(Tuli)ase-thread

Olen ostamassa kaverilta asetta (Colt 1911, .45 ACP :kuola:), enkä ole aiemmin ostanut yksityishenkilöltä, eikä serkku oo ikinä myynyt. Miten transaktio tapahtuu? Ostoluvassahan on 4 osaa, joista kaksi jää minulle, yksi serkulle ja yksi lähtee poliisille serkulta (jossa hän ilmoittaa ettei enää omista kys asetta). Mutta missä vaiheessa serkku luopuu muovikortista, eli varsinaisesta kantoluvasta? Yritin löytää infoa netistä mutten löytänyt, joten jos joku osaisi auttaa olisin kiitollinen :-)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen ostamassa kaverilta asetta (Colt 1911, .45 ACP :kuola:), enkä ole aiemmin ostanut yksityishenkilöltä, eikä serkku oo ikinä myynyt. Miten transaktio tapahtuu? Ostoluvassahan on 4 osaa, joista kaksi jää minulle, yksi serkulle ja yksi lähtee poliisille serkulta (jossa hän ilmoittaa ettei enää omista kys asetta). Mutta missä vaiheessa serkku luopuu muovikortista, eli varsinaisesta kantoluvasta? Yritin löytää infoa netistä mutten löytänyt, joten jos joku osaisi auttaa olisin kiitollinen :-)

89 §

Luovutusilmoitus

Sen, joka luovuttaa pysyvästi toiselle ampuma-aseen tai aseen osan, on tehtävä 30 päivän kuluessa luovuttamisesta asiasta ilmoitus (luovutusilmoitus) ampuma-aseen tai aseen osan hankkimiseen oikeuttaneen luvan antaneelle tai muulle poliisilaitokselle. Ilmoitusvelvollisuus ei koske ampuma-aseiden tai aseen osien kaupan harjoittamiseen tai valmistamiseen luvan saaneiden ase-elinkeinonharjoittajien välisiä luovutuksia, joissa luovutuksen kohteena on ampuma-ase tai aseen osa, jolle ei ole annettu hallussapitolupaa. Ilmoituksessa on mainittava valtioneuvoston asetuksella tarkemmin säädettävät tiedot (http://www.lailanet.fi/oldarm/aselaki.htm)

Jos tästä nyt olisi apua..

Edit.
vond sanoi:
Olen ostamassa kaverilta asetta (Colt 1911, .45 ACP :kuola
:kuvia:?

Oon ampunu kivääreistä ym:

RK - 62
RK - 95
AK - 47
UZI (ei ihan kivääri, mutta kuitenkin)
Pienoiskivääri

Pistooleista:

joku .22
9 - millinen Glock (sekä suuremmalla, että pienemmällä)
FN

Järeämmistä aseista:

Raskas sinko (Musti)
Raskas kertasinko (Apilas)
Kevyt kertasinko (Kes)
ITKK

Mukavaa touhua.

Ilmeisesti harrastat ampumista muutenkin? Irtosko lupa pistooliin herkästi?

Käytännössähän ku sen ostoluvan kanssa sitten meet tykkiä näyttämään, niin sillon voit vilauttaa sitä vanhaaki korttia... tosin pois kait ne ei sitä ota olenkaan, jos en nyt ihan väärin muista. Kappaleet vaan oikeisiin osotteisiin poliisin tarkastuksen jälkeen ja oikeeta lupaa oottelemaan.

Edittivä: vaivauduin lukemaan hieman taakse päin :D

Ilmeisesti harrastat ampumista muutenkin? Irtosko lupa pistooliin herkästi?

Käytännössähän ku sen ostoluvan kanssa sitten meet tykkiä näyttämään, niin sillon voit vilauttaa sitä vanhaaki korttia... tosin pois kait ne ei sitä ota olenkaan, jos en nyt ihan väärin muista. Kappaleet vaan oikeisiin osotteisiin poliisin tarkastuksen jälkeen ja oikeeta lupaa oottelemaan.

Edittivä: vaivauduin lukemaan hieman taakse päin :D

EI ollut mitään ongelmia luvan kanssa, tosin on jo aseita ennestään; 9 mm pistooli, .22 pistooli, haulikko, .308 (M-14) sekä pienoiskivääri. Olen kerhon jäsen ja myös reserviläisliiton jäsen. Jep, voisi ottaa serkun kortti beesiin sinne kyttikselle, ehkä se kelpaa niille :)

Itekkin tässä kyttäilly käytettyä .308 , josko sitä sitten ens syssynä ampus isojaki otuksia... tälle syksylle oisin jo ostanu, mutta tuloo nyt muutama kuukaus taukoa pyssyleikeissä, niin ei toinna ainakaan vielä ostoo.

Onko porukalla mennyt miten kauan lupien käsittelyyn Helsingissä? Kävin viimeviikolla laittamassa paperit 9mm pistoolille niin se kassatäti Malmiin poliisiasemalla uhkaili että nelisen viikkoa menee. Kuulostaa aika pitkältä ajalta kun viime kerralla meni vajaa 2viikkoa ja monet ovat saaneet luvat jo alle viikossa.

Onko porukalla mennyt miten kauan lupien käsittelyyn Helsingissä? Kävin viimeviikolla laittamassa paperit 9mm pistoolille niin se kassatäti Malmiin poliisiasemalla uhkaili että nelisen viikkoa menee. Kuulostaa aika pitkältä ajalta kun viime kerralla meni vajaa 2viikkoa ja monet ovat saaneet luvat jo alle viikossa.

Ei ole nyt varsinaisesti vastaus sun kysymyseen (Hki vs Espoo), mutta hain itse 4.8 ja lupa oli valmis 8.8, eli aika hurjalta kuulostaa toi 4 viikkoa. Ellei kyseessä eka ase? Kannattaa soittaa sinne ja kysyä joko on valmis. Toivottvasti et pyytänyt luvat postissa, se meinaan kestää. Odottavan aika on pitkä ;)

Ei ole nyt varsinaisesti vastaus sun kysymyseen (Hki vs Espoo), mutta hain itse 4.8 ja lupa oli valmis 8.8, eli aika hurjalta kuulostaa toi 4 viikkoa. Ellei kyseessä eka ase? Kannattaa soittaa sinne ja kysyä joko on valmis. Toivottvasti et pyytänyt luvat postissa, se meinaan kestää. Odottavan aika on pitkä ;)
Ei ole eka lupa. Viime kerralla kävin hakemassa sen 2viikossa. Kysyin kyllä jos sen luvan saisi postissa himaan mutta ei kuulemma ole mahdollista, ainakaan Malmilla.

Soitin lupayksikköön ja siellä sanottiin että 3-4 viikkoa on ihan normi aika tällä hetkellä kun siellä on jonoa. Vituttaa kun olisi asekkin jo varattuna.

Kappas, en ole vielä kerennyt tätä threadia huomioimaan.

Pitänee tunnustaa olevani jonkinasteinen asefriikki, tosin ehkä sieltä lievimmästä päästä. Kiinnostus suuntautuu enemmänkin taktiseen osastoon, tyyliin H & K ja Glock. Joskus nuorempana pääsin koeponnistamaan 9mm Uzin, sarjatulella tietysti - elämäni onnellisimpia hetkiä... :hyper: ;) Toki kiinnostuksen kohteena on myös metsästysaseet, eli ihan perushaulikot ja kiväärit. Nykyään on vaan liian vähän aikaa metsästyksen harjoittamiseen.

Onkohan Waltherin SP22:sesta jollain kokemuksia vai onko tuota edes vielä tuotu Suomeen?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom