(Tuli)ase-thread

Onko muuten pistooli kahva laillinen haulikkoon suomessa?? Kun on alkanu himottamaa joko tekasta ite tai sitten tilata netistä sellasen, kun mulla on kaks just samanlaista pumpparia, toisella ammun skeettiä ja toisella metästän. Olis hyvä sellanen pistooli kahva, kun haulikko on muutenkin todella lyhyt piippuinen....:D

Käsiaseista löytyy .22 ja 357 revot ja walther p22 pistooli punapistetähtäimellä ja änärillä, aivan ristuksen tarkkoja värkkejä ihan käsiaseiks.

Hirviä ammun joko isän 338 win. mag:illa tai 308:in lusulla. Toi 338 on kyllä aivan :kuola: Isä teetti siihen justiin uuden lasikuitu tukin.

Onko kukaan muuten ampunu 50 caliibeerin revolla?? Testasin tossa pari kuukautta sitten ja kyllä voi sanoo, että 357 tuntuu ihan lelulta verrattuna siihen :hyper:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko muuten pistooli kahva laillinen haulikkoon suomessa?? Kun on alkanu himottamaa joko tekasta ite tai sitten tilata netistä sellasen, kun mulla on kaks just samanlaista pumpparia, toisella ammun skeettiä ja toisella metästän. Olis hyvä sellanen pistooli kahva, kun haulikko on muutenkin todella lyhyt piippuinen....:D
On laillinen. Aseelle saa tehdä oikeastaan mitä vain jos kokonaispituus pysyy yli 840mm ja piipunpituus yli 400mm. Jos jompikumpi menee alle niin joutuu hakemaan muu ase-luvan, jonka kanssa voi tulla hankaluuksia.

Pääsin hiljakkoin kokeilemaan uutta rk:ta. Ehkä hämmästyttävintä siinä oli, että sillähän oikeasti osuu johonkin ladonovea pienempään sarjatulellakin, tai bursteilla siis. Uudet suujarruviritykset tuntuu toimivan.

Mites tää Suomen hintataso menee versus muu maailma tai erityisesti jenkkilä?
Jos Walther SP22 M1 hinta on jenkeissä n. 293-340 dollaria, niin mitä voi Suomen hinnaksi odottaa?

Jotain muutoksia tuli vissiin jokin aika sitten lainsäädäntöön tai ohjeistuksiin. Mitkä seikat määrittelee nykyään sen, vaatiiko jokin ase ns. taskuaseluvan vai ei? Liittyykö jotenkin aseen kokoon ylipäätään vai piipun pituuteen vai miten tuo menee? Jos on 4" piippu, niin tarviiko jotain erityislupia vs. 6 tuumanen piippu?

Tai asemessuilt nagant-revolverin, tokarevin tai lugerin?

Mites tää Suomen hintataso menee versus muu maailma tai erityisesti jenkkilä?
Jos Walther SP22 M1 hinta on jenkeissä n. 318-340 dollaria, niin mitä voi Suomen hinnaksi odottaa?

Jotain muutoksia tuli vissiin jokin aika sitten lainsäädäntöön tai ohjeistuksiin. Mitkä seikat määrittelee nykyään sen, vaatiiko jokin ase ns. taskuaseluvan vai ei? Liittyykö jotenkin aseen kokoon ylipäätään vai piipun pituuteen vai miten tuo menee? Jos on 4" piippu, niin tarviiko jotain erityislupia vs. 6 tuumanen piippu?

Täysin hatusta vedetty arvaus, mutta ehkä siin 400-450 €?
Taskuase-jutska menee muistaakseni niin että jos ase mahtuu laatikkoon (en kokoa muista) niin on kyseessä taskuase, jossei mene niin normi-ase. 4" pitäisi olla ok, esim H&K P30 on 4" piippu, eikä ole taskuase, eikä edes Kimber Tactical Ultra II jossa on 3" piippu vaadi taskuaselupaa.

E: Widowmaker: Ei ollenkaan hankala, siis olettaen et sulla on järkevä ja hyväksyttävä käyttötarkoitus. Tämä voi vaihdella kovasti, mutta vahvasti suosittelisin että joinaisit johonkin ampumaseuraan, jonka jälkeen ei liene ongelma saada lupa. Itse sain jo 15 vuotiaana. Siis luvat piekkaripistooliin. :-)

E: Widowmaker: Ei ollenkaan hankala, siis olettaen et sulla on järkevä ja hyväksyttävä käyttötarkoitus. Tämä voi vaihdella kovasti, mutta vahvasti suosittelisin että joinaisit johonkin ampumaseuraan, jonka jälkeen ei liene ongelma saada lupa. Itse sain jo 15 vuotiaana. Siis luvat piekkaripistooliin. :-)
Mä oon 17 ja mulla on luvat 357:thumbs: ja sain tohon luvan kun olin just täyttäny 16

Kyl Suomessa saa rikosrekisteritön henkilö yleensä luvan aseeseen kun aseeseen, kunhan pystyy näyttämään sille sopivan käyttötarkoituksen, oli ase sitten .22lr tai .44Mag. Tietenki jos kirjotat lupaan että haluat pyssyn että voit ampua mökillä tyhjiä kaljatölkkejä niin aika hiljasta on.

Lupakäytäntö vaihtelee aikalailla paikkakunnittain vaikka ei pitäisi. Ja Luvan saantiin vaikuttaa rikosrekisterin lisäksi poliisin tutkinta rekisteri johon jää merkintä kaikista tilanteista joissa on poliisin kanssa tekemisissä. Itseltäni yritettiin pari vuotta sitten evätä 9mm pistooli lupa tutkintarekisterin tietoihin vedoten.Mutta kun en antanut periksi niin luvan sain.

Lupakäytäntö vaihtelee aikalailla paikkakunnittain vaikka ei pitäisi. Ja Luvan saantiin vaikuttaa rikosrekisterin lisäksi poliisin tutkinta rekisteri johon jää merkintä kaikista tilanteista joissa on poliisin kanssa tekemisissä. Itseltäni yritettiin pari vuotta sitten evätä 9mm pistooli lupa tutkintarekisterin tietoihin vedoten.Mutta kun en antanut periksi niin luvan sain.

Tota mä itsekin just mietin, että miten mahtaa mennä...kai se pitää vaan kokeilla.:D

ampuseuraan kannattaa liittyä ekaks ni helpottaa jo paljon ja sit noita ase harrastuksia on muitakin jotka auttaa luvan saantia

Toi on täällä päin aika vaikeeta, sipoon ampumaseuraan liittyminen maksaa 200e ja pitää olla toiminnassa käsittääkseni mukana ennen liittymistä.. Ja sen jälkeen saa ehkä luvan jos saa. Ois helpompaa jos asuis helsingissä, kävis shooting clubilla jonku aikaa ampumassa laina pyssyillä ja sitten varmaan saisi omaankin luvan..

Täälläpäin ei tainnu olla ihan noin kallista.Reserviläistoiminta on sitten toinen vaihtoehto esim 9mm pistoolille ja reserviläisaseille(esim. rynnäkkökiväärit)

Itse en ole päässyt ampumaan kuin seuraavilla aseilla: Rk-95, Rk-62, Intin FN-pistooli, PKM/PKT, KvKK-62 ja 30mm Bushmaster Mk II-konetykki. Itse tykkään enemmän ampua janttereihin kuin kouluammuntoja, ja pistoolit yms. eivät kiinnosta läheskään yhtä paljon kuin rynnäkkökiväärit. Aselupaa ei ole, enkä harrasta ammuntaa joten kokemukset noista ovat täysin inttiajalta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom