Treenirohkeus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja KKHS
  • Aloitettu Aloitettu

M-Nutrition EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/KPL
Prässi on tippunut kerran ja pyörähdin siitä takaperin kuperkeikalla ennenkun kelkka iskeytyi loppuun.

Sotilaspenassa hyytyi toinen puoli ja jäi rinnalle, samoin normaalissakin. Smith-teline kerran kanssa tuli alas kun siihen pistin painoja pystypunnerrusta tehdessä ja Power-rackissa olankohautusta tehdessä tanko kippas jotenki toiseen päähän laskettaessa ja hirveä ryminä kuului kun painot meni toiselle puolelle. Kaikki on kuiteskin kuitattu "että voi helvetti miten tässä näin kävi" ja reeni jatkuu vähän ajan päästä. Kammoa ei ole kun penkin omissa maksimiraudoissa pikkasen.

Tän päivän kevyt treeni muuttuikin taas voimailuksi ja hirvitti vähän kokeilla penkki ykköstä ja pystypunnerruksessa tiukkaa kolmosta tyhjässä salissa, mutta ne nousi iloisesti :)

Olkapäät kun ollut aina rikki niin pystypunnerruksessa varsinkin sai hetken tuijotella niitä hantteleita siinä maassa ja miettiä, että "meinaanko tosiaan nostaa noi pään yläpuolelle vihlovin rantein, ilman ketään ihmistä lähettyvillä ja näillä olkapäillä" :D

Ei sitä rautaa saa liikaa pelätä tai se käy kimppuun :) Pieni psyykkaus, musiikki täysille :rock: ja sarja käyntiin

1 maksimi kyykyssä pelotti aina ennen että jään alle loukkuun tai paikat vinksahtaa kun varmistaja on "amatööri".
nyttemmin kyykkään rackissä ja rimakauhu on kadonnut.
ja on enkat parantunut kun ei pelota enää.

maksimi rivekin jännittää kun harvoin sitä kokeilen että mitähän mahtaa tapahtua.... mutta alle vaan, väkisin.

Aika rohkeasti saatan kokeilla uusia liikkeitä keveillä painoilla. Jos ei tunnu hyvältä, eikä tekniikan korjaus auta, hylkään liikkeen. Seuraavia liikkeitä en tee enkä suosittelisi muillekaan: pystypunnerrus niskan takaa, ylätalja niskan taakse, pystysoutu. Sen verran monessa paikassa niistä on varoitettu, eikä omakaan kokemus niistä ole ollut positiivinen.

Treeniturvallisuusfilosofiaani kuuluu myös sääntö: selkää ei saa kuormittaa isoilla painoilla muussa kuin sen luonnollisessa asennossa. En pysty tekemään tavallista maastavetoa rikkomatta tätä, joten en tee sitä. Sen sijaan teen romanialaista maastavetoa vähän polven alapuolelta. Sumomave tai maastaveto korokkeet painolevyjen alla onnistuisivat myös.

Kyykyn turvallisuus on paljolti kiinni tekniikasta ja maltillisesta painojen lisäyksestä. Kannattaa opiskella aiheesta. Itse teen kyykyn leveässä asennossa ja suunnilleen kisasyvyyteen. Painot ovat vielä mitättömät, mutta nostan niitä käytännössä viikoittain vähän kerrallaan.

Pystypunnerrusta pelkään vähän. kerran pullahti jotain selässä ja sit pari viikkoa selkä kipeenä. Nykyään en tee ihan failureen sitä..

:offtopic:
Mä en voi käsittää miksi pitää kokeilla penkki maksimia tyhjässä salissa. Itse kokeilen sitä hyvän treeni kaverin kanssa, joka tietää missä mennään.

Seuraavia liikkeitä en tee enkä suosittelisi muillekaan: pystypunnerrus niskan takaa, ylätalja niskan taakse, pystysoutu.

Pystysoudusta en muista pahaa kuulleeni, mutta niskantaakse-liikkeet ovat melko huonossa maineessa. Tässäkin tapauksessa maine perustuu harvojen tapausten kovaan toitottamiseen. Noita liikkeitähän ei pitäisi isoilla painoilla tehdä, koska pienit olan lihakset tukevat liikettä huomattavasti heikommin kuin ne jotka liikkeessä toimivat.

Lähes aina liikkeiden vaarallisuusteoriat perustuu vähemmistöjen propagandaan. Eihän kukaan tule salilla sanomaan että "tuo onkin hyvä liike, olen tehnyt sitä hyvällä menestyksellä jo 20 vuotta.

Itse opettelen ensin tekniikan todella pienillä painoilla ja lisään painoja vasta, kun tunnen liikkeen menevän kohtuu hyvin. Toisaalta olen huomannut, että tekniikassa on AINA parantamisen varaa. :)
Eli en pelkää kokeilla uutta. Mutta olen kuitenkin aika varovainen uusissa liikkeissä.

Suositut

Back
Ylös Bottom