kokkina sinun hotellissasi. Tämä tieto tulee ylättäen ilmi vasta kun olet kertonut missä hotellissa viivyt. :lol2:
Ai niin, ei kannata yllättyä, jos kadulla joku haluaa ostaa kenkäsi. Meidän kengät ainakin sillon oli niin hienot (ihan perus vapaa-ajan jalkineet joltain Fireflylta), että tarjous irtosi kadulla. En myynyt.
Edittiä: Tekee suuren vaikutuksen ramadanin aikana, kun sanot kaverille että nyt äkkiä syömään, kauhea nälkä. Kauppias toteaa tähän ettei he saa syödä nyt ollenkaan ja itse toteat siihen "It's not my problem." Kuten minä onnistuin livauttamaan keskusteluun, kun kaveri tinkaili shakkilaudasta eräässä putiikissa. Sain jokseenkin pahaa silmää...