tulinen ruoka dieetillä?

Onko tulisella ruoalla vaikutusta (rasva)aineenvaihduntaan? Kiinnostaisi tietää,onko tämä vain jotain yleistä harhakuvitelmaa vai löytyykö tälle jotain tieteellistäkin pohjaa. Onko kukaan kokeillut lisätä tulisen ruoan määrää laihdutuskuurilla?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
en tiedä ihan saletisti, mut ihan kuin muistaisin jostain lukeneeni että se poistaisi ylimääräisiä nesteitä kehosta...

Luin aika vasta sen jostain ravintotieteen lehdestä(ei voi muistaa nimeä), ei ole merkittävää hyötyä. Ei kannata sen takia polttaa kieltä...

Niin mä oon vähän aatellu,että tuskin on hyötyä,mutta mitä ei hullu kokeilisi? :p

No itse satun pitämään tulisesta ruoasta,mutta harmi jos sen laihduttava vaikutus on vain jotain legendaa :(

Väkevillä mausteilla kuten esim. chili ja valkosipuli on antiokisdanttivaikutuksia, joten eivät liene huono lisä dietille kuitenkaan.

Rupesin vaan ihmettelemään tuota ennakkoasettelua, ilmeisesti kysyjä oletti että tulisella ruualla olisi jonkinnäköistä positiivista vaikutusta (rasva)aineenvaihduntaan. Olisi ihan mielenkiintoista tietää mistä tuo ajatus alunperin syntyi ja onko tullut mietittyä josko sillä olisi negatiivista vaikutusta.

Niin siis varmaan oletit että tulisella ruoalla olisi termogeenistä vaikutusta? Ainakin teoriassa tuliset mausteet (esim. cayenne) nostavat kehon lämpötilaa, mutta maustamiseen käytetyillä määrillä hyötyä ei käytännössä ole.

No, ainakin jos dieetatessa aineenvaihdunta jumii ja keho alkaa pöhöttyä nesteen kertyessä, moni lisää veden juontia muttei mausteita - eli huuhtoo loputkin mineraalit (kalium-natrium-tasapaino järkkyy, huimaa, palelee yms) pois, jolloin tuloksena ns. löysä kunto, nestepöhö jne...Tämä juttu tuli todistettua hlökohtaisesti....Lisäsin tulisia mausteita ja hiukan sulaa - ja pöhö lähti!:p

Originally posted by big piece
Niin siis varmaan oletit että tulisella ruoalla olisi termogeenistä vaikutusta?

Jotakuinkin näin. Yksi ystäväni sanoo syövänsä tulista ruokaa dieetillä, syytä hän ei selvitellyt. Osa ihmisistä on myös sanonut,että tulisen ruoan ansiosta on tarvinnut ravata enemmän vessassa ja että aineenvaihdunta olisi selvästi nopeutunut. Itse en ollut huomannut tällaista vaikutusta,joten ajattelin kysäistä ihan ravintoasiaa lukeneilta ajatuksia, monella "tavallisella pulliaisella" kun ei tunnu olevan ravintotietoa juuri lainkaan.

Originally posted by cowards dot com

Jotakuinkin näin. Yksi ystäväni sanoo syövänsä tulista ruokaa dieetillä, syytä hän ei selvitellyt. Osa ihmisistä on myös sanonut,että tulisen ruoan ansiosta on tarvinnut ravata enemmän vessassa ja että aineenvaihdunta olisi selvästi nopeutunut. Itse en ollut huomannut tällaista vaikutusta,joten ajattelin kysäistä ihan ravintoasiaa lukeneilta ajatuksia, monella "tavallisella pulliaisella" kun ei tunnu olevan ravintotietoa juuri lainkaan.

Varpusparvi=nopeampi aineenvaihdunta:urjo:

Mun mielestä tulisesta ruoasta tulee äkemmin kylläinen olo, ehkä siksi, että tulee juotua enemmän vettä ruoan kanssa. Että siinä mielessä sopii dieetille, tulee syötyä vähemmän.

Tulisen ruuan termogeeninen vaikutus on aika marginaalinen, mutta kokeilepas seuraavaa:

1) Osta kaupasta Habanero Chilejä
2) Avaa ne veitsellä kahtia ja kaiva siemenet sormilla ulos
3) Pyyhi käsilläsi huuliasi ja hiero silmiäsi
4) Mene kuselle ja käsittele pikkuveitikkaa sormillasi
5) Odota mitä tapahtuu...

Nimim. Kokemusta löytyy :D

PS. Habanero Chilit on maailman tulisimpia chilejä ja niitä jos popsit paljaaltaan (siemenineen kaikkineen), olet tosi mies! Pelkästään niiden käsittelyn jälkeinen limakalvojen koskettelu polttaa aivan saatanasti!

Originally posted by Dangerous_Dave
Tulisen ruuan termogeeninen vaikutus on aika marginaalinen, mutta kokeilepas seuraavaa:

1) Osta kaupasta Habanero Chilejä
2) Avaa ne veitsellä kahtia ja kaiva siemenet sormilla ulos
3) Pyyhi käsilläsi huuliasi ja hiero silmiäsi
4) Mene kuselle ja käsittele pikkuveitikkaa sormillasi
5) Odota mitä tapahtuu...

Nimim. Kokemusta löytyy :D

PS. Habanero Chilit on maailman tulisimpia chilejä ja niitä jos popsit paljaaltaan (siemenineen kaikkineen), olet tosi mies! Pelkästään niiden käsittelyn jälkeinen limakalvojen koskettelu polttaa aivan saatanasti!

Telmiiöpautit... on muutaman kerran kuselle mennessä unohtunut että on tullut käsiteltyä noita... ai että sitä poltetta! Ei auta vaikka pitää vehettä juoksevan veden alla... en tiiä oisko pitäny upottaa vaikka maitopurkkiin :p

Originally posted by Jortsu

Telmiiöpautit... on muutaman kerran kuselle mennessä unohtunut että on tullut käsiteltyä noita... ai että sitä poltetta! Ei auta vaikka pitää vehettä juoksevan veden alla... en tiiä oisko pitäny upottaa vaikka maitopurkkiin :p

Niinpä. Itselläni vielä pari päivää tuon jälkeenkin silmien hieraisu poltti silmiä niin, ettei niitä pystynyt auki pitämään. Ja tämä vaikka kuinka pesin käsiäni saippualla ja kylmällä (ja kuumalla) vedellä ja vaikka millä... Vaarallista tavaraa, perskules!! Joten siinä mielessä nuo toimii rasvanpoltossa, että pistävät tanssimaan tuskaista tiputanssia, kun polttaa niiin helvetisti!!!

Originally posted by Dangerous_Dave

Niinpä. Itselläni vielä pari päivää tuon jälkeenkin silmien hieraisu poltti silmiä niin, ettei niitä pystynyt auki pitämään. Ja tämä vaikka kuinka pesin käsiäni saippualla ja kylmällä (ja kuumalla) vedellä ja vaikka millä... Vaarallista tavaraa, perskules!! Joten siinä mielessä nuo toimii rasvanpoltossa, että pistävät tanssimaan tuskaista tiputanssia, kun polttaa niiin helvetisti!!!

En normaalisti lähettele mitään lollotilolloti viestejä,mutta ei saatana!:lol1: Mukava kokemus on myös kipeytyneiden polvien käsittely tiikeri salvalla,voidetta 5mm. kerros molempiin polviin ja kiireesti kuselle.Kusemisen alkuvaiheessa muistaa vielä,että ohjailee suihkua vasemmalla kädellä,kun tolla oikealla tuli pistettyä sitä salvaa....Oho kutiaapas sitä taas palleja....Pari miehistä kouraisua ja kutiaminen lakkaa....15sek.....VIRHE...Tuli valvottua koko seuraava yö ja kassit olivat valehtelematta jalkapallon kokoisen tuntuiset siinä aamuyön varhaisina tunteina.

Ja jos olet piilarienkäyttäjä, noita chilejä EI MISSÄÄN NIMESSÄ kannata käsitellä paljain käsin. Onnistuin yhdet piilarit pilaamaan, ottaessani ne illalla silmistä pois, vaikka aamupäiväisen chilin käsittelyn jälkeen olin pessyt kädet varmaan puolenkymmentä kertaa. Onneksi eivät olleet vuosilinssit.

Kaivoinpas tämän threadin tuolta esiin, sillä oon tässä jo vähän aikaa miettinyt, että onko mitään sellaisia mausteita, mitä pitäisi nimenomaan välttää dieetillä??
Itse nimittäin tykkään mm. kaikista meksikolais-tyyppisistä mauste-sekoituksista varsinkin jauhelihassa, sekä knorrin liha-, ja grillimausteesta. Huomasin kuiten "ilokseni " että niissä on jotain sokereita mukana. Eli, voikohan niitä käyttää vai jätänkö suosiolla hyllyyn dieetin ajaksi?
Kokemuksia/mielipiteitä...

Originally posted by Trinity
Itse nimittäin tykkään mm. kaikista meksikolais-tyyppisistä mauste-sekoituksista varsinkin jauhelihassa, sekä knorrin liha-, ja grillimausteesta. Huomasin kuiten "ilokseni " että niissä on jotain sokereita mukana. Eli, voikohan niitä käyttää vai jätänkö suosiolla hyllyyn dieetin ajaksi?
Kokemuksia/mielipiteitä...
Tuskinpa noilla määrillä, mitä mausteita käytetään, on minkäänlaista merkitystä sillä, jos siinä on vähän sokeria mukana. Ellet käytä niitä desitolkulla. Enemmän kannattaa olla huolissaan niitten sisältämästä suolasta.

Originally posted by Jortsu
Enemmän kannattaa olla huolissaan niitten sisältämästä suolasta.

Mutta eikös dieetillä ole just ihan hyvä käyttää suolaakin, kun vettäkin tulee litkittyä semmoset viis litraa päivässä plus kaikki hikoileminen. Siis ettei kaikkee menetetä... Siis sama mitä Brunetti tuolla aiemmin kertoi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom