Tukkipunnerrus: tukin mitat, kuvia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pexi_
  • Aloitettu Aloitettu
Eli mitkä ovat vahvamieskisoissa käytettävän tukin mitat? Entä paljonko se painaa? Ja sitten jos jollain olisi mahdollisesti ko. tukista cad-kuvia niin olisi hyvä. Tosin ihan normikuvatkin käy. Eli kaikkea faktaa jos saisi tänne siitä tukista. :)

T: tukkia rakentamassa (=naapuri rakentaa)

Mitä paksumman hommaat sen parempi. Täällä idässä on semmonen ~30cm paksu 100 kilonen käytössä. Suosittelen tekeen harjotuskamat hieman ilkeemmiksi ku kisoissa. On sit lempeempää ja saat paremmin lajivoimaakin.

Ei varsinaisesti liity tukin mittoihin, mutta Tuomas Turunen, joka käsittääkseni on Suomessa tukkipunnerruksen parhaimmistoa, treenasi Metal Gymillä aika paljon pystypunnerrusta vetokumeilla. Mies varmaan itse tietää parhaiten millainen merkitys kumien käytöllä oli tukkipunnerruksen tulokseen.

Kiitti vinkeistä ja "sisäpiirin tiedosta"! ;)

aattelin tehdä just jonkun 20-30-senttisen tukin. 20-senttinen tosin on jo aika ohut.
Jos vaik tekis 30-senttisen niin mikäköhän olis hyvä pituus?

Pexi87 sanoi:
Kiitti vinkeistä ja "sisäpiirin tiedosta"! ;)

aattelin tehdä just jonkun 20-30-senttisen tukin. 20-senttinen tosin on jo aika ohut.
Jos vaik tekis 30-senttisen niin mikäköhän olis hyvä pituus?

Voin mitata oman tukkini, rautainen, n 90 kg, kunhan tässä muistan

kyl vähintään 30cm paksu. pituus voi ihan hyvin noudatella punttitangon pituutta. riippuu tukkisi painosta, mutta tee tarpeeksi pitkät putket levyille. käsikahvat suurin piirtein hartioiden leveydelle.

joku 60-90kg vois olla aika hyvä. ei nyt liian painavaa kuitenkaan, tai en jaksa nostaa sitä! :D mut saahan siihen lisättyä kummiskin painoja jos tekee päihin ne härpäkkeet.

Spolk, joo, mittaapas! :)

neutraali sanoi:
Meidän salilla oleva tukki painaa 60 kg ja linttejähän sinne päihin voi laittaa niin paljon kuin haluaa, mittoja minulla ei ole tukista.

Jos oikein ymmärsin, millä Oulun saleista on voimamies-varusteita???
Vai ymmärsinkö mitään, sitä tiedä en.

:rock:

tee vaikka 250 putkesta, sehän on sm:issäkin. oteleveys voi olla max 60cm. oma tukki on halkasijaltaan 200cm ja oteleveys 60cm, on hyvä.
kisoissa ja muiden saleilla on tullut reenattua 100-350:illa tukeilla eikä tolla 350 tukilla ole ilo reenata.
iloa reeniin... :rock:

pori1980 sanoi:
tee vaikka 250 putkesta, sehän on sm:issäkin. oteleveys voi olla max 60cm. oma tukki on halkasijaltaan 200cm ja oteleveys 60cm, on hyvä.
kisoissa ja muiden saleilla on tullut reenattua 100-350:illa tukeilla eikä tolla 350 tukilla ole ilo reenata.
iloa reeniin... :rock:

No nih, löysinpäs sen paperin, mun tukki on: Runko 250 mm:n putki, pituus 1200 mm, seinävahvuus n 12 mm. Päädyt 250 mm, halkaisija 10 mm vahvuus.
Päätyjen läpi kulkee putken sisälle kiinni hitsatut 500 mm:n pituiset umpirautaputket, halkaisija 22 mm, kädensijat samasta putkesta tukin sisällä. Myyjän mukaan tukki on n 90 kg, omat teoreettiset laskut anto painoksi n 83 kg, raudan tiheydellä 7,9 kg/l Koko höskän pituus siis n 200 cm. Kovasti olen tykänny noista mitoista, parvekkeella sillä treenailen ja parit autonrenkaat on laskuja pehmentämässä.

mik99 sanoi:
:offtopic: reenaatko muuten samalla salilla missä ilmeisesti reenaa make72 ja kuihtunut
En, mutta olen kyllä sielläkin käynyt. Tuo paikka missä itse treenaan ei ole niin hc paikka kuin tuo make72 treeni paikka :D. Meidän salilla suurin osa on tehdas laitteita kun taas tuolla hc salilla lähes kaikki on tehty itse :thumbs: .

neutraali sanoi:
En, mutta olen kyllä sielläkin käynyt. Tuo paikka missä itse treenaan ei ole niin hc paikka kuin tuo make72 treeni paikka :D. Meidän salilla suurin osa on tehdas laitteita kun taas tuolla hc salilla lähes kaikki on tehty itse :thumbs: .

juu eiku tuli vaan tuossa mieleen ku oulusta päin säkin oot.

Mä oon alottanu piirtämään omalla koneella AutoCadilla tukkia.

:offtopic:
Pystyykö Autodeskin
CADissa laskemaan kappaleen massaa millään tavalla?

Pexi_ sanoi:
Mä oon alottanu piirtämään omalla koneella AutoCadilla tukkia.

:offtopic:
Pystyykö Autodeskin
CADissa laskemaan kappaleen massaa millään tavalla?

Mikä versio AutoCAD:sta sulla on? Googleta "volume calculation autoCAD", niin varmaan löydät LISP:n tai yms ohjeeet joilla saat tilavuuden laskettua. Kun tilavuus on selvillä, on massan laskeminen sitten helppoa

kyllähän massan nyt voi laskea vaikka miten päin. sisäpiiritietona voin kertoa sen verran että eräissä kisoissa käytettyyn tukkiin "joku" hitsasi noi sisällä menevät putket sekä päätyputket täyteen rautaa. =D oli siinä ihmettelemistä kun tukki olikin 15kg harjoituspainoja painavempi ;) sattumoisin tämän lajin voitti se joka oli treenannut juurikin näillä painoilla.

Back
Ylös Bottom