Tuloksettomuus turhauttaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja daaliu
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Morjesta,

En tiedä laskenko itseäni ajallisesti aloittelijaksi, mutta tuloksen puolesta kyllä. Olen niin turhautunut siihen, että treenien osalta tuloksien saaminen on _niin_ vaikeaa, ja lopulta epätoivoisena pyydän kaikki mahdolliset vinkit. Yritän parhaani mukaan kirjoittaa alle kaikki kuntosalitreenaukset, ja pointit jota olen yrittänyt noudattaa:

Ravinnosta:
Totesin, että okei, syön liian vähän. Aloin kiinnittämään vielä enemmän huomiota siihen mitä syön. Päivittäin 1-1.5g proteiinia/painokilo, puhtaasta ruuasta kaloreita massasta/dieetistä riippuen n.1800-2800. Tiedostanen, että en syö ihan joka päivä (lepopäivinä) tarpeellista määrää, ja että nuo kalorimäärät saattavat edelleen olla liian alhaiset. Ongelma myös on, että ei mahdu. Olen yrittänyt smoothieiden muodossa änkeä alas, mutta sekin tuottaa ongelmia. Onko ongelma ravinnossa?

Treenistä:
- Olen kokeillut kaksijakoista ja nelijakoista. Nyt viimeisenä nelijakoista, joista kaksi kertaa kävin salilla ja muut tein kotona elämän kiireiden vuoksi. Kuntosalilla pyrin tekemään ne, joihin painot eivät kotona riittäneet.
- Olen vaihdellut kuukausittain toistomäärää 8-12 välillä kolmella sarjalla, maastavetoa ja penkkiä tehnyt 5x5.
- Pyrin ärsyttämään lihasta niin paljon kuin siitä voimia riittää, ettei ainakaan olisi siitä kiinni, että en treenaa tarpeeksi lujaa.
- Voima on lisääntynyt kyllä kokoajan, mutta ei varmastikaan mitenkään maksimaalisesti. Tuntuu, että esim. maastavetoon olen voinut lisätä 20kiloa kuukausissa, en viikoissa.
- Nelijakoisella olen lisännyt treenejä per lihas ym. olen tältä foorumilta tietoa keränneenä yrittänyt parhaani mukaan tehdä hyvän mahdollisen treeniohjelman.

Meikä:
Olen 25-vuotias mies, todella hoikkarakenteinen pitkula. Painoa vain 60kg, jota olen massakaudella saanut oksennuskynnyksellä ravintomäärän vuoksi nostettua hieman, mutta putoaa _todella herkästi_.

Mitähän muuta infoa voisi antaa? Ei tule nyt mieleen. Olen itse ajatellut, että alan nyt kun elämä antaa myöden, käymään salilla 4 kertaa viikossa noudattaen kaksijakoista ohjelmaa, että tulisi niin helvetinmoinen rääkki. Alan laskemaan joka ikinen päivä mitä pistän suuhuni ja kärsin kylläisyyden aiheuttamasta kamalasta olosta? Onko tämä vain geneettinen ongelma, että minun aineenvaihdunnalla ym. tätä hommaa ei vaan tehdä? Viestin pituus kertoo epätoivoisuudesta ja turhautumisesta. Saatana, kaikki panostus ja vaiva ja ei mitään. Apua?

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Mistään mitään tietämättä vastaan. Kyllä niitä kaloreita saa melko helposti alas kun syö vähän muutakin kun "puhtaita" ruokia. Muu info varmaan olis pituus ja perusliikkeiden tulokset, sekä harjoittelutausta. Puhut periaatteista mitä pyrit noudattamaan, mutta et kerro mitä todellisuudessa teet.

Pituutta 180cm. Perusliikkeiden tuloksien tarkkaa aikaväliä en osaa sanoa, mut vois melkee puhua vajaasta vuodesta, määrät about:

penkki 30->45-50kg
deadlift 55->90kg
maastaveto 55->75kg (vähän huonosti, jalkaliikkeet ongelmallisia polvivamman vuoksi, yritän tehdä kaikkea mitä pystyn)
hauiskääntö yhdellä 8->17kg
alatalja 15->40kg
ym, kehitystä tullu kaikessa, mut ulkoset muutokset heikkoja, eikä paino nouse. Alunperinkin olin hoikka, eli en usko johtuvan rasvan suhteesta.

Olen enemmän tai tai vähemmän harjoitellut 3 vuotta. Hermot menee yleensä siinä puolen vuoden intensiivisen harjottelun jälkeen, kun mitään ei tapahdu. Ei siis ole sellasia kuukauden kokeiluja ja huonoa motivaatiota. Nyt vuoden mittasessa aktiivisessa jaksossa ollut ainoastaan 2 kuukauden mittasta sairaslomaa ja totaalikielto urheilulle, joista pystynyt palaamaan ihan hyvin treenin pariin. Ja mitä selostan tuossa pyrkiväni = mitä olen tehnyt, ja siks mulla onkin ongelma ku en tiedä mis enää mättää. oon niin epävarma tästä mun homman toimivuudesta et sanavalinnatki hehkuu sitä, mut joo en ole vain pyrkinyt :D

Viimeksi muokattu:
Miksi kalorit vaihtelee 1800-2800, ei kai vaan joku äärimmäinen lepopäivä/treenipäivä säätö ? Jos tavoite on nostaa painoa, ei ole mitään järkeä rajoittaa lepopäivän kaloreita.

Jos ruoka ei uppoa niin kannattaa satsata siihen että sen on oikeasti hyvää ja sellaista mikä maistuu itselle.

Suurin ongelma tosiaan vaikuttais olevan ruoassa. Jos ei paino noin hoikalla nouse, niin ei siellä lihaksetkaan kasva. Onko palkkarit käytössä? Niitä voi vetää myös välipäivinä.

Zone-sarja -42%
Miksi kalorit vaihtelee 1800-2800, ei kai vaan joku äärimmäinen lepopäivä/treenipäivä säätö ?
Niin, että dieetillä n. 1800 ja muutoin 2800. :) Ja viikon diettejä pidän 6 viikon välein, koska läskiä kyllä tulee mut mitään muuta ei. Siltikään paino ei juurikaan nouse? Oonko mä rikki?

Okei, kiitos avusta jo vastanneille. Jatkossa tiedän, että samainen mättömäärä pitäisi jaksaa lepopäivinäkin ja seuraan syömistäni vielä tarkemmin laskemalla, että varmasti tulee kaikki hyöty irti. Tärkeintä mulle varmaan tässä on ollut saada varmuus, että onko ongelma syömisessä vai treenissä.

Ei tolla kohtaa tarvi varmaan diettejä paljon miettiä. Ja ei tarvi mitään mättömääriä sietää, kuten mainittu, valitse maistuvia ruokia. Pizzan kaloreihin saa vetää monta vihersmoothieta. Ja periaatteessa ei tarvi laskeekaan, mut vois helpottaa kun tietää missä oikeesti mennään. itellä tasasemmat kalorit on parempi ku hirvee heittely, ruokkii kierrettä kasvattaa eroo reeni ja lepopäiville.

veikkaan, että syöt proteiinia liian vähän, vedä 1,5-2 g/kehonmassakilo. syö vilja vaaleana, jos vilja edes sopii. deadlift on maastaveto. mitä meinaat noilla liikkeillä?

Olen enemmän tai tai vähemmän harjoitellut 3 vuotta. Hermot menee yleensä siinä puolen vuoden intensiivisen harjottelun jälkeen, kun mitään ei tapahdu. Ei siis ole sellasia kuukauden kokeiluja ja huonoa motivaatiota. Nyt vuoden mittasessa aktiivisessa jaksossa ollut ainoastaan 2 kuukauden mittasta sairaslomaa ja totaalikielto urheilulle, joista pystynyt palaamaan ihan hyvin treenin pariin. Ja mitä selostan tuossa pyrkiväni = mitä olen tehnyt, ja siks mulla onkin ongelma ku en tiedä mis enää mättää. oon niin epävarma tästä mun homman toimivuudesta et sanavalinnatki hehkuu sitä, mut joo en ole vain pyrkinyt :D

Epävarmuus on vain puuttuva tietoa:). Koitin herätellä kysmystä, onko tekeminen sitä mitä sen kuuluisi olla ja miten sen mittaat. Kaikki me käydään noita sudenkuoppia läpi eri asioissa, kun tuntee tekevänsä oikeita juttuja ja turhautuu kun ei tapahdu niitä asioita mitä kuvitteli tapahtuvan. Todellisuus menee ristiin niiden ajatusten kanssa, niin sitten on aika tutkia, mitä tietysti nyt teetkin. Se on hyvä.

"Bulkkaus" tapahtuu kaloreilla pelaamalla, ei sillä mikä fiilis syödystä ruuasta on. Vatsa täynnä koko ajan, ei ole yhtäkuin riittävästi ylikaloreita. Riittävästi ylikaloreita = syö riittävästi ylikaloreita.

Jotkut pystyvät arvioimaan fiiliksellä sen, jotkut ei. Mutta on myös hyvä muistaa, että molemmissa tapauksissa se mekanismi on ne ylikalorit, ei käytetty "mittausmenetelmä". Jos ei tule tuloksia lakkaa uskomasta niitä fiiliksiä ja ajatuksia siitä miten syöt ja mittaa se luotettavalla tavalla.

Saattaa olla ihan järkevää ottaa ne kalorit laskentaan jollain kännysovelluksella, ja täältä tulee varmasti hyvää tietoa miten asiaa kannattais lähestyä.

Jos 180 senttinen kaveri painaa 60 kiloa, lienee aika selvää mikä mättää. Ei ne lihakset juurikaan kasva, jos painoa ei tule lisää. Laita aluksi syöminen kuntoon, sen jälkeen voi vasta arvioida onko treeni oikealla tasolla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sekin voi olla että nostat kalorimäärän kerralla liian suureksi, itse en pystyisi ainakaan kertarysäyksellä tempasta vaikka 4000 kaloria jos en ole ennen tottunut syömään niin paljoa.

Totuttelet siihen syömiseen pikkuhiljaa aina lisäämällä vähäsen niitä kaloreita, tällätavalla kerkeät itsekin tottua siihen. Itselläni liian nopeat vaihtelut ruokavaliossa ei sovi.

Sinuna siis laskisin syömäsi kalorit ja pikkuhiljaa lisäilen kaloreita.

Juu, kuten yllä mainittu, ruokaa lisää. Pitäiskö jopa lääkärissä mainita painosta/ruokahaluttomuudesta?
Yläkropan voimatasot pitäs saada ihan himassa ilman stressiä etunojapunerruksilla ja leuanvedolla selkeesti korkeemmiks. Et aika turha stressailla x-jakosia, dieettejä ja bulkkeja. Ihan vaan ruokaa mistä tykkäät mahd. paljon ja toistoennätysten parannusta noissa kahdessa perusliikkeessä, pitäs viedä eri levelille yläkropan voimissa. Hauiskäänto kyllä ihan hyvä, 17kg käsipaino ok murikka 60-kiloselle. :-)
Oot tainnu kattella liikaa bodailuvideoita ja sit ruumiinrakenteen ja varsinkin tuon syömishomman kanssa ajautunu umpikujaan. 2kpl kuukauden sairaslomaa vuoteen on liian paljon. Kokeile saada tekemisestä kivaa ja stressitöntä,

Ja viikon diettejä pidän 6 viikon välein, koska läskiä kyllä tulee mut mitään muuta ei. Siltikään paino ei juurikaan nouse? Oonko mä rikki.

Pidät viikon diettejä koska läskiä tulee vaikka paino ei nouse?
Joo, olet sä sikäli rikki että heti kun alat saamaan painoa,
( Mikä voi alussa hyvinkin näkyä vain nestekertymänä ympäri kehoa. Ja jos paino ei tosiaan nouse niin melko marginaalista lienee sekin...)
menet paniikkiin läskikomplekseinesi ja alat laihduttamaan.

En tiedä laskenko itseäni ajallisesti aloittelijaksi, mutta tuloksen puolesta kyllä. Olen niin turhautunut siihen, että treenien osalta tuloksien saaminen on _niin_ vaikeaa, ja lopulta epätoivoisena pyydän kaikki mahdolliset vinkit. Yritän parhaani mukaan kirjoittaa alle kaikki kuntosalitreenaukset, ja pointit jota olen yrittänyt noudattaa... Apua?

Mies 180cm ja 60kg niin ei sinulla ole kuin tasan yksi ongelma ja kysymyksesi perusteella näytät sen kyllä jo tietävänkin.
Et tarvitse kuin yhden vinkin ja se on, että SYÖ ENEMMÄN. Enemmän ruokaa, enemmän kaloreita... pikkutarkkaan makrojen määrittämiseen ei ole edes tarvetta.
Jos paino ei nouse niin lihas ei kasva eikä kunnolla voimatasotkaan.

Ja tuo että pidät 6 viikon välein dieettiviikkoja vaikka suurin ongelmasi on painon nousemattomuus kuulostaa suoraan sanoen... anteeksi ilmaisuni... tyhmältä.

Toki sitä nyt voidaan sitten osiinsa purkaa, että miten tarpeeksi syöminen pitäisi käytännössä toteuttaa jos ei meinaa ruoka maistua tarvittavissa määrin. Mutta kuten olen monta kertaa sanonut ja sanon taas, että riittävä syöminen on opeteltava taito siinä missä oikein treenaaminenkin. Joskus se vaatii onnistuakseen pitkäjänteistä työtä. Jos vaan tuollaista ongelmaa on, niin ei se niin mene että yhtäkkiä onnistuukin syömään joka päivä riittävästi vaan homma kehitetään siihen nousujohteisella toiminnalla.

Lohdutuksen sanana loppuun, että allekirjoittaneen valmentajauran aikana ei ole toistaiseksi tullut vastaan yhtään tapausta kenen painoa ei oltaisi saatu syömällä nousemaan... toisilta se vaan käy helpommin kuin toisilta.

Uskon, että voi olla aika vaikeeta vetää se 2800kcal riisillä ja kanalla. Mäkki/kebab/pizza kuuria muutama kuukausi niin rupee paino nousee. Iltapalaksi vielä vähän pringleseitä ja kokista :D Jos on ihan täynnä niin ei siinä kellään tee mieli lapata kuivaa riisiä suuhun, toisaalta vielä yhden juustohampurilaisen jaksaa aina :D Sun pitusella äijällä roskaruoka tuskin edes menisi ns. kylkiin vielä seuraavaan ~10kg (olettaen, että todella treenaat niinkuin sanoit ja protskua se 100+g/pv).

Uskon, että voi olla aika vaikeeta vetää se 2800kcal riisillä ja kanalla. Mäkki/kebab/pizza kuuria muutama kuukausi niin rupee paino nousee. Iltapalaksi vielä vähän pringleseitä ja kokista :D Jos on ihan täynnä niin ei siinä kellään tee mieli lapata kuivaa riisiä suuhun, toisaalta vielä yhden juustohampurilaisen jaksaa aina :D Sun pitusella äijällä roskaruoka tuskin edes menisi ns. kylkiin vielä seuraavaan ~10kg (olettaen, että todella treenaat niinkuin sanoit ja protskua se 100+g/pv).

Ei ruokavaliota nyt kuitenkaan tarvitse tuolla lailla polarisoida, eikä varsinkaan rakentaa epäterveellisten ruokien varaan. Tokihan tuollainen tilanne pienen herkuttelun sallii, mutta jos terveys nyt muuten kiinnostaa niin ehkä kannattaa ainakin yrittää jotain muuta lähestymistapaa. Pastan sekaan rypsiöljyä, riisiin kookosöljyä (suosittelen, on hyvää), pakastevihanneksia voilla, iltapalaksi/jälkiruuaksi jäätelöä... Myös kananmunat on helppoja kaloreita. Ei se eka kerrytetty kymppi laihallakaan ihan tiukinta mahdollista kehopainoa ole, eikä alhainen lähtöpaino automaattisesti anna anteeksi saati vaadi hirmuisia määriä ylikaloreita.

Mullakin oli nuorena tuo massanlisäysongelma. Mitat oli 195cm, 72kg. Ja ruokaa ei meinnanut millään saada tarpeeksi alas. Nuoren miehen aineenvaihdunta vaan poltti kaiken. Rypsärin lisääminen kaikkialle ja massgainerjuomat yms lopulta auttoi. Eli osa kaloreista juotavassa muodossa. Pitkän aikaa laitoin yöllä klo 3 kellon soimaan ja join illalla valmiiksi tehdyn massanlisäysjuoman ja jatkoin unia.

Pitkän aikaa laitoin yöllä klo 3 kellon soimaan ja join illalla valmiiksi tehdyn massanlisäysjuoman ja jatkoin unia.
Heh. Mä tein samaa.
Tosin ilman kelloa. Kävin pääasiassa joka yö kusella niin ajattelin et menee samalla ja menikin.
Tavallaan olis kiva tietää hyödyt ja haitat.
Kannattaako varta vasten herätä vai ei?

veikkaan, että syöt proteiinia liian vähän, vedä 1,5-2 g/kehonmassakilo. syö vilja vaaleana, jos vilja edes sopii. deadlift on maastaveto. mitä meinaat noilla liikkeillä?

Mitä tarkotat kommentilla ''viljat valkosena''? Valkonen vilja=täysjyvä? Jos näin on, niin on kyllä huono neuvo.

Mä en rasvaa hirveesti yli 1g/painokg käyttäisi.
Proteiinia se 1,8g-2,4g/painokg

Ja niin paljon hhta kun paino nousee. Esim 5-6g/painokg. Jos siellä on kuitua n. 30g päivässä, ota loput kalorit vaikka pizzasta. Tai jäätelöstä. Tai karkista.

Riisit ja pastat täysjyvänä. Ite ainakaa syö vettä ja jauhoja(=lue pastaa ellei täysjyvä).

Viimeksi muokattu:
Ja siis kun edit aika meni umpeen niin, saivartelijoille tiedoksi- oletuksena kun 30g kuitua on saatu sillon on yleensä suurinosa kaloreista (hiilareista) hyvistä lähteistä. (Täysjyväriisi- ja pasta, kaurahiutale, viljat ylipäänsä, marjat jne.)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom