Tuloksia hyväkarppauksella?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Christa
  • Aloitettu Aloitettu
Eli, millaisia kokemuksia teillä on hyvä/alakarppauksesta? Putoaako paino ja millaisilla ravintoainesuhteilla? Karppisivuilta luin että hyväkarpissa hiilareita n. 100g, alakarpissa 60g. Ja jostain muualta luin ettei alle sadan hiilarin kannata mennä, koska aivot tarvitsevat sen verran. Ja haluan tietenkin jaksaa tehdä töitä, opiskella ja treenata!

Tarkoitus on tehdä suunnitelma treeneistä ja aterioista, idea Kaisan blogista. Muuten en saa mitään aikaiseksi. Oon huomannut ettei hiilarit kovin hyvin sovi mulle, väsyttää ja turvottaa. Siksi oon kiinnostunut tästä kun hiilareita saa jonkin verran syödä. En halua luopua aamupuurosta! :D Lisäksi ajattelin hölkätä 2-4 kertaa viikossa n. puoli tuntia kerrallaan, salilla käyn 3-4 kertaa. Kaloreita 1500. Mitat 155,5/55-56. Saisiko näillä eväillä kesään mennessä sulatettua 5 kiloa rasvaa? Alkaa jo epätoivo iskeä...

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei sitä voida kuin arvailla saatko rasvoja sulatettua. Aloita ko. ruokavalio HETI, jos et ole jo aloittanut. Syö pari viikkoa ja katso putoaako paino. Jos putoaa, jatka samaa ruokavaliota ja uudelleen viikon tai parin päästä puntarille. Mikäli nyt paino pysyykin entisissä lukemissa -> syö vähemmän/liiku enemmän (ja pidä näistä mahdollisimman tarkkaa kirjaa jatkuvasti -> todella helppo sitten katsoa liikuitko/söitkö todella niin kuin piti). Säätelet kulututusta/syömistä viikon tai parin erissä kehityksen mukaan.

Itse oon ollu ylä-/alakarpilla (hh:t on varmaa ollu 40-80g/pvä) nyt 5 viikkoa ja paino on tippunut yllätävän hyvin. Aluksi treeni tökki tosi pahasti mutta nyt luistaa tosi hyvin :). 2 viikkoa paino jumitti mutta sit lisäsin rasvan määrää ja humpsista...paino alko tippumaa. Rasvaa tulee nyt päivittäin sellanen 80-100g. Muista syödä paljon kasviksia ja pidä huolta, että juot tarpeeksi :) Käy karppisivustolla hakemassa tietoja. Tsemppiä.

en noista hiilihydraattimääristä sanoa mitään (paitsi treenien teho kuitenkin kärsii jos syö liian vähän hh.), mutta 5 kiloa ei pitäisi olla mikään hankala laihduttaa kesään mennessä, jos todella laskee kalorit oikein ja sitoutuu johonkin suunnitelmaan. joku -600kcal, se olisi kai suunnilleen parissa kuukaudessa 5 kiloa.
joillekin laihtuminen on tietenkin helpompaa, joillekin vaikeampaa.
:whip: :thumbs:

Oon siinä käsityksessä että aivot tarvii päivässä hiilareita sen 20-30g että alle sadan mentäessä tuskin vielä tarvii huolestua että kuuppa hajoo.

Oon siinä käsityksessä että aivot tarvii päivässä hiilareita sen 20-30g että alle sadan mentäessä tuskin vielä tarvii huolestua että kuuppa hajoo.

Eikös hiilarit ole ainoa makroravinne mitä ihmiskeho ei välttämättä tarvitse lainkaan? Aivothan tarvitsee lähinnä rasvahappoja toimiakseen ja proteiinin aminohapot tietenkin ovat elintärkeitä.

Eli, millaisia kokemuksia teillä on hyvä/alakarppauksesta? Putoaako paino ja millaisilla ravintoainesuhteilla? Karppisivuilta luin että hyväkarpissa hiilareita n. 100g, alakarpissa 60g. Ja jostain muualta luin ettei alle sadan hiilarin kannata mennä, koska aivot tarvitsevat sen verran. Ja haluan tietenkin jaksaa tehdä töitä, opiskella ja treenata!
Pelkästään hyviä kokemuksia, paino on pudonnut ihan riittävästi ja makrosuhteet keskimäärin luokkaa 7%/25%/68% (hh/p/r). Suhteet voivat toki jonkin verran vaihdella, mutta hiilarit ovat pääosin pysyneet alle 30g/vrk. Hiilarimääristäkin toki on paikallisia, lyhytkestoisia, poikkeamisia ylöspäin, mutta hyvin harvoin ja satunnaisesti.

Vähähiilarista takana nyt reilut pari ja puoli vuotta, eikä jaksamisessa ole minkäänlaisia ongelmia. Omasta mielestäni myöskään aivotoimintani ei ole huonompaa kuin entisessä hiilarivoittoisessa elämässäni vaikka tästä tietysti muut voivat olla eri mieltä. :D

Vähähiilarisella ollessani olen myös opiskellut, tehnyt töitä ja treenannut. Alussa, ennen kuin elimistö tottuu kunnolla rasvakäyttöiseksi, voi olla ongelmia jaksamisen kanssa, mutta se menee kyllä ohi.

// ShoGun

Christa, minkä verran sulla tulee proteiineja ja rasvaa? Protskun määrä on tosi tärkeä sitten alakarpilla (erityisesti jos mennään sinne ketorajalle), koska keho joka tapauksessa valmistaa jostakin sokeria kehon käyttöön (ja se tapahtuu helposti glukoneogeneesin kautta siten, että proteiinit -> hiilari). Siispä suosittelisin syömään proteiinia vähintään 2.5-3g/painokilo. Tästä moni on eri mieltä ja painottaa sitä, että liika proteiini on pahasta (joo, liika on liikaa, mutta liikkuvalle ihmiselle tuo mainitsemani määrä tuskin on liikaa - tai ainakin se tuntuu sopivan minulle). Dieetillä proteiinin saanti on muutenkin älyttömän tärkeässä asemassa lihaksen säilyttämisen kannalta.

Varmasti saat tuloksia aikaan jos vaan teet töitä pitkäjänteisesti :) Yössä tai kahdessa ei tuloksia ehkä vielä näy, mutta kuukauden-parin päästä todennäköisesti kroppa on jo ihan eri näköinen. Tunnustele olotilojasi niin saat parhaiten selville, sopiiko vähäiset hiilarit sulle.

Eli, millaisia kokemuksia teillä on Ja jostain muualta luin ettei alle sadan hiilarin kannata mennä, koska aivot tarvitsevat sen verran. Ja haluan tietenkin jaksaa tehdä töitä, opiskella ja treenata!

Kyllä ne aivot toimii vaikka 20 g hiilareilla. Tosin VHH-dieetin alkuvaiheessa vähän oli pientä tahmausta, huimausta ja päänsärkeustä. Itse teen päivät aivotyötä ja kolme kertaa viikossa salilla. Lisäksi aerobista joskus välipäivinä mm. hiihtoa tai pyöräilyä.

Matalilla hiilareilla tosin ylikunto pukkaa päälle helpommin. Sen huomaa, kun nukuttaa huonommin. Lepo ja/tai hiilarien lisäys auttaa siihen vaivaan. Aivojen suorituskyvyssä en ole havainut suurta eroa. Yhtä henkisesti laiska olen hiilarien kanssa tai ilman, mutta se johtuu vain luonteesta. (Viimeksi luin kirjallisuutta lukiossa 10 vuotta sitten, ja elokuvien katsominen on minusta parasta ajanvietettä.)

Ei sitä voida kuin arvailla saatko rasvoja sulatettua. Aloita ko. ruokavalio HETI, jos et ole jo aloittanut. Syö pari viikkoa ja katso putoaako paino. Jos putoaa, jatka samaa ruokavaliota ja uudelleen viikon tai parin päästä puntarille. Mikäli nyt paino pysyykin entisissä lukemissa -> syö vähemmän/liiku enemmän (ja pidä näistä mahdollisimman tarkkaa kirjaa jatkuvasti -> todella helppo sitten katsoa liikuitko/söitkö todella niin kuin piti). Säätelet kulututusta/syömistä viikon tai parin erissä kehityksen mukaan.

Älä vaan kuuntele Lapon ohjetta siitä, kuinka usein katsoa vaakaan. Joka aamu erittämisien jälkeen :) vaa´alle. Tee vaikka käyrä, ja pistä joka päivä piste siihen kohtaan, paljonko paino on. Voit myös tehdä pieniä arvauksia aina siihen kohdalle kun paino laskenut/noussut, että miksi näin olisi tapahtunut. Esim. mässypäivän jälkeen paino varmasti nousee hetkeksi, joten siihen kohtaan pistät " mässypäivä nosti painoa ".
Sitten jos ei ala menee pikku hiljaa menee alaspäin, niin sitten enemmän liikuntaa TAI vähemmän ravintoa. Jos vaikka mittaat 2 viikon välein painoa, saattaa tuurilla olla juuri nesteet palanneet ja paino näyttää pudonneen 0,1kg, vaikka todellisuudessa olisi jopa kilon tippunut tuona aikana. Jos mittaat liian harvoin, saattaa turhia virheitä tulla, joka päivä kun mittaa ja jaksaa tutkia sen 2-3 päivää, että miten paino menee, eikä joka nousuun/laskuun ala reagoimaan, niin saa parhaan tuloksen.

Kokeilemallahan se tietenkin parhaiten selviää sopiiko vähät hiilarit vai ei. Oon vaan siitä päätellyt ettei sopis kun aamupuuron jälkeen tulee niin väsynyt olo. Tosin syön iltaisin treenin jälkeen aina kunnolla, johtuisko sitten siitä eikä aamulla ole nälkä.

Oon tuota tietoa nyt etsinyt, ja tuli sellainenkin systeemi vastaan, jossa 3 päivää on hiilarit matalalla ja joka 4. päivä korkealla ettei elimistö totu. Ootteko pitäneet näitä korkeampia hiilaripäiviä ja kuinka usein? Ketoa en ole ajatellut.

Aion pitää huolen että syön tarpeeksi proteiineja ja rasvaakin. Pääsiäisen jälkeen ois tarkoitus aloittaa kunhan suunnitelma valmistuu. Vaakaa en omista, vielä ainakaan. :) Ja mulle laihduttaminen ON vaikeaa, koskaan en ole millään dieetillä onnistunut. Paino on pudonnut itsestään, kun on pudonnut aikoinaan, mutta samalla on varmaan lähteneet lihaksetkin. Nyt olen niitä kasvatellut. Mimmien "käskyttämänä" opettelin syömään kunnolla, ja ainakin lantion ja reisien seudulle pehmustetta alkoi kertyä turhankin tehokkaasti.

Christa, minkä verran sulla tulee proteiineja ja rasvaa? Protskun määrä on tosi tärkeä sitten alakarpilla (erityisesti jos mennään sinne ketorajalle), koska keho joka tapauksessa valmistaa jostakin sokeria kehon käyttöön (ja se tapahtuu helposti glukoneogeneesin kautta siten, että proteiinit -> hiilari)

Keho vetää glukoneogeneesin minimiin kunhan ollaan jonkun aikaa totuteltu ketoositilaan. Liian suuri proteiinimäärä itseasiassa inhiboi ketogeneesiä.

Keho vetää glukoneogeneesin minimiin kunhan ollaan jonkun aikaa totuteltu ketoositilaan. Liian suuri proteiinimäärä itseasiassa inhiboi ketogeneesiä.
Jeps, tämän tiesinkin... täytyisi nyt lukea vaan suosiolla se Lylen kirja, kun silti on niin monia kysymyksiä joihin en tiedä vastausta. ;) Muistaakseni valmentajani sanoi, että protskun on oltava korkealla ikäänkuin varmuuden vuoksi jotta lihasmassa ei ala palamaan. Ja että glukoneogeneesin kautta muodostettu hiilari poltetaan joka tapauksessa, jos/kun aerobista tehdään samalla paljon (vertaan tässä nyt omaan kisadieettiini... kun muusta ei ole kokemusta :)).

Christalle: Ei sinne ketolle tosiaan tarvitse missään nimessä vetääkään - veikkaisin että paino on helpompi pitää kurissa myös jatkossa pitämällä hiilarit maltillisella tasolla koko ajan. Testaile eri systeemejä niin ajan kanssa varmasti opit tuntemaan mikä tuntuu toimivan ja mikä ei. Jos sen on jo saanut selville, että korkeat hiilarit ei toimi niin onhan siinä ainakin jo yksi tapa eliminoitu. ;) Hidasta, mutta toivottavasti sitäkin palkitsevampaa (toivon samaa myös omalla kohdallani kaiken tän taistelun jälkeen). Tiiän sen fiiliksen, kun epätoivo alkaa iskeä... :jahas:

Jeps, tämän tiesinkin... täytyisi nyt lukea vaan suosiolla se Lylen kirja, kun silti on niin monia kysymyksiä joihin en tiedä vastausta. ;) Muistaakseni valmentajani sanoi, että protskun on oltava korkealla ikäänkuin varmuuden vuoksi jotta lihasmassa ei ala palamaan.

Proteiinin saanti pitää olla suht reipasta mutta ei kuitenkaan liiallista jos meinaa ketoositilaa pitää yllä..

Proteiinin saanti pitää olla suht reipasta mutta ei kuitenkaan liiallista jos meinaa ketoositilaa pitää yllä..
Jep, asia ymmärretty... olen vaan itse ollut koekaniinina tommosella dieetillä, että proteiinin määrä oli 200g/pv (n. 3.5g/painokilo), rasva 65g. Ketoosi oli ja pysyi (en tosin ketostixeillä testannut, mutta oletan tuntevani jo tässä vaiheessa useamman keton jälkeen milloin olen ketoosissa ja milloin en). Aerobista tuli tehtyä melkoisen paljon, joten oma veikkaukseni on että hiilarit on poltettu kropasta tehokkaasti ja keto on pysynyt sen vuoksi päällä korkeammallakin proteiinimäärällä. Voisikohan se olla noin?

Kovasti kiinnostaa tämä asia... olis mielenkiintoista tietää millaisilla grammamäärillä ja prosenttisuhteilla ketoilijat ovat onnistuneet pysymään ketoosissa. Toisaalta - onko sillä rasvan palamisen kannalta loppupeleissä merkitystä onko kroppa ketoosissa vai ei? Oloa se varmaan lähinnä haittaa, jos mennään koko ajan siellä rajamaastossa... hmmmmm...

Älä vaan kuuntele Lapon ohjetta siitä, kuinka usein katsoa vaakaan. Joka aamu erittämisien jälkeen :) vaa´alle

Ei mitään järkeä IMO. Punnitus kerran viikossa riittää vallan hyvin.

Kannattaa muistaa, että naisilla paino vaihtelee myös kuukautiskierron mukaan, jopa useamman kilon.

Älä vaan kuuntele Lapon ohjetta siitä, kuinka usein katsoa vaakaan. Joka aamu erittämisien jälkeen :) vaa´alle

Ei mitään järkeä IMO. Punnitus kerran viikossa riittää vallan hyvin.

Kannattaa muistaa, että naisilla paino vaihtelee myös kuukautiskierron mukaan, jopa useamman kilon.
Mä puolestaan olisin KSENA:n kanssa samoilla linjoilla. Kun huomaa painon laskevan trendin, niin ei stressaa läheskään samassa määrin satunnaisista jumituksista tai pompsahduksista.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom