Tuo helikopterikin saatiin varastettua murtautumalla puukolla telttaan ja painamalla helikopterin starttinappulaa. Kotiläksyt oli kyllä tehty, mutta kyllähän tuo turvallisuuspuolikin vähän kusi.
Ja kyllä tuota toteutusta on pakko ihastella, vaikka kusipäävarkaita ovatkin
Esim. jotain panttivankia pelastaessa moinen toimintahan olisi vallan ihqa.
No ei se nyt "ihan" nappia painamalla lähde ilmaan...
Tuo JetRanger lähtee käyntiin kun:
1. Laittaa akun kontaktin kiinni akkuun (jos se ylipäätään on ollut irti).
2. Kytkee päävirtakytkimen päälle.
3. Avaa polttoainehanan.
4. Kytkee boosteripumpun päälle.
5. Varmistaa jotta kiertokaasu on "napin takana" kiinni asennossa.
6. Painaa startterin pohjaan.
7. Odottaa N1 kierrosluvun nousevan mahdollisimman korkeaksi (yli 15% tai jotain sinnepäin).
8. Avaa kiertokaasun lentotyhjäkäynnille -> Turbiini käynnistyy.
9. Jatkaa startterin pitämistä pohjassa kunnes N1 kierrosluku on noussut 60% lentotyhjäkäynnille.
Jos koneen pöllimisestä on kyse niin tässä vaiheessa voi jo lopettaa muiden sähkölaitteiden kytkemisen (radiot. lentovalot yms.) ja kiertää kaasu 100%:ttiin ja lähteä lentämään kohti "ryöstökohdetta"...
Tässä vaiheessa aikaa on kulunut noin pari minuuttia, joten melko nopeasti osaava pilotti tuollaisen vehkeen vie.
Tietääkseni hyvin harvassa turbiinikopterissa on jonkin asteinen virtalukko, yleensä ei ole.
Lisäksi hyvä olisi olla tyypit ko. konetyyppiin olemassa ja tai ainakin aikasempaa lentokokemusta turbiinihelikoptereista.