Tunisiaan =)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sundae
  • Aloitettu Aloitettu
No jopas on joillakin ikäviä muistoja Tunisiasta.

Itse olin siellä muijan ja kakaran kanssa viime huhtikuussa. Hotelli meillä oli siinä ihan lentokentän lähellä, Monastirin ja Soussen välissä. Hyvä matka oli ja uudelleen voisin lähteä.

Muutamia juttuja:
- Kauppiaiden kanssa ei ollut mitään ongelmia silloin kun itse olin mukana. Sit kun muija ja penska oli kahdestaan niin esim. kauppiaat saattoivat olla v-mäisiä.
- Sama taksien kanssa. Sairastuin matkalla ja käväsin Monastirissa taksilla apteeksissa. Taksikuski vei mut apteekin eteen ja takasin hotelliin todella huokealla hinnalla, ja muutenkin palvelu oli todella hyvää. Sit kun muija ja penska matkustivat kahdestaan (itse olin sänkypotilaana), taksien kanssa syntyi vaikka minkälaista ongelmaa. Kerran kuski päätti kesken matkan ettei ajakaan perille -> kyytiläiset ulos. Kerran kuski meni ostamaan tupakkaa, taksamittari tietenkin päällä, yms. mukavaa.
- Tunisialaiset ovat melko vapaamielisiä muslimeja (esim. huntuja on vain harvalla), mutta asenteissa naisia kohtaan muslimius selvästikin näkyy.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Samaa settiä täältäkin. Ei todellakaan ole tarkoitus kenenkään matkafiiliksiä pilata, mutta kaikkeen tähän em. jätteeseen kannattaa todellakin varautua. Turistien lypsämismeininkiä, ja läpinäkyvää sellaista, koko ajan. Kieltämättä sen verran oli hyvääkin, että kelithän siellä on kohillaan ja rannat asiallisia, mutta itseäni kun ne eivät kiinnostaneet, niin aika hanurista sinällään koko Sousse. Ts. toista kertaa en kyllä mene.

P.s. Taksiin mennessä jätä ovi auki ja tinkaa hinta kuntoon. Sitten vasta ovi kiinni ja hyväksy kusettajan "special prize only for you". Ja lopuksi haukan katseella vahdintaa, että tulee oikeanlaisia kolikoita takaisin. Dinaarin (vai mitä ne oli?) molemmin puolin oli ainakin kalliin saksalaisen tuontiviinan nautiskelun jälkeen hyvin samannäköisiä kolikoita tarjolla.

Rannalla tosiaan riittää noita kaupustelijoita. Kaikki haluaa antaa sinulle maistiaisia likaisilla käsillään. Jos et suostu ottamaan, niin parhaimmillaan yritettiin laittaa väkisellä suuhun ja kun ei sekään auttanut, niin myyjä laittoi viinirypäleitä napaan :david:

jantunen7 sanoi:
Taidat olla sen verran isompi kaveri, ettei musulmaani uskaltanut huudella. Ainakin näin kynäniskana sai kuulla mitä moninaisimpia saksan tai arabian kielisiä kirouksia perään.
Hahahah, joo ittekin kovan tinkimisen päätteeksi sain Monastirissa tyytymättömältä katukauppiaalta karseeta molotusta: "Go now and never come back this way, if you come back I will fuck you!"

En sit menny samaa tietä takaisin. :lol2:

Edit: Maha kuralla ekan viikon paikallisesta sapuskasta. Ja ne ravintoloiden oliivit muistan kyllä ikuisesti, kohtuullisen eksoottisen makuisia.

Tuli mieleen rannasta että olin siis rannalla Egyptissä ja koitin lukea kirjaa + kuuntelin ipodia. Se oli vielä hotellin ranta ja hotellin työntekijät siis. Luin kirjaa ja tarjoilija tulee hedelmä vadin kanssa että fruits for you sir? Kuulokkeet pois korvilta että mitä? no thanks, kuulokket korville ja takaisin lukemaan niin ei kulu kuin 2-3min ja sama äijä ja sama kysymys. Tätä jatkui joku 5 kertaa ja päätin että no ostan hemmolta pari banaania ni pääsen eroon ja pääsen lukee kirjaa rauhassa.... Hyvä kun sain syötyä ne banaanit niin taas se jamppa oli siinä tarjoomassa niitä. Sanoin että kiitti, mutta mä just söin niitä että en tarvii banaania ainakaan tuntiin. 2-3min ja se äijä on taas siinä ja viereinen Ruotsalais seurue nauraa kippurassa kun mä alan olee jo punanen että etkö sä stana usko ku en halua enään niitä hedelmiä. Se kävi kaiken kaikkeaan 15-20 kertaa sen tarjottimen kanssa ja mun lukemisesta ei tullu mitään. Piti lähtee menee sieltä rannalta et mä pääsin siitä daposta eroon. Ehkä se meinas et tällänen säkki tarvii banaanin joka 3. minuutti:D

Pakko vielä lisätä, kun tuli käytyä ns. alkuasukasmatkalla sisemmällä Tunisiassa, jopa Saharan pohjoislaidalla. Hauska tapahtuma oli kun opas esitti pokkana että täällä kallioluolissa asuu vielä alkuperäisväestöä(siellä maisemissa on kuvattu vissiin Star Wars:akin) No siellä nainen alkukantaisessa asusteessa jauhoi jotain siemeniä perinteisin menetelmin. Pikkuisen aitoa kuvaa särki yhdessä kallionkolossa pilkistävä uudehko mersu ja yläpuolelle asennettu lautasantenni. Herättää vaan kysymyksen, kuinka tyhmänä ne meitä turisteja pitää, no kyllä nämä tapahtumat herättää hilpeyttä muuten varsin epäonnistuneella reissulla.

Aika monessa paikassa tullut käytyä, tämä oli ainoa muslimimaahan kohdistunut reissu, ja viimeinen sellainen.

Pakko myöntää vaikka hammasta purren että tähän mennessä ystävällisimmät ja rehellisimmät ihmiset kaukomatkoilla kohdannut jenkeissä.

jantunen7 sanoi:
Pikkuisen aitoa kuvaa särki yhdessä kallionkolossa pilkistävä uudehko mersu ja yläpuolelle asennettu lautasantenni. Herättää vaan kysymyksen, kuinka tyhmänä ne meitä turisteja pitää, no kyllä nämä tapahtumat herättää hilpeyttä muuten varsin epäonnistuneella reissulla.

Ai että alkuperäisasukas lakkaa olemasta alkuperäisasukas, mikäli hänellä on mersu ja satelliittiantenni? Se varmaan tekee amisheista Amerikan alkuperäisasukkaita.

Koetko itse olevasi aito suomalainen, vaikka kotisi on täynnä ulkomailta tuotua kamaa?

Taha sanoi:
Ai että alkuperäisasukas lakkaa olemasta alkuperäisasukas, mikäli hänellä on mersu ja satelliittiantenni? Se varmaan tekee amisheista Amerikan alkuperäisasukkaita.

Koetko itse olevasi aito suomalainen, vaikka kotisi on täynnä ulkomailta tuotua kamaa?

No, toisaalta en näyttele asuvani alkukantaisissa oloissa, kuten tässä oli ideana. Jos asia olisi esitetty, että näin täällä toimittiin 50 vuotta sitten niin eihän siinä mitään pahaa olisi. Tuskin Lapissakaan matkailijoille väitetään turistikohteissa lapinpuku päällä heiluvien ja kodassa asuvien tosissaan siellä asuvan ilman sähköjä jne.

Jahas, Jantusella oli isompiakin ongelmia arabien kanssa ... Noh, itsekin on tullut käytyä Tunisiassa, Soussessa ja joitakin kommentteja.

- Port el Kantaoui (vai mikä sen uuden hotelli/satama-alueen nimi nyt olikaan) on hienoa seutua, joten jos hotelli on sieltä niin OK. Itse Soussen hotellit vaihtelevat tasoltaan, meidän oli keskustan ja Port el ... välillä, keskellä suht siivottoman näköistä kaupunginlaitamaa. Merenrantaan piti kävellä pellon (!!!!) poikki ja hiekkarantaosuus oli suht pieni ja kapoinen.

- Itse Sousse ei ole niinkään kummoinen kaupunki. Turistinähtävyyksiä ei hirveästi ole. Joku Saharan reissu oli IMO ylihintainen pettymys, kameliratsastus oli ihan ok (rentoja ja ystävällisiä kamelinajajia) ja siinäpä ne. Joten jos sinne päätät lähteä, niin yksi viikko riittää varmasti.

- Ruokapaikat ovat yleisesti ottaen korkeintaan keskitasoa, ne paremmat sitten maksavatkin jo reippaasti enemmän.

- Muslimimaa --> alkoholin saanti ongelmallista (ei myydä kaupoissa, ainoastaan valtion tavarataloissa).

- Basaarialue ok, tosin verrattuna esim. turkkilaisiin vastaaviin se hintataso - siis lähtöhinta josta tarkoitus tinkiä - on paljon rankempi. Sieltä tosin löytyy niitä fixed prize -kauppojakin. Kyllä vitutti kun tuli tingittyä sellainen pikkuinen matto johonkin 1/3 lähtöhinnasta ja sitten ylpeänä saavutuksestaan käveli fixed prize -kauppaan, jossa samainen rääsy oli vielä 1/3 sitä tingattua loppuhintaa halvempi ... :) Muutoin meno suht samanlaista kuin on tullut koettua vaikkapa Turkissa ja Marokossa.

- Paskat ruokakaupat. Olisin mieluusti ostanut mässyä, mutta kun ei perkele koko kaupungista löytynyt EDES YHTÄ kunnollista supermarkettia. Oppaatkaan (Detur) eivät osanneet auttaa. Ja basaarien ruokakojuista kun en rupea ostamaan lampaanreittä, niin ...

- Palvelutaso pikkaisen alkeellinen, verrattuna vaikkapa taas siihen Turkkiin. Taksikuskien kielitaito huono, ravintoloissa palvelu ei-niin-kovin-ripeää.

Itse en yleisesti ottaen siis hirveästi digannut. Enkä suosittelisi Soussea lomakohteeksi. Ellei sitten ole menossa sinne Port eliin, joka on kuuleman mukaan oikein siisti paikka.

jantunen7 sanoi:
Tuskin Lapissakaan matkailijoille väitetään turistikohteissa lapinpuku päällä heiluvien ja kodassa asuvien tosissaan siellä asuvan ilman sähköjä jne.

Itseasiassa kyllä siellä juuri niin tehdään. Et taida vain olla käynyt Lapissa brittiläisen, japanilaisen tmv. ulkolaisen matkanjärjestäjän järjestämällä pakettimatkalla :D

Eli typeriltä turisteilta rahat pois kaikin kuviteltavin keinoin on motto myös Lapissa. Eikä tuossa minusta mitään vikaa ole. Turismi on businesta ja busines on silloin hyvää kun se tuottaa. Kyllähän juttu on niin, että jos lähtee seiväsmatkalle massaturismikohteeseen, maasta riippumatta, niin odotettavissa on juuri kuvailemasi kaltaista "alkuperäisyyttä".

Onpa porukalla paljon negatiivisia kokemuksia :hyper: Olen kyllä muuta kautta kuullut paljon hyvää tuosta paikasta ja jotkut matkustavat Tunisiaan kerta toisensa jälkeen. Varmaan riippuu myös seurueesta, millaista kohtelua saa osakseen esim. yksin naisena. En siis ole lähdössä yksin matkaan, vaan on miesväkeä mukana.

Ei sen puoleen, eipä mun matkaa saa noilla kommenteilla pilattua :D Avoimin mielin reissuun hakemaan niitä omia kokemuksia. Taitaa olla aika paljon myös omasta asenteesta kiinni, kuinka kokee erilaisen kulttuurin. Senkin oon huomannut, että jokaisella lomakohteella on fanaattiset kannattajansa ja sitten ne jotka näkee vieraan kulttuurin aina negatiivisessa valossa. Ennen edellistä lomaa olin saanut kyseisestä paikasta paljon negatiivista palautetta ja kaikesta mahdollisesta varoiteltiin. Kävi kuitenkin niin, että oli aivan huippuloma, eikä kukaan ahdistellut, ryöstänyt tai kohdellut muuten huonosti. Mutta kyllähän aina sattuu ja tapahtuu, tuntuu vaan toisille kasaantuvan ne kaikki huonot...

AKV sanoi:
- Itse Sousse ei ole niinkään kummoinen kaupunki. Turistinähtävyyksiä ei hirveästi ole.

Ei ole turistinähtävyyksiä, täh? Tunisiallahan on rikas ja vanha kulttuuri. Soussessa esim. Medina, Kashabin linnoitus, luostarilinnoitus Ribat jne. kaikki jostain 800 - 1000 luvulta. Ja jos vähän viitseliäisyyttä löytyy, niin vuokraa auton ja lähtee katsomaan esim. Karthagon raunioita tai roomalaisten rakentamaa El Jemin amfiteatteria. Väittäisin, että nimenomaan nähtävyyksien takia Tunisiaan kannattaa mennä. Ranta/oleilu/biletys tmv. lomanviettopaikkana maa taas on täysin perseestä. Paska palvelu, v-mäiset kauppiaat, kalliit hinnat, rannoilla ja kaduilla norkoilevat ja vittuilevat äijälaumat, paskaisuus jne.

Armas sanoi:
Ei ole turistinähtävyyksiä, täh? Tunisiallahan on rikas ja vanha kulttuuri. Soussessa esim. Medina, Kashabin linnoitus, luostarilinnoitus Ribat jne. kaikki jostain 800 - 1000 luvulta. Ja jos vähän viitseliäisyyttä löytyy, niin vuokraa auton ja lähtee katsomaan esim. Karthagon raunioita tai roomalaisten rakentamaa El Jemin amfiteatteria.

Soussen Medina ja Ribat oli kierretty läpi päivässä. Eikä siinä Ribatissa ollut tosiaankaan oikeastaan juuri mitään näkemistä.

Pohjoisemmassa Karthagon tienoilla ei tullut käytyä, joten en niistä kommentoinutkaan.

Armas sanoi:
Ei ole turistinähtävyyksiä, täh? Tunisiallahan on rikas ja vanha kulttuuri. Soussessa esim. Medina, Kashabin linnoitus, luostarilinnoitus Ribat jne. kaikki jostain 800 - 1000 luvulta. Ja jos vähän viitseliäisyyttä löytyy, niin vuokraa auton ja lähtee katsomaan esim. Karthagon raunioita tai roomalaisten rakentamaa El Jemin amfiteatteria. Väittäisin, että nimenomaan nähtävyyksien takia Tunisiaan kannattaa mennä. Ranta/oleilu/biletys tmv. lomanviettopaikkana maa taas on täysin perseestä. Paska palvelu, v-mäiset kauppiaat, kalliit hinnat, rannoilla ja kaduilla norkoilevat ja vittuilevat äijälaumat, paskaisuus jne.

Juuri näin, oli siellä kyllä kieltämättä komeita historiallisia kohteita ja syvemmällä Tunisiassa myös hienot maisemat, vuoristot ja suolajärvi.
Tosiaan jos kiinnostaa historia, niin sitten nähtävyyksiltään mielenkiintoinen paikka, luonnollisesti noitakin kohteita tietysti pilaa paikalliset väkisinkaupustelijat.
Eli ei nyt kaikki ihan perseestä siellä kohteessa paitsi ihmiset. Rentoa rantalomailua/bailaamista jos hakee, niin silloin ehdottomasti johonkin muualle.

Kannattaa melkein vuokrata auto, jos niillä nyt uskaltaa ajaa, ja lähteä käymään syvemmällä nuo mielenkiintoiset kohteet katsomassa. Itse olin turistibussilla kierroksella ja tietysti pysähtyvät aina paikkoihin joissa pahimmat kaupustelija löytyvät.

Ohjeena kumminkin, että älä ota mitään vastaan mitä tarjotaan, siellä ei tunneta sanaa kohteliaasti lahjaksi annettu ilmainen tavara tai palvelu.

Olen käynyt tunisiassa enemmän kuin tampereella, ja sussen hotellit, varsinkin oceana on :rock: .

Kannattaa myös käydä sellaisissa tavallisissa kylissäkin, että saa vähän enemmän käsitystä vieraasta maasta. Pelkät turistikohteet ja karthago ei oikein kerro tunisiasta mitään. Tietysti, ei kaikilla asu tuttavia tunisiassa.

Ihan kelpo maa, muistakaa, että kerjäläiset niissä turistipaikoissa ovat valekerjäläisiä. Eräs saksalainen pariskunta antoi nipun seteleiä yhdelle pojalle, no poika näytti jalkoja, ja sanoi arabiaksi, että tarvitsee uudet sleekat, eli läpyskät. HAHA! Se tyhmä pariskunta uskoi ja antoi lisää rahaa, poika lähti juoksemaan huutaen kavereilleen HYPER ilme naamallaan.

Omia kokemuksiani Soussesta:

- Tosi likaista.
- Miehet enemmän ok kuin odotin (olin oman mieheni kanssa liikenteessä), mulle ei pahemmin huudeltu, mutta tuijotusta pitää kestää. Biitsillä en voinut uida/jäädä yksin, koska heti oli seuraa tarjolla. Myös todella nuoret pojat tulivat tekemään tuttavuutta "siinä mielessä".
- Naiset USKOMATTOMIA!!!! Hyvä etteivät räkineet päälle. Esim. hiekkaa heiteltiin rannalla niskaan sitten ihan urakalla. Välillä oikeesti pelotti että ne käy kiinni. Yksi tönäisi. Huh huh.
- Pahaa ruokaa. Couscous kalalla ainoa hyvä.
- Hotellien taso huono Soussessa (uudemmat hotellialueet näytti ihan kivoilta).
- Kesällä järkyttävän kuuma.
- Yöelämä kohtuullisen hiljaista, yökerhoissa musa järjettömän lujalla.
- Huumeita tultiin tarjoamaan 4 krt viikossa!
- Soussessa ei kovinkaan paljoa tekemistä, retkistä ei tietoa.
- Biitsit jees, samoin ranta-aktiviteetit kohtuuhintaisia. Henkilökunta sillä biitsillä, jota suosimme, oli tosi mukavaa.
- Kaikessa yritetään kusettaa koko ajan.
- Plussaa, jos osaat ranskaa. Itse juttelin paljon paikallisten lasten kanssa (eivät puhuneet juurikaan englantia), olivat tosi söpöjä ja mukavia.

Olen matkustellut paljon (myös arabimaissa), ja täytyy sanoa, että Tunisiaan en kyllä enää palaa. Mutta tulipa nähtyä. Samalla reissulla olleet kaksi entuudestaan puolituttua tyttöä viihtyivät ja lähtevät takaisin talvella.

Sundae sanoi:
Varattiin just matka Tunisiaan Sousseen ja kiinnostais saada hyviä matkavinkkejä sellaisilta, jotka siellä on joskus käyneet...

Noh, jokos kävitte Soussessa? Millasta oli? Itekkin emännän kanssa suunniteltu matkaa tonne. Kyllä jakautuu mielipiteet täysin, jotkut ylistää ja toiset ei ikinä menis uudestaan :D Saas nähä. Halpa matka ois tiedossa, eikä bilemestat kiinnosta..

Noh, jokos kävitte Soussessa? Millasta oli? Itekkin emännän kanssa suunniteltu matkaa tonne. Kyllä jakautuu mielipiteet täysin, jotkut ylistää ja toiset ei ikinä menis uudestaan :D Saas nähä. Halpa matka ois tiedossa, eikä bilemestat kiinnosta..

Kävitkö? Millaiset kokemukset jäi?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom